Nieuwe installatie zonnepanelen

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 56 keer
Provider

Hallo,

Ik liet enkele aannemers langskomen om een offerte op te maken voor zonnepanelen. Wij zijn sinds november in een ander huis gaan wonen waar nog geen zonnepanelen geïnstalleerd werden. We zijn wel reeds de "trotse" eigenaar van een digitale meter ;-).

Ik heb 2 offertes die mijn interesse wekken:
- 14 x Jinko Tiger Neo N-type 54HL4R-B 425Watt (5950Wp totaal) in samenwerking met een Huawei Sun2000-4,6KTL-L1 omvormer

- 14/16 x Jinko Tiger Neo N-type 54HL4R-B 435Watt (6090Wp totaal / 6960Wp totaal) in samenwerking met een SMA Hybride 5.0 (Monofasig) omvormer

Mijn offertes staan ook op Zonstraal ter beoordeling. Ik zou het hier niet echt over de beoordeling van de offerte willen hebben, maar wel eens jullie mening willen horen over onderstaande bedenkingen.
  • Ons jaarverbruik is momenteel "maar" een 3600kWh. Ik wil sowieso marge voor de toekomst en had bij deze mijn zinnen gezet om een ~5800 a ~6000Wp te leggen. Bij de laatste offerte spreken we zelfs al over 6960Wp. Overdrijf ik hier of zouden jullie ook opteren om zoveel als mogelijk te leggen (financieel bekeken alsook de ruimte op het dak)? Ik zit wat in mijn achterhoofd dat er misschien ook wel eens een capaciteitstarief kan komen op injectie... Nu, niemand die de toekomst kan voorspellen natuurlijk.
  • Ik liet mij vertellen dat als we voor de Huawei omvormer gaan we later ook vast zullen zitten aan de Huawei batterijen (tenzij we met een retrofit werken). Klopt dit? Zouden jullie dan toch de meerkost geven en gaan voor de 14/16 panelen waar gebruik gemaakt zal worden van de nieuwe SMA Hybride omvormer? Die zou volgens de verkoper met veel meer merken van batterijen samen kunnen werken. Een batterij is momenteel niet van toepassing, maar het landschap is zo hard in beweging dat dit binnen X jaar misschien wel van toepassing zal zijn. Ik wil bij deze keuze dus ook wat toekomstgericht kijken.
  • Dan een eerder financieel puntje, de firma van Huawei omvormer kan alles dit jaar nog installeren en keuren wat wil zeggen dat ik hier nog een premie van om en bij de €720 kan krijgen. De firma achter de SMA omvormer zou sowieso maar kunnen komen in Januari 2024 waardoor ik volgens deze website van Vlaanderen.be maar €375 zal kunnen trekken. Toch ook iets om in het achterhoofd te houden. Op de Fluvius website zie ik zelfs dat de premie voor 2024 niet zeker is...
Bedankt!
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 756 keer
Bedankt: 317 keer
Recent bedankt: 15 keer

Zoveel mogelijk leggen als financieel, technisch en beschikbaar dakopp. mogelijk is.
Om een capaciteitstarief voor injectie zou ik me al helemaal geen zorgen maken. Wanneer injecteren in het net je (op termijn) meer zou gaan kosten dan het opbrengt injecteer je gewoon niet meer in het net (op de tijdstippen dat het geld zou kosten).

Een zo hoog mogelijk eigen productie tov eigen noodwendigheden maakt je ook nog eens onafhankelijker van netafname (waar je in tegenstelling tot netinjectie met te weinig eigen productie in verhouding tot het verbruik ook niet zonder kan) en van een hoog capaciteitstarief berekend op de netafname.

Niemand kan de toekomst voorspellen maar het lijkt me eenvoudige wiskunde dat bij een zo laag mogelijke netafhankelijkheid je ook meer speelruimte hebt om de kosten veroorzaakt door het net lager te houden dan bij een hogere netafhankelijkheid.
Of je zou er moeten van uitgaan dat in de toekomst energie via het net op elk tijdstip praktisch gratis zal aangeleverd worden.

Bij een nieuwe installatie zou ik (toch voor wie geen off grid situatie als einddoel heeft en dat is voorlopig de meerderheid van de prosumenten) al van bij de installatie kiezen voor een hybride omvormer die met zoveel mogelijk merken en types batterij kan samenwerken. Maar niet iedere installateur heeft dat in zijn gamma.

