Is coax in huizen een aflopend verhaal?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
anonyme
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Bericht

Beste,

Ik heb een woning op plan gekocht. Uiteraard is elke kabel extra trekken (die niet in het basisvoorstel voorzien is) een meerkost.
Zelf heb ik veel meer aan UTP contacten dan aan COAX kabels. Ik zelf zit namelijk op Scarlet en ben nog niet van plan hier meteen weg te gaan en naar Telenet zie ik me niet gaan.
Ik hou wel rekening met het feit dat ik de woning over 20 jaar verkoop.

Gaat coax er op termijn volledig uit? Zullen er bvb over 10 jaar geen digiboxen meer zijn met coax aansluiting, maar enkel met UTP bvb?

Dan laat ik in mijn nieuwe woonst alle coax kabels vervangen door UTP > dat kan ik zelf véél meer gebruiken dan coax.

mvg,
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 8 keer

Bericht

anonyme schreef: 28 maa 2024, 16:51 Gaat coax er op termijn volledig uit? Zullen er bvb over 10 jaar geen digiboxen meer zijn met coax aansluiting, maar enkel met UTP bvb?
Vermoedelijk.
anonyme schreef: 28 maa 2024, 16:51Dan laat ik in mijn nieuwe woonst alle coax kabels vervangen door UTP > dat kan ik zelf véél meer gebruiken dan coax.
Hou wel rekening met de beperking naar de volgende koper die er zullen zijn als er geen coax ligt:
- Geen backup/redundant verbinding "naar buiten"
- Satellietdistributie in de woning
- MoCA (als fysiek gesegregeerd netwerk bv)
- Audio/videodistributie
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 295 keer
Bedankt: 492 keer

Bericht

Als budget geen probleem is leg je beter alles, zo behoud je flexibiliteit en onafhankelijkheid. Ik heb destijds ook coax laten trekken terwijl ik nooit klant bij Telenet ben geweest, maar het kon wel. Uiteindelijk is dat ook relatief en geen gigantisch budget.

Misschien is coax inderdaad aan het einde maar dat hangt ook af van uw ligging, zijn er veel alternatieven, fiber?

In ieder geval voorzie genoeg UTP punten en goede kabels, je hebt er altijd tekort en nadien breken in een nieuw huis wil je niet. Ideaal is ergens een doorgang voorzien die centraal is en waar de kabels kunnen passeren en waar je nog aan kan. Een wegneembare wand is dan perfect om nadien nog aanpassingen te doen.

Zo heb ik de kabels van de zonnepanelen door mijn huis gekregen zonder dat er bijgeboord moest worden en ze enkel in de garage bij de omvormer te zien zijn. Bij de buren hangt er nu een buis met kabels aan hun gevel.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 242 keer
Bedankt: 1634 keer
Recent bedankt: 19 keer

Bericht

Goeie vraag, maar je kan ook over enkele jaren een zware tegenslag hebben waardoor je je woning onmiddellijk moet verkopen.
Dus leg de kabels aan zoals de huidige standaarden het vereisen: coax TRI6 + UTP cat6A naar elke plaats waar je tv wil kijken.

TV-kijken via coaxkabel zal op lange termijn wel sterk verminderen ten voordele van Wifi en UTP maar ook niet meteen volledig verdwijnen. Ook voor satelliet- en antenne-ontvangst is coaxkabel nog steeds de norm.
Telenet verdeelt wel sinds kort IP-only TV-boxen maar nog niet voor alle klanten. Daarnaast is coaxkabel noodzakelijk om tv te kunnen kijken met de andere decoders. De Orange-decoder heeft ook coaxkabel nodig. En elk nieuw tv-toestel dat verkocht wordt, heeft een coaxaansluiting en DVB-C-tuner.

Over de uitfasering van coaxkabel en DVB-C is ook nog niets bekend. Wellicht blijft DVB-C op het coaxkabelnetwerk nog 20 jaar of langer werken om klanten die er gebruik van maken niet te bruuskeren. (Voorlopig heeft Telenet ook geen plannen om overal fiber aan te leggen, er blijft zelfs na 2030 zeker 30% van Vlaanderen via coaxkabel bediend worden.)
anonyme
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Bericht

Dizzy schreef: 28 maa 2024, 18:49 In ieder geval voorzie genoeg UTP punten en goede kabels, je hebt er altijd tekort en nadien breken in een nieuw huis wil je niet. Ideaal is ergens een doorgang voorzien die centraal is en waar de kabels kunnen passeren en waar je nog aan kan. Een wegneembare wand is dan perfect om nadien nog aanpassingen te doen.
Hoe moet ik dit zien? Het gaat over een appartement. Alle kabels komen toe in de berging die centraal in het appartement zit. Je kan natuurlijk hier met een afneembare wand werken en daarachter alles laten passeren: maar dan moet ik alsnog door vloeren/muren om de kabel uiteindelijk op de definitieve bestemming (slaapkamer 1 of 2, leefruimte, enzoverder).
Sowieso heb ik al 2x UTP voorzien van appartement naar kelder waar de Fluvius meter staat: dat is interessant voor mijn laadpaal/interessant voor mijn P1 poort van de digitale meter van Fluvius enzoverder. Daar gaat men ook een kleine zekeringenkast voorzien naast mijn teller: dan kan ik alle richtingen uit voor laadpaal/energiemanagement en in die kleine zekeringenkast kan dan desnoods een P1 splitter gestoken worden en overige (data) doorlusverbindingen voor laadpaal enzoverder. Ik wil de auto natuurlijk laden op de PV installatie.

