OVH: nummer overzetten

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Gigabit
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Bericht

Beste,

Inmiddels klant bij het VOIP-pakket van OVH (1,20/maand) met een nieuw OVH-nummer (03/...) en een Yealink dect-telefoon die bij het abonnement bij OVH aangekocht is. Werkt perfect, zowel bellen als gebeld worden.

Nu zou ik het Telenet-nummer (03/...) willen porteren naar OVH. Ik heb reeds in het webportaal en de handleiding gevonden hoe ik dat moest doen, maar ik heb hiervoor nog de volgende vragen:

1) Als ik het goed begrijp, bevat mijn account dan 2 nummers, het nieuwe nummer van OVH en mijn oude Telenet-nummer, zonder extra maandelijkse meerkocht (alias in hetzelfde account) en komen telefoonoproepen naar mijn oude Telenet-nummer zonder iets extra in te stellen binnen op de Yealink?
2) Ik wil ook dat wanneer er gebeld wordt met de Yealink (uitgaande oproep) dit gebeurt met het Telenet-nummer en niet met het OVH. Wat dien ik hier voor in te stellen op de Yealink en in het OVH-webportaal? Op dit punt begrijp ik de (Franse) handleiding van OVH niet.

Alvast bedankt!
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 903 keer
Bedankt: 3463 keer
Recent bedankt: 54 keer

Bericht

Kort antwoord op beide vragen:
  1. Juist. Binnenkomende oproepen op beide nummers komen op jouw VoIP toestel.
  2. De keuze van het uitgaand telefoonnummer moet je instellen in de OVH manger.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gigabit
Starter Plus
Starter Plus

Bericht

Duidelijk, bedankt!

Nog één vraagje: bij het porteren wordt als optie om een lijn te kiezen waarnaar het nummer wordt doorgestuurd.

Afbeelding

Moet ik hier gewoon mijn bestaande OVH-nummer kiezen of dit gewoon leeg laten? Dat inkomende nummers worden doorgestuurd naar dat nummer is ok, maar ik wil dus voor uitgaande oproepen mijn geporteerd nummer gebruiken. Of is dit iets dat ik achteraf pas kan instellen?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
Bedankt: 1673 keer
Recent bedankt: 11 keer

Bericht

Ja, je moet vanzelfsprekend de inkomende oproepen doorsturen naar je OVH-telefoonlijn. Anders zal je telefoontoestel niet rinkelen als iemand je aloude bekende nummer belt.
Daarnaast moet je de nummerweergave aanpassen van de uitgaande oproepen wanneer de nummeroverdracht is voltooid.
Met die twee instellingen te wijzigen zal je telefoonlijn functioneren zoals je gewoon bent.

Wat je wel misschien nog moet nakijken is op welke manier je persoonsgegevens en telefoonnummer in de telefoongids worden gepubliceerd: https://help.ovhcloud.com/csm/fr-voip-p ... =KB0039281
Gigabit
Starter Plus
Starter Plus

Bericht

Bedankt, portatie is inmiddels gestart!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 103 keer
Bedankt: 140 keer

Bericht

Ik heb deze van mij ook zonet gestart... PDF via eID ondertekend, hopelijk is dat in orde.

Het OVH nummer komt al prima binnen op m'n Unifi Talk PBX.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

DarkV schreef: 25 okt 2023, 20:54 Ik heb deze van mij ook zonet gestart... PDF via eID ondertekend, hopelijk is dat in orde.
En plots was mijn portering verdwenen zonder enige info... ticket aangemaakt en de uitleg was dat TN zo snel niet kon porteren :bang:

In plaats van de datum dus te beschouwen als ASAP dropt men gewoon doodsimpel het ganse request :bang:
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 287 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

DarkV schreef: 31 okt 2023, 18:15 En plots was mijn portering verdwenen
Exact hetzelfde meegemaakt een paar dagen geleden!
Er werd ook een datum voorgesteld, die gekozen en toen bleek dat te snel te zijn.

Ik was eerst wel wat pissed maar achteraf bekeken, wat maken die paar dagen nu nog en vooral: voor 1,2€/maand, wie kan daar aan tippen qua prijs <-> gebodene...
Heppie NY!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Het gaat er gewoon om dat je bij OVH opgeeft "as soon as possible"... dan moet men aan TN geen strikte datum geven maar evenens asap.

Enfin, nieuwe poging hier vandaag... maar nu zie ik weer preferred porting date 6 Nov 2023.

