Thuisnetwerk - investeren in 2,5 Gbps/Wifi 6 AX?
-
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
- Bedankt: 661 keer
- Recent bedankt: 4 keer
In m'n nieuwe woning wil ik graag een beter netwerk hebben dan waar ik nu woon, dus nu het nieuwe huis (uit 2018) leeg staat heb ik pas gezien wat er wél en niet aanwezig is qua bekabeling (de vorige inwoners hadden geen idd/snapten er niks van).
Huidige situatie
Ik heb een propere kelder, gelijkvloers, 1e verdieping en zolder.
In de kelder is er een bord met digitale stroomteller, gasmeter, watermeter, Proximus-aansluiting met VDSL-filter, niet-aangesloten kabel voor Telenet en een kabel/buis voor toekomstige zonnepanelen. Op het gelijkvloers in de berging staat de zekeringkast, Proximus-modem, een telefoonkabel en coax/UTP-kabels. Die coax en UTP-kabels lopen naar de woonkamer en de 3 slaapkamers op 1e verdieping en volgens mij loopt er ook 1 netwerkkabel naar de zolder. Ik heb nog niet kunnen controleren of het Cat 6-kabels zijn, maar daar ga ik even van uit. Een van de UTP-kabels is kapotgebeten door de hond van de vorige eigenaars, hopelijk heb ik genoeg 'slack' om er een nieuwe connector op te krimpen.
Gewenste inrichting
Ik wil graag VDSL afnemen bij EDPnet wegens vrije modemkeuze (en dus een Fritzbox zou kunnen gebruiken) en hoogste upload voor betaalbare prijs.
Die modem zal wellicht in de berging moeten komen, ter vervanging van de Proximus-modem.
In de kelder wilde ik graag m'n NAS(sen)/NUC(s) plaatsen wegens voldoende ruimte daar. In de berging lijkt me dat met aanwezigheid wasmachine/droogkast niet aangewezen.
1 van de slaapkamers wordt een bureau, dus daar wil ik ook bedraad naar kunnen verbinden. Bij voorkeur zou ik 2,5 Gbit willen kunnen gebruiken. Niet dat ik dat nu al ergens heb, maar dat gaat slechts kwestie van tijd zijn eer dat de nieuwe norm wordt lijkt me.
Wat doe ik nu het beste?
Ik dacht een FRITZ!Box 7590 AX te nemen, daar een 8-poorts 2,5 Gbit-switch op aan te sluiten in de berging en daar alle UTP-kabels op aan te sluiten. Op de 1e verdieping een FRITZ!Repeater 1200 AX. Ik hoop een netwerkkabel naar de kelder te kunnen trekken om daar dan terug een 2,5 Gbit-switchje te kunnen gebruiken om NAS/NUC/Raspberry aan te sluiten.
Op een van de NUC's wil ik Home Assistant draaien en dan zien hoe ver ik raak met de P1-poort uit te lezen. Ik wil ook graag wat aan home automation doen, maar daar weet ik niet wat ik het beste kan doen. Shelly's proberen proppen in de bestaande schakelaars? Alles vervangen door Niko Home Control-spullen?
Ik ken er niks van (of toch niet genoeg) en wil graag mezelf niet hypothekeren door geen/verkeerde keuzes te maken nu het nog kan...
Huidige situatie
Ik heb een propere kelder, gelijkvloers, 1e verdieping en zolder.
In de kelder is er een bord met digitale stroomteller, gasmeter, watermeter, Proximus-aansluiting met VDSL-filter, niet-aangesloten kabel voor Telenet en een kabel/buis voor toekomstige zonnepanelen. Op het gelijkvloers in de berging staat de zekeringkast, Proximus-modem, een telefoonkabel en coax/UTP-kabels. Die coax en UTP-kabels lopen naar de woonkamer en de 3 slaapkamers op 1e verdieping en volgens mij loopt er ook 1 netwerkkabel naar de zolder. Ik heb nog niet kunnen controleren of het Cat 6-kabels zijn, maar daar ga ik even van uit. Een van de UTP-kabels is kapotgebeten door de hond van de vorige eigenaars, hopelijk heb ik genoeg 'slack' om er een nieuwe connector op te krimpen.
Gewenste inrichting
Ik wil graag VDSL afnemen bij EDPnet wegens vrije modemkeuze (en dus een Fritzbox zou kunnen gebruiken) en hoogste upload voor betaalbare prijs.
Die modem zal wellicht in de berging moeten komen, ter vervanging van de Proximus-modem.
In de kelder wilde ik graag m'n NAS(sen)/NUC(s) plaatsen wegens voldoende ruimte daar. In de berging lijkt me dat met aanwezigheid wasmachine/droogkast niet aangewezen.
1 van de slaapkamers wordt een bureau, dus daar wil ik ook bedraad naar kunnen verbinden. Bij voorkeur zou ik 2,5 Gbit willen kunnen gebruiken. Niet dat ik dat nu al ergens heb, maar dat gaat slechts kwestie van tijd zijn eer dat de nieuwe norm wordt lijkt me.
Wat doe ik nu het beste?
