Ik liet enkele aannemers langskomen om een offerte op te maken voor zonnepanelen. Wij zijn sinds november in een ander huis gaan wonen waar nog geen zonnepanelen geïnstalleerd werden. We zijn wel reeds de "trotse" eigenaar van een digitale meter

Ik heb 2 offertes die mijn interesse wekken:
- 14 x Jinko Tiger Neo N-type 54HL4R-B 425Watt (5950Wp totaal) in samenwerking met een Huawei Sun2000-4,6KTL-L1 omvormer
- 14/16 x Jinko Tiger Neo N-type 54HL4R-B 435Watt (6090Wp totaal / 6960Wp totaal) in samenwerking met een SMA Hybride 5.0 (Monofasig) omvormer
Mijn offertes staan ook op Zonstraal ter beoordeling. Ik zou het hier niet echt over de beoordeling van de offerte willen hebben, maar wel eens jullie mening willen horen over onderstaande bedenkingen.
- Ons jaarverbruik is momenteel "maar" een 3600kWh. Ik wil sowieso marge voor de toekomst en had bij deze mijn zinnen gezet om een ~5800 a ~6000Wp te leggen. Bij de laatste offerte spreken we zelfs al over 6960Wp. Overdrijf ik hier of zouden jullie ook opteren om zoveel als mogelijk te leggen (financieel bekeken alsook de ruimte op het dak)? Ik zit wat in mijn achterhoofd dat er misschien ook wel eens een capaciteitstarief kan komen op injectie... Nu, niemand die de toekomst kan voorspellen natuurlijk.
- Ik liet mij vertellen dat als we voor de Huawei omvormer gaan we later ook vast zullen zitten aan de Huawei batterijen (tenzij we met een retrofit werken). Klopt dit? Zouden jullie dan toch de meerkost geven en gaan voor de 14/16 panelen waar gebruik gemaakt zal worden van de nieuwe SMA Hybride omvormer? Die zou volgens de verkoper met veel meer merken van batterijen samen kunnen werken. Een batterij is momenteel niet van toepassing, maar het landschap is zo hard in beweging dat dit binnen X jaar misschien wel van toepassing zal zijn. Ik wil bij deze keuze dus ook wat toekomstgericht kijken.
- Dan een eerder financieel puntje, de firma van Huawei omvormer kan alles dit jaar nog installeren en keuren wat wil zeggen dat ik hier nog een premie van om en bij de €720 kan krijgen. De firma achter de SMA omvormer zou sowieso maar kunnen komen in Januari 2024 waardoor ik volgens deze website van Vlaanderen.be maar €375 zal kunnen trekken. Toch ook iets om in het achterhoofd te houden. Op de Fluvius website zie ik zelfs dat de premie voor 2024 niet zeker is...