Ik heb hier een (vaag) grondplan van een appartement.
Er staan geen maten op, alleen oppervlakte van de ruimtes.
Ik neem aan dat de maten een beetje in verhouding zijn van de ware grootte.
Ik zocht een (gemakkelijke) mogelijkheid om dit na te tekenen en de lengte/breedte van de ruimtes te achterhalen.
PS - de witte stukken in onderstaand "plan" zijn ingemaakte kasten ...
.
.
Iemand met ervaring in dit soort tekeningen?
Tool om grondplan te maken
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3752 keer
- Recent bedankt: 10 keer
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
- silentkiller
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
- Bedankt: 98 keer
Wil je het echt natekenen voor een bepaalde reden?
Mogelijks heb je voldoende aan oppervlaktemeten.nl
Mogelijks heb je voldoende aan oppervlaktemeten.nl
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
- Bedankt: 52 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik gebruik Sweet Home 3D, geweldige tool: https://www.sweethome3d.com/nl/
Je kan achteraf “dimensies” tekenen en zo afstanden meten.
Ik geloof dat je zelfs de afbeelding die je al hebt als achtergrond kan instellen zodat je er gemakkelijk over kan tekenen zoals https://sbcode.net/sh3d/import-blueprin ... ur%20image.
Je zal wel ergens een afstand ter referentie moeten gebruiken om de rest op te baseren. Je zou dan van een rechthoekige kamer op basis van de visuele verhoudingen tussen de twee wanden en de oppervlakte op z’n minst één muur moeten berekenen.
Edit:
Bijvoorbeeld van het bovenste terras, de breedte is ongeveer 300 pixels, hoogte 200 pixels dus verhouding is 3/2. Als je dan de oppervlakte neemt van 12,37 m2, komt die ruimte ongeveer uit op 4,30 meter op 2,86 meter. Zo kan je de rest afstemmen op die bovenste wand van 4,30 meter. De tool die silentkiller linkt is dan veel simpeler dan met Sweet Home 3D werken.
Je kan achteraf “dimensies” tekenen en zo afstanden meten.
Ik geloof dat je zelfs de afbeelding die je al hebt als achtergrond kan instellen zodat je er gemakkelijk over kan tekenen zoals https://sbcode.net/sh3d/import-blueprin ... ur%20image.
Je zal wel ergens een afstand ter referentie moeten gebruiken om de rest op te baseren. Je zou dan van een rechthoekige kamer op basis van de visuele verhoudingen tussen de twee wanden en de oppervlakte op z’n minst één muur moeten berekenen.
Edit:
Bijvoorbeeld van het bovenste terras, de breedte is ongeveer 300 pixels, hoogte 200 pixels dus verhouding is 3/2. Als je dan de oppervlakte neemt van 12,37 m2, komt die ruimte ongeveer uit op 4,30 meter op 2,86 meter. Zo kan je de rest afstemmen op die bovenste wand van 4,30 meter. De tool die silentkiller linkt is dan veel simpeler dan met Sweet Home 3D werken.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3752 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Bedankt beide voor de hulp.
Met de tool van silentkiller ben ik al heel goed opweg.
En inderdaad, met het terras als referentie, kom ik al heel ver, en met redelijk grote nauwkeurigheid ...
Natekenen is misschien de volgende stap
Met de tool van silentkiller ben ik al heel goed opweg.
En inderdaad, met het terras als referentie, kom ik al heel ver, en met redelijk grote nauwkeurigheid ...
Natekenen is misschien de volgende stap
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
- Belgissschenaap
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 140 keer
Floorplanner voor vlug meubels te checken of ze er in passen en sommige pdf tools maken het ook mogelijk om te meten met een referentie (foxit bvb)
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 323 keer
- Bedankt: 726 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Wat is de bedoeling?
Je kan ook een afbeelding invoeren in een CAD programma en dat als achtergrond invoegen zodat je dat kan overtekenen.
Als het wat spielerei is dan laat ik het zo. Als je dit wil doorsturen voor verbouwingen ofzo dan wil ik er wel even tijd insteken om het naar over te tekenen en als dwg te geven.
Je kan ook een afbeelding invoeren in een CAD programma en dat als achtergrond invoegen zodat je dat kan overtekenen.
Als het wat spielerei is dan laat ik het zo. Als je dit wil doorsturen voor verbouwingen ofzo dan wil ik er wel even tijd insteken om het naar over te tekenen en als dwg te geven.