Vervangen schijf RAID5
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 871 keer
- Bedankt: 3316 keer
- Recent bedankt: 33 keer
Mijn schoonbroer gebruikt voor zijn videomontage opslag een LaCie 5big Thunderbolt in een RAID 5 opstelling.
10 TB (5 schijven van 2 TB)
Een van de schijven schijnt kapot te zijn (of kapot aan het gaan): rode LED van schijf 3 staat te flikkeren.
Hoe kan je best zo'n schijf vervangen? Gewoon de oude eruit, en de nieuwe erin?
Gaat de rest dan volledig automatisch (data op deze schijf wordt hersteld aan de hand van de parity info op de andere schijven)?
Andere tips om dit veilig te doen?
[EDIT] de kapotte schijf is een "Seagate Barracuda 2000GB"
Een van de schijven schijnt kapot te zijn (of kapot aan het gaan): rode LED van schijf 3 staat te flikkeren.
Hoe kan je best zo'n schijf vervangen? Gewoon de oude eruit, en de nieuwe erin?
Gaat de rest dan volledig automatisch (data op deze schijf wordt hersteld aan de hand van de parity info op de andere schijven)?
Andere tips om dit veilig te doen?
[EDIT] de kapotte schijf is een "Seagate Barracuda 2000GB"
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 468 keer
- Recent bedankt: 3 keer
je hebt 2 mogelijkheden:
- er zit een "hot spare" bij (dus eigenlijk een schijf die niet gebruikt werd en nu automatisch voor recovery is - wss niet het geval
- alle schijven zijn in gebruik en 1 is aan het falen - meest waarschijnlijke scenario
beste optie is om de schijf zo snel mogelijk te vervangen, want als je zou wachten en er gaat een 2de schijf stuk tijdens de rebuilding van de eerste...
- oude eruit, nieuwe erin
- laten rebuilden en *zo min mogelijk gebruik maken van het systeem* zodat de overige schijven (die wss gelijktijdig aangekocht zijn) niet extra zouden belast worden.
- schietgebedje doen dat er geen 2de schijf slecht is of alle data is doei doei
verder kan ik niet onmiddelijk andere belangrijke do of do'nts bedenken.
EDIT: na de recovery misschien wel een keer smart laten lopen op alle disks en de uren in bedrijf nakijken.
also: ik heb hier en daar weleens opgevangen dat je een raid constructie best kan blijven behouden met exact dezelfde schijven, maar of dat veel uitmaakt (buiten eventueel onbruikbare ruimte of lichte verschillen in performance)... geen idee
- er zit een "hot spare" bij (dus eigenlijk een schijf die niet gebruikt werd en nu automatisch voor recovery is - wss niet het geval
- alle schijven zijn in gebruik en 1 is aan het falen - meest waarschijnlijke scenario
beste optie is om de schijf zo snel mogelijk te vervangen, want als je zou wachten en er gaat een 2de schijf stuk tijdens de rebuilding van de eerste...
- oude eruit, nieuwe erin
- laten rebuilden en *zo min mogelijk gebruik maken van het systeem* zodat de overige schijven (die wss gelijktijdig aangekocht zijn) niet extra zouden belast worden.
- schietgebedje doen dat er geen 2de schijf slecht is of alle data is doei doei
verder kan ik niet onmiddelijk andere belangrijke do of do'nts bedenken.
EDIT: na de recovery misschien wel een keer smart laten lopen op alle disks en de uren in bedrijf nakijken.
also: ik heb hier en daar weleens opgevangen dat je een raid constructie best kan blijven behouden met exact dezelfde schijven, maar of dat veel uitmaakt (buiten eventueel onbruikbare ruimte of lichte verschillen in performance)... geen idee
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
- Bedankt: 75 keer
Hey Philip
Onlangs is er 1 schijf van mijn Lacie 2 BIG Network kapot gegaan.
Ik heb deze vervangen door een WD Red schijf van dezelfde capaciteit.
Na het inpluggen van de nieuwe schijf zal deze de raid opnieuw beginnen builden.
Mogelijks dat je in de webinterface ook manueel op rebuild moet drukken, maar ik dacht het niet.
Bij mij zat er ook een Seagate Barracuda schijf in, kwamen met de NAS.
