Controle-algoritme bij zelfscankassa

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Indigiswe
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 20 keer

Bericht

Hello allemaal, heeft iemand een idee of er een logica zit achter de controles die je af en toe krijgt bij de zelfscankassas, meer specifiek bij de Carrefour?
Ik las ooit (wel op HLN...) dat er rekening wordt gehouden met hoe veel artikelen je scant t.o.v. de tijd die je in de winkel spendeert (een uur winkelen voor twee artikels is vreemd), alsook dat de volgorde waarin je scant, belangrijk is (bv. eerst iets van bij brood, dan direct erna hygieneproducten en dan daarna weer iets van de afdeling brood, wordt ook als ongebruikelijk aanzien).

Ik ben geen superefficiënte shopper en mijn kooppatroon ziet er vaak anders uit (soms snel een kleine boodschap, soms een hele kar vol). Ik gebruik altijd mijn klantenkaart + de mobiele zelfscanner. Ik heb in het afgelopen jaar met zekerheid geen één controle meer gehad, en waarschijnlijk al enkele maanden daarvoor ook niet meer, maar toen lette ik er nog niet op. Nu valt het echt op.
Ik heb zelf lichtjes geprobeerd een verdacht patroon te simuleren (een product dat als eerste gescand terugleggen en verwijderen, niet heel gestructureerd te werk gaan (ook al wijkt dat helaas niet enorm van mijn normale doen af), spullen van verschillende afdelingen snel na elkaar scannen, ...) -- ik word gewoon niet gecontroleerd.

Ik klaag niet, want ik ga hierdoor wel makkelijk snel terug naar de Carrefour omdat ik weet dat ik snel buiten ben, maar ik vraag het me echt af: heb ik nu echt zo'n geluk, hebben eerdere positieve controles een invloed en krijg je zo als het ware een 'bevoordeeld' profiel als klant (wat volgens mij niet zou mogen uitsluiten dat een sporadische controle nog steeds nuttig kan zijn), of is er gewoon iets mis met mijn account dat aan mijn klatenkaart gelinkt is, waardoor ik geen controles kan krijgen? Dit heeft mijn interesse echt geprikkeld en elke keer opnieuw verbaast het mij.

Ik vermeld best ook dat ik vroeger weldegelijk, met de exact zelfde klantenkaart, gecontroleerd werd.
Ik winkel vooral in hun winkels in Korbeek-Lo of Bierges, en ben in beide gecontroleerd geweest. In Bierges is dat echter al van eind 2022 geleden. Sinds september 2023 ben ik uitsluitend nog in het filiaal in Bierges geweest, aangezien ik nu minder in de buurt van Korbeek-Lo moet komen, en het filiaal in Bierges veel dichter bij huis is.
Ik ben heel benieuwd naar jullie input of eventuele ervaringen! :-D
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 119 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

Een klassieker die gebruikt wordt ,bij zelfscankassa's die je niet mee neemt in de winkel, is een lijst specifieke producten. Dat zijn producten die vaak gelinkt worden aan diefstalgevoelig/producten die vaak gekocht worden om andere producten te verdoezelen. Dat bepalen winkels zelf en of baseren zich op hun diefstalcijfers.

Als je product op die lijst komt EN je koopt weinig, gaan ze dat vaak ''flaggen''.

Weinig kopen an sich is ook iets waar de winkel naar kijkt.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 90 keer

Bericht

Sowieso is da soms raar die controle. Bij de AH laatst gehad dat ze paar artikelen moest scannen 'ter controle'. Toen zei haar bakje dat ze gans de kar moest scannen. 't was toevallig een heel volle kar, maar alles was wel correct gescand.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 112 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

Er zit wel degelijk een logica achter, maar ik vermoed dat die ook wel eens geupdate wordt, en de programmeurs die eraan werken er niet echt extern over mogen communiceren.

