FASTfiber
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 7 keer
- Recent bedankt: 1 keer
@master-magic Het zal niet aan de kabel liggen. Met een kwalitatieve Cat5e kabel rated tot op een bandbreedte van 200 MHz zou je perfect tot 5 Gb/s kunnen halen over een afstand van max 100m en met jouw Cat6a kabel tot 10 Gb/s over 100m.
Het stuk kabel tussen de ONT en jouw router is hoogstens 1,5m lang. Hier kan je zelfs een een stuk Cat5e kabel voor gebruiken.
Toen ik nog bij PXS rechtstreeks was aangesloten hebben ze op een gegeven moment de 1gig / 0,5 gig formule geupgrade naar 2.5 gig / 1 gig.
Natuurlijk moest je daar zelf expliciet achter gaan vragen want uit zich zelf doen ze dat niet. Na een eerste bezoek vd technieker haalde ik 2,5 gig down maar slechts 0,5 gig van de 1 gig up. Die mens is nadien misschien nog 2-3 keer langsgekomen en elke keer vroegen hij en de backend van PXS of het niet aan mij kabel en/of netwerkaart lag "Cat5e kan maar 1 gigabit/s aan". Bleek uiteindelijk een config fout langs hun kant te zijn.
Het stuk kabel tussen de ONT en jouw router is hoogstens 1,5m lang. Hier kan je zelfs een een stuk Cat5e kabel voor gebruiken.
Toen ik nog bij PXS rechtstreeks was aangesloten hebben ze op een gegeven moment de 1gig / 0,5 gig formule geupgrade naar 2.5 gig / 1 gig.
Natuurlijk moest je daar zelf expliciet achter gaan vragen want uit zich zelf doen ze dat niet. Na een eerste bezoek vd technieker haalde ik 2,5 gig down maar slechts 0,5 gig van de 1 gig up. Die mens is nadien misschien nog 2-3 keer langsgekomen en elke keer vroegen hij en de backend van PXS of het niet aan mij kabel en/of netwerkaart lag "Cat5e kan maar 1 gigabit/s aan". Bleek uiteindelijk een config fout langs hun kant te zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 15 keer
@freddie vrees ook dat het nu bij proximus ligt het probleem, Fastfiber heeft dit doorgestuurd naar proximus maar kan max 1 maand duren eer dit in orde komt, spijtig dat dit allemaal voorkomt die problemen, zou niet mogen maar proximus is in deze het probleem in alles, eerst lang wachten om aan te sluiten en dan nu verkeerd profiel, dat ze dit niet zien van in het begin welk profiel er gebruikt wordt.
greets
master-magic
MV Fiber 4500/1450 met fiber 5Gbps/1Gbps
Asus GT-AX1100 Pro Router
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
master-magic
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Ik ben aan het overwegen om een Fastfiber abonnement te nemen. De support (die trouwens zeer snel antwoordt op mijn vragen), heeft bevestigd dat ze een ONT zullen plaatsen, aangezien ze geen modems hebben waar je rechtstreeks de fiberkabel kan connecteren.
Zou een Fritzbox 5530 hiervoor kunnen gebruikt worden? Support liet me weten dat ik altijd een eigen modem met SFP kan gebruiken, maar geen bevestiging dat die 5530 effectief zou werken.
Ik zou graag vermijden om die ONT te moeten gebruiken.
Zou een Fritzbox 5530 hiervoor kunnen gebruikt worden? Support liet me weten dat ik altijd een eigen modem met SFP kan gebruiken, maar geen bevestiging dat die 5530 effectief zou werken.
Ik zou graag vermijden om die ONT te moeten gebruiken.
-
- Pro Member
@jollito ik denk dat dit geen probleem zou mogen geven, je hebt 2 aansluitingen voor de 10G snelheid en uitgaand heb je 2,5G snelheid, wel uitzoeken of je Vlan kan instellen en PPPoE.
is natuurlijk ook te zien welke abbonement je gaat nemen daar, je hebt max 2,5 uitgaand op de Fritzbox.
deze https://fritzshop.nl/fritzbox/1356-frit ... s-pon.html
is ook een mooi toestel maar max 2,5G snelheid.
is natuurlijk ook te zien welke abbonement je gaat nemen daar, je hebt max 2,5 uitgaand op de Fritzbox.
deze https://fritzshop.nl/fritzbox/1356-frit ... s-pon.html
is ook een mooi toestel maar max 2,5G snelheid.
greets
master-magic
master-magic
-
- Member
@jollito de 5530 kan je rechtstreeks gebruiken op PXS fiber met een GPON of XGS-PON sfp module.
