OVH: nummer overzetten
-
- Starter Plus
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 09 apr 2018, 09:23
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 1 keer
Beste,
Inmiddels klant bij het VOIP-pakket van OVH (1,20/maand) met een nieuw OVH-nummer (03/...) en een Yealink dect-telefoon die bij het abonnement bij OVH aangekocht is. Werkt perfect, zowel bellen als gebeld worden.
Nu zou ik het Telenet-nummer (03/...) willen porteren naar OVH. Ik heb reeds in het webportaal en de handleiding gevonden hoe ik dat moest doen, maar ik heb hiervoor nog de volgende vragen:
1) Als ik het goed begrijp, bevat mijn account dan 2 nummers, het nieuwe nummer van OVH en mijn oude Telenet-nummer, zonder extra maandelijkse meerkocht (alias in hetzelfde account) en komen telefoonoproepen naar mijn oude Telenet-nummer zonder iets extra in te stellen binnen op de Yealink?
2) Ik wil ook dat wanneer er gebeld wordt met de Yealink (uitgaande oproep) dit gebeurt met het Telenet-nummer en niet met het OVH. Wat dien ik hier voor in te stellen op de Yealink en in het OVH-webportaal? Op dit punt begrijp ik de (Franse) handleiding van OVH niet.
Alvast bedankt!
Inmiddels klant bij het VOIP-pakket van OVH (1,20/maand) met een nieuw OVH-nummer (03/...) en een Yealink dect-telefoon die bij het abonnement bij OVH aangekocht is. Werkt perfect, zowel bellen als gebeld worden.
Nu zou ik het Telenet-nummer (03/...) willen porteren naar OVH. Ik heb reeds in het webportaal en de handleiding gevonden hoe ik dat moest doen, maar ik heb hiervoor nog de volgende vragen:
1) Als ik het goed begrijp, bevat mijn account dan 2 nummers, het nieuwe nummer van OVH en mijn oude Telenet-nummer, zonder extra maandelijkse meerkocht (alias in hetzelfde account) en komen telefoonoproepen naar mijn oude Telenet-nummer zonder iets extra in te stellen binnen op de Yealink?
2) Ik wil ook dat wanneer er gebeld wordt met de Yealink (uitgaande oproep) dit gebeurt met het Telenet-nummer en niet met het OVH. Wat dien ik hier voor in te stellen op de Yealink en in het OVH-webportaal? Op dit punt begrijp ik de (Franse) handleiding van OVH niet.
Alvast bedankt!
-
- Moderator
- Berichten: 18116
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 09:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 903 keer
- Bedankt: 3463 keer
- Recent bedankt: 54 keer
Kort antwoord op beide vragen:
- Juist. Binnenkomende oproepen op beide nummers komen op jouw VoIP toestel.
- De keuze van het uitgaand telefoonnummer moet je instellen in de OVH manger.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Starter Plus
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 09 apr 2018, 09:23
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 1 keer
Duidelijk, bedankt!
Nog één vraagje: bij het porteren wordt als optie om een lijn te kiezen waarnaar het nummer wordt doorgestuurd.
Moet ik hier gewoon mijn bestaande OVH-nummer kiezen of dit gewoon leeg laten? Dat inkomende nummers worden doorgestuurd naar dat nummer is ok, maar ik wil dus voor uitgaande oproepen mijn geporteerd nummer gebruiken. Of is dit iets dat ik achteraf pas kan instellen?
Nog één vraagje: bij het porteren wordt als optie om een lijn te kiezen waarnaar het nummer wordt doorgestuurd.
Moet ik hier gewoon mijn bestaande OVH-nummer kiezen of dit gewoon leeg laten? Dat inkomende nummers worden doorgestuurd naar dat nummer is ok, maar ik wil dus voor uitgaande oproepen mijn geporteerd nummer gebruiken. Of is dit iets dat ik achteraf pas kan instellen?
-
- Elite Poster
- Berichten: 6103
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 21:39
- Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
- Bedankt: 1673 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Ja, je moet vanzelfsprekend de inkomende oproepen doorsturen naar je OVH-telefoonlijn. Anders zal je telefoontoestel niet rinkelen als iemand je aloude bekende nummer belt.
Daarnaast moet je de nummerweergave aanpassen van de uitgaande oproepen wanneer de nummeroverdracht is voltooid.
Wat je wel misschien nog moet nakijken is op welke manier je persoonsgegevens en telefoonnummer in de telefoongids worden gepubliceerd: https://help.ovhcloud.com/csm/fr-voip-p ... =KB0039281
Daarnaast moet je de nummerweergave aanpassen van de uitgaande oproepen wanneer de nummeroverdracht is voltooid.
