Na vruchteloos contact met samsungonderdelen.com en fixpart.be hier een poging.
Onze wasmachine heeft last van het euvel beschreven op https://eu.community.samsung.com/t5/hui ... true#M3474.
Om dit (voorlopig) op te lossen, heb ik een nieuwe moederbord van doen. Het onderdeelnummer zou 06DC9408202A moeten zijn. Het lijkt er op dat DC9408202A en DC94-08202A soms ook als formattering aangehouden wordt.
Ik schrijf opzettelijk '(voorlopig)' aangezien ik verwacht dat een nieuw moederbord vroeg of laat hetzelfde probleem zal geven (inferieure kwaliteit qua soldeerwerk).
Fixpart stelt dat https://fixpart.be/nl/product/samsung-d ... wasmachine het moederbord is dat ik nodig heb, maar een foto van die module, zie https://www.samsungonderdelen.com/samsu ... 02140b.htm, komt totaal niet overeen met het gezochte moederbord (zie bijlages).
Enig idee waar ik nog kan zoeken? Contact opnemen met Samsung lijkt mij hopeloos complex zonder een betalende interventie (waarvan ik weet dat die bij voorbaat zal mislukken).
[Gezocht] moederbord Samsung QuickDrive Wasmachine 9KG WW91M642OBA
- cptKangaroo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 750 keer
- Bedankt: 251 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Ben je dan niet beter af om zelf die soldeerpuntjes eens op te warmen?
Een soldeerboutje is momenteel €7 in solden bij de Lidl, bijvoorbeeld (excl. verzendkost).
Een soldeerboutje is momenteel €7 in solden bij de Lidl, bijvoorbeeld (excl. verzendkost).
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
- Bedankt: 228 keer
- Recent bedankt: 1 keer
- Contacteer:
'k weet het, maar het is een apenwerk om dat moederbord uit die behuizing te krijgen.
Volgens onderstaand filmpje
is de printplaat aan beide kanten van een harslaag voorzien.
Ik kan dat bevestigen voor de kant zonder soldeerpunten.
Mocht ik aan een vervangprint geraken (tegen een economisch verantwoorde prijs), dan zou ik een poging wagen.
Volgens onderstaand filmpje
is de printplaat aan beide kanten van een harslaag voorzien.
Ik kan dat bevestigen voor de kant zonder soldeerpunten.
Mocht ik aan een vervangprint geraken (tegen een economisch verantwoorde prijs), dan zou ik een poging wagen.
Computer(k)nul
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 676 keer
Dat was ook mijn eerste idee en dat is ook wat er op de gelinkte site staat:
J.
Als het niet zover was kon ik je helpen.Dit probleem is vrij eenvoudig zelf op te lossen als je iemand kent met een soldeerbout.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Sinna
- Elite Poster
- Contacteer:
Het probleem is inderdaad vrij eenvoudig zelf op te lossen... als je aan de soldeerpunten geraakt. Hiervoor moet je het moederbord eerst uit die behuizing krijgen (lijkt werk voor een dremel) en daarna nog de harslaag er af krijgen. Als ik het moederbord zelf heb, dan zou ik het bij MyTec binnensteken (Leuven/Heverlee). Ik werk daar in de buurt.
Computer(k)nul
- cptKangaroo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 750 keer
- Bedankt: 251 keer
Djeezus, ja, dat filmke zegt genoeg.
Heb je Samsung zelf al geprobeerd? https://www.samsung.com/be/support/spare-parts-list/
Een reddit comment gaf toch een vermoeden dat ze zelf onderdelen verkopen: "Samsung sell parts for their washing machines etc" maar op samsung.be staat wel dat printplaten via professionelen kan, dus misschien die electroshop als middleman aanspreken?
Heb je Samsung zelf al geprobeerd? https://www.samsung.com/be/support/spare-parts-list/
Een reddit comment gaf toch een vermoeden dat ze zelf onderdelen verkopen: "Samsung sell parts for their washing machines etc" maar op samsung.be staat wel dat printplaten via professionelen kan, dus misschien die electroshop als middleman aanspreken?
