Van bbox naar internet box

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
alexandervba
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Bericht

Hallo,
Ik heb een internet box gekregen ipv mijn bbox3

Huidige setup is bbox3 met 1x decoder v5 en 1x decoder v7 rechtstreeks aangesloten. en tp link deco met een 2de pppoe sessie voor mijn ip devices.

Als ik de internet box installeer, dan begrijp ik dat ik mijn deco in de bridge poort kan steken en in Ipoe modus moet zetten. Maar die optie heb ik precies niet.
Ik kan wel een mac adres klonen op de deco unit.

Welke optie moet ik dan selecteren (zie bijlage)?
Moet ik dan het mac adres van de internet box gebruiken?

En mijn decoders mogen die dan rechtstreeks op de deco, of moeten deze op lan poorten 2 en 3 van de internet box blijven?

Tx!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 881 keer
Bedankt: 3397 keer
Recent bedankt: 27 keer

Bericht

Je moet helemaal niets "clonen"

Wat betreft de decoders:
  • Ik zou die gewoon rechtsreeks op de Internet Box aansluiten (LAN 2-3-4) zoals je het nu doet met de B-box.
Wat betreft de TP Link Deco moet je het volgende doen:
  • Deco aansluiten op de LAN1/BRIDGE poort van de InternetBox.
  • Deco instellen op Dynamisch IP (Internet connection type).
    Jouw router zal nu voorlopig een lokaal IP adres krijgen van de Internet router (192.168.129.x).
  • Ga dan naar My Proximus en vul het MAC adres in voor de bridge. Vanaf nu krijgt jouw Deco een publiek IPv4 adres / Ipv6 prefix
My Proximus:
  • Mijn Internet > Producten > Druk op jouw Internet Abbo.
  • Ga dan naar Instellingen > Instellingen Internet Box > Netwerk > Netwerk beheren.
  • Onderaan zie je "Bridged LAN Host". Dit zet je op "ON" en hier vul je het MAC adres in van de TP Link (WAN MAC adres).
  • Via Instellingen > WiFi > WiFi beheren > Privé Wifi kan je best ook de WiFi van de Internet Box uitschakelen (gezien je de WiFi van je TP Ling Deco systeem wilt gebruiken).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
alexandervba
Starter
Starter

Bericht

Dag Philippe,
Alvast bedankt voor je hulp. Alles gaat goed totdat ik de bridge aan zet.
Dus momenteel heb ik een ip adres 192.168.129.0 op mijn deco (bridge modus disabled).
Als ik de bridge aan zet en mac adres van mijn deco router invul, dan krijg ik geen ip adres, noch ipv4, noch ipv6…
Ik heb deco’s ook volledig gereboot, maar zonder baat.
Heb je een idee wat er mis is?
Tx

Edit:
Net gemerkt dat het mac adres dat op de sticker van de deco staat (alsook mac adres volgens de deco app) niet 100% overeenkomt met het mac adres dat de internet box (gezien via myproximus). Het is hetzelfde buiten de laatste letter : eindigt op B6 ipv B5. Nu lijkt het wel te werken. Toch vreemd dat mac adres fout zou staan op zowel de app, als op de sticker…
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Een router heeft meerdere MAC adressen. Een LAN Mac adres, een WAN MAC adres, een WLAN Mac adres en
Meestal verschilt inderdaad de laatste letter...

Wat je nodig hebt is het WAN Mac adres, wat soms moeilijk te vinden is.
Dat was de reden waarom je eerst moet verbinden zonder bridge. Dan zie je in My Proximus het correcte Mac adres van de aangesloten router. :!:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
alexandervba
Starter
Starter

Bericht

Dat verklaart veel inderdaad, bedankt voor de hulp.
Misschien nog 1 minder relevante vraag: ik heb nu zowel ipv4 en ipv6 ingeschakeld en merk dat ik dus 2 ip adressen krijg.
Hoe werkt dat dan in de praktijk? Is die ipv6 een soort alias van de ipv4?
Tx
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Normaal krijgt jouw router:
  • één publiek IPv4 adres
  • één IPv6 /64 adres (de WAN poort)
  • één IPv6 /56 Prefix, waaruit jouw router dan verder IPv6 /64 adressen kan uitdelen aan de lokale netwerk gebruikers
Een uitgebreide uitleg over IPv6 zou ons in dit topic te ver leiden ...
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 12 keer