Ook zie ik wel meer en meer een switch naar WiFi: veel toestellen hebben al geen fysieke UTP aansluiting meer. Ik ben natuurlijk ook voorstander van bekabeld netwerk ipv WiFi, maar toch: het schuift allemaal wel wat op heb ik de indruk.

Anyway: ik ben hier over PV/auto's/elektriciteit bezig in een subforum over Telenet. Indien een moderator dit wilt verplaatsen heb ik daar zeker geen probleem mee, hoewel ik intussen alle informatie heb die ik nodig heb: alvast bedankt allen.
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Gezien het over een appartement gaat:
-laat de coax toekomen in de berging => geen meerprijs lijkt me, zal standaard gebeuren voor iedereen)
-louter voor zekerheid en potentiele doorverkoopwaarde: laat een coax, in een preflex, leggen tot aan het "meest normale" punt waar een tv zou komen in de woonkamer. Zo kan je ook deze later nog wijzigen naar UTP. Coax naar elke kamer is totale overkill.
-laat UTP aanleggen naar enkele cruciale punten waar je mogelijk toch nog bedraad zal werken (ik zou niet overdrijven, zeker niet voor een appartement, maar mogelijk toch in elke kamer er 1 plaatsen in preflex - al is het maar dat er later iets anders doorheen getrokken kan worden)
-laat vooral UTP aanleggen naar 1 tot 3 (afhankelijk grootte en lay-out appartement) centrale punten aan het plafond: voor access points.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 638 keer
Recent bedankt: 10 keer

Bericht

Mijn advies:
Minstens 2x UTP naar elke kamer ("UTP trek je altijd per twee" is het motto, da's lekker future proof).
Meer naar "media centers" en hotspots zoals je bureau ruimte en je tv hoek (minstens 4-6, of je kan een fibertje voorzien voor die punten als je ITer bent, en anders doe je aan loadbalancen).
Alles op een patch panel (ik raad keystones aan voor prive ruimtes, daar kan je iirc ook coax tussensteken) en een goeie switch (nooit rechtstreeks infrastructuurbekabeling in toestellen steken, altijd via een patch panel of wall panel werken).
Dan kan je later, afhankelijk van je IT niveau en interesses, een PoE switch centraal voorzien voor wifi APs rechtstreeks te poweren).
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 875 keer
Bedankt: 3363 keer
Recent bedankt: 49 keer

Bericht

lirec schreef: 29 maa 2024, 23:31 -laat de coax toekomen in de berging => geen meerprijs lijkt me, zal standaard gebeuren voor iedereen)
-louter voor zekerheid en potentiele doorverkoopwaarde: laat een coax, in een preflex, leggen tot aan het "meest normale" punt waar een tv zou komen in de woonkamer. Zo kan je ook deze later nog wijzigen naar UTP. Coax naar elke kamer is totale overkill.
-laat UTP aanleggen naar enkele cruciale punten waar je mogelijk toch nog bedraad zal werken (ik zou niet overdrijven, zeker niet voor een appartement, maar mogelijk toch in elke kamer er 1 plaatsen in preflex - al is het maar dat er later iets anders doorheen getrokken kan worden)
-laat vooral UTP aanleggen naar 1 tot 3 (afhankelijk grootte en lay-out appartement) centrale punten aan het plafond: voor access points.
3 plafond accesspoints in een appartementje is wellicht ook wat overkill :wink:

Maar wat vooral vergeten wordt in het lijstje hierboven: een fiber vooraanleg
- indien glasvezel al mogelijk is in jouw straat (Proximus of Fiberklaar): bestel een vooraanleg (plaatsen ONTP)
- indien niet, voorzie zelf een smarttube of lege (gladde) buis die ook toekomt in jouw appartement/technische ruimte)

Hieronder voorbeeld van een appartement, waar mijn dochter volgende maand intrekt:
.
IMG_20240324_163349.jpg
- vanaf de NIU vertrekken er 2 coaxen (woonkamer / slaapkamer)
- er liggen een 6-tal UTP's (oranje, zeer "stugge" cat6 UTP), 2 daarvan komen samen bij de 2 TV aansluitingen (coax/UTP inbouwdoos).
- last but not least: er ligt ook Proximus glasvezel: de huurder heeft dus een vrije keuze van aanbieder (coax/fiber)

