Plaatsing buitencamera's
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 5 keer
Bezig met nieuwbouw, en stilaan aan het denken waar alle bekabeling gaat moeten komen. Kan er iemand iets zinnig zeggen waar ik best de camera's buiten plaats om langs alle kanten zichtbaarheid te hebben?
Gaat om een open bebouwing. Het gearceerde deel is enkel gelijkvloers, het witte gedeelte krijg een volledige verdieping.
Gaat om een open bebouwing. Het gearceerde deel is enkel gelijkvloers, het witte gedeelte krijg een volledige verdieping.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 344 keer
- Bedankt: 468 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Hangt er vanaf welke camera's je gaat voorzien. Alle hoeken is al een goede start.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Member
- Bedankt: 5 keer
Welke camera's er gaan komen staat nog niet vast. Dus indien ik met de keuze van type camera het aantal kan verminderen sta ik open voor suggesties.Joe de Mannen schreef: 05 feb 2023, 17:01 Hangt er vanaf welke camera's je gaat voorzien.
Alle hoeken is al een goede start.
J.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 90 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Denk er ook aan dat u verplicht bent om deze aan te geven als deze buiten tegen de gevel hangen. Camera wetgeving ook eens opzoeken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 57 keer
Persoonsidentificatie met camera's is eerder een miss dan een hit.NuKeM schreef: 05 feb 2023, 17:20 Wat wil je bereiken, detectie of ook identificatie?
Hou ook rekening met de horizontale field of view van de camera’s bij de keuze en planning.
Inderdaad, gewoon camera op iedere hoek hangen, en liefst geen dome. Bij voorkeur ook gaan Pan/Tilt camera maar dan opteren voor 2 losse cams
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 31 keer
Inderdaad zeker in regel stellen met de wetgeving, soms zijn ze daar (heel) streng op.
Als je kan liefst bekabeld, die zonnepaneel-toestanden durven in de winter wel eens niet werken, en de bewegingsdetectie neemt ook niet altijd alles op.
Er bestaan ook dual-lens cameras, heel interessant en hebben dus een veel groter bereik zonder vervorming.
Vroeger waren deze slecht en de beelden waren niet aan elkaar geplakt, met de nieuwe modellen en opnametoestellen is dat opgelost.
Deze reviewer legt dat heel goed uit:
Als je kan liefst bekabeld, die zonnepaneel-toestanden durven in de winter wel eens niet werken, en de bewegingsdetectie neemt ook niet altijd alles op.
Er bestaan ook dual-lens cameras, heel interessant en hebben dus een veel groter bereik zonder vervorming.
Vroeger waren deze slecht en de beelden waren niet aan elkaar geplakt, met de nieuwe modellen en opnametoestellen is dat opgelost.
Deze reviewer legt dat heel goed uit:
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
- Bedankt: 26 keer
Misschien een detail maar ik vind het wel belangrijk dat iedere camera minstens wordt “gezien” door een andere camera zodanig dat bij een poging tot sabotage/bedekking/uitschakelen van een camera dit steeds wordt waargenomen/gedetecteerd door een andere camera.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Zelf zien wat je wilt bereiken. Je kan zeggen: van de eerste keer top en dan een volledige dekking voorzien waarbij idd iedere camera door een andere gedekt wordt. Cameradekking voorzien alsof je de Nationale Bank wilt beveiligen ...
Anderzijds: mijn kostenefficiënte opstelling (en zo ook bij mijn ouders toegepast):
Voorgevel niet bewaakt (weinig mogelijkheid tot inbraak), enkel een camera als deurbel die onvif gekoppeld is en dus ook nonstop filmt. Ik weet dat mijn buren geen camera aan mijn voorgevel willen zien hangen of ze gaan moeilijk doen over privacy.
Zijgevel en achteraan: ik heb blinde vlekken, maar die blinde vlekken zijn enkel bereikbaar via een stuk dat door de camera's wel gedekt is. Je kan mijn eigendom nergens betreden zonder gefilmd te zijn. Je kan je in hoeken verstoppen waar ik niet meer kan zien wat je doet, maar daar lig ik niet wakker van. Ik weet dat je daar bent ...
