Dagelijks terugval van snelheid op alle VPN verbindingen

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Luc Kumps
Starter
Starter

Wij gebruiken al vele jaren VPN (PPTP) verbindingen, zowel via Telenet als via andere providers. Nu hebben we echter een zwaar probleem met een VPN bij een klant en Telenet blijft alle schuld ontkennen.

De VPN in kwestie wordt opgezet vanuit de locatie van de klant naar ons kantoor. De VPN functioneert naar behoren gedurende verschillende uren, maar dan valt de snelheid plots terug tot minder dan een tiende. Lees: van 1 megabyte per seconde naar minder dan 100 kilobytes per seconde! De enige manier om terug een normale snelheid te krijgen, is de Telenet modem uitschakelen en weer inschakelen.

Wanneer de snelheid verlaagd is, dan is dit het geval voor ALLE VPN verbindingen, ook deze met andere locaties dan ons kantoor. Ook wanneer we een eigen laptop ter plaatse zetten en een VPN verbinding maken (met eender welk eindpunt), dan zien we dezelfde verlaagde snelheid. Op alle andere plekken werken alle VPN verbindingen vanop dezelfde laptop perfect (en blijven ze dat doen).

De situatie is dus: <COMPUTER> (WIFI) <TELENET> <REMOTE LOCATIE>. Ongeacht welke <COMPUTER> of <REMOTE LOCATIE> we gebruiken, treedt deze terugval op (ELKE dag, op variabele tijdstippen), alleen bij die ene klant. De enige gemeenschappelijke component in de ketting is Telenet. Op het moment van de terugval blijft de snelheid tussen <COMPUTER> en <REMOTE COMPUTER> identiek buiten de VPN om (wij meten dit met een TCP/IP socket die we zelf opzetten tussen dezelfde eindpunten).

Dit is nu twee weken aan de gang, sinds de klant (op ons aanraden, om sneller te kunnen werken!) overschakelde op Telenet. Volgens Telenet is er niets aan de hand, want “alle signalen zijn perfect”. Dat laatste kunnen wij beamen: ongeacht of de VPNs dichtgeknepen worden of niet, blijven we buiten de VPN dezelfde zeer hoge snelheden bereiken. Er is geen enkel verschil in upload of downloadsnelheid op Internet (buiten VPN) op het moment van de terugval doorheen de VPN. De terugval doorheen VPN is er op ALLE computers bij de klant op hetzelfde moment. Er is NOOIT een terugval van ‘gewone’ internetsnelheid.

Alles lijkt dus te wijzen op een of andere ‘logica’ bij Telenet die beslist op alle VPN trafiek af te knijpen, niet op een fysiek probleem met ‘signalen’. Maar dat, stelt Telenet, valt buiten hun verantwoordelijkheid. Zij hebben niets te maken met VPNs. Zolang de gewone snelheid goed is, buiten de VPNs, is er voor Telenet geen enkel probleem.

Wij zijn ten einde raad :bang: . Telenet wil (tegen betaling) een technieker maar die zal alleen maar signalen meten, die zal volgens Telenet geen enkele test doen met een VPN.

Heeft iemand nog een idee voor we de klant met hangende pootjes adviseren om terug te keren naar Belgacom? Dit smaakt erg bitter. Wij zijn al meer dan 10 jaar een ambassadeur voor Telenet en lieten talloze mensen de overstap maken…

PS: op het moment van de reset van de Telenet modem blijft het WAN IP adres identiek.
Laatst gewijzigd door Luc Kumps 27 apr 2016, 11:03, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Luc Kumps schreef:Wij zijn al meer dan 10 jaar een ambassadeur voor Telenet en lieten talloze mensen de overstap maken…
Dan vermoed ik dat je daar geen problemen hebt... en het dus niet echt een specfiek TN probleem is ?