Wat wel een klassieker schijnt te zijn, is een combinatie van een goedkoop en duurder product die vaak samen gekocht worden.
bv. Koffiefilters & Koffie, als iemand enkel koffiefilters koopt maar geen koffie kan dit als verdacht aanzien worden.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1031 keer
Bedankt: 355 keer

Bericht

Carrefour heeft al altijd zeer weinig controles gedaan. De enige factor die ik weet die zeker voor controle zorgt is ‘betrapt’ worden. Dan heb je de volgende paar keer ook prijs. Zelf voorgehad toen ik per ongeluk (echt) 2 kratten wijn vergeten scannen had. Maar ook daarna weer de zeer weinige controles en als ze controleren is het ook maar een vijftal artikelen. Voor winkeldieven is dit gewoon heaven, want de pakkans is nagenoeg nihil.

In het begin van de selfscan gingen we ook vaak naar Delhaize, maar daar kreeg ik 1 op 3 keer controle, en dan was het ook gelijk je hele kar, dat je al snel geen zin meer had om te selfscannen. Ook een paar maand niet gaan en je had ook zeker prijs. Maar ook daar is het enorm veranderd. Nu gaan we ook maar een paar keer per jaar en hebben we ook bijna geen controle meer.
Ratface
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Bij Action is het dramatisch, elke 1 op 2 keer heb ik het vlaggen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 135 keer

Bericht

Bij Albert heijn valt het ook goed mee. Zeker als ze je kennen in een toeristische gemeente zoals mijne. Dan gaan ze sneller die andere nemen. Tenzij het systeem zegt dat ik gescand moet worden.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 111 keer

Bericht

Bij Albert Heijn lijkt het wel strenger geworden, niet qua frequentie maar als ze je controleren is het bijna alles, heel zorgvuldig dus. Vervelend als ze alles overhoop halen maar goed ik snap het ook wel.

Ben het eens met de stellingen dat ik ook oprecht nieuwsgierig ben hoe het algoritme werkt maar ook dat de pakkans laag lijkt wat dus zal uitnodigen tot “vergissingen”.

Ik weet vroeger toen ik vaak naar Nederland ging had ik ietsje vaker controle (om de 5 keer ofzo) maar dat waren allemaal studenten die zich er rap vanaf wilden maken en dan gewoon 3-5 producten namen die bovenop in de tas zaten en echt minimale moeite deden.
Nu, tegenwoordig gaan ze wel echt grondiger te werk maar het blijft natuurlijk wel zo als je ergens bijvoorbeeld 10 stuks van hebt dat ze vaak maar 2 scannen en dus nog altijd een beetje slordig en rap willen zijn.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 24 keer

Bericht

Bij Lidl was het:
Meer dan 15 producten scannen - >controle
Alcohol scannen - > controle(leeftijdcheck?)
Promo scannen - > controle(stickers herplakken?)
Zelf afwegen of tellen - > controle
Er was dacht ik ook gewicht controle.

Bij action, als je te snel scant of scant veel van het zelfde product dan controleren ze.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 328 keer
Bedankt: 504 keer

Bericht

Ik snap het niet zo goed. Al dat gedoe voor iets waar ze vroeger iemand een job voor gaven. Als ik alles zelf moet doen en dan nog eens gedoe met controle dan heb ik liever dat iemand dat voor mij doet en daar een inkomen mee verdient.

De controles zullen ook opgevoerd worden gewoon omdat er teveel verdwijnt of "vergeten" wordt. Uiteindelijk zijn dat extra kosten die nadien terugverdiend moeten worden door hogere prijzen voor iedereen, ook de mensen die eerlijk hun spullen betalen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 24 keer

Bericht

Bij de Lidl in mijn buurt hebben ze de selfscans weggedaan. Deze waren ook niet populair omdat je constant controle had en moest wachten op een medewerker. Je stond langer aan de selfscan dan aan een gewone kassa.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dizzy schreef: 08 mei 2024, 13:20 Ik snap het niet zo goed. Al dat gedoe voor iets waar ze vroeger iemand een job voor gaven. Als ik alles zelf moet doen en dan nog eens gedoe met controle dan heb ik liever dat iemand dat voor mij doet en daar een inkomen mee verdient.
Zelf ben ik gewoon grote fan van het systeem, alvast toch in de Carrefour:
* Je hebt ten allen tijde zicht op de prijs zoals die aangerekend gaat worden.
* Direct zicht op kortingen/promo's. Ook met 2+1 gratis e.d. krijg je het direct te zien van zodra je 1 item scant. Idem met gepersonaliseerde promo's (geactiveerd via de app).
* Gewoon totaal geen tijdverlies aan de kassa, en de overhead van het zelf scannen (met een scanner tijdens het winkelen welteverstaan) is gewoon verwaarloosbaar.
* Je boodschappen kan je al netjes wegbergen/sorteren terwijl je aan het winkelen bent. En zelfs controles helpen dit nauwelijks om zeep omdat ze meestal maar een vijftal artikelen moeten scannen.