Ik heb 1 extra camera zodat ik een quasi volledige dekking van mijn tuin heb. Zo handig om bvb binnen aan het werk te zijn en via de tablet toch een oogje op de kinderen te houden terwijl ze in de tuin spelen ...
Je kan volgens mij enkel zelf je beste opstelling bepalen, want dat is ook afhankelijk van de inplanting van je huis op je perceel, de toegankelijkheid errond en hetgene wat jij ervan verwacht. Ik ga ervanuit dat de bovenzijde van je schema de straatkant is, maar afstanden tot straat enzo kan enkel jij inschatten ...
Ga sowieso voor vaste opstellingen. Aan PTZ heb je mijn inziens helemaal niets ...
Bij mijn ouders ook een camera aan het tuinhuis dat de volledige achterzijde van de woning in 1 keer dekt. Zouden aan de woning zelf er anders meerdere geweest moeten zijn om minder te zien.
Hier draait alles op een klein pc'tje met Blue Iris met Deepstack AI detectie. Geen valse alerts meer (ivm persoonsdetectie) en koppeling via MQTT naar Home Assistant (waarbij Home Assistent weet of ik thuis ben of niet). Maw: ik krijg alarmpjes binnen als iemand rond het huis gedetecteerd wordt als er niemand thuis is.
Anderzijds: mijn kostenefficiënte opstelling (en zo ook bij mijn ouders toegepast):
Voorgevel niet bewaakt (weinig mogelijkheid tot inbraak), enkel een camera als deurbel die onvif gekoppeld is en dus ook nonstop filmt. Ik weet dat mijn buren geen camera aan mijn voorgevel willen zien hangen of ze gaan moeilijk doen over privacy.
Zijgevel en achteraan: ik heb blinde vlekken, maar die blinde vlekken zijn enkel bereikbaar via een stuk dat door de camera's wel gedekt is. Je kan mijn eigendom nergens betreden zonder gefilmd te zijn. Je kan je in hoeken verstoppen waar ik niet meer kan zien wat je doet, maar daar lig ik niet wakker van. Ik weet dat je daar bent ...
Ik heb 1 extra camera zodat ik een quasi volledige dekking van mijn tuin heb. Zo handig om bvb binnen aan het werk te zijn en via de tablet toch een oogje op de kinderen te houden terwijl ze in de tuin spelen ...
Je kan volgens mij enkel zelf je beste opstelling bepalen, want dat is ook afhankelijk van de inplanting van je huis op je perceel, de toegankelijkheid errond en hetgene wat jij ervan verwacht. Ik ga ervanuit dat de bovenzijde van je schema de straatkant is, maar afstanden tot straat enzo kan enkel jij inschatten ...
Ga sowieso voor vaste opstellingen. Aan PTZ heb je mijn inziens helemaal niets ...
Bij mijn ouders ook een camera aan het tuinhuis dat de volledige achterzijde van de woning in 1 keer dekt. Zouden aan de woning zelf er anders meerdere geweest moeten zijn om minder te zien.
Hier draait alles op een klein pc'tje met Blue Iris met Deepstack AI detectie. Geen valse alerts meer (ivm persoonsdetectie) en koppeling via MQTT naar Home Assistant (waarbij Home Assistent weet of ik thuis ben of niet). Maw: ik krijg alarmpjes binnen als iemand rond het huis gedetecteerd wordt als er niemand thuis is.
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 182 keer
Dat dacht ik ook tot ik de Reolink Trackmix zag en heb geïnstalleerd. Is absoluut een meerwaarde, niet zozeer voor PTZ, maar voor de dual cam (twee focus lengtes, één overview en één detail, wat in mijn situatie net goed uit kwam) en tracking van personen. Voorheen hing er een fixed 1080p ipcam en nu de Trackmix en ik moet zeggen, ik heb er nu veel meer aan.pfuhu schreef: 06 feb 2023, 10:38 Ga sowieso voor vaste opstellingen. Aan PTZ heb je mijn inziens helemaal niets ...
