Alarmsysteem zonder abonnement

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1067 keer
Bedankt: 674 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

Hoi,

Technisch minder begane kennissen van me hebben momenteel een verisure "alarm". Na de zoveelste prijsverhoging kwamen ze eens vragen of er geen alternatieven zijn zonder abonnement.

Ik kwam uit op Ajax systems, maar zijn er hier mensen met ervaringen van nog systemen die wel wat waard zijn?
Liefst draadloos, en geen home assistant gedoe - dat krijg ik daar niet verkocht :)

Sent from my SM-S908B using Tapatalk

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 599 keer
Recent bedankt: 1 keer

Definieer alarmsysteem? Wat zijn de gewenste capaciteiten? Wat en hoe wordt bewaakt? Hoe moet er gemeld worden? Enkel braak of ook brand/hitte/CO/...?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 591 keer
Bedankt: 718 keer
Te Koop forum

Zelf heb ik het Jablotron systeem. De installateurs/verkopers proberen inderdaad vaak u een abo aan te smeren maar je kan perfect dat systeem zelf beheren. Vraag wel de code voor totale toegang.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1954 keer
Recent bedankt: 13 keer

Ja, definieer alarmsysteem.
Moet er ter plaatse alleen een sirene en/of lichtshow afgaan als (eerder nutteloos) afschrikmiddel?
Of moet er een levende mens ingelicht worden die 24h/24h stand-by is, nooddiensten/politie kan oproepen of zelf ter plaatse komen?
In dat laatste geval is het logisch dat er een abonnement dient betaald te worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Die "service" wordt zwaar overdreven. Er zal niemand komen als er een inbraak zou zijn, toch niet voor deze al lang vertrokken is. Het verwittigen kan je ook zelf en zelfs automatisch laten doen. Men verkoopt dus lucht aan steeds hogere prijzen.

Toen ik aan de installateur zei dat ik geen abo wou was hij kwaad, daar gingen zijn zekere inkomsten voor zoveel jaar. Jamaar, ik doe ook jaarlijks onderhoud. Dat kan je ook zelf, zet uw alarm op loop erdoor en als het afgaat werkt het. Anders kan je nog altijd een technieker laten komen. Ik heb voor een aanvulling een andere technieker laten komen, die kon alles doen met mijn code. Kies daarom een systeem dat groot genoeg is waar voldoende techniekers mee werken zoals Jablotron dus.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 146 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Er zijn wel wat restricties natuurlijk. Sommige verzekeringen bieden een lagere premie aan als je een alarmsysteem hebt, maar dan moet het wel op een meldkamer aangesloten zijn én door een Incert gekeurd bedrijf geïnstalleerd en onderhouden worden. En dan kost het al een stuk meer.
Ik heb voor een bedrijfsgebouw eens een discussie met een installateur gehad omdat ze voor een bepaalde bewegingsdetector 350 eur excl. installatie/configuratie vroegen terwijl ik exact dezelfde bewegingsdetector voor een goeie 100 eur kon kopen. Maar toen kreeg ik de vraag: in België? Incert-gekeurd? En dat was uiteraard niet het geval...

Als je gewoon wat push-meldingenop je telefoon wil krijgen en er geen andere partijen zoals verzekeringen betrokken zijn, doe je uiteraard wat je wil...
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Wat ze willen is een systeem dat
* mogelijkheden geeft om personen te verwittigen (sms/push/call/...)
* app (pushberichten en status alarm aanpassen)
* klaviertje om te vergrendelen / ontgrendelen
* deur / raam detectoren (open/breuk), bewegings detector, rook/vuur/co2 detectoren
* binnenhuisalarm dat rotherrie maakt

Liefst een systeem dat ook wel anti-tampering, anti-jamming features heeft.
(vandaar dat ik na mijn zoektocht uitkwam bij Ajax)
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 184 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

https://www.etiger.com/en/products

Voor thuisgebruik lijkt dit wel redelijk , hebben draadloos en via wifi , landline of sim kaart
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

devilkin schreef: 05 jan 2023, 13:26 Wat ze willen is een systeem dat
* mogelijkheden geeft om personen te verwittigen (sms/push/call/...)
* app (pushberichten en status alarm aanpassen)
* klaviertje om te vergrendelen / ontgrendelen
* deur / raam detectoren (open/breuk), bewegings detector, rook/vuur/co2 detectoren
* binnenhuisalarm dat rotherrie maakt

Liefst een systeem dat ook wel anti-tampering, anti-jamming features heeft.
(vandaar dat ik na mijn zoektocht uitkwam bij Ajax)
Dat kan je zeker met Jablotron maar ik denk met ELK deftig alarm.