Heeft die nieuwe klant soms zo'n nieuwe witte modem (want daar zijn veel klachten over).
Luc Kumps
Starter
Starter

Ja, het is een witte modem . Voor zover we weten, is het de enige witte bij onze klanten.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Dit lijkt gewoon weer de aloude knijp technologie van telenet. Ze maken geen verschil tussen de business of particulier lijnen.
Hier is het dus mooi om te zien dat je niet zomaar elke klant lukraak maar naar telenet mag over doen schakelen, want "sneller werken" mag je toch eens uitleggen hoe je dat kan doen door enkel naar telenet te gaan :P.

https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=30139

De klant hoeft trouwens geen bittorrent te draaien, ze hebben nooit echt uitgelegd hoe de technologie die ze gebruiken werkt, maar zie geregeld wel mensen die met telenet op een node zitten die wat overbelast is, en dus maar alle niet-HTTP(S) verkeer gaat knijpen.
Luc Kumps
Starter
Starter

Voor alle duidelijkheid: het is NIET zo dat Telenet "alle niet-HTTP(s) verkeer gaat knijpen".
Wij doen zelf een test, en gebruiken daarvoor een TCP/IP socket op poort 7402. Ook wanneer de VPNs dichtgeknepen worden, blijft die socket zeer snel werken. Met dezelfde twee eindpunten, maar doorheen een PPTP VPN, zakt de snelheid soms dramatisch. Dit blijft zo UREN, tot men de Telenet modem reset. Ook wanneer men een VPN maakt met een TOTAAL ander eindpunt, heeft men doorheen de VPN belachelijk lage snelheden.

Voor alle duidelijkheid #2: er is hier hoegenaamd geen sprake van enorme datatrafiek...
In onze test van gisteren stuurden we 1MB om de 5 minuten. Er was verder niemand aanwezig, en om 22.30u werd de VPN dichtgeknepen.
Luc Kumps
Starter
Starter

Het grote verschil met dat verhaal is dat de enige manier om de situatie te normaliseren het resetten van de modem is.
Een ander verschil is dat er nauwelijks trafiek is op die lijn.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Misschien kan je dan eens in de telenet winkels gaan vragen of het mogelijk is van een andere modem te proberen.
Alsnog, wat jij aan verkeer produceert maakt voor telenet niet uit. Je hebt geen private lijn naar je node, evenzeer dat je node niet speciaal voor jou alleen daar staat, maar dat moet delen met meer mensen.
Als die node overbelast is gaat telenet niet speciaal voor jou een extra lijntje leggen of zeggen "he die klant gebruikt maar amper traffiek".
Je zou het kunnen aanmerken bij telenet maar daarvoor ga je niet bij de first line helpdesk terecht voor kunnen geloof ik.

Telenet knijpt trouwens ook veel sneller de upload dicht dan download, dat is iets waar je ook op moet letten bij je VPN.

edit: Hier kan je bijvoorbeeld nog iemand zien met eenzelfde issue als jou : https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=47269#p651470
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 245 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

En als je test met een ander vpn protocol, ipsec bv.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer
Recent bedankt: 5 keer

Er is alleszins een gekend probleem met de witte routers; er is een topic hier waar iemand al een paar keer een vervangrouter heeft gekregen, omdat zijn verbinding onstabiel is met een witte router.

Je hebt neem ik aan de verbinding ook al ns bekabeld geprobeerd?
Laatst gewijzigd door ITnetadmin 27 apr 2016, 14:03, in totaal 1 gewijzigd.
Luc Kumps
Starter
Starter

Tomsworld schreef:En als je test met een ander vpn protocol, ipsec bv.
Dat is inderdaad wat we eerstdaags willen proberen. Ik laat weten wat het oplevert.
Luc Kumps
Starter
Starter