EDIT: Bij mij stond er 1 of andere Lacie OS op, dus echt veel info kan je niet echt vinden op het web.
Het was fingers crossed.
Onlangs is er 1 schijf van mijn Lacie 2 BIG Network kapot gegaan.
Ik heb deze vervangen door een WD Red schijf van dezelfde capaciteit.
Na het inpluggen van de nieuwe schijf zal deze de raid opnieuw beginnen builden.
Mogelijks dat je in de webinterface ook manueel op rebuild moet drukken, maar ik dacht het niet.
Bij mij zat er ook een Seagate Barracuda schijf in, kwamen met de NAS.
EDIT: Bij mij stond er 1 of andere Lacie OS op, dus echt veel info kan je niet echt vinden op het web.
Het was fingers crossed.
-
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
- Bedankt: 661 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Ik zou, indien mogelijk, de schijf overigens niet "hotswappen", maar het toestel down brengen tijdens de swap. Is er ergens een statusvenster in software of webinterface waar je de progressie van het restripingsproces kan volgen?
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 331 keer
- Bedankt: 1599 keer
Afhankelijk van het toestel moet je dit hot-swappen soms wel aangeven in de web interface. Ik ken zo toestellen waarbij dan een LED gaat flashen om aan te geven welke disk effectief defect is en dan zegt hij stapje voor stapje wat je moet doen (al komt het natuurlijk neer op defecte schijf eruit, nieuwe erin).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 303 keer
- Bedankt: 209 keer
Neem een backup voor je de schijf vervangt.
Je zou niet de eerste zijn waar een schijf namelijk faalt tijdens een rebuild. Tijdens een rebuild komen de andere schijven namelijk een tijdje onder serieuze stress te staan, terwijl deze de afgelopen jaren misschien nooit zo zwaar belast werden voor een lange periode. Het zijn dit soort zaken die net de finale tik kunnen geven voor een schijf die op het einde van zijn latijn zit, maar wel nog steeds 'healthy' is volgens de software.
Enkele bedrijven hebben zich hier al aan verbrand, door te kiezen voor het 'economisch voordelige' RAID 5.
Je zou niet de eerste zijn waar een schijf namelijk faalt tijdens een rebuild. Tijdens een rebuild komen de andere schijven namelijk een tijdje onder serieuze stress te staan, terwijl deze de afgelopen jaren misschien nooit zo zwaar belast werden voor een lange periode. Het zijn dit soort zaken die net de finale tik kunnen geven voor een schijf die op het einde van zijn latijn zit, maar wel nog steeds 'healthy' is volgens de software.
Enkele bedrijven hebben zich hier al aan verbrand, door te kiezen voor het 'economisch voordelige' RAID 5.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 142 keer
- Recent bedankt: 1 keer
RAID5 is dan ook GEEN backup.
Nog afgezien van mogelijkheid tot meerdere disk die uitvallen, kan ook de controller het begeven, en dan is bij hardware raid het heel moeilijk om nog wat aan de praat te krijgen. Verder nog:
- Cryptolockers
- Blikseminslag
etc.
Nog afgezien van mogelijkheid tot meerdere disk die uitvallen, kan ook de controller het begeven, en dan is bij hardware raid het heel moeilijk om nog wat aan de praat te krijgen. Verder nog:
- Cryptolockers
- Blikseminslag
etc.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 39 keer
Waarschijnlijk een overbodige opmerking maar 5 x 2TB in RAID5 is geen 10TB maar 8TB ... wees 110% zeker dat er wel degelijk een RAID set op draait & niet gewoon in JDOB vooraleer je er een disk uit verwijderd !philippe_d schreef:Mijn schoonbroer gebruikt voor zijn videomontage opslag een LaCie 5big Thunderbolt in een RAID 5 opstelling.
-
- Moderator
Bedankt voor alle tips.
Ik ben iedere keer verbaasd over hoeveel expertise hier op het Forum aanwezig is, en hoe vlug je degelijk geholpen wordt
Ik ben iedere keer verbaasd over hoeveel expertise hier op het Forum aanwezig is, en hoe vlug je degelijk geholpen wordt
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 698 keer
Oké!Kenw00t schreef:Neem een backup voor je de schijf vervangt.