Bij Delhaize heb ik wel al gemerkt dat sommige promo's niet in hun scanners zitten en je het pas op je ticket ziet.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 344 keer
Bedankt: 466 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Ik meende ergens te hebben gehoord dat er bij één of andere keten (vermoedelijk) meer gestolen werd dan er winst was. Natuurlijk ga je dan controleren.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 112 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

Dizzy schreef: 08 mei 2024, 13:20 Ik snap het niet zo goed. Al dat gedoe voor iets waar ze vroeger iemand een job voor gaven. Als ik alles zelf moet doen en dan nog eens gedoe met controle dan heb ik liever dat iemand dat voor mij doet en daar een inkomen mee verdient.

De controles zullen ook opgevoerd worden gewoon omdat er teveel verdwijnt of "vergeten" wordt. Uiteindelijk zijn dat extra kosten die nadien terugverdiend moeten worden door hogere prijzen voor iedereen, ook de mensen die eerlijk hun spullen betalen.
Als je nu ziet dat 1 personeelslid verantwoordelijk is voor soms 8 á 10 selfscankassa's, dan denk ik dat er serieus wat gestolen mag worden vooraleer je aan de personeelskost zit van 7 bijkomende kassamedewerkers. Niet dat ik diefstal aanmoedig of goedkeur, maar ik vermoed dat ze op een directiecomité spijtig genoeg die rekensom maken.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 490 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Enige dat ik gemerkt heb is wanneer je artikelen verwijdert of hoeveelheden vermindert, dan zeker controle. En er zijn sowieso ook gewoon random controles.

En dan vermoedelijk volgens mij:
* Manueel ingeven barcode oid.
* Als je een verkeerde barcode scant. Sommige producten hebben naast de EAN code ook nog een data matrix barcode (QR-code achtig, maar geen QR-code)*. Die scanners van de Carrefour kunnen die data matrices ook lezen. Als je dat per ongeluk scant dan herkent ie de barcode natuurlijk niet en dan wellicht controle (als er al niet meteen iemand bijgeroepen word)
* Als je lange tijd laat tussen twee scans.
* "Onlogische" volgorde.
Evenwel ben ik dit niet 100% zeker. Dit is puur obv observatie maar heb dit nog niet voldoende kunnen bevesitgen (itt tot artikelen verwijderen/verminderen).

Het is in de Carrefour BE nog altijd beter dan in de Carrefour FR want daar werken ze met van die lastige gewichtcontroles in hun self-scan.

* Heb hier toevallig ene liggen, Gillette scheermesjes, EAN code en dan ook nog een data matrix code (weliswaar op verschillende zijden van het product), FWIW de data matrix bevat "91836498" terwijl de EAN code uiteraard 13 cijfers bevat. Maar die van de Carrefour kunnen dus ook die "91836498" lezen en dan is het "ongeldige barcode" natuurlijk.
Dizzy schreef: 08 mei 2024, 13:20 Al dat gedoe voor iets waar ze vroeger iemand een job voor gaven.
In winkels die self-scan hebben sta ik veel sneller buiten dan in winkels die het niet hebben, de ervaring is dus ook veel beter.

Stelselmatig zijn er te weinig legacy kassa's bemand en zijn de wachtrijen te lang aan bemande kassa's. Altijd halen ze het ook in hun hoofd om kassa's te sluiten terwijl er lange wachtrijen staan.

