Windows 10 IoT LTSC 21H2

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
Bedankt: 748 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

In de reacties op het artikel op Tweakers waarin MS de prijzen bekend maakt van "extended support" op W10, komt er af en toe "LTSC" terug als alternatief, meer specifiek Windows 10 IoT LTSC 21H2.
Hier en daar is de reactie daarop "dat is niet voor consumenten" of nog "er is vanalles uitgesloopt", maar verder dan de spreekwoordelijke oneliner wordt er niet op ingegaan.

Ik heb een perfect werkende NUC7i7, maar die komt niet in aanmerking voor W11 wegens 7th gen Intel. Dan zie ik 4 opties:
1. W11 met reg-edits om de CPU-ban te omzeilen -> MS kan op elk moment die reg-edits blocken
2. Linux -> lastig, want ik gebruik heel frequent Visio (en hoe betrouwbaar is Wine)
3. LTSC -> ... dit topic
4. Nieuwe hardware -> nogal stom, aangezien de NUC perfect werkt

Welke nadelen zien jullie bij een overstap naar W10 LTSC?
ahrand
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 25 keer

Bericht

Dat ligt eraan wat je ermee van plan bent.
De LTSC versie kan geen :
* Microsoft Office applicaties draaien
* Microsoft Store applicaties draaien
* Microsoft Cortana draaien
* Microsoft Onedrive draaien
* Microsoft News draaien
* Microsoft Game bar draaien
* automatisch updates doen

Maar kan voor de rest alles wat je van een normale Windows 10 installatie verwacht.
(het kan zelfs méér, maar die features zijn dan inderdaad niet voor consumenten)
Laatst gewijzigd door ahrand 05 apr 2024, 09:27, in totaal 2 gewijzigd.
heist_175
Moderator
Moderator

Bericht

ahrand schreef: 05 apr 2024, 08:24 Dat ligt eraan wat je ermee van plan bent.
De LTSC versie kan geen Microsoft office applicaties draaien
Dat is nogal lastig.
Wat is daar de reden van?
ahrand
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 25 keer

Bericht

De reden waarom jij erachter zoekt : omdat het veel goedkoper is dan een reguliere Windows 10 versie.
MAAR, Microsoft wil natuurlijk geen interne kanibalisatie van licenties zien gebeuren.
De LTSC versie is voornamelijk gericht naar Industriële PC's of process computers.
(of 'single task' en meestal 'unattended' computing)
Omdat deze markt compleet dreigde verloren te gaan aan Linux,
is Microsoft met een compromis gekomen:
je mag hier een veel goedkopere Windows 10 voor gebruiken maar we gaan dan wel de typische 'Desktop' PC functionaliteiten verbieden.
Laatst gewijzigd door ahrand 05 apr 2024, 09:28, in totaal 4 gewijzigd.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 218 keer
Bedankt: 136 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Waarom de Iot versie en niet de gewone W10 LTSC versie? De Iot versie is idd een gestripte versie met beperkte functionaliteit.
heist_175
Moderator
Moderator

Bericht

ahrand schreef: 05 apr 2024, 08:43 De reden waarom jij erachter zoekt : omdat het veel goedkoper is dan een reguliere Windows 10 versie.
Helemaal niet. Ik heb nu een werkende W10.
Ik wil die LTSC versie gewoon omdat ik mijn werkende pc niet wil weggooien en de andere alternatieven (zie hoger) niet echt aantrekkelijk zijn.
johan.devos schreef: 05 apr 2024, 08:46 Waarom de Iot versie en niet de gewone W10 LTSC versie? De Iot versie is idd een gestripte versie met beperkte functionaliteit.
Langere support:
LTSC 2021 -> Supported until 2027-01-12
LTSC 2021 IoT -> supported until 2032-01-13
bron
heist_175
Moderator
Moderator

Bericht

Het lijkt er toch op dat je W10 IoT LTSC wél gewoon Office kan installeren?
https://answers.microsoft.com/en-us/mso ... 0cb7e8b9d0

En nu lijkt de W11 IoT LTSC (gepland voor september) de CPU-check niet te doen, dat zou nóg makkelijker zijn: alles op W11 :).
https://www.neowin.net/news/one-click-w ... -for-ltsc/