Met andere woorden, da's in sommige gevallen gemakkelijker gezegd dan gedaan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
-
- Moderator
Tijdens de rebuilt moeten de andere schijven niets schrijven, alleen lezen ... Valt die "serieuze" stress dan niet mee?Kenw00t schreef:Je zou niet de eerste zijn waar een schijf namelijk faalt tijdens een rebuild. Tijdens een rebuild komen de andere schijven namelijk een tijdje onder serieuze stress te staan, terwijl deze de afgelopen jaren misschien nooit zo zwaar belast werden voor een lange periode.
Als de "defecte" schijf niet helemaal kapot is, kan je dan niet beter die schijf clonen voor je ze terug zet, zodat je die rebuilt kan vermijden? Of is dat geen optie?
-
- Deel van't meubilair
Maar wel gans de schijf lezen... als het dus een 2TB schijf is moet hij 2TB lezen... da's wel wat meer dan wat jij misschien anders op een ganse week doet !philippe_d schreef:Tijdens de rebuilt moeten de andere schijven niets schrijven, alleen lezen ... Valt die "serieuze" stress dan niet mee?
Als je RAID-5 momenteel "degraded" staat dan is het al te laat... maw. het is steeds te laat zodra je iets ziet.philippe_d schreef:Als de "defecte" schijf niet helemaal kapot is, kan je dan niet beter die schijf clonen voor je ze terug zet, zodat je die rebuilt kan vermijden? Of is dat geen optie?
Ik heb al wel eens een schijf eruit getrokken die "defect" was en daarna er terug in (al is dat niet aan te raden, fouten krijg je niet zomaar al heeft die nadien nooit nog een probleem gegeven).
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 884 keer
- Bedankt: 252 keer
idd R2504, en zeker bij de meeste consumer nas'kes is een rebuild een extra risico...
-Die dingen doen vaak uit hun eigen geen scheduled data en/of parity checks/scrubs.
-Consumer grade disks hebben nog altijd een grotere kans op een URE dan enterprise grade disks
-Consumers zijn minder backup-aware (en hebben meestal er ook wel minder nood aan) dan kmo/ent/power user omgevingen.
-als de rebuild misgaat, kan je vaak zelf niet meer ingrijpen en ben je aangewezen op de support. En waar die bij synology nog vrij goed is en die mannen vanop afstand graag probere je array terug online te krijgen, sta je bij veel andere (B merken) met je mond vol tanden en zonder data.
Dus al bij al, probeer een backup te maken, probeer op stond een tijd een parity check of scrub te doen, en als je data je lief is, ga naar raid 6 en combineer dat met backups.
Maar soit, in principe, ben ik nu een open deur aan het intrappen, niet waar?
-Die dingen doen vaak uit hun eigen geen scheduled data en/of parity checks/scrubs.
-Consumer grade disks hebben nog altijd een grotere kans op een URE dan enterprise grade disks
-Consumers zijn minder backup-aware (en hebben meestal er ook wel minder nood aan) dan kmo/ent/power user omgevingen.
-als de rebuild misgaat, kan je vaak zelf niet meer ingrijpen en ben je aangewezen op de support. En waar die bij synology nog vrij goed is en die mannen vanop afstand graag probere je array terug online te krijgen, sta je bij veel andere (B merken) met je mond vol tanden en zonder data.
Dus al bij al, probeer een backup te maken, probeer op stond een tijd een parity check of scrub te doen, en als je data je lief is, ga naar raid 6 en combineer dat met backups.
Laatst gewijzigd door FlashBlue 11 dec 2015, 11:10, in totaal 1 gewijzigd.
© De Morgen: Geachte taalnazi's, deradicaliseer een beetje.
-
- Deel van't meubilair
Tja... maar waar blijf je als consument met 10 TB of meer... dergelijke backup oplossingen kosten ook geld.FlashBlue schreef:Dus al bij, probeer een backup te maken
-
- Erelid
Ik gebruik daar al een hele tijd (jaren) naar volle tevredenheid Crashplan voor.
op het moment 10.6TB , goed voor 705897 bestanden, en $60 per jaar is nu niet echt een fortuin, toch?
(ok, als je van 0 af aan zo een hoeveelheid moet backuppen naar de cloud, dan ben je even bezig, das een feit, maar bon... prioriteiten stellen aan welke data het belangrijkste is, en die eerst doen.)
op het moment 10.6TB , goed voor 705897 bestanden, en $60 per jaar is nu niet echt een fortuin, toch?