Colruyt is het ergste op dat vlak. Zero respect voor de (weinige) tijd van de klant hebben ze daar.
Joe de Mannen schreef: 08 mei 2024, 14:19 Ik meende ergens te hebben gehoord dat er bij één of andere keten (vermoedelijk) meer gestolen werd dan er winst was. Natuurlijk ga je dan controleren.
J.
Was LIDL. Vermoedelijk een door de vakbond gefabriceerd verhaaltje, alhoewel hun zelfscan wel erg brak was ook. Maar soit, daar gaan we dus niet meer, want nu zonder zelfscan duurt het daar veel te lang aan de kassas. Their loss.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Joe de Mannen schreef: 08 mei 2024, 14:19 Ik meende ergens te hebben gehoord dat er bij één of andere keten (vermoedelijk) meer gestolen werd dan er winst was. Natuurlijk ga je dan controleren.
J.
Jumbo in Nederland. De rest zwijgt: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/01/04 ... -dan-we-w/

Ik vermoed dat de toegenomen diefstal natuurlijk makkelijker is dankzij de zelfscan maar ook een soort wraakactie omdat veel mensen het zullen voelen dat alles heel snel fors duurder is geworden.

In principe als je steeds 1 klein artikel per ongeluk niet scant bespaar je iedere week 2 euro maal 52 op een jaar. Pakkans nihil. Natuurlijk moet je je pakken vis en vlees niet vergeten te scannen maar 1 potje yoghurt vergeten op een kar van €70, wie gaat dat veracht vinden ik heb zelf geen zin in de stress en het gedoe maar het zou lukken als ik zou willen.

Ik geloof niet zo dat het echt uit armoede is maar eerder uit asociaal gedrag en gemakzucht. Zolang ze nog geld hebben voor (fris)drank, sigaretten en dat soort ongezonde troep liggen de prioriteiten gewoon verkeerd.
Laatst gewijzigd door Ptoeneigh 08 mei 2024, 18:27, in totaal 1 gewijzigd.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

CCatalyst schreef: 08 mei 2024, 17:11 Enige dat ik gemerkt heb is wanneer je artikelen verwijdert of hoeveelheden vermindert, dan zeker controle.
Al zeker niet bij Carrefour, want dat heb ik al meerdere keren gedaan, en in het begin dacht ik ook dat ik dan wel prijs ging hebben, maar niet dus.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

De absoluut beste check-out ervaring die ik ooit gehad heb was bij Amazon Fresh. Ook in Engeland (London) vind je die al. Helemaal geen kassas meer.

Maar zal nog wel een hele tijd duren voor second-tier countries zoals ons land dit krijgen.
Ptoeneigh schreef: 08 mei 2024, 18:19 Jumbo in Nederland. De rest zwijgt: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/01/04 ... -dan-we-w/
Jumbo gebruikt nochtans nog altijd zelfscan.

Lidl is ze wel degelijk gestopt.

Ook daar werd diefstal als reden aangegeven, maar zoals het artikel van RetailDetail bevestigt was dat maar een vakbondsverzinseltje en was er volgens Corporate niet meer diefstal aan de zelfkassas. Wat dan wel de reden is wouden ze niet zeggen, alleen dat ze op termijn wel zullen terugkomen. Misschien de erg brakke implementatie die ze hadden (was ook met gewichtscontrole IIRC en da's altijd miserie, vereist veel meer bijstand van personeel).
Tomby schreef: 08 mei 2024, 18:27 Al zeker niet bij Carrefour, want dat heb ik al meerdere keren gedaan, en in het begin dacht ik ook dat ik dan wel prijs ging hebben, maar niet dus.
Vreemd, als ik dat doe is het wel degelijk altijd prijs, ik weet al op voorhand dat de controle gaat erop komen. Misschien dat er toch een factor willekeurigheid inzit dan. (Ik geloof zelfs dat die van Delhaize helemaal geen verwijderingen toelaat tenzij door medewerker, of was het een andere?).

