We zijn op zoek naar een nieuwe inbouwkoelkast maar zien daar energieklasse van A tot G.
Wat is een deftige score voor een recente koelkast met hoogte 1,40m ?
Kijk ik bij bv een Coolblue zie ik enkel koelkasten D-E-F terwijl ik een tijdje terug een artikel las om C of zelfs lager te nemen.
Nieuwe inbouwkoelkast kopen ?
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
- Bedankt: 197 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Hoe lager de klasse (oud en nieuw systeem), hoe zuiniger, maar meestal ook duurder.
Voor een koelkast dus A, in het oude systeem was dit A+++.
https://www.consumentenbond.nl/koelkast/energielabel
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 38 keer
Maar die koelkasten lijken niet te bestaan.lacer schreef: 21 okt 2023, 13:30 Hoe lager de klasse (oud en nieuw systeem), hoe zuiniger, maar meestal ook duurder.
Meest voorkomende zitten in D-E, en enkele in C.(maar dan zijn ze geen 140 maar 179hoog)
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
- Bedankt: 197 keer
- Recent bedankt: 2 keer
T'ja, als de hoogtemaat vast ligt op 140, zal je daar de beste klasse moeten kiezen, ook al is dit een D.
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Of de meerprijs voor een energiezuiniger toestel opweegt tegen de besparing over de jaren moet je ook even trachten in te schatten / berekenen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 67 keer
Nieuwe A bestaat maar niet bij inbouw
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1195 keer
- Recent bedankt: 16 keer
Hoe zuiniger, hoe meer elektronica en hoe "gevoeliger" voor problemen.honda4life schreef: 23 okt 2023, 07:19 Of de meerprijs voor een energiezuiniger toestel opweegt tegen de besparing over de jaren moet je ook even trachten in te schatten / berekenen.
Nu we PV's hebben, met 70% van het jaar "overschot" aan stroom (waarbij de kost van stroom de opportuniteitskost van export van die stroom is) is onze focus nog meer op bouwkwaliteit komen te liggen en niet heel erg op energiezuinigheid.
We hadden een paar jaar terug een elektro-hersteller over de vloer die afraadde om het "eco" programma op de vaatwasser te gebruiken, omdat dat programma 4u draaide, in tegenstelling tot het standaard programma dat op 1u klaar was. Slijtage op het eco programma = 4 keer hoger...
Ik zou dus eerder focussen op bouwkwaliteit (en meer betalen voor een Bosch dan een Beko, en liever nog een Bosch van de hogere categorie), dan meer te betalen voor een "lagere" letter in het alfabet.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 684 keer
- Recent bedankt: 8 keer
hou er rekening mee dat je met dezelfde inbouwmaten en een zuiniger model sowieso gaat inboeten op inhoud. Er zit electrisch een limiet aan zuinigheid, dus gaat men meer isoleren, dus dikkere wanden, dus minder inhoud.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
- Bedankt: 51 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Dat er voor inbouw heel weinig of zelfs geen toestellen te vinden zijn zuiniger dan D is me ook al opgevallen.
Ik vermoed eigenlijk dat dit te maken heeft met dat die inbouwtoestellen veel minder isolatie hebben dan losstaande toestellen en daardoor zogezegd meer verbruiken. Maar eenmaal die ingebouwd is in een kast fungeert de kast toch een beetje als isolatie waardoor het energieverbruik toch weer iets lager zou moeten liggen dan berekend voor die score? Of gebeurt die meting ook effectief als dat toestel ingebouwd zit?
Ik vermoed eigenlijk dat dit te maken heeft met dat die inbouwtoestellen veel minder isolatie hebben dan losstaande toestellen en daardoor zogezegd meer verbruiken. Maar eenmaal die ingebouwd is in een kast fungeert de kast toch een beetje als isolatie waardoor het energieverbruik toch weer iets lager zou moeten liggen dan berekend voor die score? Of gebeurt die meting ook effectief als dat toestel ingebouwd zit?
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
- Bedankt: 722 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Een inbouw heeft ook een veel slechtere warmte afvoer doordat die helemaal ingepakt zit.
Een koelkast kan enkel koelen door zijn warmte af te geven. Dat gebeurt meestal via de rooster op de achterkant die uiteraard ingebouwd zit, dus veel slechtere ventilatie.
Een koelkast kan enkel koelen door zijn warmte af te geven. Dat gebeurt meestal via de rooster op de achterkant die uiteraard ingebouwd zit, dus veel slechtere ventilatie.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 684 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Als je boven en onder de juiste ventilatieopeningen voorziet, denk ik dat je niet moet onderdoen voor een vrijstaand model.
Wij hebben de zuinigste bosch gekocht, een B. Is wel groter dan wat de vraagsteller nodig heeft.
Maar inhoud is merkelijk minder dan de vorige. Verbruik is dan ook maar een fractie, al zijn dat niet de getallen waar je rijk van gaat worden maar alle beetjes helpen.
J.
Wij hebben de zuinigste bosch gekocht, een B. Is wel groter dan wat de vraagsteller nodig heeft.
Maar inhoud is merkelijk minder dan de vorige. Verbruik is dan ook maar een fractie, al zijn dat niet de getallen waar je rijk van gaat worden maar alle beetjes helpen.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 272 keer
- Bedankt: 178 keer
Ik zie dat Liebherr 1 inbouwmodel heeft van klasse A maar deze is maar 125cm hoog.
Als ik op de Liebherr site een inbouw van 125 cm van klasse A en F vergelijk zie ik volgende verschillen:
- A heeft een netto inhoud van 160 liter en F heeft 247 liter
- A verbruikt 65 kWh en F 131 kWh per jaar (of 26 € verschil per jaar)
- A kost 1599 € terwijl de F maar 749 € kost
Aan de huidige elektriciteitsprijs duurt het 32 jaar eer je het prijsverschil terug verdiend hebt, als je al genoeg hebt met 160 liter inhoud.
Ter info, een 145 cm E model is bijna 300 liter en verbruikt 111 kWh/jaar.
https://www.liebherr.be/producten-verge ... 3107|13099
Als ik op de Liebherr site een inbouw van 125 cm van klasse A en F vergelijk zie ik volgende verschillen:
- A heeft een netto inhoud van 160 liter en F heeft 247 liter
- A verbruikt 65 kWh en F 131 kWh per jaar (of 26 € verschil per jaar)
- A kost 1599 € terwijl de F maar 749 € kost
Aan de huidige elektriciteitsprijs duurt het 32 jaar eer je het prijsverschil terug verdiend hebt, als je al genoeg hebt met 160 liter inhoud.
Ter info, een 145 cm E model is bijna 300 liter en verbruikt 111 kWh/jaar.
https://www.liebherr.be/producten-verge ... 3107|13099