Alarmsysteem

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 128 keer

Bericht

Geen idee of het onder domotica valt, maar mijn vriendin had graag een alarmsysteem laten installeren.

Dat we niet voor de truuken van een Verisure moeten vallen, is me al duidelijk, maar wat dan wel?

Ons huis is voorzien van de nodige bedrading (aan de voordeur voor een bedieningspaneel en op strategische plaatsen in de hoeken voor bewegingsmelders). Ik vermoed dat het (zeker in dit geval bij bestaande bekabeling) slimmer/veiliger is een bedraad systeem te (laten) installeren? En waar moet ik op letten? Zijn er goede/aan te bevelen merken/systemen? Liefst natuurlijk iets dat wat technologisch hoogstaand is (bv. melding/besturing via app e.d.) en ook uit te breiden met draadloze modules (denk aan open raam of glasbreuk detectoren en andere). Hebben ook 3 kinderen, 3 katten en een hond, dus ook ddar moet iets op gevonden worden. Camera's (binnen) wil ze dan weer absoluut niet. Enfin, veel vraagtekens dus!

Alvast bedankt aan eenieder die me wat kan adviseren, alvorens ik wat gladde installateurs/verkopers over de vloer krijg! 8)
ooh. shiny.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 492 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

ALS het binnen budget kan, met zoveel rondlopende risico's, zou ik gaan voor een systeem puur op magneten & glasbreuk, maar daar zal je bedrading waarschijnlijk voor tekort schieten.

qua systemen zit je eigenlijk met de meeste grotere namen wel goed, en hangt het vooral af van de installateur dat je kiest (kwaliteit van installatie, programmatie, en ondersteuning)

al even geleden, maar, iirc:

- jablotron & risco (meest voorkomende systemen)
- aritech & galaxy (wat ouderwetser)
- paxton & ajax (wat meer "domotica" gericht)

en dan zijn er nog een paar die ik aan het vergeten ben.

sowieso:

- kijk of je zou overwegen puur op magneet & glasbreuk detectie te werken (moet dan op élk raam & buitendeur): dit geeft je de vrijheid rond te lopen binnen (en voor je beestjes) zonder dat er alarmen afgaan

- zoek dan op installateurs (en laat hen offerte komen maken, vraag de brochures van de systemen dat ze plaatsen en met welke detectoren ze werken, want het oog wil vaak ook wat - en laat ze zelf eerst voorstellen "wat zij zouden doen")

- vergelijk dan de systemen die ze plaatsen, wat ze voorstellen & de prijs met elkaar (en hoe je over hen voelt)

also: als er 1tje bij zit die zegt dat je met 3 kinderen, katten, en een hond *nooit* een vals alarm zal hebben met detectoren, mag je naar huis sturen (zelfs met 'petsafe' detectoren)

en last but not least: controleer zeker éérst dat je fysieke beveiliging op orde is (een alarm gaat niet veel uitmaken als ze binnen de 10 seconden je deur openhebben, want gemiddeld duurt een inbraak maar een 3tal minuten)
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 25 keer

Bericht

Kijk eens naar de systemen van Ajax.
Ik heb het bij de dochter geïnstalleerd,.
Het is niet het goedkoopste, maar dat zie je ook aan de afwerking van de materialen.
Alles werkt draadloos. In de app kan je het batterij niveau en de signaalsterkte aflezen.
Het werkt met een hub, die je op je modem aansluit. Ook kan er een sim kaart in voor als de spanning weg is.
Mvg
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

onthou dat als je het zelf installeert, je in principe géén buitensirene mag zetten (of je daar rekening mee wil houden of niet is een andere zaak)
als je dat wel zou willen doen, kan je op betrouwbare sites (of bij bepaalde installateurs) wel de hardware kopen voor jablotron, risco, en ajax (en anderen wss ook)
ik denk wel dat ajax de énige van de 3 is, waarvoor je geen speciale software of kennis moet hebben (al valt ook dat wel mee hoor)