Ik dacht een FRITZ!Box 7590 AX te nemen, daar een 8-poorts 2,5 Gbit-switch op aan te sluiten in de berging en daar alle UTP-kabels op aan te sluiten. Op de 1e verdieping een FRITZ!Repeater 1200 AX. Ik hoop een netwerkkabel naar de kelder te kunnen trekken om daar dan terug een 2,5 Gbit-switchje te kunnen gebruiken om NAS/NUC/Raspberry aan te sluiten.
Op een van de NUC's wil ik Home Assistant draaien en dan zien hoe ver ik raak met de P1-poort uit te lezen. Ik wil ook graag wat aan home automation doen, maar daar weet ik niet wat ik het beste kan doen. Shelly's proberen proppen in de bestaande schakelaars? Alles vervangen door Niko Home Control-spullen?
Ik ken er niks van (of toch niet genoeg) en wil graag mezelf niet hypothekeren door geen/verkeerde keuzes te maken nu het nog kan...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 737 keer
- Bedankt: 474 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Shelly staat en valt bij je wifi netwerk. Dus moet je er voor zorgen dat het betrouwbaar is en overal bereik heeft.
Zelf ben ik geen fan van IoT op wifi, eerder matter of zigbee. Matter is de toekomst, zigbee het heden.
Waarom niet? Deels wegens het wifi gebeuren, dat valt al eens sneller op z'n gat dan m'n zigbee mesh doet. Ook omdat je dan die 2 dingen volledig gescheiden kan houden. Een extra reden kan zijn dat je je gelimiteerde airtime ook nog moet verdelen onder al die wifi devices, dus jah...
Niko home control ken ik niet, dus dat laat ik aan anderen over
Zelf ben ik geen fan van IoT op wifi, eerder matter of zigbee. Matter is de toekomst, zigbee het heden.
Waarom niet? Deels wegens het wifi gebeuren, dat valt al eens sneller op z'n gat dan m'n zigbee mesh doet. Ook omdat je dan die 2 dingen volledig gescheiden kan houden. Een extra reden kan zijn dat je je gelimiteerde airtime ook nog moet verdelen onder al die wifi devices, dus jah...
Niko home control ken ik niet, dus dat laat ik aan anderen over
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
- Bedankt: 151 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Niko Home control is een "gesloten" eco systeem, daar kan je moeilijk uitbreidingen op doen van een ander merk. En ook relatief duur.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-18 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Grafana
Ubuntu Mate 22.04 / 24.04
-
- Elite Poster
- Twitter: nathan_gs
- Uitgedeelde bedankjes: 154 keer
- Bedankt: 72 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Niko Home Control is eigenlijk Zigbee, je kan de Niko switches aansluiten op Zigbee2Mqtt:
https://www.zigbee2mqtt.io/supported-devices/#v=Niko
Ik zou genoeg kabels en wachtbuizen voorzien, altijd nuttig.
https://www.zigbee2mqtt.io/supported-devices/#v=Niko
Ik zou genoeg kabels en wachtbuizen voorzien, altijd nuttig.
-
- Administrator
Wachtbuizen, euh, ik ben niet aan't renoveren in een huis van 5 jaar oud hé, breekwerk stond niet echt in de planning
Ik dacht van op de NUC zo'n HA SkyConnect-dongle in te prikken (ondersteunt Zigbee en Matter begrijp ik), maar ik heb geen idee of dat vanuit een kelder, zelfs mesh-gewijs, overal geraakt.
Voordeel van die Niko zou zijn dat, als het automation gedeelte niet werkt, ge in het slechtste geval nog altijd gewoon een werkende schakelaar hebt. Heb ik me laten vertellen.
Ik denk dat ik op m'n eigen foto hierboven een netwerkkabel zonder RJ-45-stekker heb herkend linksbeneden, dus als er die al ligt, joepie. Maar wat is die oranje, afgetopte kabel die uit dezelfde buis komt als waar de telefoonkabel via naar binnen komt? Het lijkt me geen Proximus Smarttube te zijn, maar wat is het dan wél?
Ik dacht van op de NUC zo'n HA SkyConnect-dongle in te prikken (ondersteunt Zigbee en Matter begrijp ik), maar ik heb geen idee of dat vanuit een kelder, zelfs mesh-gewijs, overal geraakt.
Voordeel van die Niko zou zijn dat, als het automation gedeelte niet werkt, ge in het slechtste geval nog altijd gewoon een werkende schakelaar hebt. Heb ik me laten vertellen.
Ik denk dat ik op m'n eigen foto hierboven een netwerkkabel zonder RJ-45-stekker heb herkend linksbeneden, dus als er die al ligt, joepie. Maar wat is die oranje, afgetopte kabel die uit dezelfde buis komt als waar de telefoonkabel via naar binnen komt? Het lijkt me geen Proximus Smarttube te zijn, maar wat is het dan wél?
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
- Bedankt: 628 keer
Ik zou alvast wegblijven van alle apparatuur die zich als Wifi6 labelt, omdat dat (stomweg) gebaseerd is op een draft versie van de 802.11ax standaard.
Wil je een beetje futureproof werken, ga dan voor Wifi6e materiaal, dat is dan effectief de 802.11ax standaard zelf.
Voor home domotica zou ik altijd kijken of het om een open standaard gaan, anders zit je nog met aparte ecosystemen en apps.