GuntherDW schreef:nog iemand zien met eenzelfde issue
Iedereen is steeds maar bezig over torrents, maar daarvan is hier geen sprake (zou natuurlijk iemand anders op de node kunnen zijn). Bovendien heb ik elders nog nooit gelezen dat het probleem verdween (en dat voor vele uren) na een reset van de modem, terwijl het zonder reset nooit verdwijnt...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer

philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

GuntherDW schreef:Dit lijkt gewoon weer de aloude knijp technologie van telenet. Ze maken geen verschil tussen de business of particulier lijnen.
Hier is het dus mooi om te zien dat je niet zomaar elke klant lukraak maar naar telenet mag over doen schakelen, want "sneller werken" mag je toch eens uitleggen hoe je dat kan doen door enkel naar telenet te gaan :P.
Dit noem ik nu weer eens ISP bashing.
Je hebt het probleem nog niet ernstig bekeken, en 't is weer te wijten aan de knijp technologie.
Waarbij de TS duidelijk aangeeft dat dit probleem zich niet voordoet bij de andere Telenet locaties. Volgens mij dus ergens een "technisch" probleem.
GuntherDW schreef:Telenet knijpt trouwens ook veel sneller de upload dicht dan download, dat is iets waar je ook op moet letten bij je VPN.
Nog een verkeerde beschuldiging. Telenet knijpt absoluut niet aan de download.
In de gevallen waar er geknepen wordt (P-2-P gedurende drukke periodes) wordt de upload geknepen.

Lagere download kan dan ook alleen het gevolg zijn van:
- overbelasting van de node (shared medium).
- smallband bij overschrijden van volume.
- onrechtsreeks gevolg van het knijpen van de upload (gezien iedere download een zeker percentage upload nodig heeft).
ITnetadmin schreef:Cf de gekende router problemen:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 60#p650792
Dit lijkt mij hier inderdaad het technisch probleem te zijn.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Luc Kumps
Starter
Starter

ITnetadmin schreef:Je hebt neem ik aan de verbinding ook al ns bekabeld geprobeerd?
Neen dat deden we nog niet, omdat de verbinding 100% perfect werkt, ook wanneer de VPNs dichtgeknepen worden (om de 5' doe ik een FTP PUT van een file van 1 MB en dat neemt altijd 3 seconden, ook wanneer de snelheid over de VPN plots met een factor 10 naar beneden gaat). Er is werkelijk niet het minste verschil te zien in upload- of downloadsnelheid voor trafiek die buiten de VPNs loopt (dit testten we via socket op poort 7402 - als datzelfde socket doorheen de VPN gaat, lijdt het wel onder de dichtknijping).Hierom zijn we ervan overtuigd dat het geen 'fysiek' probleem is (slechte ontvangst, marginal signal op de kabel...) maar een bepaalde 'softwarelogica' ...
Luc Kumps
Starter
Starter

philippe_d schreef:Dit lijkt mij hier inderdaad het technisch probleem te zijn.
Als de witte modem het probleem is, zou dat dan werkelijk ALLEEN de VPN verbindingen treffen? Is er al 1 gelijkaardig geval geweest in het verleden?
Luc Kumps
Starter
Starter

philippe_d schreef:Telenet knijpt absoluut niet aan de download.
In dit geval lijden zowel upload als download (we hebben die apart gemeten) onder het 'knijpen'. Maar dan wel ALLEEN over een VPN (naar eender waar). FTP of een Eigen socket buiten de VPN blijven perfect werken in alle omstandigheden
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

philippe_d schreef:
GuntherDW schreef:Telenet knijpt trouwens ook veel sneller de upload dicht dan download, dat is iets waar je ook op moet letten bij je VPN.
Nog een verkeerde beschuldiging. Telenet knijpt absoluut niet aan de download.
In de gevallen waar er geknepen wordt (P-2-P gedurende drukke periodes) wordt de upload geknepen.

Lagere download kan dan ook alleen het gevolg zijn van:
- overbelasting van de node (shared medium).
- smallband bij overschrijden van volume.
- onrechtsreeks gevolg van het knijpen van de upload (gezien iedere download een zeker percentage upload nodig heeft).
Tgoh, toen ik ~10 jaar terug nog telenet had kon ik het nocthans vrij duidelijk merken dat ze download knepen en niet de upload.
Met dezelfde regelmaat van de klok zelfs als ub4b.
Ze hebben het inderdaak vaak over torrents, omdat je daarmee het makkelijkste kan merken of ze aan het knijpen zijn als "gewone gebruiker".