Als je die module al hebt, bespaar je ook ineens de aansluiting/activatie kosten die PXS Fastfiber aanrekent.
https://fritzshop.nl/glasvezel/1197-fritzsfp-gpon.html
https://fritzshop.nl/accessoires/1198-f ... gspon.html
Wel even nakijken welke kabel je nodig hebt afhankelijk van welke sfp je gaat gebruiken:
https://en.avm.de/service/knowledge-bas ... do-I-need/
Als je die module al hebt, bespaar je ook ineens de aansluiting/activatie kosten die PXS Fastfiber aanrekent.
https://fritzshop.nl/glasvezel/1197-fritzsfp-gpon.html
https://fritzshop.nl/accessoires/1198-f ... gspon.html
Wel even nakijken welke kabel je nodig hebt afhankelijk van welke sfp je gaat gebruiken:
https://en.avm.de/service/knowledge-bas ... do-I-need/
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 881 keer
- Bedankt: 3396 keer
- Recent bedankt: 26 keer
Pas op: Zowel bij de Fritz!Box 5530 en 5590 Fiber heb je 2 uitvoeringen:
- Fritz!Box 5530/5590 Intenational Edition: hier wordt een Frritz!SFP GPON en een AON module meegeleverd.
- Fritz!Box 5530/5590 XGS-PON Edition: hier wordt een Fritz!SFP XGS-PON module meegeleverd.
Als je al een Fritz!Box 5530 Fiber hebt met de GPON en AON module, kan je XGS-PON module inderdaad kopen, maar dat is een extra kost (80-90€)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Pro Member
@freddie bij een eigen router of modem aansluiting krijg je de activatie en aansluitkosten van 50 euro terug, althans nog toen ik me aansloot bij hen.
Toegevoegd na 9 minuten 13 seconden:
@philippe_d degene ik in m'n link heb vermeld is de juiste veronderstel ik, ben ook aan het kijken voor een eigen modem als optie nog, maar fritzbox gaat maar tot 2,5G snelheid waar ik met m'n 10G snelheid niks mee zou zijn, zou dan beperkt zijn in snelheid.
voordeel is, zou dan alle info kunnen vinden van de lijn enz, maar denk dat met de router die ik op het oog heb met een SFP+ module aansluiting op 10G ook wel zal kunnen doen.
maar ik verander pas als de lijn juist is vanuit proximus.
Toegevoegd na 9 minuten 13 seconden:
@philippe_d degene ik in m'n link heb vermeld is de juiste veronderstel ik, ben ook aan het kijken voor een eigen modem als optie nog, maar fritzbox gaat maar tot 2,5G snelheid waar ik met m'n 10G snelheid niks mee zou zijn, zou dan beperkt zijn in snelheid.
voordeel is, zou dan alle info kunnen vinden van de lijn enz, maar denk dat met de router die ik op het oog heb met een SFP+ module aansluiting op 10G ook wel zal kunnen doen.
maar ik verander pas als de lijn juist is vanuit proximus.
greets
master-magic
master-magic
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 276 keer
Inderdaad dat hangt er natuurlijk ook van af welke dataverbruikers er op de andere giga poorten hangen en dataverbruikers via wifi, wat je allemaal moet tezamen tellen.master-magic schreef: ↑2 weken geleden fritzbox gaat maar tot 2,5G snelheid waar ik met m'n 10G snelheid niks mee zou zijn, zou dan beperkt zijn in snelheid
-
- Pro Member
@jackho daarom dat ik een andere op het oog heb dat die hogere snelheden wel aan kan, de TP-Link Archer BE800, maar ben de reviews nog aan het lezen daarom trend, lijkt me een goede optie met Wifi7.
greets
master-magic
master-magic
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
philippe_d schreef: ↑2 weken geledenPas op: Zowel bij de Fritz!Box 5530 en 5590 Fiber heb je 2 uitvoeringen:Als je dus nog een Fritz!Box 5530 Fiber moet aanschaffen, zorg dan ervoor dat je de juiste uitvoering bestelt.
