We hebben recent een huis gekocht.
De vorige eigenaar heeft een kabel voor een buitenlamp bijgestoken (denk ik) op de kring waar de verlichting van het gelijkvloers op zit, direct op de automaat in de kast.
Nu ben ik daar zelf niet zo blij mee (mag het zelfs?). Ik zou de buitenlamp liever op een aparte kring steken en er later ook nog een stopcontact bij hangen.
Er loopt ook nog een tweede kabel naar de tuin. Hierop zitten zowel lampen als stopcontacten. Deze kabel steekt gewoon met een stekker in het stopcontact nabij de regenwaterpomp. Hiervoor wil ik op termijn ook een kabel naar de electriciteitskast trekken en ook dit op een aparte kring steken.
Voordeel van twee aparte kringen imo: ik kan de automaten uitzetten in geval van issues. Ook die tweede buitenkring met een stekker vind ik maar niks.
Er is nog plaatst in de kast. Volgens mij is het een kwestie van twee 16A automaten bij te halen (immers twee gemengde kringen) en een nieuwe kamgeleider te steken.
Bijkomende vraag: mag ik de kamgeleider in zijn geheel laten en afdekken voor als ik ooit nog automaten zou bijsteken?
Gezien de automaten niet zo duur zijn, kan ik ook direct een reserve 16A en 20A steken en leeg laten + uitschakelen. Mag dat?
Ik denk ook dat de installatie opnieuw moet gekeurd worden als ik automaten bijplaats. Is dat verplicht? Gezien het om 2 of 4 automaten gaat met een nieuwe kamrail, vind ik de keuring wat duur voor wat het oplevert. Jullie mening?
Extra automaten in elektriciteitskast voor buitenkring(en)
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 877 keer
- Bedankt: 3368 keer
- Recent bedankt: 52 keer
Waarom zou dat niet mogen?silentkiller schreef: ↑11 dec 2023, 20:01 De vorige eigenaar heeft een kabel voor een buitenlamp bijgestoken (denk ik) op de kring waar de verlichting van het gelijkvloers op zit, direct op de automaat in de kast.
Nu ben ik daar zelf niet zo blij mee (mag het zelfs?). Ik zou de buitenlamp liever op een aparte kring steken en er later ook nog een stopcontact bij hangen.
Dat is een kleine wijziging, die je gewoon mag bijtekenen op het ééndraadschema.
Maar je mag er natuurlijk geen stopcontact bijhangen, want dan moet de hele kring bekabeld worden met 2.5mm2 (wat nu waarschijnlijk niet het geval is)
Toevallig is dat bij mij identiek zo.silentkiller schreef: ↑11 dec 2023, 20:01 Er loopt ook nog een tweede kabel naar de tuin. Hierop zitten zowel lampen als stopcontacten. Deze kabel steekt gewoon met een stekker in het stopcontact nabij de regenwaterpomp. Hiervoor wil ik op termijn ook een kabel naar de electriciteitskast trekken en ook dit op een aparte kring steken.
Ook die tweede buitenkring met een stekker vind ik maar niks.
Mijn ganse buiten (tuin, carport) zit ook op een stopcontact aan de regenpomp.
Het voordeel is dat alles achter het stopcontact niet beschouwd wordt als deel van je vaste installatie, en dus niet op jouw ééndraadschema moet staan (net zoals je de kerstboom aansluit met een verlengkabel ).
Op voorwaarde dat je alles uitvoert met 2.5mm2 (en de kabels 60cm onder de grond liggen)...silentkiller schreef: ↑11 dec 2023, 20:01 Er is nog plaatst in de kast. Volgens mij is het een kwestie van twee 16A automaten bij te halen (immers twee gemengde kringen) en een nieuwe kamgeleider te steken.
Kamgeleider afdekken: ja (daarvoor dienen deze isolatiestukjes toch?).
Reserve steken en leeglaten: ja (teken ze er dan wel bij op je ééndraadschema).