Bericht

om van de verhoging van 350/50 naar 500/500 te kunnen genieten laat Proximus mij weten dat ik dan de bbox3v+ dien om te ruilen met een internet box. Ik dzcht altijd dat de bbox3v+ toch minstens 1Gbit aankon? Klopt wat proximus zegt? Het zou wel eens kunnen want ik heb nog steeds 350/50 ipv 500/500 bij een test en px zegt dat ze het al actief gezet hebben
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

bartman schreef: 13 jul 2023, 14:29 Ik dacht altijd dat de bbox3v+ toch minstens 1Gbit aankon
Misschien wel in download, maar niet in upload? De B-box3v+ is was oorspronkelijk bedoeld als VDSL2 modem, met typisch assymetrische snelheden

Een andere reden zou kunnen zijn dat Proximus dit soort profielen alleen wil activeren op het platform van de InternetBox (DHCP/VLAN20) en niet op het platform van de B-box (PPPoE/VLAN10)? PPPoE gebruikt ook veel meer overhead dan DHCP.

Of gewoon een manier om klanten naar de nieuwe modems te pushen?
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 12 keer

Bericht

weet iemand of die internet box ook kan omgezet worden van router mode naar AP mode zodat ik mijn netgear orbi kan verder gebruiken?

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Koen_DC
Starter
Starter

Bericht

philippe_d schreef: 07 jul 2023, 12:42 Je moet helemaal niets "clonen"

Wat betreft de decoders:
  • Ik zou die gewoon rechtsreeks op de Internet Box aansluiten (LAN 2-3-4) zoals je het nu doet met de B-box.
Wat betreft de TP Link Deco moet je het volgende doen:
  • Deco aansluiten op de LAN1/BRIDGE poort van de InternetBox.
  • Deco instellen op Dynamisch IP (Internet connection type).
    Jouw router zal nu voorlopig een lokaal IP adres krijgen van de Internet router (192.168.129.x).
  • Ga dan naar My Proximus en vul het MAC adres in voor de bridge. Vanaf nu krijgt jouw Deco een publiek IPv4 adres / Ipv6 prefix
My Proximus:
  • Mijn Internet > Producten > Druk op jouw Internet Abbo.
  • Ga dan naar Instellingen > Instellingen Internet Box > Netwerk > Netwerk beheren.
  • Onderaan zie je "Bridged LAN Host". Dit zet je op "ON" en hier vul je het MAC adres in van de TP Link (WAN MAC adres).
  • Via Instellingen > WiFi > WiFi beheren > Privé Wifi kan je best ook de WiFi van de Internet Box uitschakelen (gezien je de WiFi van je TP Ling Deco systeem wilt gebruiken).
Beste mensen,

Vandaag werd het internet hier geupdate naar "fiber" (proximus). Alles snel gefixt maar met de router mocht ik mijn plan trekken.
Ik heb de stappen gevolgd die in deze thread beschreven staan. Deze komen overigens ook overeen met wat er op de Proximus website staat.

In tegenstelling tot de topicstarter, wil het bij mij niet werken. (tot mijn grote frustratie)
De DLink router krijgt geen publiek IP adres doorgestuurd via de "internetbox".

Is er iemand die nog raad weet?

Alvast bedankt!
Met vriendelijke groeten,
Koen
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Volgens mij heb je in "My Proximus" het verkeerde MAC adres van je D-Link router.

De beste manier om het correcte MAC adres van jouw router te vinden, is op "My Proximus" bij verbonden gebruikers
Daar zou je normaal de D-link router moeten zien staan (met zijn intern IP adres, en ook het WAN Mac adres
Doe hier gewoon een copy/paste naar bridged LAN Host ...
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

philippe_d schreef: 13 jul 2023, 16:55
bartman schreef: 13 jul 2023, 14:29 Ik dacht altijd dat de bbox3v+ toch minstens 1Gbit aankon
Misschien wel in download, maar niet in upload? De B-box3v+ is was oorspronkelijk bedoeld als VDSL2 modem, met typisch assymetrische snelheden

Een andere reden zou kunnen zijn dat Proximus dit soort profielen alleen wil activeren op het platform van de InternetBox (DHCP/VLAN20) en niet op het platform van de B-box (PPPoE/VLAN10)? PPPoE gebruikt ook veel meer overhead dan DHCP.

Of gewoon een manier om klanten naar de nieuwe modems te pushen?
Ik heb met fiberklaar ook gewoon weer een nieuwe bbox3 gekregen ipv internetbox met een 1000/500 profiel met PPPoE helaas. Maar het werkt wel met die snelheden.