Uiteindelijk slagen ze dan toch in wat ze willen bereiken: onzekerheid, zodat poging tot diefstal altijd een risico blijft inhouden.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 902 keer
Bedankt: 3448 keer
Recent bedankt: 47 keer

Bericht

In onze Carrefour hebben zie enkele maanden terug:
  • alle handscanners terug verwijderd.
  • de selfscan kassa's zijn beperkt tot 15 stuks.
Reden: te veel diefstal ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 74 keer

Bericht

CCatalyst schreef: 08 mei 2024, 19:24 De absoluut beste check-out ervaring die ik ooit gehad heb was bij Amazon Fresh. Ook in Engeland (London) vind je die al. Helemaal geen kassas meer.
Klopt, zeer indrukwekkend! Maar blijkbaar is het minder AI, en meer 1000 mensen in India:
https://arstechnica.com/gadgets/2024/04 ... reviewers/
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

philippe_d schreef: 09 mei 2024, 08:16 Reden: te veel diefstal ...
Mja, maar da's daar dicht tegen Noord-Frankrijk zeker. Ga naar het noorden van ons land en daar zie ik ze toch niet verdwijnen, er komen er enkel maar bij. Ga naar Nederland en daar verdwijnen ze toch ook niet. Lijkt me eerder lokale problemen en "culturen".

Noot: Carrefour in Noord-Frankrijk zelf haalt ze ook niet weg. Maar wel gewichtscontroles en vrij veel toezicht. Ook de u wellicht bekende "Auchan" gebruikt ze op die manier.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

In Nederland is er een systeem dat men in België ook aan het overnemen is, als ze je betrappen op diefstal moet je een boete betalen aan de winkelier via een externe firma die het juridisch overneemt. €180 kost dat en dan doen ze geen aangifte want de politie heeft toch geen tijd en normaal komen mensen daar de eerste keer / keren mee weg.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/01/27 ... egen-wink/

Nu zie je wel eens van die getuigenissen via de Nederlandse pers van onschuldige mensen die dan “gepakt” worden door een vergissing en een winkelverbod krijgen.

Ook is er een discussie rond of het wel echt diefstal is als je controle krijgt en je mist wat scans. Want je hebt de winkel nog niet verlaten langs de poortjes en had die artikels dus nog apart kunnen afrekenen / scannen, al dan niet aan de service balie. Nu ik vind dit onnozel maar juridisch gezien moeten ze de diefstal wel kunnen bewijzen.

Los van dat een privé firma zich hieraan verrijkt en mogelijk onschuldige mensen ertussen zitten lijkt het enigszins afschrikkend te werken, hoop ik.

Want anders krijg je de Amerikaanse toestanden waarin alle diefstal zonder geweld onder de +/- €400 onbestraft blijft en mensen letterlijk lachend de winkel uitlopen. Zelf meeemaals meegemaakt afgelopen jaren in California en NYC in drogisterijen enzo.

We weten allemaal wie de rekening uiteindelijk mag betalen.
Net als alle corona verliezen die tot op vandaag nog altijd in de vorm van graaiflatie naar ons doorgeschoven worden.
Zoveel morele bezwaren dus en redenen om gewoon netjes af te rekenen.
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 134 keer
Bedankt: 105 keer

Bericht

boonpwnz schreef: 08 mei 2024, 06:13 Bij Albert heijn valt het ook goed mee. Zeker als ze je kennen in een toeristische gemeente zoals mijne. Dan gaan ze sneller die andere nemen. Tenzij het systeem zegt dat ik gescand moet worden.
Heb zelfs al een controle gehad voor 1 brood bij AH.
Internet via Mobile Vikings
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 345 keer

Bericht

Ik merk zeer weinig controle, wel bij alcohol om de leeftijd te verifiëren.
Op zich kan je diefstal makkelijk opsporen met zelfscan aan een klantenkaart (semi-identificatie) te koppelen. Iedereen kan zich eens vergissen, maar als je dat meerdere keren tegen komt op korte tijd... Dan ben je toch niet bekwaam voor de zelfscan of moedwillig aan het stelen.

Ook aan gewone kassa's wordt er veel ontvreemd. Alles waar je maar iets in kan steken controleert iets of wat begane medewerker.

Klopt dat het soms erg lang wachten tot iemand komt wel vervelend is.
Maar we zouden beter allen een minder gehaast door het leven rushen en het niet erg vinden.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 328 keer
Bedankt: 504 keer

Bericht

Veel tijdwinst ga je niet boeken want je kan moeilijk iets beter/sneller dan iemand die dat 8u per dag doet. Dat de rijen korter zijn ligt aan een gebrek aan kassa's, dat zou je ook hebben met te weinig zelfscanners. Uiteindelijk zal elke diefstal in het resultaat terecht komen en zullen de prijzen voor iedereen aangepast worden (naar boven dus) plus dat een hoop mensen geen werk meer hebben en jij ook kan meebetalen voor de werkloosheidsuitkering en de diefstallen.