Dan kan je idd alles in Home Assistant steken.
Qua bekabeling is mijn advies standaard:
1 dataknooppunt gebruiken (bv waar modem staat, maar dat hoeft niet noodzakelijk), en rechtstreeks van daaruit bekabelen naar elke ruimte.
Minstens 2 UTPs per ruimte, met extras voor bureaus en je mediacenter (tv hoek).
Wil je een beetje futureproof werken, ga dan voor Wifi6e materiaal, dat is dan effectief de 802.11ax standaard zelf.
Voor home domotica zou ik altijd kijken of het om een open standaard gaan, anders zit je nog met aparte ecosystemen en apps.
Dan kan je idd alles in Home Assistant steken.
Qua bekabeling is mijn advies standaard:
1 dataknooppunt gebruiken (bv waar modem staat, maar dat hoeft niet noodzakelijk), en rechtstreeks van daaruit bekabelen naar elke ruimte.
Minstens 2 UTPs per ruimte, met extras voor bureaus en je mediacenter (tv hoek).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
- Bedankt: 151 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Mij lijkt het wel een smartube te zijn, voor zover ik de foto met weinig detail kan zien.
Het lijkt toch op een plastiek buisje zoals van een persluchtslang, maar met een afsluitdop.
EdpNet XL 99/35 Mbps
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1009 keer
- Bedankt: 348 keer
Ivm de Shelly's: om de reden hierboven al aangehaald ben ik zelf niet voor Shelly gegaan, maar voor Sonoff ZBMini's, en dat in combinatie met een Conbee II. Draait al anderhalf jaar, en nog geen enkele disconnect meegemaakt.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
- Bedankt: 25 keer
Heb je daar een bron van? Dat is de eerste keer dat ik dat hoor/lees. En ik heb hier ook 'gewoon' 802.11ax spul in gebruik op 5 GHz. TP-Link EAP615-Wall, Intel AX210. En nog wat 802.11ax smartphones ook vziw. Geen klachten qua interoperabiliteit.ITnetadmin schreef: ↑06 mei 2023, 18:22 Ik zou alvast wegblijven van alle apparatuur die zich als Wifi6 labelt, omdat dat (stomweg) gebaseerd is op een draft versie van de 802.11ax standaard.
Volledig mee eensQua bekabeling is mijn advies standaard:
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 23.05 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP235-Wall (802.11ac) ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
-
- userbase crew
Morgen nog ns verderzoeken, maar ik vind zo direct terug:
"Wi-Fi 6E (802.11ax) was released in 2021
Wi-Fi 6 (802.11ax) was released in 2019"
802.11ax is pas finalized eind 2020 en officieel aangenomen in 2021; maw Wifi6 kan nooit op de final version van 802.11ax gebaseerd zijn.
Eigenlijk had men gehoopt dat de 802.11ax draft zo goed als af was en de industrie wil uiteraard nieuwe dingen verkopen, dus hebben ze een nieuwe versie nodig.
Gooit men daar toch een stok in de wielen door aan het einde nog een hele blok 6GHz spectrum aan 802.11ax bij te voegen; spectrum dat de reeds verkochte en gelicensede Wifi6 toestellen niet aankunnen. En vandaar Wifi6E.
Overigens, blijkbaar is er al een 802.11be die Wifi7 zal heten, en hoewel die ook nog een draft versie is, zijn er toch al bedrijven die APs gaan uitbrengen gebaseerd op die draft (expected to finalize in 2024). Waar is de tijd dat we enkele jaren respijt hadden tussen versies in?
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
- Bedankt: 25 keer
En dat die dingen op de markt gebracht werden als 'draft 802.11...'
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 23.05 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP235-Wall (802.11ac) ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 240 keer
- Bedankt: 1615 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Het enige wat ik kan bedenken is dat een Wifi 6 AX-zender in de berging, kelder, garage, etc... wat jammer is. Je zendt daar dan Wifi uit die niet optimaal "gebruikt" wordt.
Twee UTP-kabels naar de woonkamer kunnen dit probleem oplossen. Je zet je FRITZ!Box 7590 AX dan in de woonkamer waarbij één UTP-kabel het VDSL-signaal tot daar brengt en een andere UTP-kabel je FRITZ!Box verbindt met je switch in de berging.
Andere optie is een goedkope VDSL2-modem (in de veronderstelling dat Proximus geen whitelist meer hanteert) in de berging en daarachter standaard Wifi 6 AX-toegangspunten via kabel aansluiten op de plaatsen waar je Wifi gebruikt.
Twee UTP-kabels naar de woonkamer kunnen dit probleem oplossen. Je zet je FRITZ!Box 7590 AX dan in de woonkamer waarbij één UTP-kabel het VDSL-signaal tot daar brengt en een andere UTP-kabel je FRITZ!Box verbindt met je switch in de berging.
Andere optie is een goedkope VDSL2-modem (in de veronderstelling dat Proximus geen whitelist meer hanteert) in de berging en daarachter standaard Wifi 6 AX-toegangspunten via kabel aansluiten op de plaatsen waar je Wifi gebruikt.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
- Bedankt: 749 keer
Hoe dan?
De huidige U6 Pro haalt niet eens 1Gbps (irl).
