Audio systeem

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Catchthemoment
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 6 keer

Bericht

Momenteel heb ik Acoustimass 3 Bose speakers (boxen + bass box) en zou graag mijn boxen aansluiten op een systeem waar ik kan streamen van spotify. Anderzijds zou ik dit systeem ook willen koppelen aan mijn domotica systeem...dus iets in de trend van z-wave, zigbee, bluetooth, wifi...

Kan iemand me helpen wat ik hier allemaal voor nodig heb? Ben hier spijtig genoeg helemaal niet in thuis :-(
Alvast bedankt voor jullie hulp.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 103 keer
Bedankt: 140 keer

Bericht

En wat bedoel je met "koppelen aan je domotica"... wat wil je precies doen ?

Hier trouwens allemaal Sonos (werkt perfect met Spotify en Home Assistant) al is een Sonos Amp eigenlijk verschrikkelijk duur (zelfs een Sonos Port is vrij duur).
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 83 keer

Bericht

Sonos is een beetje de Apple van de audio: Handig in gebruik, het ziet er goed uit en het is degelijk maar te duur voor de audiokwaliteit die het levert en vendor lock-inn via hun app. Maar TS geeft veel te weinig info om verder te kunnen: Enkel audio of is het de bedoeling ook aan de TV te hangen? Hangen de speakers al aan een bestaande versterker? En koppelen met domotica is te vaag, wat is de bedoeling juist?

Als er al een bestaande versterker is kan je daar bvb. een Technisat DigitRadio 10 IR aan hangen en je hebt Spotifyfunctionaliteit, internetradio, bluetooth en DAB+. Is er geen versterker dan kan je versterkers bekijken, moet hij aan de TV hangen dan zit je al eerder naar receivers te kijken (die op zich ook versterker kunnen spelen zonder dat er een TV aan hangt als je bvb. toekomstgericht wil denken) enzoverder.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Catchthemoment
Plus Member
Plus Member

Bericht

Sorry voor de onduidelijkheid. Ik heb een klein tekeningetje gemaakt om het wat te verduidelijken.
Op de tekening zie je de bestaande speakers. Deze zou ik willen aansturen via een apparaat (of apparaten ... weet ik niet) dat ofwel de muziek doorgestuurd krijgt via wifi (of een ander protocol) vanuit bijvoorbeeld mijn gsm of dat zelf verbonden is met het internet en de muziek van spotify kan ophalen. Het is de bedoeling dit apparaat te sturen met mijn domotica systeem, dus het moet wifi, zigbee,zwave of bluetooth ondersteunen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1031 keer
Bedankt: 355 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

In de veronderstelling dat je die versterker ook al hebt, zou je eens kunnen kijken of je ergens nog een Chromecast Audio kunt vastkrijgen (wordt niet meer gemaakt tot ontsteltenis van de fans). Een CCA heeft audio out via mini-jack of toslink (optisch) wat je dus op nagenoeg elke versterker kunt aansluiten. Een CCA werkt met wifi.
Qua integratie met domotica heb je nog altijd niet gezegd wat je juist wil kunnen doen. Een CCA wordt alleszins wel ondersteund door Home Assistant (vroeger nog wat gespeeld met de text-to-speech).
Catchthemoment
Plus Member
Plus Member

Bericht

Met mijn domoticasysteem wil ik voornamelijk het apparaat aan- en uitzetten. Kortom...ik kom binnen, druk op mijn tablet (dat verbonden is met mijn domotica systeem) op een knop en de muziek begint te spelen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1031 keer
Bedankt: 355 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