Een firma die "beloofd" alles dit jaar nog volledig rond te krijgen zou ik daartoe ook ondubbelzinnig op papier toe laten verbinden met een boeteclausule minstens gelijk aan de gemiste premie.
Los daarvan zou ik bij een installatiekost van duizenden € sowieso de eindbeslissing niet laten afhangen van een premiebedrag in de orde van 300- 400 € meer of minder. PV is een investering op de lange termijn. Niet op de ultrakorte termijn.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 3 keer

Argon schreef: 01 sep 2023, 11:32 ook opteren om zoveel als mogelijk te leggen
Ik zou dit nog altijd doen, ikzelf ga ook opteren voor een installatie van 11-14KWp bijvoorbeeld. En indien ze er ooit een capaciteitstarief op zullen doen, dan zullen batterijen (in welke vorm dan ook) goedkoper zijn tegen dan EN wel rendabel zijn door de hoge bijkomende kost.
Argon schreef: 01 sep 2023, 11:32 vast zullen zitten aan de Huawei batterijen (tenzij we met een retrofit werken). Klopt dit?
Op dit moment klopt dat, maar de Huawei batterijen zijn LG chem batterijen, dus wel third party. Het is wel mogelijks dat er later meer batterijen er op kunnen werken.
Bij SMA is het niet per se zo veel beter. Vorig jaar enkel BYD, maar in het laatste jaar ijn er nog 3 merken aan toegevoegd.
Ook bij SMA kan dit dus een upgrade krijgen.

Ik vind het persoonlijk wel jammer dat je dan echt vast zit met hoogvoltage en goedgekeurde batterijen.
De betaalbare (semi) diy formaten van 48V zullen er nooit op werken jammergenoeg.

@de rest
Zou je andere batterijen dan de goedgekeurde batterijen kunnen gebruiken? Bij SMA geven ze namelijk wel een duidelijke CAN bekablingshandleiding.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Belgissschenaap schreef: 01 sep 2023, 12:34 Ook bij SMA kan dit dus een upgrade krijgen.
Om te beginnen zou ik eens nagaan of een SMA hybride geschikt is voor het netwerk.
Kan/kon je immers niet zomaar toepassen op elk netwerk in België
Soit, zal wel geen probleem zijn gezien er een offerte is vanuit een installateur en deze dit dan normaliter ook wel zal nagekeken hebben.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster

Deze voldoet aan c10/11

Ik ga er ook sneller va'uit dat SMA zou voldoen in tegenstelling tot de Chinese merken eigenlijk :p

Ik had dit dus fout geïnterpreteerd, sorry
Laatst gewijzigd door Belgissschenaap 01 sep 2023, 13:13, in totaal 1 gewijzigd.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Wat bedoel je net met "geschikt is voor het netwerk"? @ivob
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb het niet meer van nabij opgevolgd maar ik dacht dat in het verleden een SMA hybride omvormer alleen op een thuisnetwerk voorzien van een neuter kon werken.
Je vermeldt niet of jouw netwerk van een neuter voorzien is. Er zijn in België nog regio's waar dat niet het geval is.
Maar zoals ik zei dat zal bij jou wel geen probleem zijn gezien het op een offerte werd aangeboden.
Het was meer een algemene suggestie voor derde meelezers.
Sol Invictus!
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Iemand op het Zonstraal forum haalde dit in mijn topic ook aan. Ik heb dus enkel 3 x 230 maar zonder N. Ik heb nagevraagd bij Fluvius of dit eventueel wel nog aansluitbaar is bij ons (lees in straat ligt). Lijkt dus toch nog een belangrijk iets te zijn in mijn geva.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

En wat zegt de installateur die je deze offerte dan aanbood hierover?
Ik mag toch aannemen dat wanneer hij je een offerte aanbiedt het ook zo aan te sluiten is?
Sol Invictus!
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3732 keer
Recent bedankt: 26 keer
Provider