Ik overwoog alle kabels buiten te flikkeren, maar met een doorvoer van 600-700Mbps voor de U6 Pro, heb ik het toch maar gelaten.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 272 keer
- Bedankt: 97 keer
Ik denk dat je minstens Wifi 7 nodig gaat hebben om, zoals al vermeld boven de 1Gbit effectieve snelheid draadloos wil overhouden.
Maar dat is wat off-topic. Wifi 7 is waar @Sasuke op bedoeld denk ik?
Voor Wifi 7 AP's te verbinden zal je ook 2.5Gbit of 10Gbit netwerkverbindingen moeten hebben om dat te leveren aan de AP.
Zie ook https://tweakers.net/reviews/11082/hand ... bodig.html
Maar dat is wat off-topic. Wifi 7 is waar @Sasuke op bedoeld denk ik?
Voor Wifi 7 AP's te verbinden zal je ook 2.5Gbit of 10Gbit netwerkverbindingen moeten hebben om dat te leveren aan de AP.
Zie ook https://tweakers.net/reviews/11082/hand ... bodig.html
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
-
- userbase crew
Ook hier weer oppassen: 802.11be is nog altijd een draft, hoewel er al gecertificeerde wifi7 toestellen gemaakt worden.
802.11be wordt pas tegen 2024 verwacht.
Daarnaast:
Als je wat professioneler wil gaan, zou ik je router geen wifi laten uitzenden.
Laat dat volledig aan APs over, liefst modellen met een centrale controller.
En om op Tweakers hun titel te antwoorden:
Nee, de netwerkkabel is niet definitief overbodig, en zal dat nooit zijn, want bekabeld is altijd superieur aan wifi.
Full duplex op dedicated medium, en geen collision avoidance technieken nodig.
802.11be wordt pas tegen 2024 verwacht.
Daarnaast:
Als je wat professioneler wil gaan, zou ik je router geen wifi laten uitzenden.
Laat dat volledig aan APs over, liefst modellen met een centrale controller.
En om op Tweakers hun titel te antwoorden:
Nee, de netwerkkabel is niet definitief overbodig, en zal dat nooit zijn, want bekabeld is altijd superieur aan wifi.
Full duplex op dedicated medium, en geen collision avoidance technieken nodig.
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 214 keer
- Bedankt: 424 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Niet volledig mee akkoord, ik ken genoeg bedrijven waar men volledig draadloos is gegaan ... zonder issues én een pak goedkoper dan kabels trekken e.d.
Is bekabeld sneller/stabieler, ja .. tuurlijk. Maar zelfs WiFi 5 is al meer dan voldoende snel om operationeel geen enkel probleem te hebben voor dagdagelijkse werkzaamheden. Je IT'ers en je servers, ja .. die ga je niet op je WiFi netwerk hangen nee, maar werknemers en thuis ... alsof je meer dan 200Mbit nodig hebt om te surfen/streamen/... ?
Voor de enkelingen, waaronder mezelf, met een thuisnetwerk is dat natuurlijk andere koek ... mijn werkstation is bekabeld, de accesspoints en de appleTV in de mediakamer ook. Al de rest is draadloos.
Is bekabeld sneller/stabieler, ja .. tuurlijk. Maar zelfs WiFi 5 is al meer dan voldoende snel om operationeel geen enkel probleem te hebben voor dagdagelijkse werkzaamheden. Je IT'ers en je servers, ja .. die ga je niet op je WiFi netwerk hangen nee, maar werknemers en thuis ... alsof je meer dan 200Mbit nodig hebt om te surfen/streamen/... ?
Voor de enkelingen, waaronder mezelf, met een thuisnetwerk is dat natuurlijk andere koek ... mijn werkstation is bekabeld, de accesspoints en de appleTV in de mediakamer ook. Al de rest is draadloos.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 872 keer
- Bedankt: 3316 keer
- Recent bedankt: 32 keer
Terug naar de originele vraag van @meon
hardware
Ik denk dat je de goede keuze's maakt
bekabeling
Wat de WiFi-6/7 discussie betreft: die kunnen we beter afsplitsen in een apart WiFi6 topic (@ITnetadmin 's stokpaardje
hardware
Ik denk dat je de goede keuze's maakt
- wifi modem (Fritz!Box 7590AX) op het gelijkvloers.
- bijkomend Access point (Fritz!Repeater 1200AX) op de bovenverdieping (bekabeld aangesloten).
- een 2.5Gbit switch in berging, waar het dataknooppunt is (alle UTP/coax komen hier aan), zodat je intern netwerk al 2.5Gbit wordt).
- NAS/NUC/Raspberry/HA etc in kelder (DM P1 poort).
bekabeling
- blijkbaar heb je nu al een centrale plek waar alle UTP kabels samenkomen. dat is al OK!
- er is één UTP tussen berging en kelder (grijze verticale buis naast de kWh teller).
- misschien toch eens proberen om hier een 2de UTP bij te trekken. Als je later wilt overgaan naar Fiber, komt de Fiber modem (ONT) in de kelder, naast het Fiberaansluitpunt (einde van de Smartube). Vandaar heb je één UTP nodig naar de WAN poort van de router (en één UTP terug voor je lokaal netwerk (NAS/NUC/Raspberry).
