De VPN in kwestie wordt opgezet vanuit de locatie van de klant naar ons kantoor. De VPN functioneert naar behoren gedurende verschillende uren, maar dan valt de snelheid plots terug tot minder dan een tiende. Lees: van 1 megabyte per seconde naar minder dan 100 kilobytes per seconde! De enige manier om terug een normale snelheid te krijgen, is de Telenet modem uitschakelen en weer inschakelen.
Wanneer de snelheid verlaagd is, dan is dit het geval voor ALLE VPN verbindingen, ook deze met andere locaties dan ons kantoor. Ook wanneer we een eigen laptop ter plaatse zetten en een VPN verbinding maken (met eender welk eindpunt), dan zien we dezelfde verlaagde snelheid. Op alle andere plekken werken alle VPN verbindingen vanop dezelfde laptop perfect (en blijven ze dat doen).
De situatie is dus: <COMPUTER> (WIFI) <TELENET> <REMOTE LOCATIE>. Ongeacht welke <COMPUTER> of <REMOTE LOCATIE> we gebruiken, treedt deze terugval op (ELKE dag, op variabele tijdstippen), alleen bij die ene klant. De enige gemeenschappelijke component in de ketting is Telenet. Op het moment van de terugval blijft de snelheid tussen <COMPUTER> en <REMOTE COMPUTER> identiek buiten de VPN om (wij meten dit met een TCP/IP socket die we zelf opzetten tussen dezelfde eindpunten).
Dit is nu twee weken aan de gang, sinds de klant (op ons aanraden, om sneller te kunnen werken!) overschakelde op Telenet. Volgens Telenet is er niets aan de hand, want “alle signalen zijn perfect”. Dat laatste kunnen wij beamen: ongeacht of de VPNs dichtgeknepen worden of niet, blijven we buiten de VPN dezelfde zeer hoge snelheden bereiken. Er is geen enkel verschil in upload of downloadsnelheid op Internet (buiten VPN) op het moment van de terugval doorheen de VPN. De terugval doorheen VPN is er op ALLE computers bij de klant op hetzelfde moment. Er is NOOIT een terugval van ‘gewone’ internetsnelheid.
Alles lijkt dus te wijzen op een of andere ‘logica’ bij Telenet die beslist op alle VPN trafiek af te knijpen, niet op een fysiek probleem met ‘signalen’. Maar dat, stelt Telenet, valt buiten hun verantwoordelijkheid. Zij hebben niets te maken met VPNs. Zolang de gewone snelheid goed is, buiten de VPNs, is er voor Telenet geen enkel probleem.
Wij zijn ten einde raad

Heeft iemand nog een idee voor we de klant met hangende pootjes adviseren om terug te keren naar Belgacom? Dit smaakt erg bitter. Wij zijn al meer dan 10 jaar een ambassadeur voor Telenet en lieten talloze mensen de overstap maken…
PS: op het moment van de reset van de Telenet modem blijft het WAN IP adres identiek.