Ook hier melden meerdere mensen het gebruik van LTSC met Office, zelfs O365 (wat ik zelf niet gebruik).
https://forums.mydigitallife.net/thread ... 9/page-197
Koyan
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 1 keer

Bericht

Ik heb Windows 10 IoT LTSC 21H2 hier in een VM draaien, je kan er letterlijk alles mee doen wat je met de 'gewone' Win10 kan. Zelfs de Windows Store kan je er op installeren en dan apps downloaden. Het enige verschil is dat er geen geforceerde feature updates zijn, enkel security updates. Ook de telemetry kan er zowat helemaal uit gesloopt worden. In alle opzichten dus beter dan de gewone Win10.
heist_175
Moderator
Moderator

Bericht

Ik had er nog nooit van gehoord, maar die LTSC klinkt toch echt als muziek in de oren?
Lange(re) support: ideaal, want hardware gaat best lang mee
Geen feature updates: wie gebruikt dat écht
Security updates: pas als de kinderziektes eruit zijn, worden ze ook voor de LTSC beschikbaar

Allemaal fantastisch, toch?
Koyan
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 1 keer

Bericht

Ja. En nog beter:
Geen Windows Store (maar als je die om de een of andere reden wil kan je ze manueel toch nog installeren)
Geen Cortana (maar die is ondertussen ook al uit de 'gewone' Windows gesloopt dacht ik?)
Telemetry/spyware is standaard minder intrusief en kan met hulpmiddelen volledig uitgeschakeld worden.

Enige nadeel is de licensing, LTSC is niet zomaar legaal voor particulieren beschikbaar.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 734 keer
Bedankt: 473 keer
Recent bedankt: 12 keer

Bericht

Blijkbaar ook een vereiste dat je reeds een Windows10 Enterprise moet hebben? Ik lees hier en daar dat dit een soort van 'upgrade licentie' is bovenop een bestaande windows(?)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
heist_175
Moderator
Moderator

Bericht

Koyan schreef: 5 maanden geleden Enige nadeel is de licensing, LTSC is niet zomaar legaal voor particulieren beschikbaar.
Anders wel vlot te vinden en dan heb ik het uitdrukkelijk niet over piraterij genre torrent etc.
Gewoon een licentiesleutel en een ISO van MS CDN.

Of een upgrade op de bestaande W10:
To upgrade from Windows 10 (Home/Pro/Enterprise/Education) to Windows 10 LTSC, all you need to do is:

Open regedit and navigate to HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion
Find the value "EditionID" and change the data to "EnterpriseS"
Run setup.exe from Windows 10 LTSC install media and perform an in-place upgrade
(If you upgrade in-place from non-LTSC to LTSC, Microsoft Store and the built-in "modern apps" will be carried over, even though they are not included in a LTSC base install.)
Windows 10, versions 1903, 1909, 2004, 20H2, 21H1, 21H2, 22H2, and 23H2 may upgrade to Windows 10 LTSC 2021 only.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 698 keer

Bericht

Ah? Vlot te vinden? Kan je de link delen?

Toegevoegd na 3 minuten 48 seconden:
Ferm benieuwd 😀 ‘t is niet omdat jij zo’n licentie hebt kunnen kopen dat’t legaal is hé.
IMG_1580.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
heist_175
Moderator
Moderator

Bericht

Vlot te vinden:
Afbeelding
selder
Moderator
Moderator

Bericht

Yikes - herlees nu eens de laatste zin in m'n vorig bericht in deze thread.

Ik heb het eens gevraagd aan den Danny, de verantwoordelijke voor de verdeling van Windows IoT in de Benelux. (https://learn.microsoft.com/en-gb/windo ... utors#emea)

Dit is zijn antwoord:

Eerst en vooral moet er een OEM CLA zijn die je als bedrijf moet tekenen vooreerst je licenties en binaries zou krijgen.
Verder is deze licentie bedoeld voor een single purpose doeleinde en zeker geen algemeen PC gebruik.

Concreet gezien waarom zou iemand een LTSC versie willen kopen ?
Ik zie niet het nu ervan in.

