Ik heb een nieuwe monitor gekocht, namelijk de MSI MPG 271Q.
Deze zou een frequentie van 360Hz moeten aankunnen, maar ik geraak maar in Windows 10 tot 120Hz.
Ik ben al een aantal uren bezig om dit hoger te krijgen dan 120Hz, de drivers van AMD eraf gegooid en opnieuw geïnstalleerd.
Een driver van de monitor geïnstalleerd, zitten nesten met instellingen in de Adrenaline software van AMD, CS-GO geprobeerd om te kijken wat het deed, maar dat bleef dus allemaal hetzelfde. In de instellingen van de monitor verschillende profielen geprobeerd en Adaptive-Sync opgezet.
Zou het kunnen dat mijn GPU te oud is want ik gebruik namelijk nog een RX580, deze zou ook nog een HDMI 2.0B poort hebben en de monitor zijn HDMI poort is 2.1?
Spijtig genoeg heb ik geen Displayport kabel hier liggen, anders kon ik dat nog testen.
Ik weet het niet goed meer wat te doen, ik was wel van plan een andere GPU aan te schaffen,
maar ik wil wel zeker zijn hoe het komt dat ik dit probleem heb.
Edit: Bedenk me net, dat ik misschien eens de HDMI poort van op mijn moederbord kan gebruiken, deze ondersteund wel HDMI 2.1,
maar dat zal voor morgen zijn.
Nieuwe monitor beperkte frequentie in Windows10
-
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
- Bedankt: 662 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Je scherm kan dat misschien aan, maar die GPU zal niet boven 120 of 144 hz raken op de quad-HD-resolutie van je scherm... Heb je al eens op andere resoluties getest?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
- Bedankt: 114 keer
Misschien niet voor iedereen evident, maar ook monitors hebben drivers nodig. Windows ingebouwde drivers zijn niet per se altijd de beste...
Weet niet of het exact de juiste is: https://www.msi.com/Monitor/MPG-271QRX-QD-OLED/support
Weet niet of het exact de juiste is: https://www.msi.com/Monitor/MPG-271QRX-QD-OLED/support
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 670 keer
- Bedankt: 220 keer
Volgens de MSI site is HDMI 2.1 nodig maar de hoogste snelheid vereist ook de "Ultra High Speed" HDMI kabel. De HDMI poort op je moederbord dient waarschijnlijk enkel voor de onboard graphics van je cpu. Ik vermoed dat de HDMI 2.0b van je kaart niet voldoende gaat zijn.
Op TechPowerUp enkele RX580 kaarten bekeken en ook voor DisplayPort zitten die in een overgangsperiode tussen 1.3 en 1.4a dus wat opzoekwerk vereist voor jouw model.
Op reddit vond ik ook deze issue:
Op TechPowerUp enkele RX580 kaarten bekeken en ook voor DisplayPort zitten die in een overgangsperiode tussen 1.3 en 1.4a dus wat opzoekwerk vereist voor jouw model.
Op reddit vond ik ook deze issue:
Dus de monitor denkt dan dat hij op 4K@120Hz staat ipv QHD@360HzWhen using HDMI 2.1, I'm experiencing an issue very similar to this one. Essentially, when some titles are played in Fullscreen mode, the 'Active display signal' (that's what it's called in the windows settings) switches from showing 2560 x 1440, 360hz to 3840 x 2160, 119.8hz. Monitor GUI agrees and shows it is receiving a 4k signal @ 120hz. I tried with a new cable (box only comes with one HDMI), G-Sync on/off, VRR turned off in monitor settings, nothing affected it.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
- Bedankt: 81 keer
Net even snel getest, op 1920*1080 gezet en dan onder Windows geeft die ook 120Hz als maximum op.meon schreef: 20 maa 2024, 21:37 Je scherm kan dat misschien aan, maar die GPU zal niet boven 120 of 144 hz raken op de quad-HD-resolutie van je scherm... Heb je al eens op andere resoluties getest?
Volgens de handleiding https://download.msi.com/archive/mnu_ex ... _Dutch.pdf op pagina 25 staat in de tabel dat hdmi thans ondersteunt is bij 360Hz.dragonflo schreef: 21 maa 2024, 00:08 Ik heb zelf een 144hz monitor en als ik hdmi gebruik dan is de refreshrate 60hz. Met display port werkt het wel normaal.
Was ook al in die richting aan het denken. De HDMI kabel zelf, zou het moeten aankunnen als ik de reviews van andere mensen lees, want sommige klagen alleen al dat die te kort is alhoewel andere zeggen dat het een korte kabel is om die snelheid van 48Gbs te kunnen halen.cptKangaroo schreef: 20 maa 2024, 21:56 Volgens de MSI site is HDMI 2.1 nodig maar de hoogste snelheid vereist ook de "Ultra High Speed" HDMI kabel. De HDMI poort op je moederbord dient waarschijnlijk enkel voor de onboard graphics van je cpu. Ik vermoed dat de HDMI 2.0b van je kaart niet voldoende gaat zijn.