Hier trouwens ook BlueIris met DeepStack AI en MQTT (incl. snapshot) naar HA. Zeer tevreden over.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Trackmix had ik ook al ooit tegengekomen en ziet er vet uit. Maar: mijn 5 camera's rond het huis samen kosten niet de helft van 1 zo een trackmix. (Chinese cheapass-cams op een aparte VLAN ivm privacy naar de chinezen). Is wat je zelf wilt ...
Ook belangrijk de zoom/focus/lens van je camera af te stemmen op de locatie. Minder belangrijk om de locatie te bepalen, wel zéér belangrijk als je de camera's aankoopt.
Ook belangrijk de zoom/focus/lens van je camera af te stemmen op de locatie. Minder belangrijk om de locatie te bepalen, wel zéér belangrijk als je de camera's aankoopt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 492 keer
hier hangen er 5:
- 1 aan de voordeur, vooral gericht op het deel waar je dus de oprit opwandelt naar de deur, maar met ook een deel van de voortuin
- 1 aan de voorgevel, richting de voordeur, die de tuin en oprit meeheeft, en zicht op wie aan de deur staat
- 1 aan de zijgevel, die het pad naar de achterkant van het huis heeft
- 2 aan de achtergevel, 1 aan elke kant, waarbij ze vanuit de andere kant elkaar en de hele achtergevel + deel van de tuin zien
de tuin zelf is niet zo belangrijk omdat deze ingeboxt is en enkel bereikbaar via ofwel minstens 2 camera's ofwel via de buren, dewelke ook allemaal afsluitingen hebben
zijn allemaal genuine dahua's, maar wel uit china, en op een decoder van dahua - ook uit china.
hangen op een vlan apart, kunnen niet aan het internet, maar zijn welk te bekijken via vpn verbinding als ik weg ben van huis.
(en ook hier, deels geintegreerd in HA)
Toegevoegd na 10 minuten 18 seconden:
Als je nog bezig bent met bouwen, en nog utp aan het leggen bent, voorzie dan gewoon richting elke hoek van je huis 2 utp's (1tje voor elke richting van de hoek)
ik zou op zijn minst al zeker bekabeling naar deze punten trekken zodat je altijd later nog kan beslissen of je er al dan niet een camera gaat hangen,
want utp kost niet zoveel en het is nu minder moeite als later.
(let niet op mijn geweldige paint kunsten) op deze manier zou je het meeste moeten kunnen dekken, afhankelijk van hoe de camera hangt en welk type lens het is e.d.
maar vraag je zeker ook af of elke hoek toegankelijk is (nouja, met open bebouwing wss wel natuurlijk)
een mooie impressie van camera's en lenzen krijg je in bv deze video van intermit.tech:
- 1 aan de voordeur, vooral gericht op het deel waar je dus de oprit opwandelt naar de deur, maar met ook een deel van de voortuin
- 1 aan de voorgevel, richting de voordeur, die de tuin en oprit meeheeft, en zicht op wie aan de deur staat
- 1 aan de zijgevel, die het pad naar de achterkant van het huis heeft
- 2 aan de achtergevel, 1 aan elke kant, waarbij ze vanuit de andere kant elkaar en de hele achtergevel + deel van de tuin zien
de tuin zelf is niet zo belangrijk omdat deze ingeboxt is en enkel bereikbaar via ofwel minstens 2 camera's ofwel via de buren, dewelke ook allemaal afsluitingen hebben
zijn allemaal genuine dahua's, maar wel uit china, en op een decoder van dahua - ook uit china.
hangen op een vlan apart, kunnen niet aan het internet, maar zijn welk te bekijken via vpn verbinding als ik weg ben van huis.
(en ook hier, deels geintegreerd in HA)
Toegevoegd na 10 minuten 18 seconden:
Als je nog bezig bent met bouwen, en nog utp aan het leggen bent, voorzie dan gewoon richting elke hoek van je huis 2 utp's (1tje voor elke richting van de hoek)
ik zou op zijn minst al zeker bekabeling naar deze punten trekken zodat je altijd later nog kan beslissen of je er al dan niet een camera gaat hangen,
want utp kost niet zoveel en het is nu minder moeite als later.