• Met jouw jaarverbruik van 3.400 kWh denk ik dat je met een 5kW omvormer en 6-7 kWp een goede keuze maakt.
    Als je uw verbruik wat kan afstemmen op je productie, dan kom je al aan redelijk eind!
    Ikzelf heb een 5kW monofase omvormer en 6 kWp (15 * 400 Wp). Mijn Jaarverbruik is ca 4.000 kWh
    • mijn gemiddelde "zelfvoorziening" bedraagt ca 60% (zonder batterijen).
    • mijn gemiddeld "zelfverbruikte zonne-energie" bedraagt ca 30% (de rest wordt geinjecteerd).
  • Gezien je over een monofase omvormer spreekt (Sun2000-4,6KTL-L1 / SMA Hybride 5.0) maakt het net niets uit (3 x 230V versus 4N400V).
    Bij 3-fase omvormers moet je inderdaad nakijken of die kan werken op een 3 x 230V (zonder N) net.
  • Ik zou ook overdimensioneren wat betreft panelen (vb 7 kWp op een 5kW omvormer), maar een installatie van 11-14KWp op een 5kW omvormer (zoals @Belgissschenaap voortselt) vind ik wel een beetje erover ...
  • kies voor een hybride omvormer, zelfs indien je nu (nog) niet wilt investeren in batterijen.
PS. Ik maak duidelijk een onderscheid tussen "zelfvoorziening" en "zelfverbruik"
  • zelfvoorziening is hoeveel percent van je jaarverbruik geleverd wordt door je zonnepanelen (gratis electriciteit).
  • zelfverbruik is hoeveel procent van de geproduceerde zonne-energie je zelf verbruikt (de rest wordt geïnjecteerd).
Deze begrippen worden vaak door elkaar gebruikt, maar in feite heeft "zelfverbruik" geen enkele relevantie(hoe meer panelen, hoe lager het "zelfverbruik").
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

De zelfvoorzienigheidsgraad (wat idd van tel is voor de consument , zelfverbruik is een loze statistiek) is uiteraard nogal situatie gerelateerd.
Gemeten over de laatste 365 dagen bedroeg de zelfvoorzienigheidsgraad zonder accu hier 54% en met accu 89%.
Het zelfverbruik bedroeg 23% direct PV verbruik.
En dit bij een monofase 5.6 Wp/5.0 kVA installatie, ZZO gericht met 32° hellingshoek en door bebossing een relatief beperkte tijdsduur van optimale zonnevangst vanaf het najaar tot en met het voorjaar.
Laatst gewijzigd door ivob 01 sep 2023, 13:43, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
Tibo
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 5 keer

Bepaalde omvormers van SMA en Huawai (andere merken weet ik niet) kan je aansluiten op een net zonder nulgeleider.

Hiervoor moet je in de instellingen iets veranderen aan de 'isolatiebewaking' of hoe zij dat noemen.
Voor de veiligheid moet je dan echter een extra aarding van 10² op de omvormer aansluiten.

SMA legt dit goed uit in de documentatie, Hauwei minder.
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 267 keer
Recent bedankt: 6 keer

Is de 253V test al gedaan? = Neen
Zou ik toch ook eens doen.
Sowieso zou ik niet voor een Huawei gaan, maar een SMA als ik de keuze had tussen die twee (ook al is er een kleine meerkost).
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef: 01 sep 2023, 13:29 Ik zou ook overdimensioneren wat betreft panelen (vb 7 kWp op een 5kW omvormer), maar een installatie van 11-14KWp op een 5kW omvormer (zoals @Belgissschenaap voortselt) vind ik wel een beetje erover ...
Stel ik niet voor, is maar om te zeggen dat ik ook persoonlijk ga overdimensioneren, dat dit dus nog steeds gedaan wordt ;)
(Zal een 10kw omvormer bij zitten trouwens, 3x overdimensioneren van je omvormer is wat absurd en zelfs slecht voor je apparatuur)

Sma heeft trouwens enkel 3 fase (met neuter) HYBRIDE omvormers
Laatst gewijzigd door Belgissschenaap 01 sep 2023, 14:01, in totaal 1 gewijzigd.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 98 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Ik zou kijken naar een goeie support voor verschillende batterijen. Je hebt hier best nog wel wat evolutie in, en niet zeker qua spanningen etc. Dus best een omvormer die modbus ondersteunt.
lucdec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 86 keer

Sedert dat een paar geburen in de straat veel panelen gelegd hebben stijgt de spanning hier bij mij elke zonnige namiddag boven de 240 Volt.
Ik vrees voor de levensduur van m'n apparaten...
's avonds zakt dit terug naar 220V

Hebben jullie dit ook? Kan ik klacht indienen hiertegen?
wimvg
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Te Koop forum

Ik dacht dat al enige tijd de 'normale' netspanning 230 volt was, plus en min enige percenten ( dacht 5%, niet zeker).

