Hoe (wireguard) VPN inrichten op Fritzbox 7530?

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
lucdec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 73 keer

Bericht

Het is zondag, een dag waar ik wat tijd heb voor hobby en Ik heb de intentie een VPN in te richten icm een Fritzbox 7530.
Zonder jullie hulp zal het niet lukken, ik reken op zinvolle respons :) :-D

De bedoeling is kennis op te doen, maar ook enkele gratis apps te installeren op mobiele devices die enkel vrijgegeven worden via een NL IP

De VPN wil ik zo opgezet zien dat om het even welk device in m'n netwerk contact zoek via het web al over die VPN.

Heb al veel gelezen maar raak er niet uit.
Hetgeen ik waarschijnlijk wel al begrepen heb is het volgende :
Het eenvoudigst werkt het blijkbaar met een zogenaamde "wireguard" VPN
Ik diende eerst een myfritz account aan te maken. (weet wel niet waarom dit nodig is).
Heb ook een Free account aangemaakt bij Proton VPN en daar een configuratiebestand gedownload voor een router.
Dan heb ik in de fritzbox via het tabblad internet/toegang verlenen/VPN wireguard proberen verder te gaan, maar hier stopt mijn kennis en je vindt zo weinig hulp
op het net..... Men spreekt over een app downloaden op m'n gsm en qr code scannen. Ik begrijp niet waarom...

Wie kan mij op een chronologische manier verder helpen...

Toegevoegd na 1 uur 31 minuten 26 seconden:
Heb ondertussen de Wireguard app gedownload op m'n gsm en de qr code gescand die ik kreeg van de fritzbox bij het aanmaken van de lijn.
Het bolletje brandt nu groen in de Fritzbox, maar als ik naar ip8 surf om m'n ip te checken zegt hij nog altijd dat ik een Belgisch IP heb.
Waar loopt het verkeerd....

Schermafbeelding 2023-04-30 091842.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 119 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Wireguard op fritzbox is juist om een tunnel naar je prive netwerk te hebben.

Wil je verbinden met een vpn provider (proton) dan heeft je fritzbox daar niets mee te maken. Instructies op proton vpn zoeken voor jouw toestel (android,iphone,windowz,linux,...)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 903 keer
Bedankt: 3463 keer
Recent bedankt: 54 keer

Bericht

De bedoeling van de Fritz!Box Wireguard VPN is in de eerste instantie om met jouw netwerk apparaten een verbinding te kunnen maken met een remote Fritz!Box.
Bijvoorbeeld met jouw Fritz!Box thuis, als je onderweg of in het buitenland zit ...
  • jouw Fritz!Box is dan een VPN server
  • jouw mobile devices zijn dan VPN Clients die een VPN verbinding maken met thuis.
Vandaar dat ze spreken over een "MyFritz" account (zodat de Fritz!Box van buiten bereikbaar wordt), en over een App downloaden op de GSM (= de VPN client)
Het grote verschil met de vroegere VPN implementatie is:
  1. Wireguard is een stuk eenvoudiger te configureren dan IPSEC/IKEv2.
  2. Wireguard is sneller (minder overhead) en gebruikt minder resources, vandaar zeer populair aan het worden.
  3. Wireguard werkt op toestel niveau, IPSEC werkt op user niveau.
Wat jij wilt is een compleet ander verhaal:
Jij wilt de Fritz!Box als VPN Client instellen op een externe VPN server (Proton VPN).
  1. De externe VPN server moet dan ook WireGuard ondersteunen, met een router als VPN Client.
  2. In de FritzBox kiezen voor VPN verbinding toevoegen > Netwerken koppelen of speciale verbindingen tot stand brengen en de instructies volgen ...
  3. Normaal moet je dan van de VPN server een config file kunnen downloaden en importeren in de Fritz!Box.
Daarmee heb ik geen ervaring (en is voorbehouden voor de "tech savy's" die weten wat ze doen, denk ik) :wink: .

Toegevoegd na 20 minuten 10 seconden:
PS
Hier zie je een How-To (in het Duits). Lijkt simpel:
  • in Proton VPN naar Downloaads gaan, scrollen naar Wireguard, server kiezen en config bestand downloaden
  • in FritzBox config bestand uploaden
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
lucdec
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Heel mooie uitleg!! top

Ondertussen is alles gelukt:
Schermafbeelding 2023-04-30 185741.jpg
Als ik de VPN fritzbox als client activeer, denkt het internet dat al m'n devices zich Nederland bevinden :)
bijvoorbeeld de NPOstart app op google home opent alles. I am happy. Streamt vlot zonder problemen.

