Is het mogelijk om 1 ubiquiti ap op een remote site te managen via mijn controller ?
J´
1 ap remote managen ubiquiti
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 341 keer
- Bedankt: 452 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Laatst gewijzigd door Joe de Mannen 5 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 341 keer
- Bedankt: 452 keer
beide sites hangen aan het internet, verder geen vebinding, is dat een bezwaar ?
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 81 keer
Ja beide zijn aan gesloten via internet en voor de rest is er geen verbinding tussen. Weet vroeger een bedrijf die per site een een website hadden waar ze aan de controller konden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 468 keer
zolang de AP's aan de controller kunnen, maakt het verder niet uit waar ze zitten, dan kan je ze verbinden met de controller.
je kan dan ook dus voor elke locatie een 'site' maken, en de AP's daaraan koppelen, en die 'site' kan dan als volledig eigen entiteit beheerd worden,
inclusief eventueel een user die enkel aan die site kan voor aanpassingen.
het is trouwens ubiquiti
je kan dan ook dus voor elke locatie een 'site' maken, en de AP's daaraan koppelen, en die 'site' kan dan als volledig eigen entiteit beheerd worden,
inclusief eventueel een user die enkel aan die site kan voor aanpassingen.
het is trouwens ubiquiti
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 465 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Idd, maw: controller is bereikbaar op publiek IP (al dan niet met port forwarding, let op de vereiste poorten).
VPN kan natuurlijk ook om niet met een publiek IP te moeten werken, maar dan is er ook geen sprake meer van "verder geen ve(r)binding".
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 32 keer
Het AP bij mijn ouders staat zo remote op mijn controller, het kan dus zeker.
Het forwarden van de poorten is een eerste stap. Let wel op: bij het adopten zal de controller zijn (prive) IP adres zetten op de inform host. Ik heb daarom in de controller gezet dat hij mijn DDNS adres moet gebruiken (override inform host aanklikkken), nadeel is dan dat de AP thuis ook naar dat adres gaan. Daarom het resolven van mijn DDNS intern op mijn unifi controller gezet.
Het forwarden van de poorten is een eerste stap. Let wel op: bij het adopten zal de controller zijn (prive) IP adres zetten op de inform host. Ik heb daarom in de controller gezet dat hij mijn DDNS adres moet gebruiken (override inform host aanklikkken), nadeel is dan dat de AP thuis ook naar dat adres gaan. Daarom het resolven van mijn DDNS intern op mijn unifi controller gezet.
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 737 keer
- Bedankt: 474 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Ik zou dit zelf toch zeker achter een VPN steken. Maar dan zou ik dit doen voor gelijk welke interne service.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 468 keer
een controller (volledig) achter een vpn is niet erg handig (zeker niet als je helemaal unifi gaat, en dus een chicken/egg krijgt om je router te configureren).
wat wel kan is natuurlijk énkel de poorten voor adoptie openstellen naar buiten toe, en niet de controller/webui zelf.
wat wel kan is natuurlijk énkel de poorten voor adoptie openstellen naar buiten toe, en niet de controller/webui zelf.
-
- Administrator
De web UI zou al helemaal niet mogen op het internet staan (IMHO), de adoption poort zou ik sowieso via VPN laten lopen. Geen auto-detectie, maar voorts wel een pak veiliger.
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
- Bedankt: 628 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Terzijde: kan een unifi controller zijn APs ontdekken als die op andere vlans zitten, of achter een router?
Ik heb meer ervaring met Edimax Pro units, maar die gebruiken een layer 2 protocol voor hun discovery, en dat is een nachtmerrie want moeilijk remote inzetbaar.
Ik heb meer ervaring met Edimax Pro units, maar die gebruiken een layer 2 protocol voor hun discovery, en dat is een nachtmerrie want moeilijk remote inzetbaar.
-
- Administrator
Op ubiquiti kan je zowel layer 2 adoption doen of layer 3. Dus wel opties.