Maargoed, als het inderdaad aan de modem ligt is het veel beter inderdaad, die zou je zo kunnen proberen wisselen.
Echter blijf ik erbij dat je niet zomaar iedereen moet "pushen" naar telenet met het verhaal dat ze "sneller kunnen werken" :P.

EDIT: ik had in ~2006-2007 een goed driekwart jaar unlimited door een bug met de telemeter en toen de nieuwe modem, dus traffiek maakte voor mij niet uit. Daarom dat ik ook gewoon overdag kon checken wat torrents deden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

GuntherDW schreef:Tgoh, toen ik ~10 jaar terug nog telenet had
Tien jaar geleden... en op basis daarvan blijven we TN bashen ?

Dit is een probleem wat 99% niet te wijten is aan "aloude knijp technologie"... anders zouden al z'n andere klanten hetzelfde probleem hebben.
Luc Kumps schreef:Als de witte modem het probleem is, zou dat dan werkelijk ALLEEN de VPN verbindingen treffen? Is er al 1 gelijkaardig geval geweest in het verleden?
De witte modems hebben allerlei soorten klachten waarbij weinig logica te vinden is.

Ik kan je dus enkel aanraden terug een "zwarte" modem te vragen als men die nog wil plaatsen (of een modem-only maar dat moet je zelf objectief beoordelen - ik ken je situatie van je klanten niet).
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

r2504 schreef:
GuntherDW schreef:Tgoh, toen ik ~10 jaar terug nog telenet had
Tien jaar geleden... en op basis daarvan blijven we TN bashen ?
Yup, want ub4b heeft het recent nog getest en ze doen het nog altijd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

En ieder probleem is dan automatisch knijpen ? Een beetje objectiviteit zou niet misstaan... moest ik op deze manier troubleshooten zou ik niet ver komen vrees ik.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1960 keer

Luc Kumps schreef:Wij zijn ten einde raad :bang: .
Het is niet slim om PPTP-passthrough door Telenet-homegateways te laten afhandelen. Eén bug (of feature) in hun closed-source firmware is genoeg om al jouw bedrijfsapplicaties in de soep te laten draaien zoals wellicht nu gebeurt.

Laat de Telenet-homegateways onmiddellijk vervangen door modem-only's. Een internetprovider hoeft z'n neus niet in andermans LAN-netwerk te steken.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 156 keer

Ik zou zowieso eens afstappen van PPTP

1) beveiliging is al tijden niet goed genoeg meer
2) pptp is nogal lastig in/uitgaand door 1 NAT router te laten doen, ivm speciaal protocol

Een beetje moderne vpn doet tegenwoordig SSL over 1 poort, wat dan ook nog eens stuk makkelijk te routeren is.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ik zou beginnen met een ander VPN protocol te proberen zoals bvb OpenVPN of iets dergelijks en zo stap per stap dingen uitsluiten.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

Binnenkort is er een velengd weekend. Je zou met je jlant en enkel deze kunnen afspreken om de VPN op te bouwen en gewoon voor het lange weekend open te katen zonder te gebruiken. Op t eind kijk je welke snelheid je nog hebt.

Sent from my D6000 using Tapatalk
Luc Kumps
Starter
Starter

bruma schreef:Binnenkort is er een velengd weekend. Je zou met je jlant en enkel deze kunnen afspreken om de VPN op te bouwen en gewoon voor het lange weekend open te katen zonder te gebruiken. Op t eind kijk je welke snelheid je nog hebt.
Dat vind ik een erg goed idee!
Luc Kumps
Starter
Starter

Na nog heel wat Avonturen is er nogmaals een technieker van Telenet ter plaatse gekomen.
Om een lang verhaal kort te maken: nadat de 'witte' modem vervangen werd door een 'zwarte' werkt alles perfect. De snelheid is identiek aan deze over de witte modem, maar de snelheid over VPN gaat nooit meer naar beneden.

De technieker heeft navraag gedaan en bij zijn collega's waren er ook enkele die al 'problemen' gezien hadden met VPN over de witte variant...

Bedankt voor alle suggesties en dood aan de Witte Modem :-D
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”