- Sinna
- Elite Poster
- Contacteer:
Ik denk niet tegen trillingen, maar tegen vocht.
Moest het tegen trillingen zijn, dan zou ik dempers steken tussen de schroeven die het bakje waarin de printplaat ligt aan het frame van de wasmachine bevestigt.
Moest het tegen trillingen zijn, dan zou ik dempers steken tussen de schroeven die het bakje waarin de printplaat ligt aan het frame van de wasmachine bevestigt.
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
- Bedankt: 57 keer
Die kerel in de video heeft het over trillingen.
Vocht - als dat al een probleem is, ik weet het niet - kan toch anders opgevangen worden, niet?
Ik weet niet of dat gebruikelijk is om dat zo 'in te gieten' maar ik vraag me af of daar geen andere reden achter zit: slechte/goedkope bestukking, bemoeilijken reparaties, ...
Vocht - als dat al een probleem is, ik weet het niet - kan toch anders opgevangen worden, niet?
Ik weet niet of dat gebruikelijk is om dat zo 'in te gieten' maar ik vraag me af of daar geen andere reden achter zit: slechte/goedkope bestukking, bemoeilijken reparaties, ...
Heppie NY!
- Sinna
- Elite Poster
- Contacteer:
Ik heb via Twitter/X contact gezocht, hopelijk komt er hier nog iets uit.cptKangaroo schreef: 06 jan 2024, 16:16 Djeezus, ja, dat filmke zegt genoeg.
Ik heb meteen ook laten weten dat ik niet verwacht dat een machine van nog geen 4 jaar oud (eind februari 2020 gekocht) dergelijk probleem vertoont.
Je zou het bijna gaan denken. Gelukkig bestaat er tegenwoordig een right to repair. Helaas heeft de wetgever verzuimd om die wisselstukken ook betaalbaar te houden...Ernie schreef: 06 jan 2024, 16:57 Ik weet niet of dat gebruikelijk is om dat zo 'in te gieten' maar ik vraag me af of daar geen andere reden achter zit: slechte/goedkope bestukking, bemoeilijken reparaties, ...
Computer(k)nul
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 676 keer
Het zal vermoedelijk toch tegen vocht zijn, ik denk niet dat ze die kosten gaan doen om iets 'moeilijk te repareren' te maken, dan schieten ze ook in hun eigen voet tijdens de garantie.
Als je natuurlijk van elke soldering 5% tin kunt uitsparen...
J.
Als je natuurlijk van elke soldering 5% tin kunt uitsparen...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Sinna
- Elite Poster
- Contacteer:
Ik denk niet dat er - zeker niet tijdens garantie - gesoldeerd wordt, maar dat meteen het hele moederbord vervangen wordt...
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 153 keer
Ik heb zelf dit probleem gehad met een oudere samsung machine, en 1,5 jaar langer laten draaien met een nieuwe sturingskaart (tot kogellagers trommel het ook begaven).
Jij toont echter de printplaat van het bedieningspaneel (achter de draai en drukknoppen) Daar zit in alles wat ik erover las (en dat is veel) zo goed als nooit - tenzei dit voor nieuwere machines zoals de jouwe dat nu wel zo is natuurlijk.
Zoek de sturingskaart eens in je machine? Zit ergens bovenaan de machine gemonteerd boven de trommel in een plastic behuizing, nadat je de bovenste plastic cap met 3 klikkers eraf haalt die je een printplaat liggen.
Verder: je type machine vond ik wel op https://www.samsungonderdelen.com/samsu ... opular=yes
Ook daar zie je :
- bedieningspaneel (met typenummer die wel afwijkt van de jouwe: DC97-20483Dl, zonder foto
- printplaat mainboard met => DC92-02140B met hier ook een foto van wat je moet zoeken in je machine (eens de de plastic cap eraf haalde)
Sturingskaart in oudere machines voorbeeld:
Toegevoegd na 4 minuten 55 seconden:
Ik zie nu pas dat je zelf al een youtube postte over de sturingkaart ipv de bedieningskaart. (Ik zit op een phone momenteel)
=> maar toch: zoek eens naar je sturingskaart, daar zit allicht het probleem
Jij toont echter de printplaat van het bedieningspaneel (achter de draai en drukknoppen) Daar zit in alles wat ik erover las (en dat is veel) zo goed als nooit - tenzei dit voor nieuwere machines zoals de jouwe dat nu wel zo is natuurlijk.