Ik zie ook de fun van zelf scannen niet in. Ik heb het al een paar keer gedaan en telkens is er toch iets dat niet wil scannen of dat onduidelijk is (gewicht),...

Soit, ik vind winkelen op zich al niet zo'n geweldige ervaring en doe het zelden voor het plezier dus. Daarom dat ik systemen als collect&go of delivery beter vind. Hoef ik zo weinig mogelijk in de winkel te zijn en win ik echt veel tijd.

Dat zelfscannen is een heel goed slecht idee. Het lijkt goed om zelf je spullen te scannen maar eigenlijk ben je het werk aan het doen van iets waar je overqualified voor bent ten voordele van iemand die geld genoeg heeft en ten nadele van iemand die er niet teveel heeft. Daarnaast kweek je misbruik want zonder controle gaan veel mensen gewoon loss. We proberen dat systeem al jarenlang in het verkeer met de lage pakkans, een succes kan je het niet noemen. Het komt neer op dezelfde zwakte die nu eenmaal in de mens zit, geef hen macht en ze zullen het misbruiken, gewoon een kwestie van tijd.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Indigiswe
Plus Member
Plus Member

Bericht

Mijn excuses dat ik zelf niet vroeger heb kunnen reageren; er werden hier namelijk heel goede punten aangehaald, waarvoor dank!

Echter kan ik melden dat ik sinds gisteren dus effectief terug, na één tot anderhalf jaar vrijwel uitsluitend mijn boodschappen te doen bij één en dezelfde keten en daarbij nooit controle had, toch controle heb gehad. De dame die de controle uitvoerde schrok er zelf van hoe lang ze moest blijven doorgaan met producten scannen.
Ik begon echt al oprecht te denken dat er iets mis was met mijn klantenprofiel waardoor een controle niet getriggerd werd — want ik neem aan dat je profiel wel wijzigt en daarmee ook de frequentie van controles afhankelijk van het resultaat van eerdere controles... maar ruim een jaar is toch wel lang, zeker aangezien ik tot daarvoor nog maar een keer of twee, drie was gecontroleerd.

En toevallig ook net bij de controle merkte ik dat iemand een potje geitenkaas o.i.d. bovenop mijn zakken had gezet... de lieve dame begreep gelukkig dat dat niet van mij was. :-D beetje mijn fout door mijn winkelkar altijd achter te laten vanaf dat ze een beetje te vol begint te zitten.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 204 keer
Bedankt: 650 keer

Bericht

Ik neem altijd de vaste kassa's, want ik ben al wel ns een warhoofd en er zou wel ns een product de kar in kunnen gaan zonder te scannen; het risico is veel te groot dat er dus ns eentje door de mazen van het net glipt.
Maar dan moeten winkels natuurlijk zo willen blijven werken; duwen ze de taak van kassier in de handen van de mensen, dan is het wat mij betreft niet die mensen hun fout als de taak verkeerd uitgevoerd werd (vermoeden van onschuld enzo).

En zoals hier net verteld, is dat uiteraard ook een goeie manier om mensen te pesten: iets in de kar bijgooien en hopen op vuurwerk :-)
My_download
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 26 keer

Bericht

Dizzy schreef: 13 mei 2024, 18:24 Veel tijdwinst ga je niet boeken want je kan moeilijk iets beter/sneller dan iemand die dat 8u per dag doet. Dat de rijen korter zijn ligt aan een gebrek aan kassa's, dat zou je ook hebben met te weinig zelfscanners. Uiteindelijk zal elke diefstal in het resultaat terecht komen en zullen de prijzen voor iedereen aangepast worden (naar boven dus) plus dat een hoop mensen geen werk meer hebben en jij ook kan meebetalen voor de werkloosheidsuitkering en de diefstallen.

Ik zie ook de fun van zelf scannen niet in. Ik heb het al een paar keer gedaan en telkens is er toch iets dat niet wil scannen of dat onduidelijk is (gewicht),...