Dan heb ik ook een tweede VPN lijn "Fritz als server" opgezet en die wireguard op m'n gsm.
Het blijkt te werken, het bolletje komt groen en op m'n gsm verschijnt bovenaan een VPN symbool.
Maar ik begrijp wel niet wat ik hiermee kan doen in de praktijk....
Als ik op m'n gsm de wifi uitschakel en ik probeer de FritzFON app te benaderen via 4G met VPN ingeschakeld komt mijn telefonie niet aktief....
Hoe zou ik kunnen testen dat dit werkt? of wat is een praktische toepassing hiervan?
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

lucdec schreef: 30 apr 2023, 17:07 Als ik de VPN fritzbox als client activeer, denkt het internet dat al m'n devices zich Nederland bevinden :)
bijvoorbeeld de NPOstart app op google home opent alles. I am happy. Streamt vlot zonder problemen.
Super dat dit deel gelukt is :-)
lucdec schreef: 30 apr 2023, 17:07 Dan heb ik ook een tweede VPN lijn "Fritz als server" opgezet en die wireguard op m'n gsm.
Het blijkt te werken, het bolletje komt groen en op m'n gsm verschijnt bovenaan een VPN symbool.
Maar ik begrijp wel niet wat ik hiermee kan doen in de praktijk....
Als ik op m'n gsm de wifi uitschakel en ik probeer de FritzFON app te benaderen via 4G met VPN ingeschakeld komt mijn telefonie niet aktief....
Hoe zou ik kunnen testen dat dit werkt? of wat is een praktische toepassing hiervan?
Jammer dat dit niet gelukt is :-o
De bedoeling is inderdaad dat je via de VPN jouw Smartphone buitenshuis kan gebruiken alsof je thuis bent.

- Misschien kan je beide niet gelijktijdig (Fritzbox als VPN cliënt èn als VPN server?
- Of je kan de Proton VPN beperken tot die toestellen die het nodig hebben (Tablet, Google TV, etc?). Nu gebruiken alle devices de Proton VPN? Wil je dat je volledig huishouden nu surft via de VPN?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
ahrand
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 25 keer

Bericht

lucdec schreef: 30 apr 2023, 17:07 ...of wat is een praktische toepassing hiervan?
Moest Netflix bv ooit beslissen om enkel vanuit 1 adres streaming toe te laten binnen 1 abonnement (gebeurt reeds in verschillende landen, nog even niet in België), kan die limitatie hiermee 'omzeilen'. De remote VPN cliënt (bv je dochter op kot in Leuven) krijgt zo een lokaal ip adres van jou thuismodem en Netflix zal dus niet merken dat dit een externe streamer is.
Laatst gewijzigd door philippe_d 01 mei 2023, 06:42, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: dubbele post verwijderd
lucdec
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

@ahrand
Heb zelf geen Netflix, maar ik begrijp wat u bedoelt. Kan inderdaad handig zijn

@philippe_d

Zou dit de reden zijn waarom het niet werkt (Fritz als VPN server)
Schermafbeelding 2023-05-01 084500.jpg
Ik zit dus wel achter de Telenet modem/router
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
Bedankt: 511 keer
Recent bedankt: 11 keer

Bericht

lucdec schreef: 30 apr 2023, 17:07 of wat is een praktische toepassing hiervan?
Hier wordt de thuis VPN (Fritzbox voor de laptop en I-spullen en Synology voor Android tablet) gebruikt wanneer we niet thuis zijn. Vaste lijn is dan beschikbaar, waar we ook zijn. Op vakantie de Synology cloud gebruiken om foto's e.d. al direct elke avond the syncen zodat ze veilig thuis staan naast de originele SD kaartjes en voor het (weliswaar wegens tijdsgebrek beperkt) kijken naar VRTmax en Netflix.
Dat ik vanop, soms openstaande , hotel Wifi een beveiligde verbinding heb is dan ook nog mooi meegenomen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

lucdec schreef: 01 mei 2023, 06:49 Zou dit de reden zijn waarom het niet werkt (Fritz als VPN server)
Ik zit dus wel achter de Telenet modem/router
Inderdaad, zelfs 2 redenen:
  1. jouw "myfritz IP" verwijst naar de WAN IP van de Fritz!Box (192.168.0212?), maar dat is een lokaal IP van de Telenet modem. Je zal dus een andere dyndns account moeten aanmaken die verwijst naar het extern IP van de Telenet modem.
    je zal dan ook de config van de VPN Client moeten aanpassen naar de nieuwe dyndns naam (de korte installatie via de QR code zal niet werken)
  2. je zit achter een NAT, je zal dus in de Telenet modem (via "Mijn Telenet") UDP poort 51820 moeten forwarden naar het WAN IP van de Fritz!Box
PS
Heeft jouw intern netwerk achter de Fritz!Box hetzelfde subnet als de Telenet modem?
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Bericht

Welke snelheden haal je zo met zo'n interne VPN setup?

