Fiberklaar

Discussies over glasvezel en fiber to the home horen hier thuis
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 246 keer
Bedankt: 1641 keer
Recent bedankt: 13 keer

philippe_d schreef: 08 sep 2022, 15:52Hoewel Telenet in de (verre?) toekomst zal afstappen van Coax/Docsis, zijn de huidige Telenet FFTH installaties - voor zover ik het gebrijp - gebaseerd op RFoF.
Ja, Telenet gebruikt momenteel RFoF in nieuwbouwverkavelingen omdat ze dan verder in het netwerk niets moeten aanpassen. Gewoon de fiber op de bestaande node aansluiten en klaar.
Maar dat is geenszins toekomstgericht, in Fiberklaar-gebied zal het wel XGS-PON worden met een abonnement dat als twee druppels water lijkt op dat van Proximus. Want de trage upload op coax (en dus RFoF) begint Telenet klanten te kosten in de FTTH-gebieden.
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 100 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dizzy schreef: 08 sep 2022, 15:16
Vreemd dat ze nog niet afgekomen zijn met een Vlaamse fiber, een Waalse en een Brusselse. Dan uiteraard nog wat kabels met faciliteiten. Voor elk van die kabels een beheersfirma met bijhorende administratie per provincie. :bang:
Fiberklaar bestaat enkel in Vlaanderen. Unifiber doet enkel Wallonië. Een nog op te richten JV tussen Proximus en Ethias doet enkel de Oostkantons.

Brussel zal waarschijnlijk volledig door Proximus zelf gedaan worden.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 59 keer

Wel straf: Brief in de bus gekregen dat ons gebied zogezegd Fiberklaar is, maar lees nu het volgende in de krant:
Als minstens 20% van de inwoners van de gemeente interesse heeft, dan wordt het volledige aansluitbaar gebied fiberklaar gemaakt.
Bron: https://www.gva.be/cnt/dmf20220913_92813477

Is dat niet wat optimistisch, 20% van de inwoners die binnen de maand gaan inschrijven??? Laten we eerlijk zijn, de helft die bij Telenet zit zal daar waarschijnlijk blijven.
Dan moet je nog de andere helft overtuigd zien te krijgen. Dan spreken we nog niet over de mensen die geen internet hebben of willen.
stevos
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Avenger 2.0 schreef: 13 sep 2022, 10:18 Wel straf: Brief in de bus gekregen dat ons gebied zogezegd Fiberklaar is, maar lees nu het volgende in de krant:
Als minstens 20% van de inwoners van de gemeente interesse heeft, dan wordt het volledige aansluitbaar gebied fiberklaar gemaakt.
Bron: https://www.gva.be/cnt/dmf20220913_92813477

Is dat niet wat optimistisch, 20% van de inwoners die binnen de maand gaan inschrijven??? Laten we eerlijk zijn, de helft die bij Telenet zit zal daar waarschijnlijk blijven.
Dan moet je nog de andere helft overtuigd zien te krijgen. Dan spreken we nog niet over de mensen die geen internet hebben of willen.
Ze tellen de bestaande Proximus koperklanten mee, dwz dat je al een groot aantal hebt. En uiteraard iedereen die intekent, maar ook diegenen die de aansluiting laten leggen, zonder klant te worden bij een provider.
Zo kom je snel aan 20%, hoe verklaar je anders dat nog geen enkele gemeente waar ze de campagne lanceren, de uiteindelijke uitrol niet doorgegaan is.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Avenger 2.0 schreef: 13 sep 2022, 10:18Is dat niet wat optimistisch, 20% van de inwoners die binnen de maand gaan inschrijven???
Proximus rapporteerde op 29 juli 2022 dat ze 194 000 actieve fiberlijnen hebben op 1 031 000 aansluitbare woningen.
Dat is een netwerkpenetratie van 19,2 % en dat betreft de periode tot eind juni 2022 toen het fiberaanbod van Mobile Vikings nog maar pas beschikbaar was. Dus ik veronderstel dat het aantal actieve fiberlijnen dit kwartaal boven de 20% zal stijgen. Het verbeterde fiberaanbod van EDPnet zal nu ook wel VDSL2-klanten over de streep trekken.
Die 20% inschrijvingen lijkt me realistisch, al zal er in bepaalde regio's niet veel overschot zijn omwille van Telenet.
Avenger 2.0 schreef: 13 sep 2022, 10:18Laten we eerlijk zijn, de helft die bij Telenet zit zal daar waarschijnlijk blijven.
De gemiddelde netwerkpenetratie van Telenet is iets minder dan 60%, dit betekent dat er tot 40% van de Vlaamse bevolking geen enkele Telenet-dienst heeft.
Oftewel dat Proximus rond de 35% netwerkpenetratie heeft op haar kopernetwerk in Vlaanderen.
JAMIN001
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