(let niet op mijn geweldige paint kunsten) op deze manier zou je het meeste moeten kunnen dekken, afhankelijk van hoe de camera hangt en welk type lens het is e.d.
maar vraag je zeker ook af of elke hoek toegankelijk is (nouja, met open bebouwing wss wel natuurlijk)
een mooie impressie van camera's en lenzen krijg je in bv deze video van intermit.tech:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 103 keer
- Bedankt: 140 keer
Je kan alijd de planner gebruiken van UBNT... https://design.ui.com/projects/default
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Elite Poster
Inderdaad... het blauwe is trouwens de "smart detection area" (waarin personen/auto's herkend worden), de eigenlijke view is nog ruimer.Splitter schreef: 12 feb 2023, 11:27 is die niet specifiek aan de ubiquiti camera's? (en dus niet van toepassing tenzij je zorgt dat je camera's met dezelfde FOV hebt ?
Maar het verschilt van camera tot camera, je kan dus altijd zoeken naar een model met gelijkaardige specificaties (ik blijf trouwens fan van het UBNT ecosysteem, inclusief de camera's).
-
- Elite Poster
het ubiquiti/unifi ecosysteem is "leuk voor homelab fans", maar echt erop vertrouwen zou ik zeker niet doen.
er zijn bij ubiquiti veel te vaak bugs in de software, producten die meer "alfa" releases zijn dan echte kwaliteitsproducten,
en dan ook nog eens vaak producten waar ze relatief snel de stekker uittrekken.
als je al in het unifi ecosysteem zit, en geld niet echt uitmaakt, en je niet inzit over mogelijke bugs waardoor je opnames etc kwijt zou raken, dan zijn de unifi camera's wel ok.
maar je kan voor dezelfde prijs (en minder) betere kwaliteit, betrouwbaardere, bewezen camerasystemen vinden (dahua bv).
bv: de nvr & 4 G5's van ubiquiti komen rond de 900 euro.
een nvr en 4 camera's van dahua kan je via ali bestellen voor 650. (dahua 4108-8p-4ks2/l & 4x IPC-HDW3541T-ZAS, varifocal)
ongeacht waar OP uiteindelijk voor kiest, is het altijd aangeraden om de camera's op een apart netwerk te steken en enkel via vlan/vpn toegankelijk te maken.
(ubiquiti heeft breaches gehad, dahua & hikvision ook jaren geleden, en laatst was eufy/anker in opspraak omdat ze beelden bewaarden zonder toestemming)
er zijn bij ubiquiti veel te vaak bugs in de software, producten die meer "alfa" releases zijn dan echte kwaliteitsproducten,
als je al in het unifi ecosysteem zit, en geld niet echt uitmaakt, en je niet inzit over mogelijke bugs waardoor je opnames etc kwijt zou raken, dan zijn de unifi camera's wel ok.
maar je kan voor dezelfde prijs (en minder) betere kwaliteit, betrouwbaardere, bewezen camerasystemen vinden (dahua bv).
bv: de nvr & 4 G5's van ubiquiti komen rond de 900 euro.
een nvr en 4 camera's van dahua kan je via ali bestellen voor 650. (dahua 4108-8p-4ks2/l & 4x IPC-HDW3541T-ZAS, varifocal)
ongeacht waar OP uiteindelijk voor kiest, is het altijd aangeraden om de camera's op een apart netwerk te steken en enkel via vlan/vpn toegankelijk te maken.
(ubiquiti heeft breaches gehad, dahua & hikvision ook jaren geleden, en laatst was eufy/anker in opspraak omdat ze beelden bewaarden zonder toestemming)
-
- Elite Poster
- Bedankt: 16 keer
Bon, vermits de buren na wat hinder en vandalisme camera's hebben gehangen denk ik er ook aan om dit te doen, vooral voor de donkere en vrij makkelijk te bereiken achterkant van mijn woning. Mijn oog viel op Eufy, ofwel 2 solocams 2k, ofwel het systeem Eufycam 3 met een basisstation, eventueel in combi met een batterij deurbel die dan zelfs kan dienen om mijn voorzijde van de woning in het oog te houden zonder dat het echt op valt. Nadeel van basisstation is vooral: stroom weg? Dan heb je geen beelden, dat in tegenstelling tot de solocams die op het toestel zelf opslaan...