De laagste van de 2 verbindingen, thuis adres en je externe verbinsing? Of gaat protocol limiteren ook? Merk dat soms mijn Nordvpn alles serieus vertraagt.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
Bedankt: 511 keer
Recent bedankt: 11 keer

Bericht

Geen idee, Ik ondervond in elk geval geen problemen tijdens onze laatste vakantie terwijl de laptop foto's syncte met de NAS thuis terwijl er op de tablet naar VRTmax werd gekeken en een andere laptop ook op internet zat. De beperkende factor was mijn inziens steeds de hotel wifi die soms ('s morgens) zeer vlot ging en soms ('savonds tussen 7-9) wat overbelast was. Ik heb geen speedtests gedaan gezien alles vlot werkte.
Natuurlijk heb ik geen Linux distro's binnengehaald. :-D
Upload van foto's van 20-30MB per stuk zag ik toch vlotjes op de NAS aankomen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
bogon
Member
Member
Bedankt: 9 keer

Bericht

mgo72 schreef: 01 mei 2023, 12:58 Welke snelheden haal je zo met zo'n interne VPN setup?

De laagste van de 2 verbindingen, thuis adres en je externe verbinsing? Of gaat protocol limiteren ook? Merk dat soms mijn Nordvpn alles serieus vertraagt.
Je bent sowieso onderhevig aan bottlenecks in het netwerk, meestal de upload. Als je thuis 100/40 hebt en op hotel 50/50, haal je dus theoretisch op hotel via je VPN 40/50.

Het protocol limiteert ook wat. Bij WireGuard is dat normaal gezien ~5% overhead (https://lists.zx2c4.com/pipermail/wireg ... 02201.html). PPPoE en eventueel IPv6 zorgen ook voor wat overhead.

Als je een zwakke CPU hebt kan die een limiterende factor zijn.

Als je een commerciële VPN-provider gebruikt, wordt er mogelijk gebruik gemaakt van derde partijen (proxies), omdat die gemakkelijk NAT's en firewalls omzeilen, zoals bij TeamViewer of multiplayer gaming via Steam. Dan ben je natuurlijk ook onderhevig aan de limieten van die derde partijen.

Verder kan het ook dat de tussenliggende netwerken jouw VPN minder prioriteit geven dan andere traffiek.
DaNi0
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 363 keer
Bedankt: 24 keer

Bericht

Welke Fritz OS versie heb je nodig om Wireguard te kunnen gebruiken? Ik zit op versie 07.29 en zie de optie niet.
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

07.50
goudvis
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Bericht

op de fritzbox 7530AX is toch maar versie 7.31 als laatste firmware beschikbaar ?
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Er is een BETA versie 07.51 voor de 7530AX.
Meest recente is 7.51-105318 (datum: 05 May 2023).
https://en.avm.de/fritz-lab/fresh-from- ... velopment/
jollito
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 7 keer

Bericht

Enig idee wanneer deze optie beschikbaar zou zijn voor de Fritzbox 5530?
ahrand
Pro Member
Pro Member

Bericht

ahrand schreef: 01 mei 2023, 04:42
lucdec schreef: 30 apr 2023, 17:07 ...of wat is een praktische toepassing hiervan?
Moest Netflix bv ooit beslissen om enkel vanuit 1 adres streaming toe te laten binnen 1 abonnement (gebeurt reeds in verschillende landen, nog even niet in België), kan die limitatie hiermee 'omzeilen'. De remote VPN cliënt (bv je dochter op kot in Leuven) krijgt zo een lokaal ip adres van jou thuismodem en Netflix zal dus niet merken dat dit een externe streamer is.
Ondertussen is het zover ...
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Praktische toepassing:
Ben op dit ogenblik in Spanje (Mallorca).
Heb hier een Google TV Chromecast met de Belgische TV Apps (VTM Go, VRT Max, GO Play).
Op VTM Go kon ik de serie "Sturm der Liebe" niet kijken (niet beschikbaar in het buitenland) :-( .

