Ik las ooit (wel op HLN...) dat er rekening wordt gehouden met hoe veel artikelen je scant t.o.v. de tijd die je in de winkel spendeert (een uur winkelen voor twee artikels is vreemd), alsook dat de volgorde waarin je scant, belangrijk is (bv. eerst iets van bij brood, dan direct erna hygieneproducten en dan daarna weer iets van de afdeling brood, wordt ook als ongebruikelijk aanzien).
Ik ben geen superefficiënte shopper en mijn kooppatroon ziet er vaak anders uit (soms snel een kleine boodschap, soms een hele kar vol). Ik gebruik altijd mijn klantenkaart + de mobiele zelfscanner. Ik heb in het afgelopen jaar met zekerheid geen één controle meer gehad, en waarschijnlijk al enkele maanden daarvoor ook niet meer, maar toen lette ik er nog niet op. Nu valt het echt op.
Ik heb zelf lichtjes geprobeerd een verdacht patroon te simuleren (een product dat als eerste gescand terugleggen en verwijderen, niet heel gestructureerd te werk gaan (ook al wijkt dat helaas niet enorm van mijn normale doen af), spullen van verschillende afdelingen snel na elkaar scannen, ...) -- ik word gewoon niet gecontroleerd.
Ik klaag niet, want ik ga hierdoor wel makkelijk snel terug naar de Carrefour omdat ik weet dat ik snel buiten ben, maar ik vraag het me echt af: heb ik nu echt zo'n geluk, hebben eerdere positieve controles een invloed en krijg je zo als het ware een 'bevoordeeld' profiel als klant (wat volgens mij niet zou mogen uitsluiten dat een sporadische controle nog steeds nuttig kan zijn), of is er gewoon iets mis met mijn account dat aan mijn klatenkaart gelinkt is, waardoor ik geen controles kan krijgen? Dit heeft mijn interesse echt geprikkeld en elke keer opnieuw verbaast het mij.
Ik vermeld best ook dat ik vroeger weldegelijk, met de exact zelfde klantenkaart, gecontroleerd werd.
Ik winkel vooral in hun winkels in Korbeek-Lo of Bierges, en ben in beide gecontroleerd geweest. In Bierges is dat echter al van eind 2022 geleden. Sinds september 2023 ben ik uitsluitend nog in het filiaal in Bierges geweest, aangezien ik nu minder in de buurt van Korbeek-Lo moet komen, en het filiaal in Bierges veel dichter bij huis is.
Ik ben heel benieuwd naar jullie input of eventuele ervaringen!