240 V is dus normaal, moet je niet ongerust over zijn...
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

lucdec schreef: 01 sep 2023, 14:38 Sedert dat een paar geburen in de straat veel panelen gelegd hebben stijgt de spanning hier bij mij elke zonnige namiddag boven de 240 Volt.
Ik vrees voor de levensduur van m'n apparaten...
Kan ik klacht indienen hiertegen?
Klacht indienen?
Velen ZP bezitters zouden gelukkig zijn als de netspanning "maar" tot 240 V zou stijgen bij volle zonneproductie.
In België worden omvormers uitgeschakeld:
  • als de gemiddelde spanning, gemeten over 10 minuten, boven de 253V stijgt (= 230V +10%).
  • ommiddelijk als de spanning boven de 262.5V stijgt (= 230V +15%).
Dus zolang het net onder de 253V blijft zijn we tevreden :-D
Hier is het maximum ca 242V
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

lucdec schreef: 01 sep 2023, 14:38 Hebben jullie dit ook?
Ja en nog veel hoger ook (op een wisselvallige dag zoals vandaag regelmatig tegen de 248 V aan en bij open hemel zelfs richting 250V). Je kan daar overigens ook zelf invloed op uitoefenen door dan grotere verbruikers in te schakelen (indien mogelijk).
Kan ik klacht indienen hiertegen?
Nee de grenswaarde is niet overschreden.
Wanneer je PV regelmatig zou uitschakelen bij overschrijden grenswaarde kan je bij de netwerkbeheerder wel vragen gepaste maatregelen te nemen.
Sol Invictus!
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 676 keer
Provider

Ik denk ook niet dat je moet vrezen voor je apparaten. Die marge bestaat zowat over heel de 230V-wereld...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 601 keer
Te Koop forum

volgens mij zal injectie in de toekomst dynamisch (kunnen) worden inderdaad,
en dan kan het in de zomer voorvallen dat je zal betalen voor je injectie.
er zijn namelijk al van die "dynamische tarieven" experimenten om te kijken wat dat geeft.

maar als dat ooit zo is, investeer je ofwel in batterijen, of je zet een elektrisch vuurtje aan op je terras :)

qua hoeveelheid: ik heb hier ongeveer 6240Wp liggen, en het gemiddelde jaarverbruik was hier ook rond de 3500.
zit ook op een 4,6 omvormer van huawei.
mijn manier van leggen (3 dakvlakken) was oost + zuid + west op 2 trackers, zodanig dat ik van zo vroeg mogelijk smorgens,
tot zo laat mogelijk savonds energie kan opwekken (al hadden optimizers handig geweest bij sommige standen van de zon).

de reden hiervoor is omdat ik geen batterij heb (nog te duur), en er meestal ook 24/7 iemand thuis is, wat ons verbruik over de hele dag oplevert,
en dan met name smorgens en savonds als er nog niet veel zon is - dus zolang mogelijk met de zon mee, vond ik wel een plus, ipv "zoveel mogelijk zuid", wat vooral voordeel heeft om batterijen op te laden (denk ik dan)

gisteren, bijvoorbeeld, had ik een totale opbrengst van 18.9kwh, en is ons verbruik opgevangen van 7u smorgens tot 8u savonds,
alvorens we terug van het net hebben afgenomen.

wat betreft omvormer, ik heb hier dus diezelfde huawei hangen... en ik zou hem eerlijk gezegd nooit meer kiezen als ik opnieuw kon kiezen.
fusionsolar (de site/app) is "meh", ze pushen updates die bepaalde dingen uitzetten, de klantendienst van huawei zit onder het vriespunt,
er zit een wifi AP en een wifi client in, en als je de AP uitzet schakelt die de modbus op de wifi client zijde ook uit, etc etc ...

en als je een installateur hebt die je geen installer-account geeft op dat fusionsolar platform, kan je ook best heel veel dingen niet doen,
of je moet lokaal op de omvormer inloggen (via die wifi AP die 24/7 aanstaat dus) en daar dingen gaan aanpassen...

huawei omvormer is in mijn mening dus goed voor een "set, forget, don't look back" situatie waarbij het niet zo echt boeit wat je al dan niet kan,
en wat de omvormer al dan niet doet (qua werking en op je netwerk), maar voor de iets meer technisch gezinden (denk home assistant, local connect, geen onnodige wifi APs, ...) is dat een tegenvaller.
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 223 keer

Hier ndeze week 24 panelen Jinko Tiger Neo N 54HL4-B (10320Wp) laten installeren (O-W opstelling) op een huawei SUN2000-10KTL-M1 met een Luna2000-2000-5-E0 - 10kWh batterij. Batterij omwille van het feit dat we toch wel blijven pieken in verbruik in de avond. 3 van de 5 dagen zijn we beiden werken en kinderen naar school.
Jaarverbruik +/- 5500kWh.