dat je "ziet aan de afwerking van de materialen" dat ajax "niet het goedkoopste is" vind ik wat "mwah", want uiteindelijk is het ook maar gewoon plastic (zoals alles, maar wel mooi glanzend en glitterend - en is het vooral eigen smaak)
het is ook een beetje raar dat ze vrij duur zijn, omdat ajax origineel een "midrange" vervanging wou zijn tussen de normale systemen & de chinese import in

de reden dat ik ajax zou afraden is vooral omdat het "nieuw" is tegenover de andere merken (eigen centrale hebben ze nog maar een jaartje of 6 nu denk ik?),
en daar hebben ze dan ook gelijk hun eigen protocol (jeweller) voor gemaakt (gebruikt wel de 'normale' 868mhz band)

ALS het kan, is bedraad ook zowiezo beter (jamming is nog steeds een dingetje voor wireless, ook op 868, en ook al is het encrypted, en ook al zijn er bij de meeste alarmsystemen wel jamming-detectie dingetjes ingebouwd)

het belangrijkste gaat ook wat zijn om je "risiconiveau" te bekijken: als je gewoon 'voor de rust' een alarm wil, in een gewone wijk woont, geen open bebouwing, niet naast de autostrade, en geen 10 laptops voor het raam hebt liggen, en de buren allemaal geen alarm hebben, ga je ook niet zo snel een doelwit zijn tegenover dat je in een kasteel naast de autostrade zou wonen, en als enige geen alarm hebt.
(jamming kan, maar dan zijn dat meestal al gelegenheidsdieven meer, maar georganiseerde dievenbendes)

toevoeging: ajax was origineel trouwens niet eerst een 'domotica'-gericht systeem, dat was inim
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 25 keer

Bericht

Ik ga Ajax niet voortrekken, en zou ook aanraden om zoveel mogelijk bedraad te werken.

Maar elk onderdeel in de keten heeft wel zijn eigen (mac)adres .
Het systeem weet dus waar elke sensor geplaatst is en welke sensor alarm geeft.
De PIR's kunnen foto's nemen en doorsturen als ze beweging detecteren.
Ze zouden niet reageren op huisdieren, al is dat al wel eens gebeurd.
Gelukkig zagen ze op de foto die meegestuurd werd dat het de kat was, die recht in de camera keek.
Maar je kan de installatie ook gedeeltelijk uitschakelen.

Ik werk in een hoog tecnologische afdeling, maar was toch verbaast hoe makkelijk als gekoppeld werd.
Een gans huis was op een uurtje geïnstalleerd en verbonden.

Mvg
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

qua voortrekken is het echt eigen keus: heel veel hangt gewoon af van je risico (en bijhorend incert niveau), je wensen, en je (eventuele) installateur.

zolang je een systeem neemt dat incert 2 gekeurd is (systeem - installateur hoeft niet noodzakelijk incert gekeurd te zijn), let dat (indien draadloos) het 868mhz gebruikt (en niet de 433 band), en ervoor zorgt dat de plaatsing en het gebruik correct is, dan zit je eigenlijk goed.
edwin.d schreef: 29 feb 2024, 19:23 Maar elk onderdeel in de keten heeft wel zijn eigen (mac)adres .
Het systeem weet dus waar elke sensor geplaatst is en welke sensor alarm geeft.
dat is met elk systeem zo, de detectoren worden in de centrale geregistreerd (of dat nu draadloos of over de bus is)
edwin.d schreef: 29 feb 2024, 19:23 De PIR's kunnen foto's nemen en doorsturen als ze beweging detecteren.
dat is niet uniek aan het ajax systeem en kan inderdaad een meerwaarde zijn, al vind ik dat persoonlijk niet zoveel meerwaarde hebben (is vooral handig voor verificatie van het alarm, zoals je zelf aangeeft, als de kat de dader was)

edwin.d schreef: 29 feb 2024, 19:23 Maar je kan de installatie ook gedeeltelijk uitschakelen.