Hier maakte de verzekering geen spel van een abo op het alarm. Een (buiten)sirene is zelfs niet altijd inbegrepen en mag maar x tijd afgaan, logisch gezien de herrie die het maakt. Er kraait bovendien geen haan naar heb ik ervaren als we het per ongeluk laten afgaan.

Voor dieven is het minder aangenaam want binnen is dat echt niet te harden met dat alarm. Het is meer afschrikking omdat men eerder voor een huis zonder alarm zal kiezen of dat hopen we. Bovendien is dat in de veronderstelling dat elk huis even goed afgesloten is. De gelegenheid maakt de dief!
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Ik heb indertijd een alarm systeem uit den Aldi gekocht, zaten enkele sensors bij maar was makkelijk uit te breiden met rooksensoren, raam-contacten, PIRs etc. Sim kaartje van Mobile Vikings er in en 2 maal per jaar herladen volstaan. SMS bij alarm, je wordt ook opgebeld, alarm op afstand aan en uitzetten, etc. Let wel: een alarm dat je zelf installeert mag in BE in principe geen buitensirene hebben.
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
openaf
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Draadloos is gewoon niet betrouwbaar.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 602 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

de grootste vragen zijn gewoon:

wil je het zelf installeren of laten installeren?
ik zou laten installeren, dat je zeker bent van de correcte plaatsing & garantie etc

wil je om de x jaar batterijtjes wisselen of bedraad ? (jablotron heeft een levensduur van 1 a 2 jaar aangeraden, maar 3-5 realistisch, afhankelijk van activaties)
ik zou aanraden te laten installeren, en dus bekabeld te werken (dan heb je er letterlijk geen kijken meer naar, tot je na +/- 10j de detectors hun lens soms moet vervangen)

boeit wetgeving je iets of niet?
in theorie moet je als je een buitensirene hebt, je alarm ook laten plaatsen & jaarlijks laten keuren, in sommige zones zal je ook effectief beboet worden bij vals alarm

verder is het vooral persoonlijke voorkeur en wat je zoekt qua prijs/kwaliteit.

zelf zou ik ook jablotron aanraden (of eventueel risco).. zijn beide vrij eenvoudige systemen en er zijn meer als genoeg installateurs voor beide.
ajax zou ik nog niet onmiddelijk aanraden, al heb ik wel gehoord dat de problemen er stilaan uit zouden zijn.... maar dat ecosysteem is/was vooral bedoeld voor domotica eigenlijk.
Dizzy schreef: 05 jan 2023, 11:39 Zelf heb ik het Jablotron systeem. De installateurs/verkopers proberen inderdaad vaak u een abo aan te smeren maar je kan perfect dat systeem zelf beheren. Vraag wel de code voor totale toegang.
klopt, als je het niet gaat laten onderhouden zelf de code vragen.
weet wel dat je vanaf dat moment ook geen garantie meer hebt, en aansprakelijk bent voor de goede werking van het systeem - de firma die het geplaatst heeft zal vanaf dan geen aansprakelijkheid meer dragen.
Dizzy schreef: 05 jan 2023, 12:16 Die "service" wordt zwaar overdreven. Er zal niemand komen als er een inbraak zou zijn, toch niet voor deze al lang vertrokken is. Het verwittigen kan je ook zelf en zelfs automatisch laten doen.
dat ligt aan de overeenkomst die je maakt met de centrale, en de politiezone zelf.
in theorie is de volgorde: alarm => meldkamer verifieert alarm => meldkamer belt klant => klant beslist zelf ter plaatse te gaan, of draagt de meldkamer op de politie te verwittigen.
dat kan ook alarm => meldkamer brengt politie op de hoogte

de reden dat dit meestal niet zo is, is omdat het vaak toch uiteindelijk een vals alarm is (hond, kat, vergeetachtige buurvrouw die aan het raam kwam kloppen, ....),
en de politie daarvoor effectief boetes uitschrijft, wat niemand wil.

dus in het kort zou mijn advies zijn:

- laat een jablotron systeem installeren door een installateur
- laat ze dat bekabeld installeren
- gebruik geen meldkamer, maar de push & eventueel sms meldingen van jablotron (afhankelijk van de meldingen die je wil, zijn de smsjes betalend)
- en vraag de code als je geen kosten wil doen aan onderhoud (hoewel dat normaal mee moet vallen, afhankelijk van de installateur)