Dus gewoon de Wireguard App geïnstalleerd op Google TV, en een VPN opgezet naar de Fritzbox thuis (via de "Send files to TV" App het configuratiebestand naar de TV gestuurd).

Nu kijk ik hier TV via mijn IP adres thuis...
ahrand
Pro Member
Pro Member

Bericht

Enkele vraagjes (vanuit een externe streamer z'n standpunt)
Moet je die Wireguard elke keer starten?
Wat moet je doen om die te starten (elke keer gegevens invullen of gewoon op de lanceer knop) ?
Kan je dit automatiseren voor Netflix ( ik bedoel: Netflix start, Wireguard start mer in de achtergrond en maakt een tunnel) ?
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

ahrand schreef: 24 mei 2023, 05:33 Moet je die Wireguard elke keer starten?
Wat moet je doen om die te starten (elke keer gegevens invullen of gewoon op de lanceer knop) ?
- als je een VPN verbinding wilt maken moet je in de Wireguard App de betreffende knop drukken.
- nogmaals drukken stopt de verbinding.
- zolang je de VPN verbinding niet stopt, blijft deze altijd actief. Ook bij het terug opstarten van Google TV heb je onmiddelijk de VPN tunnel.
ahrand schreef: 24 mei 2023, 05:33 Kan je dit automatiseren voor Netflix ( ik bedoel: Netflix start, Wireguard start mer in de achtergrond en maakt een tunnel) ?
Ik denk het niet.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 119 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Laat de wireguard vpn eigenlijk toe om eenvoudig een vpn op te richten, zonder dat deze von verbinding aan het interne netwerk kan?

Zodat die VPN louter gebruikt wordt om het public ip van de fritzbox te hanteren.
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Neen.
Van zodra je een VPN verbinding hebt, krijgt jouw toestel een intern IP adres van de Fritzbox (vb: 192.168.178.201), en maakt op die manier deel uit van jouw intern netwerk.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 81 keer

Bericht

Ik ben ook eens wat aan het experimenteren met Wireguard en VPN (ook Proton).
Wat tot nu toe lukt is dat ik met mijn smartphone een verbinding maak met mijn thuisnetwerk en via dat surf.
Het andere, dus dat alle verkeer van de FritzBox, via een VPN verloopt wil maar niet lukken.
Als ik het bestand heb geupload dan krijg ik daarna een melding dat het niet gelukt is.

Hierbij mijn stappen:
Schermafdruk van 2024-05-20 19-09-38.png
Schermafdruk van 2024-05-20 19-09-54.png
Schermafdruk van 2024-05-20 19-10-05.png
Schermafdruk van 2024-05-20 19-11-10.png
Schermafdruk van 2024-05-20 19-16-21.png
Ik heb ook al bij "Advanced Settings for Network Traffic" de eerste optie (send all ipv4...) en de laatste (only certain devices...) ook al geprobeerd,
maar het wil maar niet lukken.
Het config bestand wat ik van de website van protonvpn gedownload heb, heb ik ook al wat aanpassingen gedaan,
ik dacht dat misschien het "address" en de "dns" niet goed waren:

Code: Selecteer alles

Address = 10.2.0.2/32
DNS = 10.2.0.1
Heb dit eens aangepast naar mijn intern ip adres, 192.168.1.1/32 en dan ook 192.168.1.1, maar hielp ook niet.
Ik weet niet goed meer wat te doen.

Wie kan me verder helpen?
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Wat je zeker niet mag doen is het config bestand van de VPN server veranderen.
Het IP adres 10.2.0.x is het adres dat je Fritzbox krijgt om te surfen via de VPN server.

De optie "send all ipv4..." moet je wel aanvinken als je wilt dat jouw aangesloten toestellen via de VPN naar het internet gaan.
(reden van bovenstaande fout).

In principe doe je alles goed ...
Ik zou eens alles deleten en opnieuw beginnen.
Hoe is jouw Fritzbox met het internet verbonden?

Toegevoegd na 4 uren 6 minuten 7 seconden:
Je zal waarschijnlijk onderstaand "sleutelconflict" krijgen als je het config bestand van protonvpn wil importeren.