Een gans huis was op een uurtje geïnstalleerd en verbonden.
is tegenwoordig allemaal niet zo ingewikkeld meer, en het meeste werk gaat zowiezo in de bekabeling en het uitzoeken van de optimale posities voor detectie zitten.
(al zijn er wel genoeg firma's die met dat 'optimale positie' gedeelte ook niet echt rekening houden - al valt dat an sich wel mee in een gemiddelde woning)

(her)programmatie van al die systemen kan ook al jaren vanop afstand, dus in principe zit je zelfs niet vast met wachten op techniekers voor bepaalde aanpassingen.

als je het laat installeren, zou ik wel rekening houden met firma's die een onderhoudscontract eisen, want:

- batterijen gaan feilloos 3j mee, bedraad hoeft helemaal niks mee te gebeuren
- als je het alarm niet aangeeft aan de verzekering krijg je geen lagere premie, maar is het aanzetten en het onderhouden niet verplicht (ze gaan bij inbraak daar niet op letten)
- en valse alarmen geven ze toch bijna altijd aan als 'user error' in de statistieken die ze aan de FOD moeten bezorgen

1x om de 3 jaar een onderhoudje laten uitvoeren is dus globaal gezien wel voldoende (batterijen preventief vervangen, sirenes testen, programmatie nakijken, detectors testen)

meldkamer is iets dat je kan overwegen, maar als je dat neemt moet je rekening houden met het feit dat ze 9 van de 10 toch eerst jou bellen en zeggen "ga eens kijken want het alarm gaat af" (of je loopt het risico dat ze een patrouille sturen, die jij achteraf mag betalen)

een "inluistermodule" zou ik ook niet laten nemen, want die kan je goedkoper vinden op aliexpress (in veel gevallen is dat zelfs LETTERLIJK dezelfde inluistermodule, maar met een ander frontplaatje - het is dan ook feitelijk niet meer dan een gsm met een whitelist van bellers)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 490 keer

Bericht

Splitter schreef: 29 feb 2024, 16:30 puur op magneten & glasbreuk
Maar waarde, ik doe de deur open, hang onmiddellijk dit aan de magneet, en het alarm gaat vaak niet af of stopt als het begonnen is. Alternatief een zwaardere magneet aan de positie van de sensor houden terwijl je de deur opendoet en dan dit kleine magneetje hangen.

Natuurlijk is het louter toevallig dat deze magneten precies afgemeten zijn op de typische deursensors.
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 73 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Wij hebben een half jaar geleden ook een alarm laten installeren, ook gewikt en gewogen.

Ik denk dat het meeste gezegd is wat ik ook belangrijk vond:
-incert gekeurd klasse 2
-bedraad waar kan, draadloos 868 mhz en bidirectioneel
-met de grote merken zit je dan goed

Ik heb zelf uiteindelijk risco en jablotron over gehouden.
Bij risco ben ik afgehaakt omdat hun cloud diensten betalend zijn geworden.
Jablotron is ook lokaal te integreren in home assistant. Als ze hun clouddienst betalend maken, kan ik nog altijd met HA uit de voeten

Twee installateurs laten komen voor jablotron, beide een verschillende visie qua opstelling (meer PIR <> magneetcontacten).
Uiteindelijk alleen voor PIR gegaan, combinatie bedraad/draadloos.

De installateur wist mij ook te vertellen dat jablotron naast de 100 serie, ook een nieuw model op de markt zou brengen dat goedkoper zou zijn en voldoende voor huizen. Ik zie ondertussen de mercury serie op hun website staan, ik vermoed dat het daarover gaat.
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 85 keer

Bericht

Hier een alarmsysteem van Texecom: magneetcontacten aan ramen, deuren en garagepoorten, enkele bewegingsmelders en overal rookdetectoren en aansluiting op een meldkamer.
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

CCatalyst schreef: 29 feb 2024, 22:39 en het alarm gaat vaak niet af of stopt als het begonnen is.
een alarm dat "begint af te gaan" stopt niet (althans, een deftig toch niet, geen idee van de chinese rommel)
dat je het kan voorkomen door exact te weten waar de magneet hangt, én zoiets hebt én tijdig dat plaatst klopt - net zoals jamming in het geval van draadloze detectoren vereist dat echter een bepaalde hoeveelheid voorbereiding (ze moeten weten dat je magneten hebt, en waar ze precies hangen)

indien het goed geplaatst is, is het ook niet zo eenvoudig om de magneet tijdig te plaatsen, maar het is dus technisch wel mogelijk om een magneet te 'verblinden',
net zoals dat ook mogelijk is om een pir te verblinden (zorgen dat temperatuur gelijk is)

maar dat zijn al meer de "ze moeten hier binnen zijn" vraagstukken, en dat is in de meeste gevallen overkill (maar - als je dat budget hebt - wel een mooie investering natuurlijk)
dejean
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 11 keer