Verplichte keuring: volgens mij wel (hoewel ik de juiste definitie van "kleine wijziging" niet ken, ga ik ervan uit dat bijkomende kringen géén kleine wijzigingen zijn.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 199 keer
Ja, dat mag, heb ik ook gedaan 20A en 16A reservesilentkiller schreef: ↑11 dec 2023, 20:01
Gezien de automaten niet zo duur zijn, kan ik ook direct een reserve 16A en 20A steken en leeg laten + uitschakelen. Mag dat?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 71 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Bedankt voor de reactie, beide!
Nu ik erover nadenk, naar veiligheid maakt dat natuurlijk niets uit.
Gezien de mogeiljke herkeuring, kan ik beter 'kleine' wijzigingen doen op bestaande kringen mbt een extra stopcontact/lamp.
De kabel naar de tuin zit zeker niet 60cm onder de grond. Er zit zelfs een vertakking in de regenwaterput. Deze moet ik ook nog waterdicht hermaken gezien de waterput soms boven de overloop komt omdat het irrigatiesysteem het niet kan trekken als het echt heel hard/lang regent. Dit ga ik nooit gekeurd krijgen.
(Eigenlijk toch een beetje hypocriet he . Volgens de regels mag het niet, maar als je het met een stopcontact doet, kan het wel want dan staat het niet op het eendraadsschema)
Ik dacht dat alles wat naar buiten ging, mogelijks op een aparte kring moest zitten.
Nu ik erover nadenk, naar veiligheid maakt dat natuurlijk niets uit.
Gezien de mogeiljke herkeuring, kan ik beter 'kleine' wijzigingen doen op bestaande kringen mbt een extra stopcontact/lamp.
De kabel naar de tuin zit zeker niet 60cm onder de grond. Er zit zelfs een vertakking in de regenwaterput. Deze moet ik ook nog waterdicht hermaken gezien de waterput soms boven de overloop komt omdat het irrigatiesysteem het niet kan trekken als het echt heel hard/lang regent. Dit ga ik nooit gekeurd krijgen.
(Eigenlijk toch een beetje hypocriet he . Volgens de regels mag het niet, maar als je het met een stopcontact doet, kan het wel want dan staat het niet op het eendraadsschema)
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
- Bedankt: 179 keer
Beide mogen zeker, heb ik ook gedaan en werd nooit afgekeurd.silentkiller schreef: ↑11 dec 2023, 20:01 Bijkomende vraag: mag ik de kamgeleider in zijn geheel laten en afdekken voor als ik ooit nog automaten zou bijsteken?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 71 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Ik heb dit eens bekeken, dat is niet het geval (installatie uit 2016 2P 40A, 18 kringen)
-Als ik ALLES achter 30ma diff zou steken, heb ik er drie nodig
-Als ik een deel achter 30ma diff zou steken (oven/CV/vuur niet), heb ik er twee nodig. Ik moet dan wel zekeringen verplaatsen, ook van onder naar boven -> niet evident denk ik, ik zou er eentje moeten bijkopen
Schema originele keuring:
Code: Selecteer alles
--Diff 300 ma (4OA)
--Diff 30 ma (40a)
--<18 automaten>
Code: Selecteer alles
--Diff 300 ma (4OA)
--25A automaat
--Omvormer
--40A automaat (geen idee waarom ze deze ertussen hebben gestoken?)
--Diff 30 ma (40a)
--<18 automaten>
Alles achter 30ma (8 kringen max per 30ma) -> dik 150 euro
Een deel achter 30ma (8 kringen max per 30ma) -> dik 100 euro
Ik zal sowieso de investering van dik 50 euro maar maken om heel de installatie achter 30ma te steken (cfr. originele keuring)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 29 keer
Die 40A automaat zit ertussen omdat jouw diff's maar werken TOT 40A, dus die automaat is om zeker te zijn dat er niet meer door kan gaan.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Orange Flybox
Orange Extra surf card