- Nummerweergave instellen: https://help.ovhcloud.com/csm/fr-voip-n ... =KB0039263
- Handleiding Belgische nummeroverdracht: https://help.ovhcloud.com/csm/fr-voip-p ... =KB0039277
Wat je wel misschien nog moet nakijken is op welke manier je persoonsgegevens en telefoonnummer in de telefoongids worden gepubliceerd: https://help.ovhcloud.com/csm/fr-voip-p ... =KB0039281
-
- Elite Poster
- Berichten: 4068
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 09:47
- Uitgedeelde bedankjes: 103 keer
- Bedankt: 140 keer
En plots was mijn portering verdwenen zonder enige info... ticket aangemaakt en de uitleg was dat TN zo snel niet kon porterenDarkV schreef: 25 okt 2023, 20:54 Ik heb deze van mij ook zonet gestart... PDF via eID ondertekend, hopelijk is dat in orde.
In plaats van de datum dus te beschouwen als ASAP dropt men gewoon doodsimpel het ganse request
-
- Elite Poster
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 08 jun 2011, 04:35
- Uitgedeelde bedankjes: 287 keer
- Bedankt: 54 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Exact hetzelfde meegemaakt een paar dagen geleden!
Er werd ook een datum voorgesteld, die gekozen en toen bleek dat te snel te zijn.
Ik was eerst wel wat pissed maar achteraf bekeken, wat maken die paar dagen nu nog en vooral: voor 1,2€/maand, wie kan daar aan tippen qua prijs <-> gebodene...
Heppie NY!
-
- Elite Poster
- Berichten: 4068
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 09:47
- Uitgedeelde bedankjes: 103 keer
- Bedankt: 140 keer
Het gaat er gewoon om dat je bij OVH opgeeft "as soon as possible"... dan moet men aan TN geen strikte datum geven maar evenens asap.
Enfin, nieuwe poging hier vandaag... maar nu zie ik weer preferred porting date 6 Nov 2023.
Het feit dat de portering bij OVH ook gewoon verdwijnt zonder enige opgave van reden is eveneens absurd vind ik.
Enfin, nieuwe poging hier vandaag... maar nu zie ik weer preferred porting date 6 Nov 2023.
Het feit dat de portering bij OVH ook gewoon verdwijnt zonder enige opgave van reden is eveneens absurd vind ik.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6103
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 21:39
- Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
- Bedankt: 1673 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Het feit dat Telenet niet kan volgen, is de oorzaak van deze absurditeit!
ASAP portering van één telefoonnummer moet wettelijk gezien altijd binnen één werkdag uitgevoerd worden.
Anders heb je recht op 3 euro compensatie per dag vertraging. Die compensatie moet OVH aan jou betalen en terugvorderen van Telenet.
Wellicht heeft OVH geen zin om die compensatieregeling te volgen en uiteindelijk op te draaien voor de nalatigheid van Telenet.
Interessante case voor het BIPT: je kan je verhaal best eens mailen naar numbering (at) bipt.be
ASAP portering van één telefoonnummer moet wettelijk gezien altijd binnen één werkdag uitgevoerd worden.
Anders heb je recht op 3 euro compensatie per dag vertraging. Die compensatie moet OVH aan jou betalen en terugvorderen van Telenet.
Wellicht heeft OVH geen zin om die compensatieregeling te volgen en uiteindelijk op te draaien voor de nalatigheid van Telenet.
Interessante case voor het BIPT: je kan je verhaal best eens mailen naar numbering (at) bipt.be
-
- Elite Poster
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 08 jun 2011, 04:35
- Uitgedeelde bedankjes: 287 keer
- Bedankt: 54 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Hier het overzicht van planning bij het kiezen van ASAP.
Om te verwachten dat dit binnen 1 dag kan gebeuren is toch wel een beetje teveel van het goede!
Wat met weekend/feestdagen/... tussenin?
Ondanks dat een deel zeker geautomatiseerd is moeten er nog mensen aan te pas komen en verwachten dat ze op u zitten te wachten om u meteen te helpen... en dat voor een dienst die 1,2€/maand kost.
Om te verwachten dat dit binnen 1 dag kan gebeuren is toch wel een beetje teveel van het goede!
Wat met weekend/feestdagen/... tussenin?
Ondanks dat een deel zeker geautomatiseerd is moeten er nog mensen aan te pas komen en verwachten dat ze op u zitten te wachten om u meteen te helpen... en dat voor een dienst die 1,2€/maand kost.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Heppie NY!