Bericht

ABUS is een zeer betrouwbaar bedraad systeem, instellingen perfect zelf te doen, bij voldoende kennis elektrische schakelingen.

Ik combineer deze centrale met DD1012 Aritech detectoren. Prijs kwaliteit zeer goed en betrouwbaar systeem

https://www.beveiligingswinkel.nl/nl/ar ... r-max.html
( best aankopen bij een groothandel, vb CEBEO )

https://www.bengshop.nl/abus-terxon-sx- ... z4000-art/
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 329 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Hier jablotron systeem, volledig bedraad maar zonder magneten. Inbrekers zullen ergens binnen komen en dus is het zaak dat te detecteren, dat hoeft dus niet eens voor alle kamers maar wel de kamers langs waar men binnen kan.

Inbrekers die zich niet door het alarm (buitensirene zichtbaar) laten afschrikken komen toch binnen, al dan niet met bruut geweld. Steek dus ook meer in stevige deuren/ramen. Eens ze binnen zijn trekken ze zich niets aan van het alarm dat ook vanzelf stopt (buitensirene).

Hier heeft iedereen een alarm en niemand kijkt nog op als het af gaat. Meestal is het ook vals alarm door vergetelheid.

Ik heb daarom een camera geïnstalleerd die enkel aan staat als we niet thuis zijn. Gaat het alarm af dan kan ik zien of het vals alarm is en ben ik gerust en hoef ik niet naar huis te keren voor niets.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

dejean schreef: 01 maa 2024, 09:07 Ik combineer deze centrale met DD1012 Aritech detectoren.
ik vind de aritech producten zo aartslelijk... qua detectoren, geef mij maar de pyronix dual's.
Dizzy schreef: 01 maa 2024, 09:39 Inbrekers zullen ergens binnen komen en dus is het zaak dat te detecteren, dat hoeft dus niet eens voor alle kamers maar wel de kamers langs waar men binnen kan.
het verschil tussen magneten & detectoren is dat je met dieren en kinderen best met magneten werkt, omdat je anders voor kan hebben dat je kat op de kast springt en alarm maakt, of je kind snachts even opstaat voor drinken en het laat afgaan, of de hond iemand ziet voorbijkomen en wat rondloopt en het laat afgaan etc.
Dizzy schreef: 01 maa 2024, 09:39 Steek dus ook meer in stevige deuren/ramen. Eens ze binnen zijn trekken ze zich niets aan van het alarm dat ook vanzelf stopt (buitensirene).
Hier heeft iedereen een alarm en niemand kijkt nog op als het af gaat. Meestal is het ook vals alarm door vergetelheid.
dat dus. (hier trouwens idd ook de jablotron 100)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Klopt, ik heb geen huisdieren of kinderen rondlopen. Het alarm staat enkel aan als er niemand thuis is.

Ook dan kan je vals alarm hebben, 1 keer toen een wasmand van de wasmachine viel en een keer toen één van de detectoren defect was en vals alarm gaf. Voor de rest weinig omkijken naar.

Je moet ook goed nadenken over de zones naargelang je gebruik. Hier zet ik het alarm bij slapen gaan enkel op beneden. Zo kan je naar het toilet zonder het alarm te laten afgaan.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Bedankt: 128 keer

Bericht

Allemaal nuttige info, waarvoor dank!
ooh. shiny.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 287 keer
Bedankt: 54 keer

Bericht

Een beetje offtopic misschien: ik vraag me écht af of Home Assistant geen goede keuze kan zijn.
Hier draait HA zéér stabiel maar uiteraard moet dat systeem aan een UPS als je dat wilt vergelijken met een alarm met noodstroomvoorziening.