De installatie moest nog snel gekeurd worden, aangezien vanaf 15 september deze omvormers niet meer geplaatst mogen worden.
Nieuwe omvormer voor BE is beschikbaar (zelfde model, maar hardcoded countrycode voor max 10kW) en heeft een vermogen van net onder de 10kW.

Ben benieuwd....
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 98 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Splitter schreef: 01 sep 2023, 15:42 mijn manier van leggen (3 dakvlakken) was oost + zuid + west op 2 trackers, zodanig dat ik van zo vroeg mogelijk smorgens,
Hoe zijn deze aangesloten? Oost+West op 1 string en Zuid op de andere?
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Argon schreef: 01 sep 2023, 11:32
  • Ons jaarverbruik is momenteel "maar" een 3600kWh. Ik wil sowieso marge voor de toekomst en had bij deze mijn zinnen gezet om een ~5800 a ~6000Wp te leggen. Bij de laatste offerte spreken we zelfs al over 6960Wp. Overdrijf ik hier of zouden jullie ook opteren om zoveel als mogelijk te leggen (financieel bekeken alsook de ruimte op het dak)? Ik zit wat in mijn achterhoofd dat er misschien ook wel eens een capaciteitstarief kan komen op injectie... Nu, niemand die de toekomst kan voorspellen natuurlijk.
Ik had ergens gelezen dat het financieel rendement van overproductie eigenlijk een nuloperatie is qua kosten.
Met andere woorden, als je de centen kan "missen", scheur je er zeker je broek niet aan door te veel te leggen (en toch de beoogde marge te creëren voor de toekomst).
  • Ik liet mij vertellen dat als we voor de Huawei omvormer gaan we later ook vast zullen zitten aan de Huawei batterijen (tenzij we met een retrofit werken). Klopt dit? Zouden jullie dan toch de meerkost geven en gaan voor de 14/16 panelen waar gebruik gemaakt zal worden van de nieuwe SMA Hybride omvormer? Die zou volgens de verkoper met veel meer merken van batterijen samen kunnen werken. Een batterij is momenteel niet van toepassing, maar het landschap is zo hard in beweging dat dit binnen X jaar misschien wel van toepassing zal zijn. Ik wil bij deze keuze dus ook wat toekomstgericht kijken.
Ik denk dat Huawei toch op deze moment wel één van de betere merken is om later een thuisbatterij op aan te sluiten.
SMA is denk ik eerder koploper wat kwaliteit betreft.
  • Dan een eerder financieel puntje, de firma van Huawei omvormer kan alles dit jaar nog installeren en keuren wat wil zeggen dat ik hier nog een premie van om en bij de €720 kan krijgen. De firma achter de SMA omvormer zou sowieso maar kunnen komen in Januari 2024 waardoor ik volgens deze website van Vlaanderen.be maar €375 zal kunnen trekken. Toch ook iets om in het achterhoofd te houden. Op de Fluvius website zie ik zelfs dat de premie voor 2024 niet zeker is...
Ik heb een akkoord gemaakt met de installateur en een tweedehands SMA omvormer gekocht, bijna nieuw wegens plaatsing van thuisbatterij.
Misschien is dat ook een optie als je SMA prefereert, heeft me trouwens veel geld bespaard ook.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Ik heb toevallig deze week ook 2 offertes laten opstellen door 2 installateurs; heb volgende week nog 3 afspraken gepland staan met anderen.
Ik was van plan m'n dak zo vol mogelijk te leggen, beide dakhelften aangezien ik de ochtendzon vooraan heb en de avondzon achteraan.
Offerte 1 = 23 panelen (SunPower P6-405-BLK) voor 9315 Wp met een SMA-omvormer op monofase + iLusmart P1-meter.
Offerte 2 = 22 panelen (JinKO Solar Tiger Neo R 435W Half-Cut Full Black) voor 9570 Wp met Huawei hybride omvormer