Het feit dat de portering bij OVH ook gewoon verdwijnt zonder enige opgave van reden is eveneens absurd vind ik.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ja, is idd vreemd.
Ik heb de 2de keer 'asap' gekozen en dat heeft wel goed uitgepakt..
Heppie NY!
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
Bedankt: 1673 keer
Recent bedankt: 11 keer

Bericht

Het feit dat Telenet niet kan volgen, is de oorzaak van deze absurditeit!

ASAP portering van één telefoonnummer moet wettelijk gezien altijd binnen één werkdag uitgevoerd worden.
Anders heb je recht op 3 euro compensatie per dag vertraging. Die compensatie moet OVH aan jou betalen en terugvorderen van Telenet.

Wellicht heeft OVH geen zin om die compensatieregeling te volgen en uiteindelijk op te draaien voor de nalatigheid van Telenet.

Interessante case voor het BIPT: je kan je verhaal best eens mailen naar numbering (at) bipt.be
Ernie
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Hier het overzicht van planning bij het kiezen van ASAP.
Om te verwachten dat dit binnen 1 dag kan gebeuren is toch wel een beetje teveel van het goede!
Wat met weekend/feestdagen/... tussenin?
Ondanks dat een deel zeker geautomatiseerd is moeten er nog mensen aan te pas komen en verwachten dat ze op u zitten te wachten om u meteen te helpen... en dat voor een dienst die 1,2€/maand kost.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Heppie NY!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ik zit momenteel in dezelfde status... van Telenet heb ik reeds een mail gehad dat m'n product is aangepast (al komt de lijn nog steeds bij Telenet toe).

Portering zou gebeuren op 6 november.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 492 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

raf1 schreef: 01 nov 2023, 06:13 ASAP portering van één telefoonnummer moet wettelijk gezien altijd binnen één werkdag uitgevoerd worden.
Anders heb je recht op 3 euro compensatie per dag vertraging. Die compensatie moet OVH aan jou betalen en terugvorderen van Telenet.
dat is niet helemaal correct: een nummerportatie kan ten vroegste 24u na "NU" uitgevoerd worden, rekening houdend met werkdagen (ma-vr) & werkuren (9-17).
als ik bv NU een portatie zou aanvragen, zou deze pas uitvoerbaar zijn maandag om 15h.

operatoren dienen in principe wél binnen bepaalde tijden de nummerportaties te aanvaarden/weigeren, en de uitvoering (opstart & voltooiing) van de portatie dient wel binnen 1 werkdag rond te zijn (dus in dit voorbeeld zou de portatie rond moeten zijn VOOR dinsdag 15h)

hier kan je de compensatieregeling van het BIPT voor natuurlijke personen mbt portaties terugvinden: https://www.bipt.be/file/cc73d96153bbd5 ... que_nl.pdf

let wel dat de voorbeelden dus nog zijn van in de tijd dat er effectief een installatie diende te gebeuren alvorens je nummer te porteren,
dus ze zijn niet echt meer van toepassing in de dag van "online bestellen & activeren" (als iemand het bipt nu nog kan uitleggen dat het systeem van de portaties in belgie zelf ook nog wat gemoderniseerd mag worden om hiermee rekening te houden....)
Ernie schreef: 31 okt 2023, 22:42
DarkV schreef: 31 okt 2023, 18:15 En plots was mijn portering verdwenen
Exact hetzelfde meegemaakt een paar dagen geleden!
Er werd ook een datum voorgesteld, die gekozen en toen bleek dat te snel te zijn.
mogelijks is ovh hun systeem niet optimaal ingesteld voor belgische nummerportaties, waardoor ze de aanvraag inschieten met een te vroege uitvoeringsdatum, dat geweigerd zal worden, en ze dus het geheel als geweigerd zetten/verwijderen ?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Splitter schreef: 03 nov 2023, 14:03 mogelijks is ovh hun systeem niet optimaal ingesteld voor belgische nummerportaties, waardoor ze de aanvraag inschieten met een te vroege uitvoeringsdatum, dat geweigerd zal worden, en ze dus het geheel als geweigerd zetten/verwijderen ?
Een beetje absurd om het dan te weigeren ipv. gewoon asap uit te voeren.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

"gewoon asap uitvoeren" is iets dat niet echt bestaat bij (fixed) nummerportatie...
1 enkel nummer moet minstens 24u op voorhand ingegegeven worden, kan enkel tijdens kantooruren geporteerd worden, en als het systeem of de andere carrier zegt "njet" dan begint het van vooraf.

dus als ovh de aanvraag zou indienen met een datum die dat niet respecteert, zal dat niet aanvaard worden, en is dat dus "een weigering".