Momenteel lopen er in 'de solden' nog promo's van 2 Eufycams 3 met basisstation en een deurbel die naar mijn bescheiden mening wel betaalbaar zijn. Alleen jammer dat er geen backup batterij in zit die het systeem nog even in de lucht kan houden bij een stroomuitval.
Iemand die deze heeft en daar tevreden over is? Is er trouwens ook nog een probleem met privacy zoals ik hier al eens had gelezen?
Andere alternatieven met een lokale opslag zonder abo?
Momenteel lopen er in 'de solden' nog promo's van 2 Eufycams 3 met basisstation en een deurbel die naar mijn bescheiden mening wel betaalbaar zijn. Alleen jammer dat er geen backup batterij in zit die het systeem nog even in de lucht kan houden bij een stroomuitval.
Iemand die deze heeft en daar tevreden over is? Is er trouwens ook nog een probleem met privacy zoals ik hier al eens had gelezen?
Laatst gewijzigd door SPR 22 jul 2023, 13:57, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 137 keer
Mag ik even aanpikken?
Ik kreeg gisteren de vraag van een ouder koppeltje dat op een appartement woont, samen met de huisbaas, de vraag om een camera te plaatsen, eventueel op batterij maar.. ze hebben geen WIFI of UTP daar.
Zijn er dus camera's met een 4G kaartje of dat je via BT kan inloggen om de paar dagen om de beelden te bekijken?
Issue is dat er wat jongeren zijn die daar vandalisme aanrichten.
Ik kreeg gisteren de vraag van een ouder koppeltje dat op een appartement woont, samen met de huisbaas, de vraag om een camera te plaatsen, eventueel op batterij maar.. ze hebben geen WIFI of UTP daar.
Zijn er dus camera's met een 4G kaartje of dat je via BT kan inloggen om de paar dagen om de beelden te bekijken?
Issue is dat er wat jongeren zijn die daar vandalisme aanrichten.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 154 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Beter een accesspoint zetten en een Wifi camera buiten.
Of, indien AP erop voorzien is, power over ethernet en een UTP kabel naar een PoE camera trekken.
Beelden bekijken met de smartphone.
Of, indien AP erop voorzien is, power over ethernet en een UTP kabel naar een PoE camera trekken.
Beelden bekijken met de smartphone.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / - 3B Kodi-18 / - 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04 on all laptops
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / - 3B Kodi-18 / - 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04 on all laptops
-
- Elite Poster
Buitencamera's plaatsen is altijd registratie plicht zodat privacy regels in orde zijn.SPR schreef:Bon, vermits de buren na wat hinder en vandalisme camera's hebben gehangen denk ik er ook aan om dit te doen, vooral voor de donkere en vrij makkelijk te bereiken achterkant van mijn woning. Mijn oog viel op Eufy, ofwel 2 solocams 2k, ofwel het systeem Eufycam 3 met een basisstation, eventueel in combi met een batterij deurbel die dan zelfs kan dienen om mijn voorzijde van de woning in het oog te houden zonder dat het echt op valt. Nadeel van basisstation is vooral: stroom weg? Dan heb je geen beelden, dat in tegenstelling tot de solocams die op het toestel zelf opslaan...
Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk
-
- Elite Poster
- Bedankt: 16 keer
Dat was mijn vraag toch niet?
Er waren blijkbaar wat problemen met de privacy van de gebruikers bij het gebruik van de Eufy camera's.
Er waren blijkbaar wat problemen met de privacy van de gebruikers bij het gebruik van de Eufy camera's.
Laatst gewijzigd door SPR 23 jul 2023, 22:31, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 795 keer
- Bedankt: 526 keer
- Recent bedankt: 13 keer
https://tweakers.net/nieuws/203900/anke ... ingen.html
Oa dit. Wat vrij schadelijk is IMHO het lange ontkennen dat er een probleem was. Geeft toch ergens een teken dat de bedrijfscultuur niet snor zit.
Sent from my SM-X800 using Tapatalk
Oa dit. Wat vrij schadelijk is IMHO het lange ontkennen dat er een probleem was. Geeft toch ergens een teken dat de bedrijfscultuur niet snor zit.