Je kan dus to-taal géén Windows IoT licentie (en zelfs binaries!) legaal downloaden als privé-persoon.

Wat dat ge hier toch soms leest hé 😛
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
heist_175
Moderator
Moderator

Bericht

Concreet gezien waarom zou iemand een LTSC versie willen kopen ?
Bewijst dat niet eerder de wereldvreemdheid van Microsoft of van Den Danny?
De reden is nogal simpel: perfect werkende hardware wordt binnenkort "onbruikbaar" omdat W10 geen updates meer krijgt én omdat W11 ietwat bizarre "minimumeisen" heeft.
(zie hierboven)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
Bedankt: 492 keer

Bericht

Waarom zou W10 onbruikbaar worden als het nu perfect werkt? Minder veilig misschien volgens gebruik maar onbruikbaar is nog wat anders. W11 upgraden met soepelere eisen is toch ook mogelijk.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
heist_175
Moderator
Moderator

Bericht

Als je geen security updates meer krijgt, acht ik een OS onbruikbaar (tenzij het niet aan het internet hangt).
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 734 keer
Bedankt: 473 keer
Recent bedankt: 12 keer

Bericht

Omdat je een Windows (eender welke) die niet gepatched is tegen de laatste vulnerabilities echt geen toegang wil geven tot het internet.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
selder
Moderator
Moderator

Bericht

Wacht, want het wordt verwarrend als de doelpalen worden verplaatst.

Alles wat ik beweer is dus dat je als privé-persoon géén legale manier hebt om aan die LTSC te geraken.
De LTSC is ook gewoon geen geschikte versie voor uw use-case. Dat het technisch allemaal werkt of dat je een grijze licentie via G4mingzKeys.tk kan kopen maakt het niet legaal.

That's it.
heist_175
Moderator
Moderator

Bericht

De doelpalen zijn van in het begin (zie TS) dezelfde: ik zoek een ellegante oplossing om mijn "oude" hardware toch te kunnen blijven gebruiken met Windows.
LTSC leek een prima oplossing, zoals enkele Tweakers suggereerden.

Wat Den Danny er van denkt en zegt, weet ik niet, maar ik zie een potentiële oplossing voor een opkomende, massale berg e-waste én ik zie meerdere webshops die me die oplossing willen verkopen.
Ik ben er niet van overtuigd dat ik alle EULA's moet napluizen of ik deze of gene conditie nu wel of niet haal.

Zolang ik van MS zelf updates krijg en ik de ISO niet via torrent (of iets gelijkaardigs) moet binnenhengelen, lijkt het me dik ok.
selder
Moderator
Moderator

Bericht

Zucht 😀

Mij lijkt het dan weer dat die webshops zo'n LTSC versie niet eens mogen verkopen (ze zijn geen verdeler), en dat jij als privé persoon niet eens zo'n licentie mag gebruiken, je hebt namelijk geen OEM overeenkomst. Dat jij via Limeware of whatever die ISO binnentrekt dat komt niet eens aan bod in deze discussie, dat is niet eens het punt, het wordt daardoor niet ineens "legaal" allemaal hé.

Maar goed, we zullen dan nog maar een beetje verder rond de pot draaien zeker, binnen 17 replies in deze thread heb ik hetzelfde op 35 verschillende manieren gezegd: als jij zo'n LTSC versie op jouw oude NUC zet, dan ben je illegaal bezig. Sorry als je dat niet graag hoort.
Génicus
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 2 keer

Bericht

Wat selder probeert te vertellen (denk ik) is dat een key kopen, niet betekent dat je een licentie hebt en dus niet betekent dat je het product mag gebruiken. Een licentieovereenkomst (papier/contract/...) wordt door een key gevalideerd. Zonder de juiste papieren, mag je de key niet gebruiken.

In het geval van LTSC kan je geen licentieovereenkomst krijgen als particulier, waardoor je het recht dus niet hebt om de key te gebruiken. De sites die je de key willen verkopen hebben het recht niet om een licentieovereenkomst voor LTSC te verkopen, waardoor de key die je er koopt niet legaal is.
selder
Moderator
Moderator

Bericht

Exact dat.