- maar de DSL kabel vanaf de Proximus NTP (in dezelfde vertikale buis naar boven) is wellicht ook een UTP kabel. In dat geval heb je nu al 2 UTP's tussen kelder en berging . - als je de Fritz!Box wilt verplaatsen van de berging naar een betere plek in huis (vb TV kast), dan heb je naar die plek ook 2 UTP kabels nodig (één voor het DSL signaal of later het WAN signaal) en één terug naar de switch voor lokaal netwerk.
Wat de WiFi-6/7 discussie betreft: die kunnen we beter afsplitsen in een apart WiFi6 topic (@ITnetadmin 's stokpaardje
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 341 keer
- Bedankt: 452 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Wat het "proppen van Shelly's" betreft, mijn weinige ervaringen hiermee waren niet zo geweldig, maar Shelly heeft tegenwoordig zelf afdekplaatjes, vermoedelijk gaat het daar beter mee.
Hou er ook rekening mee dat je voor een aantal Shelly's een draad te kort gaat komen als je vertrekt van een 'standaard schakelaar-en-lamp' setup. Meestal ga je dit wel kunnen oplossen met wat out of the box denken, maar ik kan me voorstellen dat dat niet altijd zo is.
J.
Hou er ook rekening mee dat je voor een aantal Shelly's een draad te kort gaat komen als je vertrekt van een 'standaard schakelaar-en-lamp' setup. Meestal ga je dit wel kunnen oplossen met wat out of the box denken, maar ik kan me voorstellen dat dat niet altijd zo is.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- userbase crew
Om verder te bouwen op Philippe's samenvatting:
Ik zou idd een goeie stevige backbone uitbouwen, met desnoods het gebruik van link aggregation tussen switchen om je knooppunt te verbinden met een aantal gevoelige locaties, zoals je bureau en je mediacenter.
Eventueel zorgen dat je core switch PoE aankan; dat kan ook nuttig zijn om op bepaalde poorten direct een access point te hangen, indien gewenst.
Ik zou eventueel de Fritzbox bij in de kelder stoppen, dan moet je geen "op en af" doen naar je gelijkvloers.
Dat vraagt dan wel voor een aparte AP, want dan gaat de Fritzbox naw niet meer aan wifi hoeven te doen.
Ik zou idd een goeie stevige backbone uitbouwen, met desnoods het gebruik van link aggregation tussen switchen om je knooppunt te verbinden met een aantal gevoelige locaties, zoals je bureau en je mediacenter.
Eventueel zorgen dat je core switch PoE aankan; dat kan ook nuttig zijn om op bepaalde poorten direct een access point te hangen, indien gewenst.
Ik zou eventueel de Fritzbox bij in de kelder stoppen, dan moet je geen "op en af" doen naar je gelijkvloers.
Dat vraagt dan wel voor een aparte AP, want dan gaat de Fritzbox naw niet meer aan wifi hoeven te doen.
-
- Administrator
Merci alvast allemaal voor het meedenken en suggesties!
Ik hoopte het wel zo 'KISS'-mogelijk te houden met niet te veel toestellen waar niet nodig, vandaar ook m'n idee om de Fritz!Box 7590AX te gebruiken met een merk-eigen repeater. Ik zag dat AVM ook Home automation spul aanbiedt via de Fritz!box, maar dat lijkt me allemaal DECT-gebaseerd te zijn. Beetje spijtig dat ze daar een wat afwijkende standaard gebruiken.
De berging is zo centraal als het maar kan zijn in huis, dus qua dekking zal dat wel meevallen. 't Is geen villa van 340 m² .
Op die oranje buis staat iets van "Powered by Proximus", dus lijkt inderdaad op een SmartTube, maar die ziet er dan toch niet uit zoals de foto's die Google me voor die term toont (de koperkabel heeft z'n eigen tube).
Vanuit de VDSL-stekker in de kelder loopt een UTP CAT5e-kabel de berging (goed gezien Philippe!) waar een RJ-45 op geknepen staat met een female/female-blokje naar een telefoonkabel naar de oude modem. Beetje spijtig dat ze daar niet meteen een RJ-11 op gezet hebben, want dat lijkt me voor het signaal niet de beste oplossing.
In die grijze buis loopt inderdaad een niet-aangesloten kabel tussen kelder en berging, maar dat blijkt coax te zijn, een dunnere kabel dan die van de straat komt.
Ivm Wifi 6 - Als ik dus naar 6E/7-devices zou moeten kijken beland ik dus sowieso naar toestellen die weer apart gemanaged moeten worden en wellicht ook een controller nodig hebben.
Dat gezegd hebbende, welke switch raden jullie aan als "core switch"? Ik dacht oorspronkelijk aan de Netgear MS510TX, maar die heeft geen PoE - al zou ik dat op dit moment (nog) niet nodig hebben.
ITnetadmin laat nog een interessante term vallen: link aggregation. Wat is daar voor nodig aan de switch/router-zijde? Ik heb een ReadyNAS met LACP-support.