Catchthemoment schreef: 07 apr 2023, 10:41 Met mijn domoticasysteem wil ik voornamelijk het apparaat aan- en uitzetten. Kortom...ik kom binnen, druk op mijn tablet (dat verbonden is met mijn domotica systeem) op een knop en de muziek begint te spelen.
Wat is 'de muziek' ? Radio ? Spotify ? MP3s van je server ? etc...
En wat is 'tablet die verbonden is met mijn domotica systeem' ? Kan jij in je domotica automatiseren dat er ergens iets gebeurt als je bvb je tablet aanzet ? Of bedoel je gewoon dat je een app van je domotica-systeem op je tablet hebt ? Sowieso helpt het van wat concreter te zeggen wat je hebt. Welke tablet ? Welk domoticasysteem ? Waarop draait dat domoticasysteem ? Enz...
Overigens 'apparaat aanzetten' is ook ruim. Want je hebt je versterker, en je hebt de audio-bron (bvb CCA). Als je een 'domme' versterker hebt, dan zal die altijd moeten aanstaan zodat wanneer de CCA gezegd wordt van iets af te spelen, er ook effectief iets te horen is. Zelf werkte ik vroeger met powered speakers met een auto-off. Dus als er iets van de CCA afgespeeld werd, gingen de speakers ook vanzelf aan.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Die bestaande speakers zijn passieve speakers dus die hangen nu al ergens aan een versterker veronderstel ik, tenzij je de speakers nu niet gebruikt? Hang aan uw versterker een Technisat Digitradio 10 IR, dat ding heeft de klassieke cinch audiokabels die elke versterker heeft als invoer en ook een Toslink aansluiting mocht uw versterker die hebben. Steek de versterker + de Technisat in een stekkerdoos aangesloten op een Ikea Tradfri stopcontact en schakel dat stopcontact met uw domotica. Wanneer uw domotica dat stopcontact schakelt gaat uw versterker aan en begint de Technisat de laatste bron te spelen. Let wel, dat moet dan internetradio of FM/DAB zijn, ik denk niet dat Spotify Connect standaard begint te spelen bij het aanzetten (bij geen enkel toestel voor zover ik weet).
Moeilijkste punt is hier om dat Tradfri stopcontact geïntegreerd te krijgen in uw domotica, dat hangt af van het systeem dat je gebruikt. En er bestaan ongetwijfeld ook andere merken stopcontacten die je met domotica kan schakelen.

Er zijn bij mijn weten geen versterkers of receivers die je kan triggeren met domotica, of er zouden plugins voor die open source domotica-oplossingen moeten bestaan die bepaalde merken ondersteunen, met een geschakeld stopcontact werken is dan de eenvoudigste oplossing.
Catchthemoment
Plus Member
Plus Member

Bericht

Tomby schreef: 07 apr 2023, 11:10
Catchthemoment schreef: 07 apr 2023, 10:41 Met mijn domoticasysteem wil ik voornamelijk het apparaat aan- en uitzetten. Kortom...ik kom binnen, druk op mijn tablet (dat verbonden is met mijn domotica systeem) op een knop en de muziek begint te spelen.
Wat is 'de muziek' ? Radio ? Spotify ? MP3s van je server ? etc...
En wat is 'tablet die verbonden is met mijn domotica systeem' ? Kan jij in je domotica automatiseren dat er ergens iets gebeurt als je bvb je tablet aanzet ? Of bedoel je gewoon dat je een app van je domotica-systeem op je tablet hebt ? Sowieso helpt het van wat concreter te zeggen wat je hebt. Welke tablet ? Welk domoticasysteem ? Waarop draait dat domoticasysteem ? Enz...
Overigens 'apparaat aanzetten' is ook ruim. Want je hebt je versterker, en je hebt de audio-bron (bvb CCA). Als je een 'domme' versterker hebt, dan zal die altijd moeten aanstaan zodat wanneer de CCA gezegd wordt van iets af te spelen, er ook effectief iets te horen is. Zelf werkte ik vroeger met powered speakers met een auto-off. Dus als er iets van de CCA afgespeeld werd, gingen de speakers ook vanzelf aan.
Met de muziek bedoel ik inderdaad muziek van spotify. Op mijn tablet (Samsung Galaxy Tab A8) heb ik een app die in verbinding staat (via wifi) met mijn domotica systeem (Athom homey Pro). Het domotica systeem ondersteunt Wifi, Zwave, Zigbee, Bluetooth light. Ik kan spotify starten op mijn domotica systeem, onder andere via de tablet. Buiten de speakers heb ik voorlopig nog niks van apparaten..dus geen versterker.

Toegevoegd na 1 minuut 22 seconden:
vverbeke schreef: 07 apr 2023, 11:26 Die bestaande speakers zijn passieve speakers dus die hangen nu al ergens aan een versterker veronderstel ik, tenzij je de speakers nu niet gebruikt? Hang aan uw versterker een Technisat Digitradio 10 IR, dat ding heeft de klassieke cinch audiokabels die elke versterker heeft als invoer en ook een Toslink aansluiting mocht uw versterker die hebben. Steek de versterker + de Technisat in een stekkerdoos aangesloten op een Ikea Tradfri stopcontact en schakel dat stopcontact met uw domotica. Wanneer uw domotica dat stopcontact schakelt gaat uw versterker aan en begint de Technisat de laatste bron te spelen. Let wel, dat moet dan internetradio of FM/DAB zijn, ik denk niet dat Spotify Connect standaard begint te spelen bij het aanzetten (bij geen enkel toestel voor zover ik weet).
Moeilijkste punt is hier om dat Tradfri stopcontact geïntegreerd te krijgen in uw domotica, dat hangt af van het systeem dat je gebruikt. En er bestaan ongetwijfeld ook andere merken stopcontacten die je met domotica kan schakelen.