Sensoren op batterijen zijn natuurlijk afhankelijk daarvan maar veel gemakkelijker te plaatsen in een bestaande installatie.
Ik heb een aantal Sonoff bewegingsmelders - waren de eerste en omwille van de afmetingen/prijs leken ze interessant maar helaas niet zo betrouwbaar.
Daarna een paar Philips Hue in gebruik genomen en die bevallen héél goed, pluspunt is de 2 AAA batterijen.
De kracht van HA is natuurlijk dat je alle kanten uit kan qua apparatuur en notificaties.

Wat het misleiden van raam-/deurcontacten betreft: moet je dan al niet weten waar ze zitten vooraleer je deur/raam opent, om ze te kunnen misleiden.
Daarnaast, als je bewegingssensoren hebt geplaatst, zijn ze wel al binnen maar niet ongemerkt.
Om te voorkomen dat ze binnen zijn vooraleer een melding te krijgen/sirene te laten afgaan, moet je al in de tuin gaan detecteren.

Een bijkomend voordeel van HA is dat je meteen ook al een deel voor een domotica systeem hebt (de sensoren).
Heppie NY!
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ernie schreef: 03 maa 2024, 23:44 Een beetje offtopic misschien: ik vraag me écht af of Home Assistant geen goede keuze kan zijn.
nee.

- de software is er niet specifiek voor gemaakt
- het is niet gekeurd
- je mag officieel geen buitensirene aansluiten
- er is geloof ik niets vrij beschikbaar dat op 868mhz werkt, en 433 stoor je al met een gewone walkie talkie
- HA zal vermoedelijk ook geen tamper detectie hebben, wat het risico nogmaals verhoogd
- HA draait meestal op iets van hardware dat, over het algemeen, minder betrouwbaar is als een alarm
- je HA zal dan op ups moeten hangen, net zoals je internetmodem, en je zal een 4g module moeten bijnemen om de backup te hebben
- ....

het is veel handiger een echt alarm te nemen, en dat in HA te integreren, dan van HA een echt alarm proberen te maken.

je kan natuurlijk wel, als het je niet draait om het alarm maar puur om de integratie met "een eventueel alarm bij" dat wel doen,
maar beschouw HA nooit als vervanging voor een echt (gekeurd, getest, en betrouwbaar) alarmsysteem.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 26 keer

Bericht

Wat is de mening voor bvb een dergelijk (non proffesioneel ) zelfplaatsing systeem voor simpel gebruik , bvb appartement , eventueel vrijstaande woning (mits uitbreidingen ....?

https://www.etiger.com/en
https://www.etiger.com/en/products
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

weinig te vinden over hun protocol (als in: niks), ze zeggen 433 + 868 (waarbij ik dan eerder denk 433 dus, en "prul"), duidelijk chinees (dus als je dat systeem wil ben je goedkoper af om het op ali te halen), zal nooit gekeurd raken in belgie, ....
en reviews zijn ook niet te best:
- https://nl-be.trustpilot.com/review/www.etiger.com
- https://tweakers.net/productreview/1617 ... amera.html
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 287 keer
Bedankt: 54 keer

Bericht

Splitter schreef: 04 maa 2024, 09:15 - de software is er niet specifiek voor gemaakt
- het is niet gekeurd
- er is geloof ik niets vrij beschikbaar dat op 868mhz werkt, en 433 stoor je al met een gewone walkie talkie
- HA zal vermoedelijk ook geen tamper detectie hebben, wat het risico nogmaals verhoogd
- HA draait meestal op iets van hardware dat, over het algemeen, minder betrouwbaar is als een alarm
- je HA zal dan op ups moeten hangen, net zoals je internetmodem, en je zal een 4g module moeten bijnemen om de backup te hebben
Een aantal punten zijn helemaal juist.
Splitter schreef: 04 maa 2024, 09:15 de software is er niet specifiek voor gemaakt
Een alarm doet toch ook niks anders dan detectie via sensoren met daarop volgend een actie.
Splitter schreef: 04 maa 2024, 09:15 - het is niet gekeurd
Dat ga je sowieso met elk systeem hebben dat je niet laat plaatsen door een erkende installateur.
Splitter schreef: 04 maa 2024, 09:15 je HA zal dan op ups moeten hangen, net zoals je internetmodem, en je zal een 4g module moeten bijnemen om de backup te hebben
Een dedicated alarm systeem heeft toch ook maar 1 verbinding naar buiten, niet?
UPS en 4G zouden kunnen voldoen.

