de grootste vragen zijn gewoon:
wil je het zelf installeren of laten installeren?
ik zou laten installeren, dat je zeker bent van de correcte plaatsing & garantie etc
wil je om de x jaar batterijtjes wisselen of bedraad ? (jablotron heeft een levensduur van 1 a 2 jaar aangeraden, maar 3-5 realistisch, afhankelijk van activaties)
ik zou aanraden te laten installeren, en dus bekabeld te werken (dan heb je er letterlijk geen kijken meer naar, tot je na +/- 10j de detectors hun lens soms moet vervangen)
boeit wetgeving je iets of niet?
in theorie moet je als je een buitensirene hebt, je alarm ook laten plaatsen & jaarlijks laten keuren, in sommige zones zal je ook effectief beboet worden bij vals alarm
verder is het vooral persoonlijke voorkeur en wat je zoekt qua prijs/kwaliteit.
zelf zou ik ook jablotron aanraden (of eventueel risco).. zijn beide vrij eenvoudige systemen en er zijn meer als genoeg installateurs voor beide.
ajax zou ik nog niet onmiddelijk aanraden, al heb ik wel gehoord dat de problemen er stilaan uit zouden zijn.... maar dat ecosysteem is/was vooral bedoeld voor domotica eigenlijk.
Dizzy schreef: 05 jan 2023, 11:39
Zelf heb ik het Jablotron systeem. De installateurs/verkopers proberen inderdaad vaak u een abo aan te smeren maar je kan perfect dat systeem zelf beheren. Vraag wel de code voor totale toegang.
klopt, als je het niet gaat laten onderhouden zelf de code vragen.
weet wel dat je vanaf dat moment ook geen garantie meer hebt, en aansprakelijk bent voor de goede werking van het systeem - de firma die het geplaatst heeft zal vanaf dan geen aansprakelijkheid meer dragen.
Dizzy schreef: 05 jan 2023, 12:16
Die "service" wordt zwaar overdreven. Er zal niemand komen als er een inbraak zou zijn, toch niet voor deze al lang vertrokken is. Het verwittigen kan je ook zelf en zelfs automatisch laten doen.
dat ligt aan de overeenkomst die je maakt met de centrale, en de politiezone zelf.
in theorie is de volgorde: alarm => meldkamer verifieert alarm => meldkamer belt klant => klant beslist zelf ter plaatse te gaan, of draagt de meldkamer op de politie te verwittigen.
dat kan ook alarm => meldkamer brengt politie op de hoogte
de reden dat dit meestal niet zo is, is omdat het vaak toch uiteindelijk een vals alarm is (hond, kat, vergeetachtige buurvrouw die aan het raam kwam kloppen, ....),
en de politie daarvoor effectief boetes uitschrijft, wat niemand wil.
dus in het kort zou mijn advies zijn:
- laat een jablotron systeem installeren door een installateur
- laat ze dat bekabeld installeren
- gebruik geen meldkamer, maar de push & eventueel sms meldingen van jablotron (afhankelijk van de meldingen die je wil, zijn de smsjes betalend)
- en vraag de code als je geen kosten wil doen aan onderhoud (hoewel dat normaal mee moet vallen, afhankelijk van de installateur)
een extraatje dat ik adviseer, afhankelijk van de kost, is om enkel met magneetcontacten te werken, maar dat moet dan op ramen en deuren.
reden hiervoor is simpelweg omdat je dan het alarm kan opzetten en je nog het hele huis kan doorwandelen zonder het alarm af te laten gaan,
wat wel wat extra comfort & gemoedsrust kan opbrengen.. afhankelijk van budget natuurlijk, want dit is de duurdere optie
openaf schreef: 05 jan 2023, 16:43
Draadloos is gewoon niet betrouwbaar.
dat valt te bezien... wel als je 868mhz gebruikt, er encryptie is tussen de toestellen, en al de toestellen 2-way zijn.
op het moment dat je dan een jammer ertussensteekt, krijg je automatisch een sabotage alarm (bon, natuurlijk als je toevallig de sirene gaat jammen gaat die niet af, maar je krijgt dan dus nog steeds een melding)
het is eerder onbetrouwbaar om de centrale maar 1 uplink te geven, kies dus bv bij jablotron voor een centrale met ethernet (dus internet) en gsm (dus 4g),
zodat je nog berichten krijgt als je bv geen internet meer zou hebben door een stroompanne (want de 4g modem krijgt dan nog stroom via de centrale zelf)
dat gezegd zijnde is bekabeld natuurlijk zowat altijd beter, maar zeggen dat draadloos niet betrouwbaar is, dat is wel verleden tijd.