HP Z420 ECC geheugenprobleem
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
- Bedankt: 12 keer
Mijn partner heeft een HP Z420 server gekregen van zijn werk vanwege een afschrijving en gezien de beperkte geheugen van 8 GB, heeft die op 2dehands 2x4 GB DDR3 ECC (double rank) gekocht, dat echter incompatibel is in combinatie met het bestaande geheugen van 4x2 GB DDR3 ECC (single rank). Het is ofwel 2x4 GB, dan wel 4x2 GB dat werkt, waardoor er totaal geen geheugen winst te behalen is. Volgens de HP handleiding neemt de server de snelheid aan van het langzaamste geheugen, maar de combinatie werkt voor geen kanten en start de computer gewoon niet op en geeft die gewoon een paar piepen als teken dat er iets mis is. Weet iemand wat de oorzaak is van dit probleem, want de handleiding geeft geen aanwijzingen m.b.t. het al dan niet mengen van single en double rank geheugen ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
- Bedankt: 125 keer
De door jou beschreven geheugenconfiguratie is niet ondersteund volgens de gegevens van HP (zie pagina 13 van de QuickSpecs).
Misschien kan je "iets werkend" krijgen mits een educated guess.
Bijvoorbeeld: alle 2GB modules toewijzen aan één CPU en alle 4GB modules toewijzen aan de andere CPU.
Misschien kan je "iets werkend" krijgen mits een educated guess.
Bijvoorbeeld: alle 2GB modules toewijzen aan één CPU en alle 4GB modules toewijzen aan de andere CPU.
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 605 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Stefaand schreef:Weet iemand wat de oorzaak is van dit probleem?
ECC geheugen is een b*tch, zo simpel is het.Stefaand schreef: 2x4 GB DDR3 ECC (double rank) gekocht, dat echter incompatibel is in combinatie met het bestaande geheugen van 4x2 GB DDR3 ECC (single rank).
als je echt geheugen wil uitbreiden: zoek 1 bepaald type ram, dat opgelijst is als ondersteund, en koop dat aan in de combinatie die ondersteund is.
anders zal je server nooit booten.
het lijstje hierboven is erg duidelijk (heb al minder duidelijke gezien) en je kan ook nog gewoon UDIMM gebruiken (als het RDIMM is is nog irritanter imho)
als je 16 wil zou ik gaan voor de 8x2gb latjes, dan moet je ook niet zorgen dat je in de juiste slots steekt gezien ze allemaal gevuld zouden zijn.
neem natuurlijk wel 8 dezelfde latjes!
-
- Elite Poster
Ik zou eerder stellen dat HP de b*tch is...Splitter schreef:ECC geheugen is een b*tch, zo simpel is het.
Moederborden/firmware van andere fabrikanten kunnen heel wat minder strikt zijn betreffende de toegelaten geheugenconfiguraties.
Anderzijds kan men heden toch wel redelijk makkelijk DDR3 ECC geheugen vinden aan een (zeer) lage prijs.
Maar inderdaad wel héél goed uitkijken naar de specificaties bij aankoop!!
-
- Pro Member
Ik denk dat ik het probleem gevonden heb:
De oorspronkelijke ECC van 4x2 GB is namelijk unbuffered (UDDR)
De gekochte kit van 2x4 GB is echter registered (RDDR)
Dat zegt de BIOS toch.
Ik wist zelfs niet dat er verschillende soorten ECC geheugen bestaat, weet zelfs niet wat het verschil is, gezien allebei wel werken in de server, echter NIET samen.
PS: de server is single CPU, dus het toewijzen van simm's naar de andere CPU is dus niet van toepassing.
De oorspronkelijke ECC van 4x2 GB is namelijk unbuffered (UDDR)
De gekochte kit van 2x4 GB is echter registered (RDDR)
Dat zegt de BIOS toch.