Soit, ik vind winkelen op zich al niet zo'n geweldige ervaring en doe het zelden voor het plezier dus. Daarom dat ik systemen als collect&go of delivery beter vind. Hoef ik zo weinig mogelijk in de winkel te zijn en win ik echt veel tijd.

Dat zelfscannen is een heel goed slecht idee. Het lijkt goed om zelf je spullen te scannen maar eigenlijk ben je het werk aan het doen van iets waar je overqualified voor bent ten voordele van iemand die geld genoeg heeft en ten nadele van iemand die er niet teveel heeft. Daarnaast kweek je misbruik want zonder controle gaan veel mensen gewoon loss. We proberen dat systeem al jarenlang in het verkeer met de lage pakkans, een succes kan je het niet noemen. Het komt neer op dezelfde zwakte die nu eenmaal in de mens zit, geef hen macht en ze zullen het misbruiken, gewoon een kwestie van tijd.
Zelfscannen à la Delhaize is gewoon onzin. Zelf je kar vol laden en dan zelf gaan scannen aan de kassa doe je alleen als je maar 2 of 3 items gaat halen en niet wil aanschuiven in zowat elk ander scenario zit je mee te verantwoorden dat ze nog maar een paar extra kassa medewerkers kunnen ontslaan.
Maar binnen dezelfde groep zelfscannen bij de Albert Heijn is gewoon fantastisch: je neemt de scanner mee (of gebruikt je GSM) en stopt elk artikel meteen in je tas/plooibox na het scannen in de winkel. Daarna ga je naar de uitgang en je betaald zonder aan te moeten schuiven. En aangezien iedereen op die manier de zelfscan optie gebruikt is er ook nooit een rij bij die zelfscankassa's (bij de lokale Delhaize zie ik ooit mensen langer aanschuiven voor een zelfscan kassa dan voor een reguliere kassa).
Jumbo doet het dan weer op de domste manier: je kan wel op de AH methode met een handscanner in de winkel scannen tijdens het shoppen, maar vervolgens zetten ze dan zo weinig personeel bij de kassa's & zelfscan kassa's dat er meer gestolen dan gekocht wordt...
AH doet dit natuurlijk ook alleen maar omdat ze er winst uit denken te halen, maar daar heb ik toch de indruk dat het meer gaat om de doorstroming te verhogen dan om te besparen op personeel terwijl Jumbo duidelijk zelfscanners inzet om met minder mensen de winkel open te kunnen houden.
Indigiswe
Plus Member
Plus Member

Bericht

ITnetadmin schreef: 12 jun 2024, 14:05 En zoals hier net verteld, is dat uiteraard ook een goeie manier om mensen te pesten: iets in de kar bijgooien en hopen op vuurwerk :-)
In mijn geval was het volgens mij de oude, verwarde man die bij mijn kar stond en zich veelvuldig heeft geëxcuseerd (wat ik niet begreep, ik had mij geëxcuseerd omdat ik dacht dat mijn kar in de weg stond). Ik vond het al sneu dat hij nu zijn potje geitenkaas misschien niet heeft. Maar je hebt gelijk, daar dacht ik ook aan: je kan zo snel iemand in een onaangename situatie brengen... :?
My_download schreef: 12 jun 2024, 15:29 Zelfscannen à la Delhaize is gewoon onzin. Zelf je kar vol laden en dan zelf gaan scannen aan de kassa doe je alleen als je maar 2 of 3 items gaat halen en niet wil aanschuiven in zowat elk ander scenario zit je mee te verantwoorden dat ze nog maar een paar extra kassa medewerkers kunnen ontslaan.
Bedoel je dat jij geen handscanner bij Delhaize hebt? Want dan is dat hier (en in eigenlijk elke Delhaize in mijn omgeving) wel anders. Het systeem is gewoon identiek als Carrefour of AH: je pakt je scanner en je scant gaandeweg. Je kan ook opteren om achteraf te scannen, bij Delhaize staat er wel een bordje dat dat dan beperkt is tot 10 of 15 artikelen.