Zoek de sturingskaart eens in je machine? Zit ergens bovenaan de machine gemonteerd boven de trommel in een plastic behuizing, nadat je de bovenste plastic cap met 3 klikkers eraf haalt die je een printplaat liggen.
Verder: je type machine vond ik wel op https://www.samsungonderdelen.com/samsu ... opular=yes
Ook daar zie je :
- bedieningspaneel (met typenummer die wel afwijkt van de jouwe: DC97-20483Dl, zonder foto
- printplaat mainboard met => DC92-02140B met hier ook een foto van wat je moet zoeken in je machine (eens de de plastic cap eraf haalde)
Sturingskaart in oudere machines voorbeeld:
Toegevoegd na 4 minuten 55 seconden:
Ik zie nu pas dat je zelf al een youtube postte over de sturingkaart ipv de bedieningskaart. (Ik zit op een phone momenteel)
=> maar toch: zoek eens naar je sturingskaart, daar zit allicht het probleem
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 32 keer
Als je een nieuw moederbord zou kopen, moet je wel zeker zijn dat dit niet moet geprogrammeerd worden.
Vaak worden deze borden bij verschillende merken en types gebruikt.
Enkel de programmatie wordt dan aangepast.
Mcg
Vaak worden deze borden bij verschillende merken en types gebruikt.
Enkel de programmatie wordt dan aangepast.
Mcg
- broke23
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 25 keer
Typisch voorbeeld van wegwerpmaarschappij en ja sorry maar Samsung is gewoon geen wasmachine fabrikant dus doen geen moeite voor u. Electronica is hun ding dus als het al zou worden opgelost is het d.m.v. stukken en die worden zo moeilijk gemaakt dat het quasi onmogelijk is
- Sinna
- Elite Poster
- Contacteer:
Je post heeft me getriggerd om het deksel van de machine nog eens te lichten met het resultaat in bijlage.lirec schreef: 07 jan 2024, 01:41 Ik heb zelf dit probleem gehad met een oudere Samsung machine, en 1,5 jaar langer laten draaien met een nieuwe sturingskaart (tot kogellagers trommel het ook begaven).
Jij toont echter de printplaat van het bedieningspaneel (achter de draai en drukknoppen) Daar zit in alles wat ik erover las (en dat is veel) zo goed als nooit - tenzij dit voor nieuwere machines zoals de jouwe dat nu wel zo is natuurlijk.
Er zitten dus nog (minstens) twee bakjes in de machine, maar geen idee hoe ik dáár bij moet geraken zonder de machine helemaal uit elkaar te schroeven.
Wel vreemd dat ze een sturingsplaat onderaan de machine zouden monteren? Da's toch vroeg of laat om kortsluiting vragen?!?
Ondertussen doet de machine niets meer: ze slaat al vast bij het wegen.
- Bijlagen
Computer(k)nul
- Sinna
- Elite Poster
- Contacteer:
Je ziet inderdaad geen printen, maar ik zie wel behuizingen waar vermoedelijk printen inzitten.
De foto op fixpart.co.uk bevestigt dit, zie https://fixpart.co.uk/en/product/samsun ... ng-machine.
De foto op fixpart.co.uk bevestigt dit, zie https://fixpart.co.uk/en/product/samsun ... ng-machine.
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
Mijn vorige post was nogal rommelig. Excuses daarvoor, op een gsm terwijl je in bad zit gaat minder goed blijkbaar 
In 1 van die bakjes gaat vermoedelijk de printplaat van de sturing (motor) zitten. In de andere - vermoed ik - de sturing van de ventilator (vermits je een was-droog combinatie hebt). Zoals eerder gezegd: kijk die eens na, het probleem gaat 9/10 bij die sturingprintplaat zitten en niet bij je bedieningspaneelprintplaat.