Beide installaties zouden rond eind oktober kunnen, want ik wil gebruik kunnen maken van de 6% BTW-maatregel die dit jaar nog van toepassing is.
De eerste offerte is substantieel duurder dan de 2 optie (US/EU vs CN zeker?). Aangezien de woning nog niet bewoond wordt heb ik geen flauw idee naar het te verwachten gebruik. Thuisbatterij werd me afgeraden omdat er op termijn wellicht een elektrische wagen zal komen via de werkgever.
Naar installatie toe heb ik het geluk dat er een brede wachtbuis loopt voor zonnepanelen van het dak/zolder tot aan de zekeringkast, dus naar installatie-complexiteit valt het normaal gezien mee.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

liber! schreef: 01 sep 2023, 17:50 Hoe zijn deze aangesloten? Oost+West op 1 string en Zuid op de andere?
Combinatie Oost-Zuid-West wordt meestal uitgevoerd als:
  • Oost en West string paralel op 1 MPPT tracker ("polystring")
  • Zuid op de 2de MPPT
Een polystring zijn 2 strings met hetzelfde aantal panelen, maar verschillende oriëntatie, die dan parallel geschakeld worden.
https://www.sma-sunny.com/nl/hoe-ontwer ... om-arrays/

- de spanning van de "polystring" blijft dezelfde als deze van de individuele strings (zelfde aantal panelen).
- de stroom van de "polystring" is de som van de stromen van de individuele strings, en mag dus niet hoger zijn dan wat de omvormer aankan.

Let wel dat het maximale vermogen van de Oost en West strings op verschillende tijdstippen valt (voormiddag/namiddag), ze geven dus nooit hun max. stroom gelijktijdig :-)
NuKeM
Administrator
Administrator

Mij valt vooral op hoe goedkoop het ondertussen terug is om panelen te leggen. 1€/Wp is echt geen geld. Mijn offerte van sept 2022 (jaar gelden dus) die in mei werd uitgevoerd ging nog over 1.8€/Wp (en niks premie voor mij) :bang: m.a.w. ik ben dom geweest.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

In mei 2022 heb ik 14 ZP laten bij plaatsen. Acht oostwaarts en zes op het Westen gericht. Ik koop uitsluitend Sunpower panelen en die zijn gemiddeld 25 tot 30% duurder dan andere merken. Meteen ook batterij van 10kwh laten plaatsen. Kwam op iets van 14200 euro, ging nog premie van 1725 euro vanaf voor de batterij. Mijn advies? Leg je dak(en) helemaal vol. Of die mannen nu 5 panelen plaatsen of 25, veel extra werk is dat niet en ze zijn dan toch bezig. Het enige wat de aankoopprijs de hoogte in jaagt is het aantal ZP. Heb nu 26 ZP, goed voor 9,8 kwp. Eerste installatie uit april 2011 heeft zichzelf sinds vorige week terug verdiend door de groene stroom certificaten. Heb in 2011 een 15000 euro betaald voor 12 stuks Sunpower. En nu iets meer dan 15.000 euro aan GSC geïncasseerd. Daar komt dan nog mijn lager verbruik bij. Al bij al klaag ik niet. Enige reden tot "klagen": hadden ze de panelen op het oosten even dicht tegen de dakrand geplaatst als die op het Westen, dan hadden ze daar nog 2 extra panelen kunnen bij plaatsen.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
NuKeM
Administrator
Administrator

Hier ook SunPower panelen trouwens, geen idee of ze hun meerprijs waard zijn, maar ik hoopt het :)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Sunpower geeft sinds vorig jaar 40 jaar garantie op de ZP, tot 2021 was het 25 jaar. Is er eentje stuk, dan wordt die gratis vervangen.
Nog even over de financiering. Ik kon het totaalbedrag zelf betalen maar ik heb gekozen om een energielening af te sluiten. Iets van 5000 euro met eigen middelen betaald en lening van 8000 euro. Ik had wel nog het geluk dat de intrestvoet toen slechts 1,7% was. Op die 8000 euro betaal ik maar 142 euro intrest, looptijd is 2 jaar. Zeg nu zelf, voor zo weinig intrest kun je beter een lening afsluiten dan aan uw spaarcenten te zitten. Maandelijks betaal ik 339 euro af, nog tot april 2024. Ondertussen bedraagt de intrest minstens 3,69% (ING) of zelfs 4,99% (post).
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ivob
Elite Poster
Elite Poster

NuKeM schreef: 03 sep 2023, 07:01 Mij valt vooral op hoe goedkoop het ondertussen terug is om panelen te leggen. 1€/Wp is echt geen geld. Mijn offerte van sept 2022 (jaar gelden dus) die in mei werd uitgevoerd ging nog over 1.8€/Wp (en niks premie voor mij) :bang: m.a.w. ik ben dom geweest.
Gouden regel (en dat geldt niet alleen voor PV) is dat je beter nooit een oververhitte markt naloopt maar beter iets doet op het ogenblik dat bijna niemand er interesse in heeft (of nog erger je erom uitlacht).
Wanneer je plaats genoeg hebt op je dak heeft de meerprijs van SP weinig meerwaarde.
En garantie heeft maar waarde zolang je de installateur/producent nog makkelijk kan bereiken.