Hierboven werd ook vermeld dat het geen tijdswinst oplevert, maar dat is in mijn geval toch wél zo. Scannen, meteen gestructureerd in mijn zakken stoppen (i.p.v. in de kar, dan op de band en dan snel snel aan de kassa in die zakken, waarbij ik in een winkel als Aldi, waar ze aan de snelheid van het licht kunnen scannen, gewoon de boodschappen een beetje veilig stel in de kar en het aan de auto oplos) én eventuele promo"s waarvan de scanner mij op de hoogte brengt. Als dat dan producten zijn waarvan ik wel een stock kan aanslaan en ook kan gebruiken, zijn die soms te gek om te laten liggen, maar zou ik er geen weet van gehad hebben als ik aan de kassa zelf stond.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 125 keer

Bericht

Dizzy schreef: 13 mei 2024, 18:24 Veel tijdwinst ga je niet boeken want je kan moeilijk iets beter/sneller dan iemand die dat 8u per dag doet.
Iets scannen voor je het in de kar doet kost echt zoveel tijd niet. En het zit direct in mijn kratje. Betalen en buiten.
Anders, laad je heel uw kar vol, aan de kassa weer uitladen, en dan weer inladen.
Ook zoals iemand anders zei, geeft de scanner ook promo's aan. Bv eens "1 kopen + 1 gratis" die ik gemist had.

Zou die controle niet gewoon random zijn?
Ik ben bij AH 1x "gepakt", echt 2 potjes noodles vergeten te scannen. Maar erna nooit meer controle gehad.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

ddd schreef: 13 jun 2024, 07:45 Zou die controle niet gewoon random zijn?
Ik ben bij AH 1x "gepakt", echt 2 potjes noodles vergeten te scannen. Maar erna nooit meer controle gehad.
Er zit wel een profiel achter bij Albert Heijn. Je kunt een goede of slechte reputatie opbouwen. Het lijkt er bij mij ook op dat ik controle krijg als ik eens in een ander filiaal kom, maar bijvoorbeeld niet 2x achter elkaar omdat dit mogelijk als vervelend kan worden ervaren.
Natuurlijk voor wie misbruik probeert te maken zijn dit soort dingen dan weer een gok. Zelf heb ik geen zin in gedoe voor een paar euro maar dat het makkelijk is, is een feit.

Bij Jumbo is het anoniem natuurlijk dus rondom, mogelijk nog beïnvloed door scangedrag.
My_download
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 26 keer

Bericht

My_download schreef: 12 jun 2024, 15:29 Zelfscannen à la Delhaize is gewoon onzin. Zelf je kar vol laden en dan zelf gaan scannen aan de kassa doe je alleen als je maar 2 of 3 items gaat halen en niet wil aanschuiven in zowat elk ander scenario zit je mee te verantwoorden dat ze nog maar een paar extra kassa medewerkers kunnen ontslaan.
Bedoel je dat jij geen handscanner bij Delhaize hebt? Want dan is dat hier (en in eigenlijk elke Delhaize in mijn omgeving) wel anders. Het systeem is gewoon identiek als Carrefour of AH: je pakt je scanner en je scant gaandeweg. Je kan ook opteren om achteraf te scannen, bij Delhaize staat er wel een bordje dat dat dan beperkt is tot 10 of 15 artikelen.
[/quote]

Kleine Delhaize in de buurt: géén handscanners, ofwel aanschuiven aan de kassa ofwel zelf gaan scannen bij de zelf scan.
Grotere Delhaizes hebben inderdaad ook handscanners en dat is een systeem wat ik wel goed vind en gebruik.

Jumbo in de buurt heeft al eens de zelf scan een paar maand uit gezet wegens te veel diefstal, maar hun systeem (zonder klantenkaart) is dan ook véél gevoeliger voor misbruik. Zelfscan met een klantenkaart (en wat AI er achter) maakt het heel wat makkelijker om misbruik te koppelen aan een specifieke kaart en die dan ook meer te controleren. Zelfscan zonder klantenkaart én zonder permanente staff in de zelfscan area is vragen om misbruik en de lokale Jumbo is daar een schoolvoorbeeld van. Je weet gewoon op welke uren er één persoon zowel de bemande kassa als de zelfscan checks moet doen. En dan komt Jumbo met een suprised pikachu face als op die moment er meer gestolen dan gekocht wordt...