Je machine is "exotischer" waardoor het allicht moelijker zal zijn de specifiek te verbeteren soldeerpunten aan te duiden. Alternatief is het typenummer van die sturingskaart zoeken online.
Ook nuttig draadje over specifiek dit probleem met samsings (waar ik ook enkele bijdragen deed) : https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 1761821/33
Toegevoegd na 1 minuut 25 seconden:
Je weet de juiste print als deze de stroomleiding naar de motor voor de trommel bevat

In 1 van die bakjes gaat vermoedelijk de printplaat van de sturing (motor) zitten. In de andere - vermoed ik - de sturing van de ventilator (vermits je een was-droog combinatie hebt). Zoals eerder gezegd: kijk die eens na, het probleem gaat 9/10 bij die sturingprintplaat zitten en niet bij je bedieningspaneelprintplaat.
Je machine is "exotischer" waardoor het allicht moelijker zal zijn de specifiek te verbeteren soldeerpunten aan te duiden. Alternatief is het typenummer van die sturingskaart zoeken online.
Ook nuttig draadje over specifiek dit probleem met samsings (waar ik ook enkele bijdragen deed) : https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 1761821/33
Toegevoegd na 1 minuut 25 seconden:
Je weet de juiste print als deze de stroomleiding naar de motor voor de trommel bevat
- Sinna
- Elite Poster
- Contacteer:
@lirec: bedankt voor de aanvulling. Excuses zijn helemaal niet nodig. Ik ben gewoon om tussen de lijnen de lezen 
Ik wist niet dat ik een 'exotischer' model had. Hopelijk is dat niet standaard bij Elektro Loeters (waar ik het toestel aangeschaft heb).
Feit blijft dat als één van die bakjes inderdaad de sturing is, het een apenwerk is om daar bij te geraken. Zonder technische handleiding (of een YT-filmpje) lijkt mij dat een onmogelijke zaak.
Nu snap ik waarom op de website van het onderdeel de moeilijkheidsgraad van herstelling 4 (op schaal van 5) is.

Ik wist niet dat ik een 'exotischer' model had. Hopelijk is dat niet standaard bij Elektro Loeters (waar ik het toestel aangeschaft heb).
Feit blijft dat als één van die bakjes inderdaad de sturing is, het een apenwerk is om daar bij te geraken. Zonder technische handleiding (of een YT-filmpje) lijkt mij dat een onmogelijke zaak.
Nu snap ik waarom op de website van het onderdeel de moeilijkheidsgraad van herstelling 4 (op schaal van 5) is.
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
Als de achterzijde van de machine heeft geen paneel dat je kan verwijderen met een paar kleine schroefjes zoals: https://www.google.com/search?client=ms ... GBxsk4HFVM => dan is jet inderdaad een hele klus om erbij te geraken.
Exotischer => weinig mensen kopen een combinatie-toestel, vandaar
Exotischer => weinig mensen kopen een combinatie-toestel, vandaar
- Sinna
- Elite Poster
- Contacteer:
Het betreft hier een 'gewone' 9kg-wasmachine, geen combi was-droog.
Ik kijk vanavond of ik de machine toch nog open krijg, maar dan niet het deksel maar de achterkant...
Toegevoegd na 11 uren 25 minuten 5 seconden:
Op aangeven van @lirec de machine daarstraks achteraan geopend: 4 schroeven en ik kon aan de motoren (ja: motoren! 't zitten er twee in, één voor de trommel en één voor een schijf in de trommel die in tegengestelde richting draait om zo sneller te kunnen wassen, hum hum) en de bakjes zijn beter zichtbaar: Die bakjes langs de achterkant er uit krijgen, zal 'm niet worden zonder de achterkant van de kast open te slijpen: ik wou de bakjes gericht draaien in de hoop een (QR-code van het) onderdeelnummer te vinden, maar noppes: de trommel zit zwaar in de weg.