Blijkbaar legt Fluvius (Netco) ook glasvezel als Fiberklaar ook fiber legt…

Een artikel van HLN :
“ Normaal gezien zou de firma Fiberklaar van 12 tot en met 30 september gewerkt hebben aan het glasvezelnet in de Tramstraat, waardoor er eenrichtingsverkeer zou gelden.
Die werken worden nu echter uitgesteld. Zo kunnen ze samenlopen met de plannen van Fluvius en moet de stoep maar één keer opengebroken worden.“
slyoldfox
Starter
Starter

Hoi,

Even laten weten dat er in Hemiksem ook fiberklaar komt.

De aankondiging kwam in de grote vakantie. Ik heb mij meteen ingeschreven op alles en nog wat.

Ik ging voor rapidXS gaan maar mijn adres was niet gekend in hun API bij de adrescheck (je kan zelf de API queryen op straatnamen als je wat creatief bent).

Ik heb toen gemailed naar Fiberklaar dat ik wel degelijk een aansluiting wou, al zeker omdat 20m verder een straat ligt die wel herkend werd bij RapidXS.

Ik wist natuurlijk al van dit forum dat er wellicht geen aansluiting zou komen omdat het een nieuwbouw betreft waar reeds een PX fibre ligt en toen de hoop opgegeven. Dat hadden ze ook effectief geantwoord vanuit de helpdesk uit.

Eind augustus toch een brief in de bus dat aannemers zouden langskomen in de straten, deze week (14/9) telefoon gehad dat iemand in de straat moest zijn en iemand komen kijken.

Ze zag de PX lijn en twijfelde al wat en heb gezegd dat ik expliciet wél Fiberklaar nog wou omdat ik een vrije keuze van provider wens.

Mevrouw heeft toen een collega gebeld en die zei dat de survey gewoon ingevuld moest worden (foto's trekken van waar ze kunnen doorblazen, naam, handtekening) en dat ze dit zeker gingen proberen het in orde te maken. Blijkbaar moest ze bij nog iemand zijn in de wijk hier.

Helemaal grappig is dat ze pas later de PX putjes in de straat zag ... alsof die dat precies niet weten :-)

Ik laat nog iets weten hoe het hier verder afloopt, ik ben heel benieuwd alvast.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 878 keer
Bedankt: 3175 keer
Recent bedankt: 28 keer

Hoewel ik sympathie heb voor jouw wens om de Fiberklaar glasvezel binnen te krijgen, zou ik het toch erg vinden als dat gebeurt.
2 fiberberaansluitingen is toch geld verkwanselen, en er zijn dringender plaatsen waar glasvezel nodig is, dan het aansluiten van een gebouw dat al glasvezel binnen heeft, toch?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 420 keer

Het was veel beter indien er maar 1 kabel gelegd werd en iedereen deze kon gebruiken. Te logisch voor België :bang:
-----------------------------------------------------------------------
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 262 keer
Bedankt: 380 keer
Recent bedankt: 4 keer