Op reddit vond ik ook deze issue:Dus de monitor denkt dan dat hij op 4K@120Hz staat ipv QHD@360HzWhen using HDMI 2.1, I'm experiencing an issue very similar to this one. Essentially, when some titles are played in Fullscreen mode, the 'Active display signal' (that's what it's called in the windows settings) switches from showing 2560 x 1440, 360hz to 3840 x 2160, 119.8hz. Monitor GUI agrees and shows it is receiving a 4k signal @ 120hz. I tried with a new cable (box only comes with one HDMI), G-Sync on/off, VRR turned off in monitor settings, nothing affected it.
Die driver heb ik geïnstalleerd, had ik van de MSI website gedownload bij het model wat ik heb.didi79 schreef: 20 maa 2024, 21:47 Misschien niet voor iedereen evident, maar ook monitors hebben drivers nodig. Windows ingebouwde drivers zijn niet per se altijd de beste...
Straks nog wat testen doen.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 73 keer
Ik heb een displayport kabel liggen (omgeving Beringen) en werk wekelijks in Hasselt (omgeving Kinepolis)
Als je dat eens wil proberen..
-
- Elite Poster
Dat is heel vriendelijk, ik ga eerst bij mij op het werk eens kijken of ik daar eentje van kan meenemen om te testen.silentkiller schreef: 21 maa 2024, 06:17 Ik heb een displayport kabel liggen (omgeving Beringen) en werk wekelijks in Hasselt (omgeving Kinepolis)
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 703 keer
- Recent bedankt: 4 keer
HDMI
DP
En al zeker HDMI op oudere grafische kaarten.
Displayport is the way to go.
DP
En al zeker HDMI op oudere grafische kaarten.
Displayport is the way to go.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 24 keer
Ja maar jouw videokaart heeft maar HDMI versie 2.0B. Dat kan niet genoeg data doorsluizen.AnD schreef: 21 maa 2024, 05:15
Volgens de handleiding https://download.msi.com/archive/mnu_ex ... _Dutch.pdf op pagina 25 staat in de tabel dat hdmi thans ondersteunt is bij 360Hz.dragonflo schreef: 21 maa 2024, 00:08 Ik heb zelf een 144hz monitor en als ik hdmi gebruik dan is de refreshrate 60hz. Met display port werkt het wel normaal.
-
- Elite Poster
Hierbij mijn nieuwe bevindingen.
Ik heb dus een DisplayPort kabel gevonden en deze eens aangesloten,
maar dan krijg ik net hetzelfde. Maximum 120Hz.
Daarna eens mijn GPU uit de PC gehaald en op de DP van het moederbord (Asrock x670e pg lightning) aangesloten.
Dan krijg ik 64Hz, wat ik wel raar vond was dat de grafische adapter een standaard Windows beeldschermadapter was.
Heel in het begin toen ik mijn PC in elkaar gestoken had, kon ik kiezen tussen GPU 0 (op mobo) en GPU 1 (RX580) in de AMD Adrenaline software,
als ik deze software nu opstart dan krijg ik een melding dat ik een externe GPU moet gebruiken :S
Daarna mijn oude Dell XPS laptop van 2013 gebruikt want daar zit ook een (mini)DisplayPort op, maar ik heb een miniDP naar HDMI kabel gebruikt en dat was onder linux, tja daar kreeg ik maximaal 1920*1080 als resolutie en 60Hz. Heel vreemd.
Dus oude hardware (GPU's dan) toch niet zo ideaal
Ik heb dus een DisplayPort kabel gevonden en deze eens aangesloten,
maar dan krijg ik net hetzelfde. Maximum 120Hz.
Daarna eens mijn GPU uit de PC gehaald en op de DP van het moederbord (Asrock x670e pg lightning) aangesloten.
Dan krijg ik 64Hz, wat ik wel raar vond was dat de grafische adapter een standaard Windows beeldschermadapter was.
Heel in het begin toen ik mijn PC in elkaar gestoken had, kon ik kiezen tussen GPU 0 (op mobo) en GPU 1 (RX580) in de AMD Adrenaline software,
als ik deze software nu opstart dan krijg ik een melding dat ik een externe GPU moet gebruiken :S
Daarna mijn oude Dell XPS laptop van 2013 gebruikt want daar zit ook een (mini)DisplayPort op, maar ik heb een miniDP naar HDMI kabel gebruikt en dat was onder linux, tja daar kreeg ik maximaal 1920*1080 als resolutie en 60Hz. Heel vreemd.
Dus oude hardware (GPU's dan) toch niet zo ideaal
-
- Elite Poster
Met een moderne GPU werkt het dus wel, de volle 360Hz
Voorlopig nog aangesloten met HDMI,
als ik mijn ander scherm ophang gaat deze over naar DisplayPort.
Voorlopig nog aangesloten met HDMI,
als ik mijn ander scherm ophang gaat deze over naar DisplayPort.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.