Niko relais vervangen door zigbee relais

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Plaats reactie
baiabrollen
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Hoi,
Ik vroeg me af of het mogelijk was om Niko 330-00700 dimrelais één op één te vervangen door een Ubisys D1-R.
Zullen mijn huidige drukknoppen blijven werken?
Zijn er speciale zaken waar ik op moet letten bij het vervangen van het relais?
Bedankt!
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 90 keer
Provider
Te Koop forum

Als je aansluitschema van de Niko 330-00700 bekijkt (https://cdn.webshopapp.com/shops/245919 ... -00700.jpg) en dat vergelijkt met die van de Ubisys D1 (https://www.intin.no/wp-content/uploads ... fleten.pdf), zou ik zeggen dat je ze kan vervangen. De Ubisys D1 en de Ubisys D1-R hebben dezelfde aansluitingen maar een andere behuizing.
Je bestaande drukknoppen zullen blijven werken. Opletten bij vervangen: Spanning afzetten en goed controleren of je alles correct hebt aangesloten, alvorens de spanning terug aan te zetten :cop:
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
baiabrollen
Starter
Starter

Een gewoon bistabiel relais is dan ook één op één te vervangen door de Ubisys S1-R neem ik aan? De S2-R kan hier waarschijnlijk niet voor gebruikt worden?
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Een gewoon bistabiel relais heeft geen constante 230V voedingsspanning nodig, de Ubisys S1-R en Ubisys S2-R hebben dat wel nodig. Maar als je deze gebruikt in je schakelkast is 230V uiteraard aanwezig, en kan je die aansluiten op de Ubisys relais. Voor de rest kan je beide types gebruiken om bistabiele relais te vervangen. Met de Ubisys S2-R kan je zelfs twee bistabiele relais vervangen. Ik ga er wel van uit dat de bistabiele relais op 230V werken en geen 12V types zijn.
baiabrollen
Starter
Starter

Hoi,

Bedankt voor je hulp, Jaker. Het feit dat ik 2 relais kan vervangen door 1 Ubisys S2-R opent deuren.
Ik heb hieronder een voorbeeldje van 2 relais die ik zou willen vervangen door de S2-R.
Teken ik de aansluitingen juist?
Ik heb ook ineens de beschrijving van de 2 oude relais erbij gezet. het zijn volgens mij 12V types.

Afbeelding

De gele en oranje dunne kabeltjes zijn geconnecteerd met de drukknoppen van de schakelaars.
De rode kabels die boven op de huidige relais binnen komen, komen van de lampen (positie 2 op de linkse relais, positie 1 op de rechtse. Geen idee waarom dit omgewisseld is).
De blauwe kabels voor 12V spanning heb ik volgens mij niet meer nodig.

Dit is het aansluitschema zoals Ubisys het zelf aangeeft:
Afbeelding

Om het even op een live foto te tonen hoe ik de aansluitingen wil maken:
De 230V (posities N en L op Ubisys) zou ik doorlussen van een ander relais (zoals aangegeven op onderstaande foto).
Afbeelding

Bedankt om even na te kijken of dit klopt!

Na installatie, klopt het dan dat ik in bvb Home assistant, de twee lampen ook apart zal kunnen aansturen via de S2-R?

Bedankt!
Bijlagen
Eendraad+netwerkschema.jpg
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Het schema ziet er op het eerste zicht vrij goed uit, het is tenslotte ook geen rocket-science, je gebruikt gewoon het standaard schema van de Ubisys S2-R zelf :-D
Wat betreft de integratie in Home Assistant, Ubisys gebruikt de Zigbee technologie die standaard ondersteund wordt door HA.
Ik heb zelf geen ervaring met Zigbee modules in HA, maar er is daar een hele community waar je hulp kan vinden als je vastzit. Maar ik denk dat je beide lampen wel onafhankelijk van elkaar zal kunnen aansturen via HA.
baiabrollen
Starter
Starter

Hoi,
Ik heb de Ubisys S2-R ontvangen en aangesloten zoals eerder vermeld op de foto's. Ik kan de lampen nu schakelen via Zigbee, maar de drukknoppen werken toch niet meer, hoewel deze toch aangesloten zijn (en we dachten dat deze alsnog gingen blijven werken). Enig idee waar dat aan zou kunnen liggen?
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ik zie net op je schema dat je L(ife) en N(euter) hebt gewisseld op de Ubisys S2-R (L=rood, N=blauw). De drukknoppen schakelen de L naar de Ubisys S2-R, maar als daar L en N zijn omgedraaid, gaan de schakelaars niets doen.
baiabrollen
Starter
Starter

Dat was inderdaad een foutje op mijn schema, maar ik heb ze wel degelijk correct aangesloten hoor. Rode kabel in L en blauwe in N. enig ander idee?
Het enige dat ik nog vreemd vind in het schema van Ubisys zelf is dat de lichtpunten op "N" zitten, terwijl dit toch een bruine kabel is bij mij. Maar de lampen kunnen wel correct geschakeld worden over Zigbee, dus ik vermoed dat het daar niet aan kan liggen?