philippe_d schreef: 16 sep 2022, 15:29 Hoewel ik sympathie heb voor jouw wens om de Fiberklaar glasvezel binnen te krijgen, zou ik het toch erg vinden als dat gebeurt.
Ik zou het erger vinden dat, omdat Px fiber heeft gelegd, ik geen provider naar keuze zou mogen maken en dus meer zou moeten betalen of mindere specs zou krijgen dan wat ik wil.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
raf1
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef: 16 sep 2022, 15:29Hoewel ik sympathie heb voor jouw wens om de Fiberklaar glasvezel binnen te krijgen, zou ik het toch erg vinden als dat gebeurt.
Ik niet, Fiberklaar is het enige netwerk dat op fysiek niveau open is voor alle providers. Een provider kan bijvoorbeeld 10 Gbps symmetrisch aanbieden op het Fiberklaar-netwerk zonder dat Proximus of Telenet dat kunnen verhinderen.
Alle andere netwerken, met name Proximus koper, Telenet coaxkabel, Proximus glasvezel zijn slechts "virtueel" of eerder "fake" open waarbij de duopolisten nog steeds alle controle hebben over de aangeboden diensten en bijhorende snelheidsprofielen.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 59 keer

Krijgt die Fiberklaar aparte wijkkasten of waar komt al die glasvezel samen? Hoe wordt dit dan gekoppeld met Proximus (of een andere provider)?
slyoldfox
Starter
Starter

philippe_d schreef: 16 sep 2022, 15:29 Hoewel ik sympathie heb voor jouw wens om de Fiberklaar glasvezel binnen te krijgen, zou ik het toch erg vinden als dat gebeurt.
2 fiberberaansluitingen is toch geld verkwanselen, en er zijn dringender plaatsen waar glasvezel nodig is, dan het aansluiten van een gebouw dat al glasvezel binnen heeft, toch?
Ik snap je punt helemaal, maar ik heb ook niet gevraagd om een Proximus fibre toen het huis er kwam. Ik had ze zelf geweigerd moest ik de keuze gehad hebben, want ik zit liever *niet* in de duopolie.
slyoldfox
Starter
Starter

Avenger 2.0 schreef: 16 sep 2022, 16:58 Krijgt die Fiberklaar aparte wijkkasten of waar komt al die glasvezel samen? Hoe wordt dit dan gekoppeld met Proximus (of een andere provider)?
Dit is dus ook wat mij onduidelijk is. Als alle providers onder fiberklaar in feite toch Proximus profielen aan het afnemen zijn, dan hoef ik geen Fiberklaar natuurlijk. Hier vind ik ook niet echt duidelijk antwoord op.

Ik zie bvb dat Edpnet nu ook op de Fiberklaar pagina staat en dat ze er een aparte pagina zelf voor hebben.
https://www.edpnet.be/nl/fiberklaar.html

Moeten we daaruit opmaken dat Edpnet zowel PX gaat resellen als eigen infrastructuur (en andere profielen) zal aanbieden op Fiberklaar? Ik heb de indruk dat eigenzinnige Edpnet graag die shift zou maken, om af te zijn van de hoge reseller prijzen van PX?

Dat is *exact* de reden waarom ik wél die lijn wil. Ik ben IT'er en push regelmatig naar de cloud, ik verlies veel tijd met de trage upload. Ik heb nood aan symmetrisch profiel. Maar ik ben nu ook geen zelfstandige die evenveel kan neertellen als mijn vroegere werkgever die betaalde voor een dedicated fibre bij Telenet (ik heb die destijds laten aanleggen en de prijs vastgelegd).

PS: altijd trouwen klant geweest van Edpnet, dus als ze die weg opgaan ben ik instant weg bij Telenet.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Fiberklaar plaatst per 4000 aansluitingen een PoP waar providers fysieke toegang krijgen tot de fiber. (zie foto)
Bijlagen
pop_fiberklaar.jpg
philippe_d
Moderator
Moderator

raf1 schreef: 16 sep 2022, 16:29 Ik niet, Fiberklaar is het enige netwerk dat op fysiek niveau open is voor alle providers. Een provider kan bijvoorbeeld 10 Gbps symmetrisch aanbieden op het Fiberklaar-netwerk zonder dat Proximus of Telenet dat kunnen verhinderen.
Begrijp me niet verkeerd. Ik zou ook liever een Fiberklaar aansluiting hebben.
Wat ik bedoel zijn de prioriteiten. Ik zie liever dat ze eerst mijn straat aansluiten, dan fiber leggen in een straat die al fiber heef :wink:

Toegevoegd na 5 minuten 49 seconden:
slyoldfox schreef: 16 sep 2022, 17:18 Moeten we daaruit opmaken dat Edpnet zowel PX gaat resellen als eigen infrastructuur (en andere profielen) zal aanbieden op Fiberklaar? Ik heb de indruk dat eigenzinnige Edpnet graag die shift zou maken, om af te zijn van de hoge reseller prijzen van PX?
Nee, ik denk dat dit een voorbarige conclusie is.
Op de site https://www.edpnet.be/nl/fiberklaar.html zijn de aangeboden EDPNet profielen (fiber XS, Fiber XL) exact dezelfde.
Dus EDPNet via Fiberklaar is volgens mij ook via Proximus?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 420 keer

Wat moet ik dan zeggen, ik heb pas fiber en ze zijn het deze week nog eens opnieuw komen installeren omdat ze het verprutst hadden. Zo schiet het natuurlijk niet op... voor anderen.

Ik was de enige die geen problemen had bij de installatie maar toen ze de buren aansloten was mijn lijn er ook aan :bang:
Ze mogen ook nog eens terugkomen want de stoep is nu troep.

Ik vraag me echt af wat voor opleiding ze die mannen geven.
-----------------------------------------------------------------------
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
leeyuentuen
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 6 keer

raf1 schreef: 16 sep 2022, 17:40 Fiberklaar plaatst per 4000 aansluitingen een PoP waar providers fysieke toegang krijgen tot de fiber. (zie foto)
is deze pop niet van sint-niklaas?
raf1
Elite Poster
Elite Poster

leeyuentuen schreef: 17 sep 2022, 00:18 is deze pop niet van sint-niklaas?
Inderdaad.
slyoldfox
Starter
Starter

philippe_d schreef: 16 sep 2022, 19:49
raf1 schreef: 16 sep 2022, 16:29 Ik niet, Fiberklaar is het enige netwerk dat op fysiek niveau open is voor alle providers. Een provider kan bijvoorbeeld 10 Gbps symmetrisch aanbieden op het Fiberklaar-netwerk zonder dat Proximus of Telenet dat kunnen verhinderen.
Begrijp me niet verkeerd. Ik zou ook liever een Fiberklaar aansluiting hebben.
Wat ik bedoel zijn de prioriteiten. Ik zie liever dat ze eerst mijn straat aansluiten, dan fiber leggen in een straat die al fiber heef :wink:

Ja dat snap ik helemaal :/

Toegevoegd na 5 minuten 49 seconden:
slyoldfox schreef: 16 sep 2022, 17:18 Moeten we daaruit opmaken dat Edpnet zowel PX gaat resellen als eigen infrastructuur (en andere profielen) zal aanbieden op Fiberklaar? Ik heb de indruk dat eigenzinnige Edpnet graag die shift zou maken, om af te zijn van de hoge reseller prijzen van PX?
Nee, ik denk dat dit een voorbarige conclusie is.
Op de site https://www.edpnet.be/nl/fiberklaar.html zijn de aangeboden EDPNet profielen (fiber XS, Fiber XL) exact dezelfde.
Dus EDPNet via Fiberklaar is volgens mij ook via Proximus?
Ja dat klopt inderdaad dat die blokken de EDPnet profielen weergeven. Maar ... als ik de adrescheck doe via de pagina https://www.edpnet.be/nl/thuis/internet.html dan krijg ik als resultaat.
Internet via fiber is beschikbaar op je adres!

Te verwachten snelheden:1
Max: 500,00 Mbps down/100,00 Mbps up
Min: 500,00 Mbps down/100,00 Mbps up
Normaal: 500,00 Mbps down/100,00 Mbps up
Doe ik dit op:
https://www.edpnet.be/nl/fiberklaar.html

Dan krijg ik:

Jouw woning is bijna Fiberklaar!

Bestel hieronder het fiberabonnement dat bij je past. We houden je op de hoogte wanneer het netwerk wordt aangelegd (dit hangt af van het percentage geïnteresseerden in jouw regio).
Dan zijn fiber XS en Fiber XL blurred en kan ik ze niet kiezen.