Ik hoopte het wel zo 'KISS'-mogelijk te houden met niet te veel toestellen waar niet nodig, vandaar ook m'n idee om de Fritz!Box 7590AX te gebruiken met een merk-eigen repeater. Ik zag dat AVM ook Home automation spul aanbiedt via de Fritz!box, maar dat lijkt me allemaal DECT-gebaseerd te zijn. Beetje spijtig dat ze daar een wat afwijkende standaard gebruiken.
De berging is zo centraal als het maar kan zijn in huis, dus qua dekking zal dat wel meevallen. 't Is geen villa van 340 m² .
Op die oranje buis staat iets van "Powered by Proximus", dus lijkt inderdaad op een SmartTube, maar die ziet er dan toch niet uit zoals de foto's die Google me voor die term toont (de koperkabel heeft z'n eigen tube).
Vanuit de VDSL-stekker in de kelder loopt een UTP CAT5e-kabel de berging (goed gezien Philippe!) waar een RJ-45 op geknepen staat met een female/female-blokje naar een telefoonkabel naar de oude modem. Beetje spijtig dat ze daar niet meteen een RJ-11 op gezet hebben, want dat lijkt me voor het signaal niet de beste oplossing.
In die grijze buis loopt inderdaad een niet-aangesloten kabel tussen kelder en berging, maar dat blijkt coax te zijn, een dunnere kabel dan die van de straat komt.
Ivm Wifi 6 - Als ik dus naar 6E/7-devices zou moeten kijken beland ik dus sowieso naar toestellen die weer apart gemanaged moeten worden en wellicht ook een controller nodig hebben.
Dat gezegd hebbende, welke switch raden jullie aan als "core switch"? Ik dacht oorspronkelijk aan de Netgear MS510TX, maar die heeft geen PoE - al zou ik dat op dit moment (nog) niet nodig hebben.
ITnetadmin laat nog een interessante term vallen: link aggregation. Wat is daar voor nodig aan de switch/router-zijde? Ik heb een ReadyNAS met LACP-support.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 141 keer
- Bedankt: 69 keer
Zijvraagje: is de fb 1200ax compatibel met fb7530 en mijn bestaande fb1200? Of koop ik beter terug een gewone 1200 voor mijn mesh netwerk? Wanneer de 7530 stuk zou gaan, schakel ik over naar WiFi6e (of 7 als die al standaard is).
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
-
- userbase crew
Link aggregation doe ik normaal tussen twee switchen onderling, maar dat is puur uit gemak.
Wat je in theorie nodig hebt zijn twee toestellen die LACP aankunnen, en evenveel poorten van dezelfde snelheid aan beide kanten.
Wat wifi betreft, ik zou minstens op wifi6E devices mikken, omdat die extra channels hebben in de 6GHz range, en je dus meer kanalen hebt om mee te spelen of buren mee te ontwijken (again: wifi6 is gebaseerd op een draft versie waar nog serieus aan bijgesleuteld is, vandaar dat ze de uiteindelijke versie wifi6e zijn gaan noemen).
Naar wifi7 toe: wacht tot de onderliggende IEEE standaard voltooid is, want drafts kunnen nog wijzigen (je zou denken dat ze, na hun handen verbrand te hebben aan wifi6, bijgeleerd zouden hebben, ma soit). Da's nog minstens tot 2024, en zal zoiezo duur zijn in het begin. Toestellen die nu al wifi7 claimen zijn dus gebaseerd op een draft versie.
Van repeaters ben ik overigens geen grote fan; je verliest veel bandbreedte met de communicatie van/naar de main router. Bekabeld is altijd beter en stabieler; vaak is zelfs een AP op een powerline hangen een betere optie dan wireless repeaten.
Switchen: ik was wel content van de Zyxel switchen (bv de GS1900 reeks; die kunnen wel wat naar prijs/kwaliteit toe).
Verder: alles wat je kan/wil steken, hangt idd af van hoe KISS je het wil maken.
Nu is een snelle switch met eventueel wat link aggregation tussen bepaalde locaties geen setup die veel onderhoudswerk vergt, normaal gezien.
Ook naar APs toe hetzelfde argument: je kan je router AP laten spelen en daar een andere AP bijzetten, of je kan twee APs van hetzelfde merk nemen (bonus als je zin hebt om er een controlled netwerk van te maken, want dan is later bijsteken een makkie). De vraag daar is welke methode het meeste werk zal vergen.
Ik prefereer zelf ook een thuisnetwerk dat niet te veel onderhoud vergt, maar de initiele setup fase kan wel een beetje werk vragen.
Wat je in theorie nodig hebt zijn twee toestellen die LACP aankunnen, en evenveel poorten van dezelfde snelheid aan beide kanten.
Wat wifi betreft, ik zou minstens op wifi6E devices mikken, omdat die extra channels hebben in de 6GHz range, en je dus meer kanalen hebt om mee te spelen of buren mee te ontwijken (again: wifi6 is gebaseerd op een draft versie waar nog serieus aan bijgesleuteld is, vandaar dat ze de uiteindelijke versie wifi6e zijn gaan noemen).
Naar wifi7 toe: wacht tot de onderliggende IEEE standaard voltooid is, want drafts kunnen nog wijzigen (je zou denken dat ze, na hun handen verbrand te hebben aan wifi6, bijgeleerd zouden hebben, ma soit). Da's nog minstens tot 2024, en zal zoiezo duur zijn in het begin. Toestellen die nu al wifi7 claimen zijn dus gebaseerd op een draft versie.