Er zijn bij mijn weten geen versterkers of receivers die je kan triggeren met domotica, of er zouden plugins voor die open source domotica-oplossingen moeten bestaan die bepaalde merken ondersteunen, met een geschakeld stopcontact werken is dan de eenvoudigste oplossing.
Bedankt, dat ga ik eens nader bekijken :-D
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 329 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Ik heb nog niet zo lang geleden een bakje online gekocht dat muziek/geluid via bluetooth ontvangt van een GSM/tablet en dat is verbonden met de Bose 123 versterker.

Is dat niet wat TS zoekt? Heel simpel in opstelling en 1 kabel te verbinden.

Het is de Marmitek BoomBoom 93 bluetooth ontvanger.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 85 keer

Bericht

Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

seagull schreef: 07 apr 2023, 15:11 Bluesound Powernode of Bluesound Powernode Edge?
Voor die prijzen heb je een receiver die 7.2 ondersteunt plus ingebouwde Chromecast, Airplay, Spotify connect, internetradio en bluetooth.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 103 keer
Bedankt: 140 keer

Bericht

vverbeke schreef: 07 apr 2023, 09:33 Sonos is een beetje de Apple van de audio: Handig in gebruik, het ziet er goed uit en het is degelijk maar te duur voor de audiokwaliteit die het levert en vendor lock-inn via hun app.
Geen idee wat je bedoelt met vendor lock in want ik kan al m'n Sonos toestellen hier gewoon bedienen vanuit Home Assistant... dus niet alleen wat ik wil spelen maar tevens volume en automatisaties (bijvoorbeeld als iedereen het huis verlaat dan stoppen de speakers met spelen, of speakers die uitgaan als we TV beginnen kijken ed.).
vverbeke schreef: 07 apr 2023, 09:33 Als er al een bestaande versterker is kan je daar bvb. een Technisat DigitRadio 10 IR aan hangen en je hebt Spotifyfunctionaliteit, internetradio, bluetooth en DAB+
Het is een oplossing maar ik kijk graag altijd verder... het begint met één kamer maar wat als er morgen een andere bijkomt ? Wat indien andere streaming services wil of je ook eigen muziek op een NAS hebt staan ? Feit is dat dergelijke flexibiliteit centen kost... maar nu iets snel kopen om later te merken dat het (te)veel beperkingen heeft is ook zonde van de centen.
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 25 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Zoals eerder al gemeld....een recente receiver kan dit.

Via Bluetooth koppel je de smartphone of tablet.
De meeste receivers kunnen rechtstreeks verbinden met Spotify of andere.
Je tv , streamingbox, ontvanger....kan je rechtstreeks koppelen.
De meeste receivers hebben wifi en kunnen via een app bediend worden.
Zelfs in en uitschakelen kan via een app.
Het enige probleem gaat misschien zijn om het te bedienen via je Home Assistent.
Maar wie weet kunnen se nieuwste receivers er al wel mee bediend worden.

Mvg
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 329 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

De vraag blijft welke receiver de TS heeft en of die deze functionaliteit heeft.

Zo niet is een
https://www.bol.com/be/nl/p/marmitek-bo ... 073880189/

een goedkope en makkelijke oplossing, of toch goedkoper dan een andere receiver kopen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 85 keer

Bericht

vverbeke schreef: 07 apr 2023, 15:36
seagull schreef: 07 apr 2023, 15:11 Bluesound Powernode of Bluesound Powernode Edge?
Voor die prijzen heb je een receiver die 7.2 ondersteunt plus ingebouwde Chromecast, Airplay, Spotify connect, internetradio en bluetooth.
Weet ik wel, maar zonder de BluOS app. Ik gebruik Roon en heb 8 systemen waaronder een AV receiver maar ook 2 Sonos en 3 BluOS systemen. Bluesound is een goede mix tussen kwaliteit, gebruiksgemak en een redelijke prijs.
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
AfAX
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 28 keer

Bericht

Ik heb mijn amazon Echo via bluetooth gekoppeld aan mijn Samsung sound system.
Dan is het wel via voice ipv een druk op de tablet.
Moet er wel bijzeggen dat als de soundbar volledig af staat ik eerst het commando "Alexa connect" moet geven en dan het commando "play TuneIn" om het laatste station dat ik beluisterde te horen (deze beide commando's in één macro werkt niet)