een extraatje dat ik adviseer, afhankelijk van de kost, is om enkel met magneetcontacten te werken, maar dat moet dan op ramen en deuren.
reden hiervoor is simpelweg omdat je dan het alarm kan opzetten en je nog het hele huis kan doorwandelen zonder het alarm af te laten gaan,
wat wel wat extra comfort & gemoedsrust kan opbrengen.. afhankelijk van budget natuurlijk, want dit is de duurdere optie
openaf schreef: 05 jan 2023, 16:43 Draadloos is gewoon niet betrouwbaar.
dat valt te bezien... wel als je 868mhz gebruikt, er encryptie is tussen de toestellen, en al de toestellen 2-way zijn.
op het moment dat je dan een jammer ertussensteekt, krijg je automatisch een sabotage alarm (bon, natuurlijk als je toevallig de sirene gaat jammen gaat die niet af, maar je krijgt dan dus nog steeds een melding)

het is eerder onbetrouwbaar om de centrale maar 1 uplink te geven, kies dus bv bij jablotron voor een centrale met ethernet (dus internet) en gsm (dus 4g),
zodat je nog berichten krijgt als je bv geen internet meer zou hebben door een stroompanne (want de 4g modem krijgt dan nog stroom via de centrale zelf)

dat gezegd zijnde is bekabeld natuurlijk zowat altijd beter, maar zeggen dat draadloos niet betrouwbaar is, dat is wel verleden tijd.
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Merci al voor de antwoorden - sommige al wat meer to the point dan de andere. Een bedraad systeem gaat er niet inkomen bij die mensen - 't is niet voor mezelf.
ZIjn er ervaringen met nog andere merken behalve Jablotron?
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

als het kwalitatief EN draadloos moet zijn, zelf iets of wat serviceable, en met een goede support (als in veel installateurs zodat je kan hoppen if needed)...
dan zit je bij zowiezo bij jablotron en risco (in die volgorde), en daarna is de lijst al heel erg klein in die combinatie (om maar niet te zeggen non-existant)

de meeste installateurs/firmas kijken niet naar de kleinere systemen en zijn meestal 1 a 2 merken trouw.
en daar heb je wel best veel keuze in grote namen, maar naar echte gebruiksvriendelijkheid (surtout voor het zelf configureren/onderhouden/...) zijn die meestal niet zo super.
o.a. aritech/texecom/networx/galaxy/dsc zijn veelgeplaatste systemen.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
Bedankt: 57 keer

Een beetje off-topîc misschien maar zijn er hier Home Assistant gebruikers (die meelezen)?
Zelf ben ik al even met HA bezig en vraag me af of het een (goed) idee is om dat in te zetten als alarmsysteem.
Als je al bewegingssensoren hebt, lichten die gestuurd worden zou je enkel nog evt een sirene nodig hebben en met rookmelders eraan gekoppeld ook meteen een brandalarm.

Hoe denken jullie daar over?
Heppie NY!
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 69 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ernie schreef: 06 jan 2023, 00:45 Een beetje off-topîc misschien maar zijn er hier Home Assistant gebruikers (die meelezen)?
Zelf ben ik al even met HA bezig en vraag me af of het een (goed) idee is om dat in te zetten als alarmsysteem.
Als je al bewegingssensoren hebt, lichten die gestuurd worden zou je enkel nog evt een sirene nodig hebben en met rookmelders eraan gekoppeld ook meteen een brandalarm.

Dat kan je doen. Zelf ben ik eerder voorstander van individuele systemen. Moest je HA systeem het niet meer doen, dan werkt je alarm tenminste nog.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ernie schreef: 06 jan 2023, 00:45 Zelf ben ik al even met HA bezig en vraag me af of het een (goed) idee is om dat in te zetten als alarmsysteem.
leuk als een gadget en een extraatje, maar zeker geen vervanging voor een echt alarm - laat staan brandalarm.
qua alarmsysteem, dat zou nog gaan afhankelijk van je eisen, maar voor brand?
stel je krijgt brand, maar je HA is toevallig down, daar gaat je huis.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Hoe ik het me voorstel is dat in de meeste woningen amper cash en waardevolle voorwerpen staan en inbraken eerder "amateurs" zijn op zoek naar cash, juwelen, ... kleine voorwerpen met waarden bij de gemiddelde woninginbraak.

Waarom zou een eenvoudig draadloos systeem hier niet voldoen je gemoedsrust te brengen, deze beschikken volgens mij heus niet over de technologie om te radiosignalen te jammen en zijn er eerder op uit om snel binnen en buiten te zijn (= te laat als je toch moet wachten op politie etc.)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Wat betreft gemoedsrust, dat is bijzonder individueel en subjectief. Ik heb minder gemoedsrust door dat alarm dan zonder. Als het alarm afgaat ben je sowieso ongerust, dus ook bij vals alarm. Ik heb het alarm bij de bouw laten installeren omdat je destijds een premie kreeg en de meeste er eentje namen, ik wou niet het enige huis zijn zonder. Ik ga nu een camera plaatsen om te checken als er een alarm is of dat wel degelijk een probleem is.