Van repeaters ben ik overigens geen grote fan; je verliest veel bandbreedte met de communicatie van/naar de main router. Bekabeld is altijd beter en stabieler; vaak is zelfs een AP op een powerline hangen een betere optie dan wireless repeaten.
Switchen: ik was wel content van de Zyxel switchen (bv de GS1900 reeks; die kunnen wel wat naar prijs/kwaliteit toe).
Verder: alles wat je kan/wil steken, hangt idd af van hoe KISS je het wil maken.
Nu is een snelle switch met eventueel wat link aggregation tussen bepaalde locaties geen setup die veel onderhoudswerk vergt, normaal gezien.
Ook naar APs toe hetzelfde argument: je kan je router AP laten spelen en daar een andere AP bijzetten, of je kan twee APs van hetzelfde merk nemen (bonus als je zin hebt om er een controlled netwerk van te maken, want dan is later bijsteken een makkie). De vraag daar is welke methode het meeste werk zal vergen.
Ik prefereer zelf ook een thuisnetwerk dat niet te veel onderhoud vergt, maar de initiele setup fase kan wel een beetje werk vragen.
-
- Moderator
Een RJ11 op een UTP is niet gemakkelijk te monteren ..meon schreef: ↑08 mei 2023, 16:01 Vanuit de VDSL-stekker in de kelder loopt een UTP CAT5e-kabel de berging (goed gezien Philippe!) waar een RJ-45 op geknepen staat met een female/female-blokje naar een telefoonkabel naar de oude modem. Beetje spijtig dat ze daar niet meteen een RJ-11 op gezet hebben, want dat lijkt me voor het signaal niet de beste oplossing.
Maar geen probleem. Gezien de Fritz!Box een RJ45 aansluiting heeft voor DSL
Op voorwaarde dat de juiste adres gebruikt worden (2 middelste, normaal is dat blauw+wit-blauw)
Dat is jammer. Ik zou toch proberen om daar nog een extra UTP in te trekken.
Indien dit niet lukt kan je de coax gebruiken met één stel Moca adapters.
De Fritz!Repeater kan ingesteld worden als AP. Repeater is een misleidende naamITnetadmin schreef: ↑08 mei 2023, 16:44 Van repeaters ben ik overigens geen grote fan; je verliest veel bandbreedte met de communicatie van/naar de main router. Bekabeld is altijd beter en stabieler; vaak is zelfs een AP op een powerline hangen een betere optie dan wireless repeaten.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Elite Poster
Je hebt ook de ms510txpp die heeft wel PoEmeon schreef: ↑08 mei 2023, 16:01 Dat gezegd hebbende, welke switch raden jullie aan als "core switch"? Ik dacht oorspronkelijk aan de Netgear MS510TX, maar die heeft geen PoE - al zou ik dat op dit moment (nog) niet nodig hebben.
https://tweakers.net/pricewatch/1102473 ... 0txpp.html
Maar wat zoek je precies ?
Hoeveel 2.5Gbit of 10Gbit poorten ? Managed veronderstel ik want je zou LAG willen en PoE.
Qnap maakt ook leuke betaalbare switches. Zoals de QNAP QSW-2104-2T voor rond de 190€ 200€
IEEE 802.1Q VLAN Tagging + IEEE 802.3ad LACP (VLAN en link aggregation) 2-poorts 10GbE RJ45 en 4-poorts 2.5Gb
https://tweakers.net/pricewatch/1711968 ... ificaties/
https://www.qnap.com/nl-nl/product/qsw-2104-2t
Geen PoE
QSW-M2106PR-2S2T 600-700€
6 90-watt 2.5GbE PoE+ poorten, 2 90-watt 10GbE PoE++ poorten en 2 10GbE SFP+ fiberpoorten
IEEE 802.1Q VLAN Tagging + IEEE 802.3ad LACP (VLAN en link aggregation)
https://tweakers.net/pricewatch/1905420 ... -2s2t.html
https://www.qnap.com/nl-nl/product/qsw-m2106pr-2s2t
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
- Bedankt: 140 keer
Ik heb hier een https://eu.store.ui.com/collections/uni ... tch-24-poe staan maar da's een andere prijsklasse.
-
- userbase crew
Hier, richtprijs voor een zyxel GS1900-24e (125 euro)
https://store.zyxel.com/gs1900-24e-eu0103f.html
Geen PoE, maar verder wel een capabel toestel.
Andere modellen ook beschikbaar, incl PoE devices:
https://store.zyxel.com/switching/smart-switches.html
-
- Elite Poster
Dat zijn allen gigabit switches... geen 2.5 Gb/s switches.ITnetadmin schreef: ↑09 mei 2023, 19:32 Hier, richtprijs voor een zyxel GS1900-24e (125 euro)
-
- Elite Poster
Als je bij Ubiquiti biljft dan is de Switch Enterprise 8 PoE een goedkoper alternatief. 526€ Deze heb ik zelf ook.DarkV schreef: ↑09 mei 2023, 12:05 Ik heb hier een https://eu.store.ui.com/collections/uni ... tch-24-poe staan maar da's een andere prijsklasse.
https://eu.store.ui.com/collections/uni ... rise-8-poe
(8) 2.5GbE, PoE+ RJ45 ports SFP+ Interface (2) 10G SFP+
EDIT: @NuKeM MikroTik heeft bij mijn weten niet echt 2.5Gbit switches. En 10Gbit samen met PoE ook niet.