Als je een alarm wilt plaatsen maar geen domotica wilt, is HA natuurlijk niet de meest logische keuze.
Andersom, domitica hebben/installeren en daarna een alarm plaatsen: ga je dan sensoren dubbel voorzien?
Uiteraard is er nog de oplossing om een dedicated alarm te integreren in HA.

Het is niet mijn bedoeling om een welles-nietes discussie te starten, enkel een denkoefening mbt haalbaarheid omdat ik mij dat al langer afvraag vermits ik gebruik maak van HA.
Heppie NY!
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 73 keer

Bericht

Ik volg @Splitter hierin.

Je hebt een punt dat als je HA hebt draaien, je daar ook een 'alarm' in kan bouwen.

Maar naar betrouwbaarheid en veiligheid, zou ik het niet doen.
Tampering met devices (praktijk?), kwaliteit van de sensoren en 24/7/365 werkend.

Dat hou je volgens mij best buiten HA.

Als je niet in een alarm wil investeren en het in HA wil bouwen, kan je volgens mij perfect iets maken.

Voor mij geef het echter geen 'veilig' gevoel ookal draait mijn HA stabiel..
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

een alarm, dat gebouwd is als alarm, heeft net iets meer specifieke hardware & software om alles "juist" te doen dan een (wss python) HA plugin.
daarmee zeg ik niet dat dat niet werkt, maar wel dat dat -in de regel- minder betrouwbaar is (stel je HA doet een update, python versie anders, code slecht geschreven, importje niet meer beschikbaar, "alarm" stuk)

verder is bij een deftig alarm er dus ook tamper + encrypted (868mhz) bidirectionele communicatie tussen de componenten e.d.,
en is dit langdurig en op meerdere zaken, tijdstippen en locaties getest (versus een zelfgebouwd systeem dat geen van die zaken heeft)

de buitensirene ga je idd enkel mogen als het door een firma geplaatst zou worden, maar gekeurde systemen zelf installeren kan prima.
als je een risco (prosys, lightsys) of een jablotron (100) systeem neemt, bijvoorbeeld.
die zijn gekeurd, en elk van hun componenten hebben een incert label (kan je ook opzoeken).
(je alarm, in zijn geheel, zal natuurlijk enkel "incert geldig" zijn als het door een incert-installateur geplaatst is - maar je systeem zélf, heeft de incert keuring, en dat is wat telt)

naar communicatie toe hebben quasi al de systemen minstens 2 verbindingen (landline + mobile, landline + internet, internet + 4g, .internet + sms, ....)

maar verder hangt alles dus af van:

- wat denk je dat je risico is (heb je iets van waarde? is het gewoon voor een 'sense of security'? lig je in een risicogebied? wil je het aangeven aan verzekering? ....)
- wat heb je ervoor over (moet het chinees-cheap, of mag het wat kosten?)
- wat wil je allemaal kunnen (alarmen heb je tegenwoordig ook als app, en basic domotica kunnen de meeste alarmen ook al lang)
- ben je bereid om alles zelf op te zetten & installeren
- ben je bereid om alles zelf te onderhouden
- maakt het je uit of er een buitensirene is of niet (en of je die in regel hebt hangen of niet - inclusief de eventuele boetes voor valse alarmen)
- ben je bereid het risico te nemen dat er iets stukgaat en je het niet tijdig doorhebt (in HA)
- gaat het over een antiek huis waar je niet veel in kan doen, of is het een nieuwbouw in concept fase
- ....