Edit: volgens mij zit het probleem in het onderbreken van het 12V circuit. De sturing van de oude relais gebeurde met 12V. De aanvoer via de dunne kabel is volgens mij 12V, maar er is geen afvoer meer van 12V. Dat circuit is nu niet meer rond, waardoor de fysieke knop niet kan schakelen. Zou dit kunnen? Zo ja, hoe kan ik dat oplossen? Ik zie niet waar ik de 12V afvoer eventueel kan aansluiten op de Ubisys. Kan ik die op de ‘N’ aansluiten? Dan heb je wel 230V aanvoer naar ’L’ en afvoer via ‘N’ naar 12V. Of is dat een slechte situatie?
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Zoals ik voorheen al had aangehaald:
Ik ga er wel van uit dat de bistabiele relais op 230V werken en geen 12V types zijn.
Indien je inderdaad een 12V sturing hebt, zal je die ofwel moeten aanpassen, of er een 12V relais tussen zetten. Op de schakelingangen van de Ubisys S2-R moet een "L" binnenkomen om te kunnen werken.
baiabrollen
Starter
Starter

Bedankt, dat ga ik proberen. Ik sluit de oude 12V relais terug aan zoals vroeger, maar waar ik vroeger de lamp aansloot op het relais, koppel ik nu de schakelingang van de Ubisys aan. De 12V schakelt dan de oude relais die dan op zijn beurt de Ubisys schakelt. Dit is correct he?

Edit: het is me gelukt. Ik heb 2 12V relais aangesloten op de schakelcontacten van de Ubisys. Vreemde is wel dat ik de drukknoppen steeds 2 maal moet indrukken om de lamp te schakelen. Enig idee waar dat nog aan kan liggen? Zou ik het « normaal gesloten » circuit van de 12V relais moeten gebruiken i.p.v. « normaal open »?

Bedankt voor alle hulp nogmaals!
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Je moet twee keren de schakelaar bedienen omdat dit bi-stabiele relays zijn. De eerste keer sluit de schakelaar, de tweede keer opent de schakelaar terug.
Dit is niet goed voor de schakelingangen van de Ubisys die zo mogelijk onder spanning blijven. Je moet de bi-stabiele relays vervangen door "gewone" relays.
Je drukt de schakelaar in en de relais schakelt op zijn beurt 230V aan de Ubisys. Je laat de schakelaar los en de relais onderbreekt de 230V terug.
baiabrollen
Starter
Starter

Bedankt, Jaker. Ik heb ze terug losgekoppeld.
Heb je iets van voorbeeld van monostabiel relais (merk Finder of Eltako) dat ik kan kopen en aansluiten in mijn 12V stuurkring? Die zijn via internet precies minder makkelijk te vinden dan een bistabiel relais.
Edit: deze misschien?: https://www.eltako.com/en/product/prof ... -100-230v/
Of deze?: https://www.conrad.be/nl/p/finder-22-2 ... 06053.html
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

baiabrollen
Starter
Starter

Jaker,
Bedankt. Aangezien het bij mij 12V AC betreft, ben ik voor de Eltako gegaan.
Vandaag geïnstalleerd en alles werkt nu perfect.

1 kleine vraag nog. Als ik nu mijn Niko dimmers will vervangen door de Ubisys S2-R, moet ik dan ook een gewoon relais gebruiken voor de schakeling, want mijn Niko dimmers worden ook met 12 aangestuurd. Kan ik dan hetzelfe principe gebruiken?: 12V sturing op eltako relais en dan de Ubisys als verbruiker aansluiten op de eltako (eltako verbinden met schakelingang van de ubysis). De lamp zelf dan uiteraard aansluiten op de ubisys.

Bedankt!
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Volgens mij kan je diezelfde manier ook gebruiken bij je dimmers.
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”