Code: Selecteer alles

"Unfortunately, it was not possible to apply your settings.
Imported configuration file of WireGuard remote site triggered a key conflict with existing connections. 
Click on "Close" to go to the WireGuard overview and set up the WireGuard connection again."
Reden:
Het Proton VPN bestand bevat een "private key", dat in conflict is met de "private key" die je al hebt met een andere Wireguard verbinding (PhoneHome).
De FritzBox kan namelijk maar één "private key" hebben :oops: . Oplossing:
  • verwijder eerst de bestaande Wireguard verbindingen (verbinding smartphone met thuisnetwerk).
  • importeer nu het Proton VPN config bestand.
  • maak vervolgens een nieuwe VPN aan voor de Smartphone.
Nu zou het moeten lukken :wink: .
AnD
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Straks eens proberen als ik thuis ben. :thumbs:
De Fritzbox is verbonden met een Orange modem die in bridge staat.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 264 keer
Bedankt: 533 keer

Bericht

VoIP en (wireguard) VPN werken niet samen op de FB. Als je VPN activeert wordt de VoIP verbinding verbroken. Reden waarom ik elk toestel afzonderlijk van een VPN app heb moeten voorzien. In plaats van VPN toegang op netwerk niveau is het noodgedwongen op toestel niveau.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
AnD
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dit is dus heel vreemd.
Ik heb die PhoneHome verwijderd.
Daarna die ProtonVPN aangemaakt zoals ik deed in mijn vorige post.
Dit lukte, zonder probleem.
Toen wou ik terug een "PhoneHome" aanmaken en dat wil dan niet meer lukken, dan krijg ik volgende melding:
1.png
Ik dacht dat ik terug het scherm ging krijgen dat ik een QR code moest scannen met die WireGuard app, maar helaas.

Nu heb ik dit:
VPN.png
Het is net alsof ik daar geen twee dingen in kan configureren.

Ok, schrap het vorige wat ik geschreven heb.
Dus ik heb ProtonVPN gedisabled en daarna "PhoneHome" terug toegevoegd en nu kwam ik wel in het gedeelte waar ik een QR code moest scannen met de WireGuard App.
Daarna zie je ze mooi bij elkaar staan en "PhoneHome" had een groen bolletje, ProtonVPN ook terug aangezet en deze kreeg ook een groen bolletje.
Finale.png
Hartelijk dank @philippe_d

Edit: Nog iets te snel gereageerd, maar als beide aanstaan dan geraak ik niet met m'n smartphone op een website of op het net.
Disable ik ProtonVPN, gaat het wel en ik surf dus via mijn thuislijn.
Als ik ProtonVPN aanzet en de andere uit, dan surf ik dus via de VPN binnenshuis.
Ik kan beide precies niet gebruiken.

Edit2:
ProtonVPN werkt precies niet meer. Er komt geen groen bolletje meer.
De app van ProtonVPN op de smartphone geïnstalleerd (om toch maar iets te testen) en dat werkt dan wel.
Ook als ik PhoneHome uitzet werkt het niet.
Morgen nog maar eens ProtonVPN verwijderen en misschien PhoneHome ook, eigenlijk hetzelfde doen als daarstraks, van nul beginnen.
Nu is de goesting over ;)
yvesvn
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 3 keer

Bericht

Zou dit ook werken op een FB 7590 v 7.57 en ik werk met VPN IVACY (tot nu de goedkoopste VPN die ik vond)
Zou dit willen gebruiken omdat ik juist ben 'gebanned' van Netflix (gedeeld met zoon in USA)
Fritzbox 7590 en traag Internet Proximus 20/4 :evil:
Telenet: TV Samsung QE65S95B
Inkomend Voip: Weepee
Uitgaand Voip: Free Voip deal en VoipTiger
GSM :Google Pixel 7 -Proximus/JIM
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Ik denk dat je beter de IVACY VPN App installeert op het toestel waarmee je Netflix kijkt?
Je wilt toch niet dat jouw ganse internet traffiek via de VS loopt?
yvesvn
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 3 keer

Bericht

Ik kijk(keek) via mijn smart TV Samsung naar Netflix.
Daar is het mi niet mogelijk een VPN te installeren;
Kan ik die VPN dan in FB aan/uit schakelen als ik hem wil gebruiken ?
Fritzbox 7590 en traag Internet Proximus 20/4 :evil:
Telenet: TV Samsung QE65S95B
Inkomend Voip: Weepee
Uitgaand Voip: Free Voip deal en VoipTiger
GSM :Google Pixel 7 -Proximus/JIM
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Ja, geen probleem. Gewoon "actief" aan/uitvinken om de VPN aan/uit te zetten.

Als je een IPSEC VPN verbinding opzet (tussen FritzBox en VPN server, kan je ook instellen dat de VPN door bepaalde toestellen gebruikt wordt vb alléén je TV (en niet alle trafiek van je netwerk door de VPN gaat)