Enige die ik vind dus zonder PoE maar wel 10Gbit(en dus ook 2.5Gbit) is de CRS312-4C+8XG-RM 8x Ethernet 10G/5G/2.5G/1G 4x Combo SFP+
640€
https://mikrotik.com/product/crs312_4c_8xg_rm
Laatst gewijzigd door Abusimbal 10 mei 2023, 16:48, in totaal 2 gewijzigd.
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Microsoft Surface Pro 8
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
- Bedankt: 179 keer
Welke bekabeling is er nu eigenlijk en hoe loopt die? Komt alles samen in de woonkamer, de berging, de kelder of een mix?
Ik zou eens kijken bij de Mikrotik switches met 10Gbps mogelijkheden.
Ik zou eens kijken bij de Mikrotik switches met 10Gbps mogelijkheden.
-
- Elite Poster
Maar dan moet je wel toekomen met 8 poorten...Abusimbal schreef: ↑10 mei 2023, 16:20 Als je bij Ubiquiti biljft dan is de Switch Enterprise 8 PoE een goedkoper alternatief. 526€ Deze heb ik zelf ook.
https://eu.store.ui.com/collections/uni ... rise-8-poe
(8) 2.5GbE, PoE+ RJ45 ports SFP+ Interface (2) 10G SFP+
-
- Moderator
Voor zover ik begrijp komt alles samen in de berging.
Vanuit de berging zijn er UTP/coax kabels naar de verschillende plaatsen (living, slaapkamers).
Er ligt één UTP kabel (en coax) van berging naar kelder, maar de UTP is in gebruik voor de DSL intro.
In de kelder komt een 2de switch voor NAS/NUC/Raspberry/HA ...
Hiervoor is een 2de UTP nodig (of nog één extra in geval van "link aggregation") ?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
- Bedankt: 74 keer
Ik zou de fritz naast het intropunt zetten(kelder) en die zijn wifi uitschakelen en volledig door afzonderlijke AP's laten afhandelen.
Kijk ook eens naar TP-link Omada voor switches en accesspoints.(controller kan lokaal in een docker op de nas/nuc cfr unifi) Kies voor PoE+ op de switch want 6E ap's hebben vaak wat meer stroom nodig...
Er bestaan ook in-wall-AP's die een mooie oplossing kunnen bieden voor bepaalde aansluitingsvereisten.
zigbee/matter dekking is eenvoudig uit te breiden wanneer devices de router-functie hebben. Zelf heb ik de IKEA TRÅDFRI Signaalversterker voor een lastiger zone in huis en loopt als een zonnetje.
Kijk ook eens naar TP-link Omada voor switches en accesspoints.(controller kan lokaal in een docker op de nas/nuc cfr unifi) Kies voor PoE+ op de switch want 6E ap's hebben vaak wat meer stroom nodig...
Er bestaan ook in-wall-AP's die een mooie oplossing kunnen bieden voor bepaalde aansluitingsvereisten.
zigbee/matter dekking is eenvoudig uit te breiden wanneer devices de router-functie hebben. Zelf heb ik de IKEA TRÅDFRI Signaalversterker voor een lastiger zone in huis en loopt als een zonnetje.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 42 keer
Ik heb hier een HA met zowel Zwave als Zigbee stick ingeprikt. Die Zwave komt nog uit het verleden pre-HA (Fibaro HomeCenter), maar heb ik behouden om exact dezelfde reden als je argument hierboven: achter mijn schakelaars zitten Fibaro Dimmer 2 modules, 2-draads aangesloten wegens het ontbreken van een blauwe 0-draad. Da's een prijzige oplossing, want die modules zijn niet goedkoop, maar bespaarde me herbekabeling én vooral: de schakelaars blijven gewoon werken op "de normale" manier. Als HA of Zwave of wat dan ook niet beschikbaar is, gaat het licht gewoon aan als er op de schakelaar gedrukt wordtmeon schreef: ↑06 mei 2023, 18:19 Ik dacht van op de NUC zo'n HA SkyConnect-dongle in te prikken (ondersteunt Zigbee en Matter begrijp ik), maar ik heb geen idee of dat vanuit een kelder, zelfs mesh-gewijs, overal geraakt.
De conclusie is eigenlijk dat je geen gesloten Niko ecosysteem moet gebruiken om in worst-case scenarios werkende schakelaars te hebben.
-
- Elite Poster
Ik heb een https://store.ui.com/collections/unifi- ... -6-in-wall in gebruik aan m'n TV.serialchiller schreef: ↑11 mei 2023, 08:34 Er bestaan ook in-wall-AP's die een mooie oplossing kunnen bieden voor bepaalde aansluitingsvereisten.
Is handig voor meteen WIFI in de woonkamer te hebben en via de ingebouwde switch heb ik vier poorten voor decoder, Sonos, TV, ... alles gevoed via PoE (en ook één PoE poort output).