Sent from my SM-X800 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
Ik denk dat je enkele jaren achter loopt... ik heb een UDM Pro sinds de release en initieel waren er inderdaad wat bugs maar deze fase ligt ver achter ons (en na al die jaren zijn er nog constant firmware updates voor nieuwe features waar de meeste merken met moeite nog een update leveren na de initiele aankoop).Splitter schreef: 12 feb 2023, 15:17 het ubiquiti/unifi ecosysteem is "leuk voor homelab fans", maar echt erop vertrouwen zou ik zeker niet doen.
Voor mij is het enorm stabiel, gebruiksvriendelijk, centraal management, lokale storage, remote view... daar wil ik ook iets extra voor betalen (maar dat is een persoonlijke keuze).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
- Bedankt: 108 keer
Is het cameraregister te raadplegen?
Er is in onze buurt op een gevel een dome-camera gehangen die gezien zijn wendbaarheid 360 rondom alles kan registreren. Ik zou erachter willen komen of en waarom dat toegestaan zou zijn.
Er is in onze buurt op een gevel een dome-camera gehangen die gezien zijn wendbaarheid 360 rondom alles kan registreren. Ik zou erachter willen komen of en waarom dat toegestaan zou zijn.
-
- Elite Poster
Kijk of hij aan alle regels voldoet zoals bordje hangen enzo. Als er geen bordje hangt kun je mss klacht in dienen.R2D2 schreef:Is het cameraregister te raadplegen?
https://www.gegevensbeschermingsautorit ... gscamera-s
-
- Elite Poster
eerste vraag is dan is dat van een particulier of is dat van de gemeente (meestal eenvoudig te zien, gezien als het van de gemeente is er meestal een paal of kast o.i.d. bij met vaak ook 'anti-vandalisme spikes' erbijR2D2 schreef: 01 mei 2024, 18:09 Er is in onze buurt op een gevel een dome-camera gehangen die gezien zijn wendbaarheid 360 rondom alles kan registreren. Ik zou erachter willen komen of en waarom dat toegestaan zou zijn.
2de vraag is of dat een 360 is of een gewone dome (de dome is de behuizing, er kan een PTZ camera inzitten maar kan evengoed een statische camera zijn)
3rde vraag is hoe die ingesteld is (het kan een PTZ camera zijn die ingesteld is met blind spots om de "niet toegelaten zones" niet te filmen)
ik zou zeggen, als het eentje is van de buren.... ga het hen even vragen ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 344 keer
- Bedankt: 468 keer
Ik meen mij te herinneren dat je ergens kon zien of er aangifte gedaan was of niet, maar ik kan het niet meer terugvinden.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
- Bedankt: 108 keer
Het zijn niet letterlijk buren en het gaat om een bedrijfsgebouw dat allerlei bestemmingen gehad heeft nog heeft (kantoren, vluchtelingen, fitness, ...)
Geen idee wie de eigenaar is en of die ter goeder trouw die camera opgehangen heeft. En het gaat me niet om de camera zelf maar wel om de bestemming die men aan het gebouw wil geven. Het gebouw is onder andere deels vernield door een brand en zoals gezegd heeft het gebouw al verschillende bestemmingen gehad, allen zonder informatie aan de buurt die dan telkens weer voor voldongen feiten gesteld werd.
De komst van die camera is een nieuw feit en dat betekent dat er weer iets beweegt en men iets van plan is.
Vandaar mijn zoektocht naar de hoe en waarom van die camera. Het is trouwens niet een huis en tuin dome. Het ziet er een uit de kluiten gewassen professioneel ding uit. Ik heb hem nog maar één keer vluchtig bekeken in het voorbijrijden. Ik zal er een foto van nemen.
Wellicht (hopelijk) is dat intussen al veranderd maar je weet maar nooit.
Geen idee wie de eigenaar is en of die ter goeder trouw die camera opgehangen heeft. En het gaat me niet om de camera zelf maar wel om de bestemming die men aan het gebouw wil geven. Het gebouw is onder andere deels vernield door een brand en zoals gezegd heeft het gebouw al verschillende bestemmingen gehad, allen zonder informatie aan de buurt die dan telkens weer voor voldongen feiten gesteld werd.