- Fritz!Box 5530/5590 Intenational Edition: hier wordt een Frritz!SFP GPON en een AON module meegeleverd.
- Fritz!Box 5530/5590 XGS-PON Edition: hier wordt een Fritz!SFP XGS-PON module meegeleverd.
Als je al een Fritz!Box 5530 Fiber hebt met de GPON en AON module, kan je XGS-PON module inderdaad kopen, maar dat is een extra kost (80-90€)
Bedankt voor de antwoorden!
Blijkbaar zouden tot 31 december geen activatiekosten worden aangerekend.
Is het dan dit model dat ik zou moeten bestellen?
Fritz!Box 5530/5590 XGS-PON Edition: hier wordt een Fritz!SFP XGS-PON module meegeleverd.
-
- Pro Member
@jollito benieuwd naar je opvolging dan met je eigen fiber aansluiting op de router,
Ben dit ook van plan te doen met de nieuwe router in de toekomst,
En ja betaald de 50€ activatie aan hen maar dat wordt direct terug gestort na 2 dagen.
Dus ja betaald eigenlijk niet voor activatie.
Toegevoegd na 4 uren 54 minuten 24 seconden:
update van mijn aansluiting, daarnet komen we te weten dat mijn router dat op 10G aangesloten is niet zal werken zoals het moet,
de speedtest dat daar in zit in de router kan maar tot 4500 up en down snelheid wegens te weinig ram en te lage processor,
bij proximus staat alles juist, nu is het zoeken naar een router dat die hogere snelheden aan kan,
de enige routers dat ik vond met een 10G poort hebben 2,5 uit snelheid wat ik met die TP link Archer dat ik wou kopen kan overbruggen door 2 poorten als 1 te zetten naar 5G snelheid.
dit wordt zeker nog verlengd het verloop.
of ik moet een modem kopen dat 5G aankan, Fritzbox is max 2,5G dus dat is al geen optie.
dan blijf ik bij de TP link Archer steken, daar ook eens wat meer over lezen of die de hoge snelheid aan kan.
Ben dit ook van plan te doen met de nieuwe router in de toekomst,
En ja betaald de 50€ activatie aan hen maar dat wordt direct terug gestort na 2 dagen.
Dus ja betaald eigenlijk niet voor activatie.
Toegevoegd na 4 uren 54 minuten 24 seconden:
update van mijn aansluiting, daarnet komen we te weten dat mijn router dat op 10G aangesloten is niet zal werken zoals het moet,
de speedtest dat daar in zit in de router kan maar tot 4500 up en down snelheid wegens te weinig ram en te lage processor,
bij proximus staat alles juist, nu is het zoeken naar een router dat die hogere snelheden aan kan,
de enige routers dat ik vond met een 10G poort hebben 2,5 uit snelheid wat ik met die TP link Archer dat ik wou kopen kan overbruggen door 2 poorten als 1 te zetten naar 5G snelheid.
dit wordt zeker nog verlengd het verloop.
of ik moet een modem kopen dat 5G aankan, Fritzbox is max 2,5G dus dat is al geen optie.
dan blijf ik bij de TP link Archer steken, daar ook eens wat meer over lezen of die de hoge snelheid aan kan.
greets
master-magic
master-magic
-
- Moderator
Ik had je dat vorige week al gezegd dat je die interne speedtest feature van jouw router niet echt mocht vertrouwen ...master-magic schreef: ↑2 weken geleden, daarnet komen we te weten dat mijn router dat op 10G aangesloten is niet zal werken zoals het moet,
bij proximus staat alles juist, nu is het zoeken naar een router dat die hogere snelheden aan kan
Als ik het dus goed begrijp is de overgang naar Fastbiber vlekkeloos verlopen, het "probleem" lag dus aan jouw kant.
