Beste,
Net no-ip geconfigureerd op mijn asus router voor mijn dynamisch ip te ondervangen.
Ben nu aan het kijken om openvpn server te configureren op mijn asus router. Iemand enig idee welke client op mijn smartphone ik hiervoor kan gebruiken ?
VPN client smartphone voor asus router
- TheCeet
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
- Bedankt: 161 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Asus router hebben standaard DDNS service ingebouwd. Je kan Wireguard gebruiken. Maar ik denk niet dat die in de standaard firmware zit. Wel in die van Merlin Asus firmware (indien jouw toestel compatibel is).
Izelf ben meer fan van Wireguard dan Openvpn.
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 25.7.2
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.0.6
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!

Lenovo M720q (i5-8400T): OPNsense - 25.7.2
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.0.6
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:

AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 40 keer
Ja ik heb die ddns service gebruikt en geconnecteerd met no-ip. Werkt perfect, heb nu gratis een hostname die blijft werken als mijn extern ip veranderd.TheCeet schreef: 14 feb 2024, 21:47 Asus router hebben standaard DDNS service ingebouwd. Je kan Wireguard gebruiken. Maar ik denk niet dat die in de standaard firmware zit. Wel in die van Merlin Asus firmware (indien jouw toestel compatibel is).
Wireguard of openvpn maakt niet zoveel uit. Tis de client dat ik zoek op mijn smartphone.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 603 keer
- Recent bedankt: 1 keer
De ingebouwde client die al in je smartphone zit, uiteraard, en waar je een licentie voor gekocht hebt bij de aankoop van je toestel. Waarom zou je dan nog iets extern installeren met alle nodige veiligheidsrisico's die daarbij komen? Als die externe VPN app gratis is, hoe verdient de developer dan z'n inkomsten
If something is free, you are the product.
Je zegt niet welke smartphone, dus we veronderstellen iOS.
=> Settings > VPN > Add VPN Configuration
Gebruik IKEv2 - een moderne, veilige en snelle IPsec implementatie - met AsusWRT-Merlin zoals hierboven vermeld.
Tutorial (hier werken ze wel met een profiel ipv rechtsteekse config, wellicht om het certificaat makkelijk over te zetten, maar rechtstreeks gaat ook).

Je zegt niet welke smartphone, dus we veronderstellen iOS.
=> Settings > VPN > Add VPN Configuration
Gebruik IKEv2 - een moderne, veilige en snelle IPsec implementatie - met AsusWRT-Merlin zoals hierboven vermeld.
Tutorial (hier werken ze wel met een profiel ipv rechtsteekse config, wellicht om het certificaat makkelijk over te zetten, maar rechtstreeks gaat ook).
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1085 keer
- Bedankt: 694 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Geen idee welke protocollen er allemaal beschikbaar zijn op de Merlin firmware - een eenduidig antwoord vinden is niet vanzelfsprekend.
Ook is het totaal niet duidelijk welke gebruik kunnen maken van acceleratie op je Asus router - niet onbelangrijk indien je nog andere zaken op je router draait.
Voor een mobiel device is mijn keuze:
* wireguard - licht, modern en supersnel protocol met goede officiële clients (op android integreren die mooi, op iOS geen flauw idee).
Zeer weinig impact op batterijleven naar mijn aanvoelen.
* IKEv2/IPSEC - zit vaak als default ingebakken in besturingssystemen. Vermoedelijk ook het eenvoudigste qua configuratie (wegens ingebakken), serverside setup kan wat tricky zijn. Waarschijnlijk vangt de UI van Merlin dat wel op voor het grootste stuk
* OpenVPN - officiële clients zijn niet dat (op android), zwaarste (imho) qua batterij impact. Configuratie valt wel mee.
Voor alle clients geld: download die van de maker zelf, van de officiële winkel (play store / app store).
Ook is het totaal niet duidelijk welke gebruik kunnen maken van acceleratie op je Asus router - niet onbelangrijk indien je nog andere zaken op je router draait.
Voor een mobiel device is mijn keuze:
* wireguard - licht, modern en supersnel protocol met goede officiële clients (op android integreren die mooi, op iOS geen flauw idee).
Zeer weinig impact op batterijleven naar mijn aanvoelen.
* IKEv2/IPSEC - zit vaak als default ingebakken in besturingssystemen. Vermoedelijk ook het eenvoudigste qua configuratie (wegens ingebakken), serverside setup kan wat tricky zijn. Waarschijnlijk vangt de UI van Merlin dat wel op voor het grootste stuk
* OpenVPN - officiële clients zijn niet dat (op android), zwaarste (imho) qua batterij impact. Configuratie valt wel mee.
Voor alle clients geld: download die van de maker zelf, van de officiële winkel (play store / app store).
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 651 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Nochtans tevreden van en ik zie geen impact op battery life. Connectie is wel met Synology NAS (openVPN).devilkin schreef: 15 feb 2024, 07:57 * OpenVPN - officiële clients zijn niet dat (op android), zwaarste (imho) qua batterij impact. Configuratie valt wel mee.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com