het zijn allemaal afwegingen die je moet maken, en je kan zeer zeker HA gebruiken als een cheap-man's alarm, maar je mag dan niet vergeten dat er een grote kans is dat je eerder een "false sense of security" gaat kweken daarmee, dan dat het een echte toegevoegde beveiliging is (en ik blijf het dus helemaal afraden als het doel alarmbeveiliging is - als je gewoon wil weten of je een deur hebt laten openstaan, fine).

nu - ongeacht welke weg je opgaat, alvorens het alarm ter sprake zou mogen komen, dien je eigenlijk dus eerst te kijken:

- naar of je deur wel deftig is (want alarm of niet, als je deur op 2 seconden open is maakt dat niet meer uit)
- of ze wel deftig in de muur zit (want, een keer stoten en de deur komt uit zijn kaderement helpt je ook niet)
- dat je geen enkel glas hebt (want, een hamertje tik en ze zijn binnen)
- dat je niks open laat als je weggaat (....)
- dat je niets laat rondslingeren buiten waarmee een inbraak eenvoudiger zou worden (want als ze een ladder kunnen nemen uit je schuurtje, en je hebt het raam boven open, kunnen ze zo binnen)
- dat de ramen en deuren afsluitbaar zijn (zodat ramen bv niet gewoon uit de scharnier gehaald worden)
- dat het slot veilig is (lockpicking, it exists - geen enkel slot zal een getalenteerd inbreker buitenhouden, maar je kan wel 3 a 5 minuten vertragen, en dat is meestal teveel voor een niet-gerichte inbraak)
- en, eentje dat men wel vaak vergeet: dat je zorgt dat je buitenverlichting géén hulp is voor de inbreker (want als het hen helpt ipv afschrikt, dan doe je jezelf meer kwaad dan goed)

toevoeging: kijk bv eens naar de "reactive jamming" videos die je op youtube kan vinden, zoals deze op een abus secvest systeem:
dit zijn dan alarmsystemen die jamming bescherming hebben (veelal is dat echter dus "indien mijn signaal gedurende x tijd volledig verstoord is" - waardoor het niet werkt voor reactive jamming) en zelfs daar is het dus niet altijd zo moeilijk om te jammen.
(vandaar ook: voorkeur geven aan bedraad, indien mogelijk)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Goeie tips Splitter maar je vergeet er nog een paar: ramen niet op kip laten staan, geen handig materiaal laten slingeren en vooral niet teveel buit in zicht laten. Als je al zelf een goede reden geeft om in te breken, tja.

Bij ons in de buurt zijn er weer redelijk wat inbraken. De nieuwste manier is aanbellen aan de voordeur met een lang verhaal om anderen dan langs achter te laten passeren.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dizzy schreef: 04 maa 2024, 13:43 Goeie tips Splitter maar je vergeet er nog een paar: ramen niet op kip laten staan, geen handig materiaal laten slingeren en vooral niet teveel buit in zicht laten. Als je al zelf een goede reden geeft om in te breken, tja.
nee hoor:
- dat je niets laat rondslingeren buiten waarmee een inbraak eenvoudiger zou worden (want als ze een ladder kunnen nemen uit je schuurtje, en je hebt het raam boven open, kunnen ze zo binnen)
nouja, "buit niet in het zicht laten" had ik idd niet vermeld, hoewel het zeer zeker toch iets is dat idd expliciet mag vermeld worden, want veel mensen laten nog gewoon een ipad en laptop op het koffietafeltje voor het raam staan natuurlijk, wat het dan weer interessant kan maken voor een voorbijwandelende gelegenheidsdief.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Klopt, de inbrekers kijken naar waar ze het makkelijkste binnen kunnen en uiteraard naar de mogelijke buit. Als je alles klaar zet als zijnde een etalage, tja.