Voor de rest is het inderdaad zaak om zo weinig mogelijk zaken van waarde zichtbaar te laten rondslingeren en ongewenste bezoekers een reden te geven voor hun bezoek.

Ik heb geen detectie op ramen en deuren maar wel controle op alle ingangen (ook ramen). De inbreker moet toch het huis binnen en eens binnen zal hij gedetecteerd worden en gaat de sirene binnen en buiten af. De raambeveiliging gaat snel valse alarmen geven en dat moet dan op elk raam geplaatst worden. Lijkt me overkill.

Ook handig is de RFID-badges om snel het alarm af te zetten. Je kan dat ook met het klavier maar dat neemt meer tijd in en ondertussen gaan je oren eraan. Ook een afstandsbediening is handig zodat je in de wagen het alarm kan uitschakelen en de garagepoort laten openen. Op die poort heb ik een aanvullende detectie van open/dicht laten installeren waarbij ik overal op de consoles en in de app kan zien of de poort open of dicht is. Zo'n poort hapert soms of stopt door beveiliging omdat bvb de kat er nog net onder door wil kruipen. Als je niet oplet staat de poort dus een ganse dag open, nu zie ik dat direct.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 69 keer
Recent bedankt: 2 keer

Persoonlijk zouden die afstandsbediening en RFID badge het eerste zijn wat ik zou verwijderen.
Als iemand die ooit vindt en je adres kent, ben je er aan voor de moeite.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

honda4life schreef: 06 jan 2023, 10:22 Hoe ik het me voorstel is dat in de meeste woningen amper cash en waardevolle voorwerpen staan en inbraken eerder "amateurs" zijn op zoek naar cash, juwelen, ... kleine voorwerpen met waarden bij de gemiddelde woninginbraak.
klopt, meeste inbraken zijn gewoon gelegenheid, en dan is het concept "jij hebt een sirene hangen, dus een alarm, en de buren niet" samen met zorgen dat alles gesloten is (niet dat er een deur of raam wagenwijd openstaat) genoeg om die dief bij de buren langs te laten gaan ipv bij jou.

als het een gerichte inbraak is.... dan mag je een miljoen hebben geinvesteerd in een beveiligingssysteem, dan komen ze toch wel langs... maar dat zou willen zeggen dat ze weten dat er iets te rapen valt, en dat gepland hebben.
Dizzy schreef: 06 jan 2023, 11:25 Wat betreft gemoedsrust, dat is bijzonder individueel en subjectief
.....
De raambeveiliging gaat snel valse alarmen geven en dat moet dan op elk raam geplaatst worden. Lijkt me overkill.
....
Ook handig is de RFID-badges om snel het alarm af te zetten. Je kan dat ook met het klavier maar dat neemt meer tijd in en ondertussen gaan je oren eraan. Ook een afstandsbediening is handig zodat je in de wagen het alarm kan uitschakelen en de garagepoort laten openen.
gemoedsrust is idd voor ieder anders.

wat betreft vals alarm op raam en deur... huh? dan heb je ofwel een shitty systeem of een slechte installateur... of heel speciale ramen.
magneetcontacten geven in principe nooit valse alarmen.
wat eventueel kan is dat je niet enkel magneetcontact hebt, maar gecombineerd met schok/glasbreukdetectie, wat valse alarmen zou kunnen verhogen afhankelijk van een aantal factoren.

de rfid en afstandsbediening is handig, maar naar betrouwbaarheid ligt het aan het systeem enerzijds (jammen/clonen van/....),
en aan de "oeps ik heb het misplaatst" of "de auto was buiten geparkeerd en ik was vergeten dat eruit te halen" user-error anderzijds.
daar ben ik persoonlijk niet zo'n grote voorstander van, al is het risico relatief beperkt als je er goed op let & niet specifiek getarget werd voor een inbraak.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

devastator schreef: 06 jan 2023, 11:51 Persoonlijk zouden die afstandsbediening en RFID badge het eerste zijn wat ik zou verwijderen.
Als iemand die ooit vindt en je adres kent, ben je er aan voor de moeite.
Smijt rap al uw sleutels buiten dan :lol:

... en hoop dat niemand ze zal vinden.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

neenee Dizzy, niet buitensmijten!
binnen in de frigo leggen zodat ze veilig zijn! :lol:

maar, het blijft wel een feit dat je in theorie sneller een badge of afstandsbediening kwijt zal zijn of buiten in de auto zal laten liggen per ongeluk,
dan dat je dat met je sleutels zou doen.
anderzijds, zoals ik zeg door goed beheer (bv de sleutels en de badge/remote aan dezelfde bos hangen als je autosleutel) zou dat ook moeten voorkomen....
of je bent alles gelijk kwijt, en dan weet je dat het tijd is om dingen te veranderen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

En waarom dan? Mijn badge hangt trouwens aan de sleutelbos. Uiteraard heb je mensen die slordig zijn maar dat zijn ze met alles dus ook met sleutels.

