https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=50&t=52393
Ik heb gebeld met Telenet, vriendelijke mevrouw aan de lijn. Mocht ouwe modem houden, mag de HGW uitproberen en indien niet lukt
teruggaan naar m'n oude modem. Daarom heb ik toch de stap gezet.
De opstelling is nu als volgt:
de hgw deelt ip uit zoals 192.168.0.100 en hoger
poortuitgang 1 hgw naar 5 poort-switch. Op deze switch lan verbindingen naar slaapkamers
uitgang 2 naar lan1 fritz7270
uitgang 3 naar server
Er zijn ook nog 2 wifi printers en een laptop + wat gsm's
Wat is nu het probleem :
Op mijn werkpc kan ik nu niet meer printen, op de pc's die op de switch hangen wel.
mijn werkpc staat in de living. Ik heb deze moeten inpluggen in de fritz, anders kon ik de fritz niet benaderen via de webinterface
pc heeft het ip 192.168.1.100 gekregen
de wlan van fritz heb ik gedisabled, deze van de hgw geenabled. Ik denk dat ik kan bellen via de fritz dus dat werkt al.
Ik heb zo de idruk dat er nu 2 lan's zijn, 1 van 192.168.0.100 tot 255 en 1 van 192.168.1.100 tot 255
m'n pc zit in een ander segment en zo kan ik niet printen.
De oplossing zou zijn 1 lan maken, maar ik weet niet hoe, heb al van alles aangepast, maar niks lukt
In de fritz heb ik 192.168.1.100 al verzet naar 192.168.0.100 maar dan werkt het totaal niet meer.
M'n serverstaat nu rechtstreeks achter de hgw en portforwarding in de hgw en dit werkt, maar Ik zou ook graag de server achter de fritz zetten, niet rechtstreeks op de hgw. Is dit haalbaar? Ik heb dit nu geprobeerd, maar dan werkt het niet meer.
concreet, ik zou willen dat alles elkaar kan benaderen, zowel de fritz als de printers, hierin slaag ik voorlopig niet, of als dit
niet mogelijk is ga ik terug naar een gewone modem gaan, ben al 5 uur bezig, zonde van mijn tijd

Ik weet niet of mijn probleem duidelijk is, anders vraag maar raak..In elk geval van harte bedankt voor het meedenken.