De komst van die camera is een nieuw feit en dat betekent dat er weer iets beweegt en men iets van plan is.
Vandaar mijn zoektocht naar de hoe en waarom van die camera. Het is trouwens niet een huis en tuin dome. Het ziet er een uit de kluiten gewassen professioneel ding uit. Ik heb hem nog maar één keer vluchtig bekeken in het voorbijrijden. Ik zal er een foto van nemen.
Dat dacht ik mij dus ook te herinneren. Er was zelfs een periode dat die registratie zo open was dat eender wie kon zien welke camera's waar hingen. Wat dus alles behalve een goede zaak was voor privacy en veiligheid.Joe de Mannen schreef: 02 mei 2024, 08:10 Ik meen mij te herinneren dat je ergens kon zien of er aangifte gedaan was of niet, maar ik kan het niet meer terugvinden.
Wellicht (hopelijk) is dat intussen al veranderd maar je weet maar nooit.
-
- Elite Poster
kan zijn dat het gewoon een camera is om vandalisme/overlast op te sporen ?
in principe als het een bedrijfspand is zou er zeer zeker wel een bordje moeten zijn van wie de verantwoordelijke van de verwerking is, en dan zou je je vragen aan die persoon kunnen richten
in principe als het een bedrijfspand is zou er zeer zeker wel een bordje moeten zijn van wie de verantwoordelijke van de verwerking is, en dan zou je je vragen aan die persoon kunnen richten
-
- Elite Poster
ook niet dadelijk een type dat een gewoon bedrijf zou plaatsen denk ik dan...
zeker dat het geen overheidsgebouw is en dat het een camera is voor overlast/vandalisme op te sporen?
in dat geval telt namelijk ook stomweg het bordje 'camerabewaking' dat aan de gemeentegrenzen ophangt,
en kan je bij de politie terecht voor informatie over de camera (lokale politiezone is in dat geval gewoonlijk de verwerker)
zeker dat het geen overheidsgebouw is en dat het een camera is voor overlast/vandalisme op te sporen?
in dat geval telt namelijk ook stomweg het bordje 'camerabewaking' dat aan de gemeentegrenzen ophangt,
en kan je bij de politie terecht voor informatie over de camera (lokale politiezone is in dat geval gewoonlijk de verwerker)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 490 keer
Idd, geld was geen probleem hier blijkbaar. Axis zit flink in het high-end segment en die specifieke camera op zich ook nog eens.
Anyway, vroeger moest dit dus geregistreerd worden bij de toenmalige Commissie voor de Bescherming Van de Persoonlijke Levenssfeer en kon je dat idd raadplegen openbaar.
Vandaag bestaat de CBPL niet meer. Sinds de nieuwe wetgevingen inzake moet de aangifte rechtstreeks bij IBZ gebeuren en wordt alles verstopt en geheim gehouden. Goede zaak voor veiligheid misschien (alhoewel het slechts security through obscurity is), slechte zaak voor privacy.
Indien je meent dat de wetgeving geschonden is in eerste instantie contact opnemen met eigenaar. Indien geen resultaat kan je bemiddeling vragen bij de GBA (opvolger CBPL), je kan ook klacht neerleggen bij de GBA of bij politie.
Anyway, vroeger moest dit dus geregistreerd worden bij de toenmalige Commissie voor de Bescherming Van de Persoonlijke Levenssfeer en kon je dat idd raadplegen openbaar.
Vandaag bestaat de CBPL niet meer. Sinds de nieuwe wetgevingen inzake moet de aangifte rechtstreeks bij IBZ gebeuren en wordt alles verstopt en geheim gehouden. Goede zaak voor veiligheid misschien (alhoewel het slechts security through obscurity is), slechte zaak voor privacy.
Indien je meent dat de wetgeving geschonden is in eerste instantie contact opnemen met eigenaar. Indien geen resultaat kan je bemiddeling vragen bij de GBA (opvolger CBPL), je kan ook klacht neerleggen bij de GBA of bij politie.