Heb in 2011 de goedkoopste Chinese panelen geplaatst die ik toen kon krijgen (maar wel een omvormer van SMA) voor 5.6 KWp/5.0 kVA) en daarvoor 500 € eigen middelen geïnvesteerd (netto aankoopprijs van de volledige installatie 9300 € alles boven de 500 € gefinancierd met een destijds "groene lening" op drie jaar die ook nog eens fiscaal te recupereren was). Alleen al aan GSC heeft dat inmiddels 20.500 € opgebracht (zonder rekening te houden met het energieverbruik).
Tot medio 2015 was er ook nog geen prosumententarief dus de stroom was wel degelijk gratis (en niet opgenomen in het rendement). Op 5 jaar was de investering al teruggewonnen en de jaren erna winst (in de periode medio 2015-2021 lichtjes verminderd door het prosumententarief).

Zowel de panelen als de omvormer doen het nog altijd probleemloos.

Idem voor thuisbatterij. Aangekocht op hoogtepunt van premies en toen niemand er interesse in had zodat je nog kon onderhandelen over de prijs/kwaliteit met een installateur en je als klant de installateur kon uitkiezen ipv omgekeerd in een oververhitte markt (energiepaniek 2021/2022).
Sol Invictus!
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

axs schreef: 01 sep 2023, 16:44 Hier ndeze week 24 panelen Jinko Tiger Neo N 54HL4-B (10320Wp) laten installeren (O-W opstelling) op een huawei SUN2000-10KTL-M1 met een Luna2000-2000-5-E0 - 10kWh batterij.
Is een 10kW omvormer voor 10.320 Wp Oots-West niet véél te groot? Een 6 kW omvormer zou eigenlijk al gekund hebben (gezien de O-W opstelling kom je bijna nooit boven de 6kW uit? Of ben je van plan om nog panelen bij te leggen?
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/i ... .28&max2=0
Nr10
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 20 keer

NuKeM schreef: 03 sep 2023, 07:01 Mij valt vooral op hoe goedkoop het ondertussen terug is om panelen te leggen. 1€/Wp is echt geen geld. Mijn offerte van sept 2022 (jaar gelden dus) die in mei werd uitgevoerd ging nog over 1.8€/Wp (en niks premie voor mij) :bang: m.a.w. ik ben dom geweest.
Uit ondervinding, heb wat overdreven met het opvragen van offertes :oops:, lijken mij de prijzen toch echt ook afhankelijk te zijn van regio.
Als je inderdaad op Zonstraal kijkt zie je dingen voorbijgaan aan 1 euro/Wp. Hier in Vlaams-Brabant ben ik dat echter nog niet tegengekomen.

Rensol was hier de duurste, 2,10/Wp. Goedkoopste was Soly aan iets van een 1,35/Wp.
Heb gekozen voor een lokale installateur aan 1,55/Wp.
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 223 keer

philippe_d schreef: 03 sep 2023, 09:47
axs schreef: 01 sep 2023, 16:44 Hier ndeze week 24 panelen Jinko Tiger Neo N 54HL4-B (10320Wp) laten installeren (O-W opstelling) op een huawei SUN2000-10KTL-M1 met een Luna2000-2000-5-E0 - 10kWh batterij.
Is een 10kW omvormer voor 10.320 Wp Oots-West niet véél te groot? Een 6 kW omvormer zou eigenlijk al gekund hebben (gezien de O-W opstelling kom je bijna nooit boven de 6kW uit? Of ben je van plan om nog panelen bij te leggen?
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/i ... .28&max2=0
Klopt - bedoeling is om op termijn nog een 16 panelen bij te leggen.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Hallo,

Het betreft hier dus over een nieuwe SMA omvormer waar nog maar weinig details over waren. Ik verkreeg de datasheet maar die is momenteel enkel in het Duits.

Deze is dus aan te sluiten op 3x230v zonder N.