PS: "technische ruimte" is hier de muur boven toilet, dat vind ik wel niet zo goed gekozen :-(
Een valse wand er voor kan zomaar niet, gezien de elektra kast altijd toegankelijk moet blijven. Iets met deurtjes?
ITnetadmin schreef: 30 maa 2024, 02:48 Alles op een patch panel (ik raad keystones aan voor prive ruimtes, daar kan je iirc ook coax tussensteken) en een goeie switch (nooit rechtstreeks infrastructuurbekabeling in toestellen steken, altijd via een patch panel of wall panel werken).
Goed advies. In het voorbeeld hierboven is het waarschijnlijk onmogelijk om op die oranje UTP kabels een RJ45 te knijpen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 242 keer
Bedankt: 1634 keer
Recent bedankt: 19 keer

Bericht

philippe_d schreef: 30 maa 2024, 07:56PS: "technische ruimte" is hier de muur boven toilet, dat vind ik wel niet zo goed gekozen :-(
Ojee, ongelofelijk. Ik dacht dat de zekeringskast altijd toegankelijk (AREI) moest zijn. Dus als er iemand op het wc zit en de deur op slot is, is dit volgens mij niet conform.

Een ingemaakte kast met vrij te openen deurtjes kan wel, maar dat is hier blijkbaar niet voorzien, de zekeringkast "plakt" tegen een rechter stenen muur, dus verzin maar eens een constructie zodat het deurtje van de zekeringskast nog open kan in een ingemaakte kast.

Dat ziet er uit als een gevalletje winstmaximalisatie door een projectontwikkelaar.
Blijkbaar mogen er ook geen bewoonbare vierkante meters meer "verspild" worden aan een kleine technische ruimte/berging.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Mensen blijven denken dat wifi het wel zal redden. Een kabel is nog altijd veel beter en stabieler dan een draadloze verbinding naast de risico's van veiligheid. 2 aanslutingen (UTP) per kamer is ook niet overdreven aangezien het aantal devices nog altijd toeneemt. Een TV zou ik altijd bedraad aansluiten omdat je hier wel een vloeiend/stabiel beeld wil en de videostromen maar zwaarder worden. Ook voor telewerk is een goede verbinding belangrijk.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
lucdec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 70 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Dizzy schreef: 30 maa 2024, 10:51 Mensen blijven denken dat wifi het wel zal redden. Een kabel is nog altijd veel beter en stabieler dan een draadloze verbinding naast de risico's van veiligheid. 2 aanslutingen (UTP) per kamer is ook niet overdreven aangezien het aantal devices nog altijd toeneemt. Een TV zou ik altijd bedraad aansluiten omdat je hier wel een vloeiend/stabiel beeld wil en de videostromen maar zwaarder worden. Ook voor telewerk is een goede verbinding belangrijk.
tgoh, ik kijk al 2 jaar draadloos via een chromecast, nooit slechte verbinding, nooit stotterend beeld...
by the way, als je maar cat5 hebt, is wifi nu al beduidend sneller
Wifi wordt alsmaar beter....
Als je een degelijk mesh systeem kunt opzetten zou ik me niet meer bezig houden met kabels....
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 81 keer

Bericht

@philippe_d op elke stugge kabel kun je rj45 connectoren knijpen. Wij hebben er op het werk zelfs tot Cat6A. En anders moet je eens kijken naar een mptl plug.

Afbeelding
jantje81
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 141 keer
Bedankt: 70 keer

Bericht

lucdec schreef: 31 maa 2024, 18:03 by the way, als je maar cat5 hebt, is wifi nu al beduidend sneller
Wifi wordt alsmaar beter....
Als je een degelijk mesh systeem kunt opzetten zou ik me niet meer bezig houden met kabels....
Toch een andere ervaring hier. Ik heb een nieuwe gaming-pc met recente componenten gekocht. Met een externe wifi-antenne meegeleverd verbonden met een recente Fritz!box in dezelfde ruimte. Internet werkte prima maar als ik Windows-verkenner aan de slag ging met het hernoemen van bestanden op mijn NAS ging dat helemaal niet vlot. De reactiesnelheid was zo traag dat het zelfs amper werkbaar was.

Uiteindelijk een netwerkkabel ingeplugd en dat is echt een wereld van verschil.
EDPnet FIBER XS (150/50)
NL Ziet + VTM Go
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 638 keer
Recent bedankt: 10 keer

Bericht

Op die oranje muurkabels kan je dus best een *female* RJ45 unit zetten (ik blijf keystones adviseren), die je kan in een patch panel kan mounten om daar met patch kabels naar een switch mee te gaan.
Da's net wat ik bedoel met "geen infrastructuurkabels rechtstreeks een toestel in".
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Persoonlijke ervaringen zijn niet altijd representatief maar het is algemeen geweten dat een draadloos signaal altijd onderhevig blijft aan meerdere mogelijke storingsbronnen. Uiteraard speelt de kwaliteit van de bedrading ook mee maar aangezien het hier om nieuwbouw gaat speelt het minder een rol. Ook voor een alarm zou ik eerder voor een bedraad systeem kiezen.

Wifi kan inderdaad werken maar indien het beter zou werken dan bedraad was er waarschijnlijk nog weinig vraag naar kabels, niet dus.