Heb me een aantal maanden geleden een AM4 systeem bij elkaar gezocht en ben sub 1000 gebleven. De sprong naar AM5 is mogelijks interessanter naar toekomstgerichtheid toe. Prijzen van DDR5 geheugen zijn intussen ook sterk gezakt. Voordeel van AM4 is dat er veel rondgaat in tweedehands.
Op 2dehands.be vind je wel regelmatig een 5600x (voor 100 gaan de meeste verkopers overstag). Geheugen zou ik nieuw kopen, je hebt al een kit 2x16GB DDR4 3200 voor 60.
Prijzen van flash-geheugen blijven ook in dalende lijn, je profiteert dus ook bij NVME drives van de lage prijzen. Advies: goeie bang for the buck zijn Lexar NM790 (100 euro) of Crucial P5 Plus. Check hier gewoon pricewatch. Je kan zelfs richting een goedkopere PCI-E 3.0 drive gaan zoals de WD SN570, de real world verschillen zijn verwaarloosbaar.
Koeling: lucht doet het goed bij de midrange cpu's, zeker de AM4's. Ik heb zelf een Thermalright Peerless Assassin SE steken.
Kast: zag op pricewatch dat de Corsair 4000D in prijs gedaald is. Veel airflow voor weinig geld. Komt slechts met 2 ingebouwde fans. Je koopt er best nog 3 exemplaren bij. To RGB or not, that's your question

Moederbord: ik ben voor een X570 chipset gegaan. Zag onlangs een redelijk high end bordje weggaan voor 100 euro. Wil je nieuw kijk dan naar een B550 bord.
Voeding: zou ik ook nieuw kopen. Ga zeker voor een ATX 3.0 voeding, dan zit je safe met toekomstige gpu's. In mijn build steekt een BeQuiet 850watt.
GPU: je kan tegenwoordig wel koopjes doen. RTX3070(Ti) voor 350 met garantie moet zeker kunnen. Zonder twijfel de grootste kostenpost uit je build.
Qua bang for the buck zou ik je een RX 6800XT aanbevelen vanwege 16GB VRAM. Met deze kaart kan je mid tot de lage hi-range toch wel even voort.
Toegegeven ben je in dit segment beter af met een RTX4070, deze zit beter qua power efficiency alsook de ondersteuning voor
DLSS 3 & Frame Generation. Al ben je dan minimaal 640 euro kwijt voor een nieuw exemplaar.
Lang verhaal kort: het AM4 platform gekoppeld aan een recente GPU zoals een RTX 4070 gaat in midrange zeker 5 jaar standhouden voor resoluties tot QHD of WQHD vanwege de upscalingtechnieken die almaar sterker worden. Wil je hetzelfde platform nog langer behouden dan is een kleine surplus voor AM5 zeker de moeite, daar kan je op termijn richting een X3D processor gaan waardoor je FPS opnieuw met 10 tot 15 percent ziet stijgen.
Intel? Why not... alleen ken ik er veel minder van. Ze veranderen wel sneller van socket, wat nefast is als je CPU eens wilt upgraden.