Edit: nog een bedenking van mijn kant. Stel dat we in de nabije toekomst naar 3x230N / 3x400N gaan, kunnen we dan zonder problemen deze omvormer blijven gebruiken?
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 195 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Dat kan je wel instellen in de omvormer. 3x230/400V netten zijn het meest voorkomende. 3x230 netten zijn "oude" netten.

Hier was het omgekeerd, omvormer in 2014 laten plaatsen maar wilde niet opstarten doordat ik in een 3 x 230v net zit.
Installateur had niet gecontroleerd in wat voor net ik zat, omvormer was enkel geschikt voor net met N.
SMA heeft dan een update doorgevoerd (speciaal voor mij ?).
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Argon schreef: 04 sep 2023, 15:56 Het betreft hier dus over een nieuwe SMA omvormer waar nog maar weinig details over waren. Ik verkreeg de datasheet maar die is momenteel enkel in het Duits.
Dat is gewoon een mono-fase omvormer die aangesloten wordt op 230V.
Of je nu een 3x230V zonder N hebt of een 3N400 net, maakt voor deze omvormer helemaal niets uit, hij heeft gewoon 230V nodig ;-)
Argon schreef: 04 sep 2023, 15:56 Edit: nog een bedenking van mijn kant. Stel dat we in de nabije toekomst naar 3x230N / 3x400N gaan, kunnen we dan zonder problemen deze omvormer blijven gebruiken?
Ja natuurlijk ...
  • bij een 3x230V zonder N, heb je 230V tussen 2 fases: de omvormer wordt dan aangesloten tussen L1 en L2 (of L1-L3 of L3-L1), net zoals jouw 230V stopcontacten.
  • bij een 3N400 net, heb je 230V tussen 1 fase en N: de omvormer wordt dan aangesloten tussen L1 en N (of L2-N of L3-N), net zoals jouw 230V stopcontacten.
lacer schreef: 04 sep 2023, 18:08 Dat kan je wel instellen in de omvormer.
Bij deze monofase omvormer is er niets in te stellen :-D
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

philippe_d schreef: 04 sep 2023, 20:07
Argon schreef: 04 sep 2023, 15:56 Het betreft hier dus over een nieuwe SMA omvormer waar nog maar weinig details over waren. Ik verkreeg de datasheet maar die is momenteel enkel in het Duits.
Dat is gewoon een mono-fase omvormer die aangesloten wordt op 230V.
Of je nu een 3x230V zonder N hebt of een 3N400 net, maakt voor deze omvormer helemaal niets uit, hij heeft gewoon 230V nodig ;-)
klein verschil is dat je toch ergens een parameter goed moet zetten, anders werkt het ook niet bij SMA.
Aardingsbewaking ofzo iets, kan het me niet herinneren.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 143 keer
Provider

Ik ga hier ook even vraag stellen.
Sinds 2022 woon ik in nieuwe woning incl. zonnepanelen.

5kw hybride omvormer Solis.
10x 405Wp panelen liggen. Oost-West opstelling.
Verbruikcijfers 2023:
Afname: 3500kWh
Injectie: 2500kWh

Lucht/water warmtepomp voor vloerverwarming + boiler.
Aansluiting is 3-fasig 230v.

Dak ligt atm half vol. Zou het de moeite waard zijn om te kijken om nog eens 10 panelen erop te leggen?
Vermoedelijk moet de omvormer dan ook vervangen worden?
Laatst gewijzigd door TheCeet 17 jan 2024, 05:35, in totaal 1 gewijzigd.
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.8
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Gezien jouw Oost-West opstelling is het maximale vermogen van jouw huidige installatie (op 20 juni) minder dan 2500 Watt
Je kan dus gerust nog 10 panelen bijleggen, jouw "clear sky" vermogen zal onder de 5000W liggen, de omvormer zal dus zelden aftoppen.
In principe kan jouw omvormer dat aan.
Je moet gewoon nazien hoeveel panelen je per string kan bijvoegen, dat is afhankelijk van de eigenschappen van de panelen (Voc).

Wat opbrengst betreft stel ik mij toch vragen bij jouw eigenverbruik
Jouw huidige O-W installatie produceert (naar gelang de helling van het dak) ca 3.100 Kwh/jaar
Jouw injectie is 2.500 Kwh, met andere woorden: eigen verbruik is ca 600 Kwh of 15% van je jaarverbruik (4.100 kWh) ?
Of zie ik dat verkeerd?

Als je je eigen verbruik niet (drastisch) kan verhogen, zullen de extra panelen alleen dienen om nog meer te injecteren?
Aan jouw te berekenen of de investering rendabel is...
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”