Zo'n badge is ook niet voldoende om binnen te geraken, een sleutel wel. De badge is er om het alarm af te zetten.

Mijn vriendin is een bewijs van dit punt, ze laat soms de sleutel buiten op de deur zitten en speelde al eentje kwijt met het joggen. De badge heeft ze nog altijd en die blijft niet buiten op de deur zitten :)

Ik had ooit een collega die zelfs een sleutelhanger had met zijn adres op. "Voor als ik ze verlies" zei hij zonder verpinken :) Op luchthavens zie je ook -tig mensen met hun adres superduidelijk op hun koffers. Er loopt op zo'n luchthaven uiteraard enkel het eerlijkste volk rond.

Neen, op belangrijke spullen moet je letten, net zoals je dat ook doet met bvb je portefeuille of bankkaarten. Je kan eender welk alarm kopen maar als je de deur laat open staan helpt dat niet :)
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

een alarm helpt zowiezo niet om een inbraak te voorkomen, maar om te alarmeren dat er ingebroken is.
het mogelijke afschrikeffect dat daarbij komt als jij een sirene hebt en de buren niet, waardoor een gelegenheidsdief daar wel zal gaan, is gewoon mooi meegenomen.

een inbraakalarm geeft sommigen inderdaad een gevoelg van veiligheid, en ik vind het effectief wel een meerwaarde (dan weet je tenminste dat er ingebroken is, zodat je wat voorbereid kan zijn voor als je thuiskomt)....
maar je mag nooit vergeten dat dat een inbraak nooit zal tegenhouden of vertragen.
daarvoor heb je de fysieke laag (deftige deur, deftig slot, minstens dubbel(gelaagd) glas, cilinder die in orde is, ...

en natuurlijk zoals je zegt, zelf verantwoord omgaan met je spullen.

kijk, als je elke keer bij het karton iets buitenzet zoals een nieuwe oled smart tv van 80 inch, en de volgende keer van een nieuwe 5000 euro pc, en de volgende keer van 5 iphones, .... dan zal je op een gegeven moment wel een inbreker over de vloer krijgen, want dan geef je zelf aan dat er wat te halen valt.
zelfde als je de auto buiten laat en de afstandsbediening van de garage in het zicht erin laat zitten etc

maar, @OP: kan je ze niet het huidige systeem laten behouden, en de meldkamer gewoon laten stopzetten ?
dat kan (na een bepaalde duur, want je koopt eigenlijk in eerste instantie het abbo en niet het systeem - want dat krijg je bij het abbo) normaalgezien toch ook?
en in dat geval moeten ze geen ander systeem installeren en leren gebruiken.
of is het zo een contractje "als je opzegt komen we alles terug halen" ?
Tom2000
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer

Welke alarmsystemen werken met een gebruikerscode zodat je kan ingeven welke gebruikers wanneer het alarm kunnen uitschakelen?

tuinman enkel het berghok op maandag.
Huishoudster volle toegang op dinsdag en donderdag
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

elk deftig alarm kan dat.
dat is dan gewoon een extra gebruiker die enkel actief is binnen de opgegeven tijdsloten.
je kan in principe per gebruiker instellen wanneer de code actief mag zijn, welke acties ze mogen ondernemen, en op welke zones.

daarbovenop kan je vaak ook nog instellen dat het alarm, indien uitgeschakeld met zulke code, na bv 4u automatisch terug in moet schakelen.
tdemeyer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 45 keer
Provider

Matt555 schreef: 05 jan 2023, 15:32 https://www.etiger.com/en/products

Voor thuisgebruik lijkt dit wel redelijk , hebben draadloos en via wifi , landline of sim kaart
+1 voor etiger.

Persoonlijk een S3b Sim Secual in gebruik (andere versies zijn mogelijks afhankelijk van een internetverbinding).
Volledig stand-alone met pre-paid sim kaartje. SMS bij ontgrendelen met rfid (gek genoeg niet bij ontgrendelen via klavier of rf afstandsbediening), SMS natuurlijk bij alarm, gevolgd door voice verbinding zodat je kan meeluisteren/communiceren. IR melders en raam/deurcontacten, extra klavier en binnensirene (al is dat laatste overkill: de 'centrale' zelf maakt een pokkeherrie.

Iets meer dan anderhalf jaar in gebruik. Of het er iets mee te maken heeft weet ik niet, maar bij onze linker én rechterburen is de laatste maanden ingebroken, bij ons niet...
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

tdemeyer schreef: 07 jan 2023, 12:15
Matt555 schreef: 05 jan 2023, 15:32 https://www.etiger.com/en/products

+1 voor etiger.

