Fritz!Box IPSec en WireGuard VPN

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 233 keer
Recent bedankt: 3 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Ik zal wellicht weer iets onmogelijks willen, maar kan ik zelf aangeven welk IP-adres (of -bereik) er gebruikt moet worden voor de IPSec VPN en/of WireGuard VPN? Doel is om op basis van een kleiner subnet (bv. een /28) gericht AdGuard DNS te kunnen laten tussenkomen. Nu lijkt de IPSec VPN vanaf .200 te werken, de WireGuard vanaf het eerste IP-adres dat vrij is binnen het home network.
Computer(k)nul
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1008 keer
Bedankt: 3762 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider

Niets is "onmogelijk" :wink:

Voor zover ik kan zien worden zowel bij IPSec als bij Wireguard vaste IP adressen gebruikt vanaf x.201
Dit gezien de DHCP range van de Fritz!Box loopt vanaf x.20 tot en met x.200
Wireguard VPN.png
Dit kan je niet wijzigen via de Web interface.
Maar dat zou wel moeten lukken als je deze IP adressen wijzigt in het configuratie bestand en dan terug inleest (na het corrigeren van de checksum).
  • bij IPSec worden de IP adressen toegekend aan een gebruiker (met VPN rechten).
  • bij Wireguard worden de IP adressen toegekend aan een apparaat (waarop de Witeguard client is geinstalleerd).
Als je hiervoor een apart IP adresbereik wilt voorzien (beneden x.200), moet je eventueel de DHCP range aanpassen om geen overlap te krijgen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”