Is er iemand met een opgelerverde Fiberklaar lijn die eens kan testen wat voor resultaat dit geeft via de Fiberklaar pagina?
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

slyoldfox schreef: 17 sep 2022, 07:51 Dan zijn fiber XS en Fiber XL blurred en kan ik ze niet kiezen.

Is er iemand met een opgelerverde Fiberklaar lijn die eens kan testen wat voor resultaat dit geeft via de Fiberklaar pagina?
Bij mij zijn ze niet geblurred en krijg ik de klassieke XS en XL waarden (150/100 en 500/100).

Fiber is nog niet aangelegd maar FK is al wel komen kijken.
Bye, Maurice
Taaner242
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 19 keer

JAMIN001 schreef: 13 sep 2022, 16:50 Blijkbaar legt Fluvius (Netco) ook glasvezel als Fiberklaar ook fiber legt…

Een artikel van HLN :
“ Normaal gezien zou de firma Fiberklaar van 12 tot en met 30 september gewerkt hebben aan het glasvezelnet in de Tramstraat, waardoor er eenrichtingsverkeer zou gelden.
Die werken worden nu echter uitgesteld. Zo kunnen ze samenlopen met de plannen van Fluvius en moet de stoep maar één keer opengebroken worden.“
Staat toch niet dat Fluvius ook een glasvezel zal leggen daar? Zij beheren elektriciteits-, aardagas- en warmtenetten en zelfs rioleringen. En ook communicatienetwerken...
slyoldfox
Starter
Starter

raf1 schreef: 16 sep 2022, 17:40 Fiberklaar plaatst per 4000 aansluitingen een PoP waar providers fysieke toegang krijgen tot de fiber. (zie foto)
Dus Hemiksem 11000 man groot. Krijgt 3 PoPs waar iedere provider (neem nu WeServe) zijn eigen router moet neerplanten en de rest gaat dan via een dark fibre (?) van PX (?) naar (?)

Veel vraagtekens :-)
raf1
Elite Poster
Elite Poster

slyoldfox schreef: 17 sep 2022, 21:07Dus Hemiksem 11000 man groot. Krijgt 3 PoPs waar iedere provider (neem nu WeServe) zijn eigen router moet neerplanten en de rest gaat dan via een dark fibre (?) van PX (?) naar (?)
Het gaat om het aantal aansluitbare woningen in een bepaald gebied. Niet de inwoners. Dus reken bijvoorbeeld 1 PoP in Hemiksem.
Fiberklaar zal zijn netwerk ook wel zo ontwerpen dat een PoP bij oplevering gemakkelijk aansluitbaar is op dark fiber van bijvoorbeeld Eurofiber.

Een provider moet dus gewoon maar z'n router in de PoP neerplanten en dark fiber tussen die PoP en zijn eigen netwerk bestellen. Wanneer je dan internet bestelt bij die provider, zorgt Fiberklaar dat de fiber vanuit je woning naar de apparatuur van de operator in de PoP wordt gepatcht. Thuis moet je dan alleen nog je modem met het fiberaansluitpunt verbinden en je bent online.

Alle details over het Fiberklaar-netwerk kan je trouwens nalezen in het ontwerp van referentie-aanbodhttps://bipt.be/operatoren/publicatie/voorafgaande-raadpleging-over-het-referentieaanbod-van-fiberklaar
Chris_147
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 3 keer

Hoe lang duurt het ongeveer tussen straat openbreken en aansluiting naar huis maken?
Net voor bouwverlof is fiber in mijn straat gelegd, ze zijn nu nog bezig met aansluitingen in andere straten (Oud-Turnhout).
Maar heb niets meer gehoord wanneer de huisaansluiting gemaakt zou kunnen worden.
Flying
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 3 keer

Volgens de presentatie van Fiberklaar die ik zag was er een termijn van drie maanden tussen de aanleg en aansluiten. Hoe het in de praktijk zit, geen idee. Dat zal afhankelijk zijn van provider tot provider. Eerder was er ook discussie over RapidXS/Multifiber en de installatie van hun materiaal in de kast. Ik weet niet of iemand dat ondertussen kan uitklaren.