Persoonlijk een S3b Sim Secual in gebruik
433mhz, waarschijnlijk zonder encryptie.
valt ook niet veel te vinden of de devices allemaal 2-way communicatie doen, wat een absolute noodzaak is voor wireless alarm.

het lijkt me een van de chinese rebrands, en die jammen doe je letterlijk met een walkie-talkie op een paar seconden, en dan doet dat alarm letterlijk niets.
dan kan je beter gewoon geen alarm plaatsen imho.

let wel: ik zeg niet dat jamming op 868, met encryptie, en 2-wegscommunicatie onmogelijk is.... het bijft een radiosignaal natuurlijk,
maar het zal iets meer effort/kost omvatten en is dus toch een stuk veiliger dan de alternatieven die dat niet hebben.

als je het wil testen, gewoon iets zoals een walkie talkie die een sterk genoeg signaal kan uitzenden bij je magneetcontact houden en de deur openen,
1 van de 100en videos die het in een paar seconden tonen op youtube wat ik bedoel:
Laatst gewijzigd door Splitter 07 jan 2023, 13:15, in totaal 1 gewijzigd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Net als bij verbindingen maak je voor een alarm beter gebruik van den draad, een kleine moeite voor Vermaelens Projects maar een wereld van verschil voor u!
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

OP zegt dat bedraad geen optie is, dan zit je vast aan de draadloze alternatieven.
maar dan kan je dus best een deftige optie kiezen.

een combinatie is trouwens ook altijd mogelijk: deels bedraad, waar (eenvoudig) mogelijk, deels draadloos.
maar in principe is bedraad *altijd* mogelijk, het is gewoon een vraag van budget, moeite, en wensen
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 637 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider

Splitter schreef: 07 jan 2023, 13:10 433mhz, waarschijnlijk zonder encryptie.
valt ook niet veel te vinden of de devices allemaal 2-way communicatie doen, wat een absolute noodzaak is voor wireless alarm.
En met een radio amateur in de buurt zou ik zeker wegblijven van 433MHz :-D :banana:
Het zou de eerste niet zijn die last heeft om zijn auto of garagepoort open/dicht te krijgen.
Iets wat draadloos moet werken heb ik toch liefst op +800MHz.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 481 keer
Bedankt: 114 keer

Informeer zeker ook eens naar de verschillende vormen van 'abonnement'. Een installateur gaat je waarschijnlijk in eerste instantie een volledige service aanbieden met meldkamer, servicecontract, .. Maar er zijn zeker nog andere opties.

Zo kan je ook voor een autonoom alarmsysteem gaan dat niet verbonden is met een meldkamer, maar wel een netwerk- en 4G-aansluiting heeft. Op die manier krijg je toch pushmeldingen of SMS'en aan van alarmen, maar zonder tussenkomst van een dure externe service. Het jaarlijkse onderhoud gebeurt wel door de installateur, en die stuurt daar gewoon een factuur voor de onderdelen en werkuren.
Alles is in orde voor de verzekering, maar heb je geen dure maandelijkse fee. Zelfs voor de simkaart heb je de mogelijkheid om voor een m2m-formule met abonnement te gaan, of er eentje te laten in plaatsen die je zelf aanlevert. Bijvoorbeeld een Telenet 'prijs volgens verbruik' kaartje en je bent voor enkele tientallen centen (!) per jaar gesteld.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 771 keer
Bedankt: 324 keer
Recent bedankt: 10 keer

raf1 schreef: 05 jan 2023, 12:05 Ja, definieer alarmsysteem.
Moet er ter plaatse alleen een sirene en/of lichtshow afgaan als (eerder nutteloos) afschrikmiddel?
Of moet er een levende mens ingelicht worden die 24h/24h stand-by is, nooddiensten/politie kan oproepen of zelf ter plaatse komen?
In dat laatste geval is het logisch dat er een abonnement dient betaald te worden.
Op een uitzonderlijke toevalligheid na is het 24/24 standby zijn van een persoon en/of het alarm doorspelen naar de meldkamer van een nooddienst/politie eerder even nutteloos als afschikmiddel dan een lokale sirene en/of lichtshow.
De meeste inbrekers zijn na vijf minuten al terug verdwenen uit de woning. Het is eerder een uitzonderlijke toevalligheid dat een persoon die 24/24 standby is, laat staan een nooddienst/politiedienst tijdens die vijf minuten tijdig ter plaatse kan zijn noch effectief een inbraak voorkomen. Of je zou al tot de bewonersklasse moeten behoren die 24/7 een eigen bewakingsdienst op eigen terrein ter plekke heeft. Maar ik denk niet dat het daar over gaat in dit topic.
Een alarmsysteem, al dan niet aangesloten op een meldkamer, is dan meestal ook eerder een psychologische geruststelling dan een fysieke. Om nog maar te zwijgen van de overlast van valse meldingen en het steeds ter beschikking houden van een verantwoordelijke die bij een vals alarm zich ter plaatse moet begeven.