Wat ook mee speelt is de ligging. Ze hebben graag een vluchtroute. Hier zit ik met een doodlopende straat die snel geblokkeerd is zodra iemand binnen rijdt en is er meestal ook wel iemand thuis bij de buren. Tot nu toe geen inbraken geweest maar in de omringende buurten wel. Hout vasthouden, een baseball bat bijvoorbeeld :)
tom35
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 27 keer

Bericht

Splitter schreef: 04 maa 2024, 14:22
Dizzy schreef: 04 maa 2024, 13:43 Goeie tips Splitter maar je vergeet er nog een paar: ramen niet op kip laten staan, geen handig materiaal laten slingeren en vooral niet teveel buit in zicht laten. Als je al zelf een goede reden geeft om in te breken, tja.
nee hoor:
nouja, "buit niet in het zicht laten" had ik idd niet vermeld, hoewel het zeer zeker toch iets is dat idd expliciet mag vermeld worden, want veel mensen laten nog gewoon een ipad en laptop op het koffietafeltje voor het raam staan natuurlijk, wat het dan weer interessant kan maken voor een voorbijwandelende gelegenheidsdief.
Dat klopt allemaal maar even serieus, dat praat het inbreken toch niet goed..
Het is niet omdat ik een laptop op de keukentafel laat liggen of een laptopzak achterin in mijn auto meeneem dat men die maar even mag meenemen..
Ik heb het idee dat hier meer naar de slachtoffers geschoten wordt dan naar de daders..
Nu ja, met de overbevolking vd gevangenissen geven we ze gewoon toch wat meer verlof rpincipe zal natuurlijk ook niet bijdragen, eerste is de straffeloosheid hier...

Tom
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

het praat het inbreken niet goed, dat klopt, en in een ideale wereld zouden er geen inbrekers zijn.
helaas is het alles behalve een ideale wereld, en is het steeds de goede persoon die zelf zal moeten zorgen dat de slechterik het minste "zin" heeft om langs te komen.

net zoals dat het bv geen goed idee is om met een hoop briefjes van 100 rond te zwaaien in het midden van een drukke stad - ook al zou dat in een ideale wereld geen kwaad mogen kunnen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

tom35 schreef: 05 maa 2024, 08:28 Dat klopt allemaal maar even serieus, dat praat het inbreken toch niet goed..
Het is niet omdat ik een laptop op de keukentafel laat liggen of een laptopzak achterin in mijn auto meeneem dat men die maar even mag meenemen..
Ik heb het idee dat hier meer naar de slachtoffers geschoten wordt dan naar de daders..
Nu ja, met de overbevolking vd gevangenissen geven we ze gewoon toch wat meer verlof rpincipe zal natuurlijk ook niet bijdragen, eerste is de straffeloosheid hier...
Wie praat dan inbreken goed, juist.

De gelegenheid creëert de dief is een spreekwoord met enige waarheid in zich. Inbrekers bestaan helaas en ze zijn op zoek naar buit. Als je dan de buit voor hen etaleert dan zal je meer kans hebben dat ze ook inbreken bij jou. Heb je een alarm, stevige ramen/deuren en is er niets interessants te zien dan is de kans groot dat ze elders gaan.

Hoeveel extra belastingen wens je te betalen voor extra gevangenissen? Juist. Trouwens, gevangenissen zijn de beste opleidingsplaatsen voor criminelen. Willen we dat veranderen is er nog veel meer geld nodig.

Straffeloosheid is ook wat velen willen, bekijk de topic wegpiraten. De overheid is te streng als ze zelf betrokken zijn, anders is ze te laks.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
Bedankt: 511 keer
Recent bedankt: 11 keer

Bericht

Dizzy schreef: 05 maa 2024, 09:45 Straffeloosheid is ook wat velen willen, bekijk de topic wegpiraten.
Enige zin voor overdrijving is je niet vreemd blijkbaar.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Is het? De kreten overheid zijn niet van de poes en niet enkel op UB. De Belg is gekend voor het ontwijken van regels, één van de redenen waarom we ons afscheurden van de Nederlanden.

We willen dus vaak straffeloosheid voor onszelf maar als velen dat willen dan kom je uit bij een soort van straffeloosheid. Je kan zelfs iemand doodmartelen en nog er licht vanaf komen. Je kan ook je examen als magistraat frauderen. Je kan 30 jaar rondrijden zonder een alcoholcontrole...

Dus ja, niet iedereen wil straffeloosheid maar velen wel graag voor zichzelf, de rest moet utieraard kei en keihard aangepakt worden, dat spreekt voor zich :)