Ik heb een update gekregen dat de werken in de straat hier gepland staan voor oktober/november. Eens die werken achter de rug zijn ga ik contact opnemen met RapidXS, waar ik een abonnement heb aangevraagd, voor de GPON-module en voor een planning. Als ze het materiaal niet meteen plaatsen, ga ik eerst een abonnement aan bij Mobile Vikings om de termijn te overbruggen.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

Blijkbaar mag Fiberklaar opnieuw beginnen met glasvezel aanleggen in Dendermonde, de klachten over slecht herleggen van de voetpaden e.d. zijn van de baan. Herstart 26/9.
Bye, Maurice
marzman
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 17 keer

Ik krijg in Turnhout nu ook veel reclame, dus ik denk dat ze binnenkort (?) beginnen in mijn wijk. Briefjes in de bus, infomomenten via teams en real life, reclame op facebook.

EIgenlijk ben ik alleen geintereseerd in de planning (wanneer?), daar zullen ze misschien iets over vertellen op dat infomoment maar om daarvoor nou speciaal naar een infomoment te moeten? (die via teams is net op een lastige datum, ik heb me wel aangemeld maar weet niet of het lukt) Als ze dat gewoon op de website zetten is dat ook prima dan zie ik dat daar wel. Ik heb momenteel Orange en dat is ook goed, maar het is wel fijn om er een goed netwerk naast te hebben als alternatief (vdsl is hier te langzaam).

En hoe ze het gaan doen ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Proximus telefoonlijnen liggen nu in de grond volgens mij en Telenetkabel loopt over de gevel.
Chris_147
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 3 keer

marzman schreef: 22 sep 2022, 10:41 Ik krijg in Turnhout nu ook veel reclame, dus ik denk dat ze binnenkort (?) beginnen in mijn wijk. Briefjes in de bus, infomomenten via teams en real life, reclame op facebook.

EIgenlijk ben ik alleen geintereseerd in de planning (wanneer?), daar zullen ze misschien iets over vertellen op dat infomoment maar om daarvoor nou speciaal naar een infomoment te moeten? (die via teams is net op een lastige datum, ik heb me wel aangemeld maar weet niet of het lukt) Als ze dat gewoon op de website zetten is dat ook prima dan zie ik dat daar wel. Ik heb momenteel Orange en dat is ook goed, maar het is wel fijn om er een goed netwerk naast te hebben als alternatief (vdsl is hier te langzaam).

En hoe ze het gaan doen ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Proximus telefoonlijnen liggen nu in de grond volgens mij en Telenetkabel loopt over de gevel.
In Turnhout is men toch al volop bezig om de straten open te breken voor Fiber?

Bij mij, vrijstaand huis met voortuintje, gaat men mijn voortuin openleggen en dan naar binnen boren. Er komt dus iemand langs per geïnteresseerde om in het huis te bekijken wat er gedaan moet worden. Allee, zo iemand is toch bij mij langs geweest.
marzman
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 17 keer

Chris_147 schreef: 22 sep 2022, 11:24
In Turnhout is men toch al volop bezig om de straten open te breken voor Fiber?

Bij mij, vrijstaand huis met voortuintje, gaat men mijn voortuin openleggen en dan naar binnen boren. Er komt dus iemand langs per geïnteresseerde om in het huis te bekijken wat er gedaan moet worden. Allee, zo iemand is toch bij mij langs geweest.
Ik denk op dit moment alleen Turnhout Oost binnen de ring. Ik woon achter het stadspark (Parkwijk) en dat zat niet in die planning (dat stopt bij de ring). Volgens mij wordt het doorgetrokken vanuit oud turnhout, want soms staat in de communicatie oud turnhout ipv turnhout.
JAMIN001
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