Toegevoegd na 10 minuten 43 seconden:
Splitter schreef: 06 jan 2023, 17:35 daarvoor heb je de fysieke laag (deftige deur, deftig slot, minstens dubbel(gelaagd) glas, cilinder die in orde is, ...
Voor iemand die echt binnen wil zijn helpt dat allemaal niet hoor. Het enige wat het doet is de schade nog groter maken.
Desnoods lichten ze met bruut geweld je hele deur/raam uit het kader.
De meeste inbrekers (de tijd van toevallig voorbijkomende amateurs zoals hiervoor door anderen aangehaald is al lang voorbij) zijn leden van goed georganiseerde rondtrekkende dadergroepen die meer kennis van een woning en alarmsystemen hebben dan de bewoners van een woning waar er iets te rapen valt.
Zorg dat er gewoon geen cash geld noch juwelen in de woning aanwezig zijn en je komt er dan meestal met de schade van de inbraak vanaf. Niets dat een redelijke standaard verzekering niet zal vergoeden.
Er is geen kunst om met bruut geweld binnen de tijd dat er hulp van derden opdaagt een woning binnen te dringen en de aanwezig waardevolle voorwerpen mee te gritsen. De echte kunst is eerder, alarm systeem of niet, zonder sporen na te laten een woning binnen te dringen en ongezien terug te verlaten. :-D
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 78 keer
Te Koop forum

Een inbreker die weet dat er een alarm is, gaat dat niet beginnen jammen hoor. Die slaat het huis gewoon over en gaat door naar hetvolgende.

Buitenperimeter is het belangrijkste. Zorgen dat ze niet binnen geraken. Na enkele minuten geven ze op en gaan ze elders proberen. Te lang proberen is niet interessant (meer risico om ontdekt te worden).

Liefst de poging tot inbraak al detecteren voor ze beginnen te proberen om binnen te geraken (buitendetectie).

Inbraakalarm binnen, daar ligt geen enkele inbreker wakker van. Ze zijn dan al binnen en weg voor iemand erop reageert.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 184 keer
Bedankt: 49 keer
Provider

ivob schreef: 08 jan 2023, 12:28
raf1 schreef: 05 jan 2023, 12:05 Ja, definieer alarmsysteem.
Op een uitzonderlijke toevalligheid na is het 24/24 standby zijn van een persoon en/of het alarm doorspelen naar de meldkamer van een nooddienst/politie eerder even nutteloos als afschikmiddel dan een lokale sirene en/of lichtshow.
De meeste inbrekers zijn na vijf minuten al terug verdwenen uit de woning. Het is eerder een uitzonderlijke toevalligheid dat een persoon die 24/24 standby is, laat staan een nooddienst/politiedienst tijdens die vijf minuten tijdig ter plaatse kan zijn noch effectief een inbraak voorkomen. Of je zou al tot de bewonersklasse moeten behoren die 24/7 een eigen bewakingsdienst op eigen terrein ter plekke heeft. Maar ik denk niet dat het daar over gaat in dit topic.
Een alarmsysteem, al dan niet aangesloten op een meldkamer, is dan meestal ook eerder een psychologische geruststelling dan een fysieke. Om nog maar te zwijgen van de overlast van valse meldingen en het steeds ter beschikking houden van een verantwoordelijke die bij een vals alarm zich ter plaatse moet begeven.

Toegevoegd na 10 minuten 43 seconden:
Splitter schreef: 06 jan 2023, 17:35 daarvoor heb je de fysieke laag (deftige deur, deftig slot, minstens dubbel(gelaagd) glas, cilinder die in orde is, ...
Voor iemand die echt binnen wil zijn helpt dat allemaal niet hoor. Het enige wat het doet is de schade nog groter maken.
Desnoods lichten ze met bruut geweld je hele deur/raam uit het kader.
De meeste inbrekers (de tijd van toevallig voorbijkomende amateurs zoals hiervoor door anderen aangehaald is al lang voorbij) zijn leden van goed georganiseerde rondtrekkende dadergroepen die meer kennis van een woning en alarmsystemen hebben dan de bewoners van een woning waar er iets te rapen valt.
Zorg dat er gewoon geen cash geld noch juwelen in de woning aanwezig zijn en je komt er dan meestal met de schade van de inbraak vanaf. Niets dat een redelijke standaard verzekering niet zal vergoeden.
Er is geen kunst om met bruut geweld binnen de tijd dat er hulp van derden opdaagt een woning binnen te dringen en de aanwezig waardevolle voorwerpen mee te gritsen. De echte kunst is eerder, alarm systeem of niet, zonder sporen na te laten een woning binnen te dringen en ongezien terug te verlaten. :-D
"Voor iemand die echt binnen wil zijn helpt dat allemaal niet hoor. Het enige wat het doet is de schade nog groter maken.
Desnoods lichten ze met bruut geweld je hele deur/raam uit het kader. "