Ik wist zelfs niet dat er verschillende soorten ECC geheugen bestaat, weet zelfs niet wat het verschil is, gezien allebei wel werken in de server, echter NIET samen.
PS: de server is single CPU, dus het toewijzen van simm's naar de andere CPU is dus niet van toepassing.
-
- Elite Poster
Ja, ik lees het net "Single LGA2011".
Dus best strikt houden aan de ondersteunde configuraties.
PS Unbuffered versus Registered ECC
Volgens de QuickSpecs van HP...NOTE: Only unbuffered DDR3 DIMMs are supported.
-
- Pro Member
Blijkbaar werkt registered (buffered) geheugen ook op het moederbord, gezien het feit dat de 2x4 GB modules vlekkeloos herkend worden.Ordon schreef:Ja, ik lees het net "Single LGA2011".
Volgens de QuickSpecs van HP...NOTE: Only unbuffered DDR3 DIMMs are supported.
-
- Elite Poster
Ja, en daarom kan je best eens kijken welk exact HP type nummer vermeld staat op het moederbord (en dan Googlen dus).
Vaak gebruiken ze verschillende versies van moederbord in dezelfde reeks (zoals mogelijks in jouw HP Z420).
En aldus is het meer dan aangeraden om verder te zoeken naar de specificaties om 100% zeker te zijn.
Want deze kunnen soms (behoorlijk) verschillend zijn.
Zoals ik al schreef: HP is a b*tch...
PS Er bestaat blijkbaar een "Version 1" (Sandy Bridge) en een "Version 2" (Sandy Bridge en Ivy Bridge) waarvan je inderdaad mag verwachten dat er een verschil is betreffende ondersteund geheugen en ondersteunde geheugen configuraties. Motherboard spare part numbers: 708615-001 en 708615-601 bestaan alvast, maar het is me niet duidelijk of dit het verschil is tussen versie 1 en 2...
PS2 Er zijn mensen waar zelfs 128GB (8x16GB RDIMMs) zonder meer stabiel draait op een Z420 v2.
Vaak gebruiken ze verschillende versies van moederbord in dezelfde reeks (zoals mogelijks in jouw HP Z420).
En aldus is het meer dan aangeraden om verder te zoeken naar de specificaties om 100% zeker te zijn.
Want deze kunnen soms (behoorlijk) verschillend zijn.
Zoals ik al schreef: HP is a b*tch...

PS Er bestaat blijkbaar een "Version 1" (Sandy Bridge) en een "Version 2" (Sandy Bridge en Ivy Bridge) waarvan je inderdaad mag verwachten dat er een verschil is betreffende ondersteund geheugen en ondersteunde geheugen configuraties. Motherboard spare part numbers: 708615-001 en 708615-601 bestaan alvast, maar het is me niet duidelijk of dit het verschil is tussen versie 1 en 2...
PS2 Er zijn mensen waar zelfs 128GB (8x16GB RDIMMs) zonder meer stabiel draait op een Z420 v2.
Laatst gewijzigd door Ordon 23 feb 2020, 00:36, in totaal 1 gewijzigd.
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 605 keer
- Recent bedankt: 2 keer
mwoah... HP heeft ook bordjes die minder strikt zijn dacht ik, + hp partnumbers (en compatible) zijn eenvoudig te vinden.Ordon schreef:Ik zou eerder stellen dat HP de b*tch is...Splitter schreef:ECC geheugen is een b*tch, zo simpel is het.
Moederborden/firmware van andere fabrikanten kunnen heel wat minder strikt zijn betreffende de toegelaten geheugenconfiguraties.
en ik heb ook al dell en zelfs supermicro bordjes geweten die strikt zijn en je gewoon voor het blok zetten als je niet oplet.
wel een toevoeging: in alle gevallen dat het zever was met de ddr latjes ging het over serverbordjes, socket lga2011, en xeon cpu's.
dus ik durf ook wel te stellen dat het deels aan intel ligt