In een artikel van HLN stond eind augustus stond deze tekst:
Fiberklaar biedt zelf geen internetabonnementen aan, maar stelt zijn netwerk open voor alle operatoren. Dat wil zeggen dat inwoners van Maldegem de vrije keuze hebben voor de telecomprovider die het meest geschikt is voor diensten zoals internet, digitale tv, clouddiensten, gaming, VR, streaming en telefonie. Op dit moment bieden Proximus, edpnet, Multifiber en RapidXS hun diensten aan op het netwerk van Fiberklaar. Verwacht wordt dat in de toekomst nog andere providers op de fiberkar zullen springen. Ook met Telenet zijn gesprekken aan de gang.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Het kan bijna niet anders dat Fiberklaar en Telenet momenteel met elkaar spreken.
De Netco-deal van Telenet houdt in dat ze maximaal 2 miljard euro investeren om 78% van hun werkingsgebied op FTTH aan te sluiten. Dat gaat dus om 2 667 132 woningen en dat zou dan maar 750 euro per woning kosten.
Fiberklaar investeert 2,5 miljard euro om 1,5 miljoen woningen aan te sluiten. Dat betekent een investeringskost van 1666 euro per woning.

Het financiële plaatje bij Telenet klopt dus niet. 750 euro versus 1666 euro om één woning aan te sluiten. Dat verschil in kostprijs is te groot en daar moet een verklaring voor zijn.
Tazmanian79
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 7 keer

Telenet gaat echt niet het netwerk van Proximus gebruiken hoor. Twee grootste concurrenten.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 88 keer

zeg nooit nooit, hier kan alles :oops:
Internet = Scarlet Loco
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
malinwa001
Pro Member
Pro Member
Twitter: malinawa001
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 12 keer

Kan ook zijn dat telenet al een hoop glas in de grond heeft zitten en daarom minder moet graven, wat uiteindelijk toch de grootste kost is.
Flying
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 3 keer

Zowel Proximus als Telenet hadden al voor de uitrol van FttH glasvezel liggen tot in de straatkasten. Enkel het laatste stuk werd met coax/telefoonkabel gedaan. Je kunt ook niet zomaar de glasvezel die er al ligt, om de verbinding te regelen van de nodes tot een groter knooppunt, gebruiken om rechtstreeks huizen op aan te sluiten.

In gebieden waar de onderaannemers van Fiberklaar de buizen in de grond stoppen, worden ook meteen buizen van Telenet met hetzelfde doel in de grond gestopt. De buizen zijn, behalve het kleur, ook hetzelfde: leeg en klaar om glasvezel erin te blazen. Mogelijk wordt de kost reeds gedeeld tussen de twee in die gebieden waar de blauwe (FK) en zwarte (TN) buizen worden gelegd.
philippe_d
Moderator
Moderator

Tazmanian79 schreef: 25 sep 2022, 09:51 Telenet gaat echt niet het netwerk van Proximus gebruiken hoor. Twee grootste concurrenten.
Ooit zullen ze (hopelijk) daartoe verplicht worden door wetgever/regulator
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Tazmanian79 schreef: 25 sep 2022, 09:51Telenet gaat echt niet het netwerk van Proximus gebruiken hoor. Twee grootste concurrenten.
Vandaag is verduidelijkt op de Capital Markets Day van Telenet dat dit wél gaat gebeuren: https://investors.telenet.be/publicatio ... arket-days
In de "medium-dense area's" gaat Telenet ook gebruikmaken van "Wholebuy" van andere operatoren. Het zou om 25% van de aansluitbare huizen gaan, dus 854 850 woningen. Dus dat komt er op neer dat in een deel van de toekomstige Fiberklaar-gebieden Telenet via wholesale gaat werken.
Wie anders dan Fiberklaar en Proximus bieden in die gebieden wholesale aan?
Afbeelding
Bijlagen
netcoftth.png
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 152 keer

raf1 schreef: 26 sep 2022, 17:08 Vandaag is verduidelijkt op de Capital Markets Day van Telenet dat dit wél gaat gebeuren: https://investors.telenet.be/publicatio ... arket-days
...
En zo gaat Telenet z'n leiderschap t.o.v. Proximus nog versterken.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 673 keer
Bedankt: 430 keer
Recent bedankt: 6 keer

Wat beschouwen ze als highdense en mediumdense?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Plaats reactie

Terug naar “Glasvezel en FTTH”