Komaan he Ivob...!! elke deur is niet dezelfde he. 8) ..als men mijn deur moet slopen zal al wel heel den bouw wel al een kwartier wakker zijn gemaakt .... :lol: En 5 minuten zal ws. wel overtroffen worden .. :wink:
En dat is dus de laatste linie ,na hal voordeur welke alleen vrij toeganklijk is bij daglicht ,en de tweede haldeur altijd op slot of afstandopening nodig heeft :roll:

Maar zeg nu nooit nooit , alhoewel cameratoezicht gehele inkom :wink:
Bijlagen
20230108_174758_mfnr.jpg
20230108_174704_mfnr.jpg
Laatst gewijzigd door Matt555 08 jan 2023, 18:24, in totaal 2 gewijzigd.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Je hebt 2 soorten inbrekers. De amateurs die gewoon pakken wat ze kunnen pakken en vaak niet zo geweldig goed georganiseerd zijn en de bendes die eerder gericht werken. De tweede weten waar ze moeten zijn en wat er te rapen valt. Bij hen zal een alarm inderdaad niet afschrikken. Zelfs de klungels kunnen alsnog enkele minuten hun ding doen met een alarm zonder al te veel problemen.

Basisbeveiliging is daarom inderdaad belangrijk. Zorg voor deftige sloten en materiaal, laat geen dure spullen in zicht liggen en zeker geen zaken die ze tegen u kunnen gebruiken zoals materiaal in een schuur of een ladder. Het alarm is enkel beperkte afschrikking en inderdaad geen hond reageert erop buiten gaan lopen.

In de buurt zijn al tal van inbraken geweest. Ze kiezen de goed gelegen plaatsen uit met ontsnappingsroute. Vaak proberen ze bij een paar huizen tot ze bij het zwakste aankomen, dat zijn dan nog de klungels. De big boys gebruiken zwaarder materiaal en ontzien niets, ze pakken waarvoor ze kwamen en weten dat het er is. Dat zijn ook degenen die u ook zouden durven homejacken. Een dikke bak op de oprit is bij wijze van spreken een uitnodiging, die bak kunnen ze al verkopen voor hij gestolen is.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Matt555 schreef: 08 jan 2023, 18:07 Komaan he Ivob...!! elke deur is niet dezelfde he. 8) ..als men mijn deur moet slopen zal al wel heel den bouw wel al een kwartier wakker zijn gemaakt .... :lol: En 5 minuten zal ws. wel overtroffen worden .. :wink:
Precies of bewoners van een appartement de prioritaire doelgroep van rondtrekkende daderbendes zijn.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Daar kan je je vies in vergissen. Inbraken in appartementen komen wel degelijk voor, zeker omdat het aantal appartementen erg toegenomen is en de sociale controle er vaak ook niet echt op punt is. Ik heb al diverse kennissen die bezoekers in hun appartement gekregen hebben die geen uitnodiging hadden.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Schoenmaker blijf bij uw leest.
Het meest gegeerd zijn open bebouwingen, en in tegenstelling tot wat het buikgevoel zou suggereren, mét omheining, gelegen vlakbij een drukke weg en niet gelegen in een doodlopende straat. Men komt daar meestal ook niet binnen via de voordeur maar bij voorkeur gewoon via een raam/schuifdeur langs de achterzijde van de woning. Bovendien daalt het inbraakrisico in huizen die vanuit minstens 2 buurwoningen zichtbaar zijn nog eens met de helft.
Maar je kan toch nog altijd beter in een afgelegen doodlopende straat wonen dan in een wijk met open bebouwingen en goede vluchtwegen vlak bij een gewestelijke verbindingsweg of in de nabijheid van een autosnelweg.
Inbrekers houden niet van het risico om ongezien bekeken te worden noch van een gebrek aan een snelle vrije aftocht en het risico bij toeval ingesloten te worden.

Maar hey, wanneer iemand zich tussen de twee oren gerust gesteld voelt door het plaatsen van een alarm en/of een kluisdeur als voordeur omdat de buren of bijna iedereen in de omgeving het ook doet, gewoon doen. De economie vaart er wel bij. Je moet ook niet altijd ongezien via de achterdeur van je geld beroofd worden. Sommigen kiezen ervoor om er zelf aan mee te werken om zich eenmalig of maandelijks veel geld afhandig te laten maken. :-D
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”