-
- Elite Poster
- Berichten: 4068
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 09:47
- Uitgedeelde bedankjes: 103 keer
- Bedankt: 140 keer
Ik zit momenteel in dezelfde status... van Telenet heb ik reeds een mail gehad dat m'n product is aangepast (al komt de lijn nog steeds bij Telenet toe).
Portering zou gebeuren op 6 november.
Portering zou gebeuren op 6 november.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5720
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 11:30
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 492 keer
- Recent bedankt: 4 keer
dat is niet helemaal correct: een nummerportatie kan ten vroegste 24u na "NU" uitgevoerd worden, rekening houdend met werkdagen (ma-vr) & werkuren (9-17).raf1 schreef: 01 nov 2023, 06:13 ASAP portering van één telefoonnummer moet wettelijk gezien altijd binnen één werkdag uitgevoerd worden.
Anders heb je recht op 3 euro compensatie per dag vertraging. Die compensatie moet OVH aan jou betalen en terugvorderen van Telenet.
als ik bv NU een portatie zou aanvragen, zou deze pas uitvoerbaar zijn maandag om 15h.
operatoren dienen in principe wél binnen bepaalde tijden de nummerportaties te aanvaarden/weigeren, en de uitvoering (opstart & voltooiing) van de portatie dient wel binnen 1 werkdag rond te zijn (dus in dit voorbeeld zou de portatie rond moeten zijn VOOR dinsdag 15h)
hier kan je de compensatieregeling van het BIPT voor natuurlijke personen mbt portaties terugvinden: https://www.bipt.be/file/cc73d96153bbd5 ... que_nl.pdf
let wel dat de voorbeelden dus nog zijn van in de tijd dat er effectief een installatie diende te gebeuren alvorens je nummer te porteren,
dus ze zijn niet echt meer van toepassing in de dag van "online bestellen & activeren" (als iemand het bipt nu nog kan uitleggen dat het systeem van de portaties in belgie zelf ook nog wat gemoderniseerd mag worden om hiermee rekening te houden....)
mogelijks is ovh hun systeem niet optimaal ingesteld voor belgische nummerportaties, waardoor ze de aanvraag inschieten met een te vroege uitvoeringsdatum, dat geweigerd zal worden, en ze dus het geheel als geweigerd zetten/verwijderen ?
-
- Elite Poster
- Berichten: 4068
- Lid geworden op: 17 apr 2019, 09:47
- Uitgedeelde bedankjes: 103 keer
- Bedankt: 140 keer
Een beetje absurd om het dan te weigeren ipv. gewoon asap uit te voeren.Splitter schreef: 03 nov 2023, 14:03 mogelijks is ovh hun systeem niet optimaal ingesteld voor belgische nummerportaties, waardoor ze de aanvraag inschieten met een te vroege uitvoeringsdatum, dat geweigerd zal worden, en ze dus het geheel als geweigerd zetten/verwijderen ?
-
- Elite Poster
- Berichten: 5720
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 11:30
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 492 keer
- Recent bedankt: 4 keer
"gewoon asap uitvoeren" is iets dat niet echt bestaat bij (fixed) nummerportatie...
1 enkel nummer moet minstens 24u op voorhand ingegegeven worden, kan enkel tijdens kantooruren geporteerd worden, en als het systeem of de andere carrier zegt "njet" dan begint het van vooraf.
dus als ovh de aanvraag zou indienen met een datum die dat niet respecteert, zal dat niet aanvaard worden, en is dat dus "een weigering".
de vraag zou dan eerder zijn waarom ovh hun systeem niet rechtzet (enfin, of voor belgie schuinzet)
als ik de screenshot van hierboven bekijk zou dat volgend overzicht van de portatie geven:
- de eerste 3 (form) zal de LOA (overdrachtsformulier) zijn
- de volgende 2 zijn de aanvraag van de portatie en de respons van de oude operator
- 6 is "wachten op de portatiedatum" (dus de effectief aangevraagde datum om de portatie te kunnen opstarten, bij screenshot is dat dus 2 nov)
- de andere 3 zijn de effectieve uitvoering zelf en volgen elkaar op (start van portatie tot voltooiing van de portatie)
ik denk dat het vooral zal mislopen als je de portatie de volgende dag wil, of in een weekend, of op een vrijdag terwijl de LOA nog niet geverifieerd werd bv.