Als dat inderdaad twee sturingen zijn (waar ik nu van uitga), dan moet ik beide vervangen. Aan €120/st is dat economisch niet rendabel...
Ik kijk vanavond of ik de machine toch nog open krijg, maar dan niet het deksel maar de achterkant...
Toegevoegd na 11 uren 25 minuten 5 seconden:
Op aangeven van @lirec de machine daarstraks achteraan geopend: 4 schroeven en ik kon aan de motoren (ja: motoren! 't zitten er twee in, één voor de trommel en één voor een schijf in de trommel die in tegengestelde richting draait om zo sneller te kunnen wassen, hum hum) en de bakjes zijn beter zichtbaar: Die bakjes langs de achterkant er uit krijgen, zal 'm niet worden zonder de achterkant van de kast open te slijpen: ik wou de bakjes gericht draaien in de hoop een (QR-code van het) onderdeelnummer te vinden, maar noppes: de trommel zit zwaar in de weg.
Als dat inderdaad twee sturingen zijn (waar ik nu van uitga), dan moet ik beide vervangen. Aan €120/st is dat economisch niet rendabel...

Computer(k)nul
-
- Elite Poster
Ja da's dus weer zeer onderhoudsvriendelijk gemaakt. Om nog niet te spreken dat veel samsungs veel te vroegtijdig allerlei problemen blijken te vertonen.
Hoogstwaarschijnlijk vertoont 1 van de 2 (of 3 als je toch het bedieningspaneel meetelt) printplaten het probleem. Maar als je moet gaan gokken welke het is....
Ik zou:
-alle connecties eens goed nagaan en machine her-testen (wie weet is't toch een los contact/draad/sensor die het probleem geeft)
-als dat niet helpt toch alle 3 de kaarten proberen eruit te halen en te kijken of aan kan zien (lichte breuklijntjes aan koud-gesoldeerde-pinnetjes) en dat warm her-solderen
-pas in laatste instantie, als je een redelijk idee hebt welke print het probleem is, deze bestellen - als de prijs wat meevalt
Ik vond een nieuwe print uitzonderlijk nieuw aan +-64€ waar deze ook doorgaans 130 kostte. Chance met een promo van FR-webshop was dat
Toegevoegd na 1 minuut 27 seconden:
Pas als je ze eruit haalt weet je ook met zekerheid welk typenummer kaart je nodig hebt. Da's altijd nogal duister bij samsung. De fixpart-achtige websites doen wel voorstellen maar dat blijkt in praktijk al eens beetje af te wijken
Hoogstwaarschijnlijk vertoont 1 van de 2 (of 3 als je toch het bedieningspaneel meetelt) printplaten het probleem. Maar als je moet gaan gokken welke het is....
Ik zou:
-alle connecties eens goed nagaan en machine her-testen (wie weet is't toch een los contact/draad/sensor die het probleem geeft)
-als dat niet helpt toch alle 3 de kaarten proberen eruit te halen en te kijken of aan kan zien (lichte breuklijntjes aan koud-gesoldeerde-pinnetjes) en dat warm her-solderen
-pas in laatste instantie, als je een redelijk idee hebt welke print het probleem is, deze bestellen - als de prijs wat meevalt
Ik vond een nieuwe print uitzonderlijk nieuw aan +-64€ waar deze ook doorgaans 130 kostte. Chance met een promo van FR-webshop was dat

Toegevoegd na 1 minuut 27 seconden:
Pas als je ze eruit haalt weet je ook met zekerheid welk typenummer kaart je nodig hebt. Da's altijd nogal duister bij samsung. De fixpart-achtige websites doen wel voorstellen maar dat blijkt in praktijk al eens beetje af te wijken

- Sinna
- Elite Poster
- Contacteer:
Ik heb ondertussen via FixPart een exploded view van de machine gekregen (relevant deel als bijlage, volledig bestand was te groot), maar daar word ik niet veel wijzer van.