Goed dat dit nu uitgeklaard is
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Pro Member
@philippe_d idd, ben al van dat zoeken vanaf om meer snelheid te halen, ben al aan het kijken op internet over de TP link Archer die ik wil kopen, die zou 6000/6000 max speed hebben via utp kabel, dus deze kan het nog worden als ik de fiber op de SFP+ poort geregistreerd krijg via Fastfiber zodat het internet rechtstreeks in de router komt en kan gemeten worden zonder andere kabels ertussen dan enkel de Fiber kabel.
en nu ook nog kijken voor een 10G pc kaart, heb al ene gevonden van Asus online voor rond de 100 euro, dat is ook nog te doen van prijs (PCI kaart).
Even een vraag die me nu te binnen schiet, hoe kan ik het internet testen als ik geen modem heb en alles via die router gaat van internet, uit de ONT komt toch geen internet als je die op de pc aansluit ????
Die van Fastfiber zei dat ook tegen mij vanmiddag om dat op de pc te testen met de kabel er rechtstreeks in.
de router heeft ook maar 1G poorten uitgaand, dus ook geen optie om de snelheid te testen.
en de BBbox+ van mobile vikings dat ik nog heb staan dat ik morgen ga terug sturen kan ik niet in om de inlog aan te passen voor Fastfiber te testen.
en nu ook nog kijken voor een 10G pc kaart, heb al ene gevonden van Asus online voor rond de 100 euro, dat is ook nog te doen van prijs (PCI kaart).
Even een vraag die me nu te binnen schiet, hoe kan ik het internet testen als ik geen modem heb en alles via die router gaat van internet, uit de ONT komt toch geen internet als je die op de pc aansluit ????
Die van Fastfiber zei dat ook tegen mij vanmiddag om dat op de pc te testen met de kabel er rechtstreeks in.
de router heeft ook maar 1G poorten uitgaand, dus ook geen optie om de snelheid te testen.
en de BBbox+ van mobile vikings dat ik nog heb staan dat ik morgen ga terug sturen kan ik niet in om de inlog aan te passen voor Fastfiber te testen.
greets
master-magic
master-magic
-
- Moderator
Een modem heb je al, dat is de ONT .master-magic schreef: ↑1 week geleden Even een vraag die me nu te binnen schiet, hoe kan ik het internet testen als ik geen modem heb en alles via die router gaat van internet, uit de ONT komt toch geen internet als je die op de pc aansluit ????
Daar komt natuurlijk wel internet uit, die je dan verbindt met de WAN poort van een router om het internet verder te verdelen naar je lokaal netwerk.
Je kan jouw PC rechtstreeks aansluiten op de ONT in plaats van de router:
- je moet dan de correcte VLAN instellen op jouw netwerkkaart
- eventueel de PPPoE sessie
- en je ervan bewust zijn dat je PC rechtstreeks op internet staat zonder firewall bescherming
-
- Pro Member
ok, wist niet dat dit kon allemaal, nog nooit over gelezen, zal dus iets zijn om uit te zoeken, vanaf 6 december ben ik een maand in vakantie, zal dan genoeg kunnen spelen ermee om dat te testen.philippe_d schreef: ↑1 week geleden Een modem heb je al, dat is de ONT .
Daar komt natuurlijk wel internet uit, die je dan verbindt met de WAN poort van een router om het internet verder te verdelen naar je lokaal netwerk.
Je kan jouw PC rechtstreeks aansluiten op de ONT in plaats van de router:
- je moet dan de correcte VLAN instellen op jouw netwerkkaart
- eventueel de PPPoE sessie
- en je ervan bewust zijn dat je PC rechtstreeks op internet staat zonder firewall bescherming
leer alweer wat bij.
en was met Asus ook in contact omtrent een oplossing voor de 10G snelheden te kunnen halen, ze hebben me bevestigd dat er geen plannen zijn voor 1) een modem te verkopen voor Fiber of kabel ofzo, en er nog geen routers zijn of in de nabije toekomst dat de Fiber snelheden aan kunnen doordat ze routers maken met ram geheugen en processors dat de hoge aanvraag van een speedtest intern aankan en dat je de snelheden via de 10G poort echt ontvangt en het voor budget toestellen dus geen optie is voor deze opties in te voeren in hun toestellen.
dus Asus kan je afschrijven als je hogere snelheden dan 5000 wilt halen.
wel fijn dat ze het durven toegeven want online vindt je bij de toestellen info daar niks over terug, dat zouden ze toch ook eens mogen vermelden wat het toestel in praktijk aan kan en wat niet.
maar kennelijk denken ze enkel aan verkopen en niet van juiste info te geven.
greets
master-magic
master-magic
-
- Pro Member
Net een nieuwtje gehoord,
Fastfiber zou binnen 2 maand een fritzbox aanbieden dat de 8,5G snelheden aan kan,
Welke dat is en wat dat zal kosten weet ik nog niet.