1 enkel nummer moet minstens 24u op voorhand ingegegeven worden, kan enkel tijdens kantooruren geporteerd worden, en als het systeem of de andere carrier zegt "njet" dan begint het van vooraf.
dus als ovh de aanvraag zou indienen met een datum die dat niet respecteert, zal dat niet aanvaard worden, en is dat dus "een weigering".
de vraag zou dan eerder zijn waarom ovh hun systeem niet rechtzet (enfin, of voor belgie schuinzet)
als ik de screenshot van hierboven bekijk zou dat volgend overzicht van de portatie geven:
- de eerste 3 (form) zal de LOA (overdrachtsformulier) zijn
- de volgende 2 zijn de aanvraag van de portatie en de respons van de oude operator
- 6 is "wachten op de portatiedatum" (dus de effectief aangevraagde datum om de portatie te kunnen opstarten, bij screenshot is dat dus 2 nov)
- de andere 3 zijn de effectieve uitvoering zelf en volgen elkaar op (start van portatie tot voltooiing van de portatie)
ik denk dat het vooral zal mislopen als je de portatie de volgende dag wil, of in een weekend, of op een vrijdag terwijl de LOA nog niet geverifieerd werd bv.
-
- Plus Member
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 30 nov 2007, 23:14
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 11 keer
Net met OVH een halfuur aan de lijn gehangen. Ik heb net hetzelfde voor. Portatie van PX naar OVH aangevraagd op woensdag 24 april met datum 30 april. Gisteren 25 april het ondertekende "mandat de portabilié" toegevoegd in de "espace client" en bam, vandaag alles weg. Na telefonisch contact werd er gewoon gewag gemaakt van een weigering van PX. Was dinsdag 30 april nu echt een onrealistische datum?
ok, ik probeer het straks met portatie "asap"
ok, ik probeer het straks met portatie "asap"
-
- Elite Poster
- Berichten: 5720
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 11:30
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 492 keer
- Recent bedankt: 4 keer
je geeft gisteren pas de LOA door, dus ja.
laten we zeggen dat ze deze vandaag willen verwerken, en het om een enkel nr gaat (dus geen reeks):
- ze moeten de LOA controleren
- ze moeten een aanvraag opstarten, dewelke minstens 24u (weekend niet meegeteld) ver de toekomst in ligt
- ze moeten zorgen dat er genoeg extra tijd is om eventueel manuele interventies te doen (bv doorsturen LOA en bevestiging krijgen van andere operator)
- dan moet er nog een accept komen
- en dan moeten ze nog de verwerking kunnen uitvoeren op dat moment (vermoedelijk doet ovh dit in batches, dus ook met beperkingen)
het zou dus in theorie, afhankelijk van de snelheid van verwerking, de juistheid van je gegevens, en de reactie van proximus gekund hebben,
maar dat zou geen speling geven aan ovh als er wat misloopt.
(en dan kan je beter zeggen njet, dan 'oeps, datum gemist')
-
- Plus Member
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 30 nov 2007, 23:14
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 11 keer
Bedankt Splitter. Toch klopt er volgens mij iets niet. Net aanvraag gedaan met "asap" en krijg als "preferred porting date" 2 mei nadien te zien in mijn "espace client". Dat is dus eigenlijk 1 werkdag minder dan bij mijn eerste aanvraag Hopelijk is dit een intern dingetje en gaat de portatie nu wel door....
-
- Elite Poster
- Berichten: 6726
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 11:46
- Uitgedeelde bedankjes: 344 keer
- Bedankt: 468 keer
- Recent bedankt: 4 keer
maar deze keer heb je er van in het begin alle documenten bijgestoken ? ik denk dat daar het verschil zit.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 5720
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 11:30
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 492 keer
- Recent bedankt: 4 keer
idd zoals Joe zegt, je eerste aanvraag was pas een "aanvraag" toen je dat overdrachtsdocument aanleverde, niet "toen je de aanvraag deed".
gezien dat document er nu wel is, heb je dus ipv 3 dagen (laten we uitgaan dat de 25ste dat document niet meer bekeken werd, en zoals gezegd telt het weekend niet mee) de volle 5 dagen, dat is dus net geen verdubbeling van termijn, en dat kan al vlug wat verschil maken.
verder is het "preferred", dus "we proberen tegen" en niet "we moeten dan" - het kan dus, indien nodig, aangepast worden naar wat later ook.
gezien dat document er nu wel is, heb je dus ipv 3 dagen (laten we uitgaan dat de 25ste dat document niet meer bekeken werd, en zoals gezegd telt het weekend niet mee) de volle 5 dagen, dat is dus net geen verdubbeling van termijn, en dat kan al vlug wat verschil maken.
verder is het "preferred", dus "we proberen tegen" en niet "we moeten dan" - het kan dus, indien nodig, aangepast worden naar wat later ook.