Op basis van de onderdelenlijst lijkt het er wél op dat er maar één stuurprint in de machine zit. Ik moet echter die bakjes er uit zien te krijgen om ze te kunnen openen.
Ik kijk of ik morgen een nieuwe poging waag en met wat meer kracht die bakjes nog in de machine gemonteerd probeer open te pramen...
Op basis van de onderdelenlijst lijkt het er wél op dat er maar één stuurprint in de machine zit. Ik moet echter die bakjes er uit zien te krijgen om ze te kunnen openen.
Ik kijk of ik morgen een nieuwe poging waag en met wat meer kracht die bakjes nog in de machine gemonteerd probeer open te pramen...
- Bijlagen
-
- Assy Frame & Cover Parts.pdf
- (804.8 KiB) 18 keer gedownload
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
Aha, daar geraken we wel al verder mee:
--------------------
De 2 printplaten:
Nummer 15 , 1 stuk= " DC92-02140B ASSY PCB MAIN FWM_INV,MK_PJT,Y,Washer,Su"
Nummer 16, 1 stuk = " DC92-02139A ASSY KIT FWM_INV,MK_PJT,Washer,220V,Stan"
Foto van deze 2 via google search (telkens met een ander bedieningspaneel omdat het over een andere machine gaat):
- https://nl.aliexpress.com/item/10050041 ... pt=glo2nld
of - https://www.amazon.com.be/-/nl/dp/B0CFYLWJVC?th=1
=> met die typenummers DC92-02140B en DC92-02139A kan je dus gericht zoeken naar een betere prijs
Zo te zien sturen ze inderdaad beiden 1 motor aan, dat ik toch wat ik van het stukje "FWM_INV" zou maken. Vreemde opstelling weer van samsung....
Deze 2 kaarten zitten gemoteerd in "plastic bakje" nummer 18, 2 stuk "DC63-02152A COVER PCB"
=> https://fixpart.nl/nl/product/samsung-d ... wasmachine
-----------------
Je bent dus al iets verder maar....welke stuk is en hoe je ze uit de machine krijgt om te vervangen en/of hersolderen....
--------------------
De 2 printplaten:
Nummer 15 , 1 stuk= " DC92-02140B ASSY PCB MAIN FWM_INV,MK_PJT,Y,Washer,Su"
Nummer 16, 1 stuk = " DC92-02139A ASSY KIT FWM_INV,MK_PJT,Washer,220V,Stan"
Foto van deze 2 via google search (telkens met een ander bedieningspaneel omdat het over een andere machine gaat):
- https://nl.aliexpress.com/item/10050041 ... pt=glo2nld
of - https://www.amazon.com.be/-/nl/dp/B0CFYLWJVC?th=1
=> met die typenummers DC92-02140B en DC92-02139A kan je dus gericht zoeken naar een betere prijs
Zo te zien sturen ze inderdaad beiden 1 motor aan, dat ik toch wat ik van het stukje "FWM_INV" zou maken. Vreemde opstelling weer van samsung....
Deze 2 kaarten zitten gemoteerd in "plastic bakje" nummer 18, 2 stuk "DC63-02152A COVER PCB"
=> https://fixpart.nl/nl/product/samsung-d ... wasmachine
-----------------
Je bent dus al iets verder maar....welke stuk is en hoe je ze uit de machine krijgt om te vervangen en/of hersolderen....
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
- Bedankt: 57 keer
Ik heb zo eens de TV hier tussengepakt (ook van dat merk als uw wasmachine) omdat die kort uitviel en dat werd erger.lirec schreef: 08 jan 2024, 21:29 Ik zou:
Uiteindelijk was dat gewoon een flatcable die niet meer goed zat en ik vraag me af wat het zou geworden zijn als ik die had weggebracht.
Heppie NY!
- Sinna
- Elite Poster
- Contacteer:
Beide printplaten moeten samen efkes zowat de helft van de nieuwprijs van de machine kosten, en nog het gedoe om ze vervangen te krijgen = economisch verlies, zeker als de kans zeer groot is dat hetzelfde euvel zich later opnieuw zal stellen...
Computer(k)nul