de vraag zou dan eerder zijn waarom ovh hun systeem niet rechtzet (enfin, of voor belgie schuinzet)

als ik de screenshot van hierboven bekijk zou dat volgend overzicht van de portatie geven:

- de eerste 3 (form) zal de LOA (overdrachtsformulier) zijn
- de volgende 2 zijn de aanvraag van de portatie en de respons van de oude operator
- 6 is "wachten op de portatiedatum" (dus de effectief aangevraagde datum om de portatie te kunnen opstarten, bij screenshot is dat dus 2 nov)
- de andere 3 zijn de effectieve uitvoering zelf en volgen elkaar op (start van portatie tot voltooiing van de portatie)

ik denk dat het vooral zal mislopen als je de portatie de volgende dag wil, of in een weekend, of op een vrijdag terwijl de LOA nog niet geverifieerd werd bv.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ondertussen is m'n ex-Telenet nummer sinds gisteren actief bij OVH.

Werkt prima in combinatie met m'n Unifi Talk installatie.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Bericht

Een vraagje pff topic.

Weet iemand of die nummers bij OVH een sms kunnen ontvangen? Die van Telenet konden dat.

Dient om whatsapp business te activeren.

Bedankt.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Proximus laat niet toe dat je een SMS wil versturen naar een niet-mobiel nummer... staat dus los van OVH.

Misschien dat het vanaf andere providers wel lukt.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Hier is het uiteindelijk wel goed afgelopen na dat ene akkefietje.
Toch wel goede service bij OVH!
Heppie NY!
pussyfooter
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 11 keer

Bericht

Net met OVH een halfuur aan de lijn gehangen. Ik heb net hetzelfde voor. Portatie van PX naar OVH aangevraagd op woensdag 24 april met datum 30 april. Gisteren 25 april het ondertekende "mandat de portabilié" toegevoegd in de "espace client" en bam, vandaag alles weg. Na telefonisch contact werd er gewoon gewag gemaakt van een weigering van PX. Was dinsdag 30 april nu echt een onrealistische datum?

ok, ik probeer het straks met portatie "asap"
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

pussyfooter schreef: 26 apr 2024, 10:32 Was dinsdag 30 april nu echt een onrealistische datum?

je geeft gisteren pas de LOA door, dus ja.
laten we zeggen dat ze deze vandaag willen verwerken, en het om een enkel nr gaat (dus geen reeks):

- ze moeten de LOA controleren
- ze moeten een aanvraag opstarten, dewelke minstens 24u (weekend niet meegeteld) ver de toekomst in ligt
- ze moeten zorgen dat er genoeg extra tijd is om eventueel manuele interventies te doen (bv doorsturen LOA en bevestiging krijgen van andere operator)
- dan moet er nog een accept komen
- en dan moeten ze nog de verwerking kunnen uitvoeren op dat moment (vermoedelijk doet ovh dit in batches, dus ook met beperkingen)

het zou dus in theorie, afhankelijk van de snelheid van verwerking, de juistheid van je gegevens, en de reactie van proximus gekund hebben,
maar dat zou geen speling geven aan ovh als er wat misloopt.
(en dan kan je beter zeggen njet, dan 'oeps, datum gemist')
pussyfooter
Plus Member
Plus Member

Bericht

Bedankt Splitter. Toch klopt er volgens mij iets niet. Net aanvraag gedaan met "asap" en krijg als "preferred porting date" 2 mei nadien te zien in mijn "espace client". Dat is dus eigenlijk 1 werkdag minder dan bij mijn eerste aanvraag :-) Hopelijk is dit een intern dingetje en gaat de portatie nu wel door....
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 344 keer
Bedankt: 468 keer

Bericht

maar deze keer heb je er van in het begin alle documenten bijgestoken ? ik denk dat daar het verschil zit.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

idd zoals Joe zegt, je eerste aanvraag was pas een "aanvraag" toen je dat overdrachtsdocument aanleverde, niet "toen je de aanvraag deed".
gezien dat document er nu wel is, heb je dus ipv 3 dagen (laten we uitgaan dat de 25ste dat document niet meer bekeken werd, en zoals gezegd telt het weekend niet mee) de volle 5 dagen, dat is dus net geen verdubbeling van termijn, en dat kan al vlug wat verschil maken.

verder is het "preferred", dus "we proberen tegen" en niet "we moeten dan" - het kan dus, indien nodig, aangepast worden naar wat later ook.
pussyfooter
Plus Member
Plus Member

Bericht

Wel, sinds 1 mei een feestdag is, kunnen we enkel speculeren over de berekening. Ach maakt niet uit, ik hoop dat ik maandag nog iets vind onder " Pending porting processes".