Misschien een nieuw model dat uitkomt.
De kenners hier zullen deze misschien al kennen
Fastfiber zou binnen 2 maand een fritzbox aanbieden dat de 8,5G snelheden aan kan,
Welke dat is en wat dat zal kosten weet ik nog niet.
Misschien een nieuw model dat uitkomt.
De kenners hier zullen deze misschien al kennen
greets
master-magic
master-magic
-
- Member
Zou nog wel eens de 4690 of de 5690 XGS kunnen zijn.
https://be.avm.de/over-avm/pers/persinf ... glasvezel/
https://boxmatrix.info/wiki/FRITZ!Box_4690
https://boxmatrix.info/wiki/FRITZ!Box_5690_XGS
https://be.avm.de/over-avm/pers/persinf ... glasvezel/
https://boxmatrix.info/wiki/FRITZ!Box_4690
https://boxmatrix.info/wiki/FRITZ!Box_5690_XGS
-
- Pro Member
@freddie van zodra ik meer info heb laat ik het weten want ga die aankopen normaal gezien voor mijn snelle internet te gebruiken als die een modem is ga ik deze aankopen en een switch er achter met 10G poorten van Zyxel, ze hebben dat in hun aanbod voor rond de 500 euro met 10G poorten in en uitgaande.
Ik zie op een site dat het de 5690 XGS (V2) is dat in februari 2024 uit is gekomen, maar weet niet of die al ergens te vinden is, vrees ervoor dat het een jaar later is dus 2025.
heeft een Poort met 10G aansluiting en 4 poorten met 2,5G snelheid en Wifi7.
Ik zie op een site dat het de 5690 XGS (V2) is dat in februari 2024 uit is gekomen, maar weet niet of die al ergens te vinden is, vrees ervoor dat het een jaar later is dus 2025.
heeft een Poort met 10G aansluiting en 4 poorten met 2,5G snelheid en Wifi7.
greets
master-magic
master-magic
-
- Member
De 5690 XGS is nog niet verkrijgbaar.
Oorspronkelijk was deze aangekondigd in februari 2023. Toen zag het ontwerp er nog zo uit:
In september 2024 heeft AVM deze op een livestream getoond en toen zag het er zo uit:
Oorspronkelijk was deze aangekondigd in februari 2023. Toen zag het ontwerp er nog zo uit:
In september 2024 heeft AVM deze op een livestream getoond en toen zag het er zo uit:
-
- Moderator
Ik denk dat er nog geen enkel "consumer product" op de markt is die deze muli-giga snelheden aankan.master-magic schreef: ↑1 week geleden dus Asus kan je afschrijven als je hogere snelheden dan 5000 wilt halen.
Ook geen Fritz!Box ...
Het is niet omdat een router een 10G poort heeft, dat deze ook 10G snelheden aankan (WAN > LAN).
Waarom ben je zo enorm gefocuset op die 10G?
Zal je enig verschil ondervinden (buiten een cijfertje op de spreedtest) als je "maar" 6.000-7.000 Mbs haalt????
Want meer zal je (ano 2024) realistisch niet halen met een consumer product
-
- Pro Member
omdat je betaald voor een 8500/1500 lijn en er dan het meeste wilt uithalen, en dat heeft niks met een cijfertje te maken, je betaald ervoor en je wilt dat dan ook hebben en geen 5000 of 6000 want dan betaal je teveel ervoor en downgrade je beter, alleen zit er bij Fastfiber geen lagere snelheid na 8500/1500, je gaat direct naar 2500/1000.
Laatst gewijzigd door on4bam 6 dagen geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: full quote van vorige post verwijderd
Reden: full quote van vorige post verwijderd
greets
master-magic
master-magic
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
- Bedankt: 469 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Oei ja, belachelijk.master-magic schreef: ↑6 dagen geleden alleen zit er bij Fastfiber geen lagere snelheid na 8500/1500, je gaat direct naar 2500/1000.