(ok, als je van 0 af aan zo een hoeveelheid moet backuppen naar de cloud, dan ben je even bezig, das een feit, maar bon... prioriteiten stellen aan welke data het belangrijkste is, en die eerst doen.)
-
- Deel van't meubilair
Ik ben al bijna 5 jaar Crashplan gebruiker... maar op zich staan daar enkel belangrijke dingen zoals foto's.
Gevoelige data zoals loonfiche's, rekeningsuittreksels, Mastercard, ... maar ook software installs ed., m'n eigen DVD/MP3 verzameling (al kan ik die steeds opnieuw rippen), ... staan er echter niet.
Gevoelige data zoals loonfiche's, rekeningsuittreksels, Mastercard, ... maar ook software installs ed., m'n eigen DVD/MP3 verzameling (al kan ik die steeds opnieuw rippen), ... staan er echter niet.
-
- Erelid
In het begin had ik er ook alleen echt belangrijke dingen opstaan, mr over de jaren langzaamaan verschillende sets aangemaakt met lagere prioriteiten voor minder belangrijke dingen, en die gewoon rustig laten backuppen, en intussen staat bijna alles erop.r2504 schreef:Ik ben al bijna 5 jaar Crashplan gebruiker... maar op zich staan daar enkel belangrijke dingen zoals foto's.
2 jaar geleden ben ik wel overgestapt van hun standaard encryptie naar een zelf gekozen encryptiekey voor de backups, dat leek me op dat moment een iets veiligere keuze. 100% zeker ben je weliswaar nooit, maar soit
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 17 keer
alleen spijtig dat je bij een restore niet kunt kiezen voor "restore alleen gewijzigde/ontbrekende" zaken
oftewel alles naar een andere folder
oftewel alles laten overschrijven
oftewel mapje per mapje vergelijken & kiezen
als je daar 10TB wilt restoren toch tijdje zoet
zie niet echt nieuwe features bij crashplan
ook hun app... je kunt niet echt "browsen" je moet het eerst downloaden en dan kijken of het de correcte zaken zijn....wil je dus 1 foto van bepaalde folder... zal het toch eerder met "photos.google.com" zijn dan crashplan
ook heeft crashplan niet echt een "nas" feature...beetje trukkeren in SSH modus
oftewel alles naar een andere folder
oftewel alles laten overschrijven
oftewel mapje per mapje vergelijken & kiezen
als je daar 10TB wilt restoren toch tijdje zoet
zie niet echt nieuwe features bij crashplan
ook hun app... je kunt niet echt "browsen" je moet het eerst downloaden en dan kijken of het de correcte zaken zijn....wil je dus 1 foto van bepaalde folder... zal het toch eerder met "photos.google.com" zijn dan crashplan
ook heeft crashplan niet echt een "nas" feature...beetje trukkeren in SSH modus
-
- Moderator
1r2504 schreef:Als je RAID-5 momenteel "degraded" staat dan is het al te laat... maw. het is steeds te laat zodra je iets ziet..
De nieuwe schijf is intensief aan het syncroniseren..
Maar inderdaad de "Raid 5 gedegradeerd" boodschap .
- - is dat slecht nieuws?
- of is dat gewoon in afwachting van de rebuilt?
- als de data dan toch verloren zouden zijn, waarom syncroniseert hij dan nog? kunnen we beter de hele boel herformatteren?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 97 keer
Dat rebuilden dat soms wel een dag ofzo duren, afhankelijk van de snelheid van de NAS. Gewoon wachten, 't ziet er goed uit.
PS. Interessant artikel in dit verband: http://www.zdnet.com/article/has-raid5-stopped-working/
(lees ook de "earlier post")
PS. Interessant artikel in dit verband: http://www.zdnet.com/article/has-raid5-stopped-working/
(lees ook de "earlier post")
-
- Deel van't meubilair
Crashplan is nochtans de enige backup oplossing welke je op een server (of NAS) als service kan draaien en niet vereist dat je je bestanden in een container steekt (zoals Dropbox, OneDrive en vele andere) voor een betaalbare prijs.
Zolang je rebuild dus niet gedaan is zal degraded blijven staan.. volledig normaal dus.
Degraded wil zeggen dat er één schijf kapot is... en dat een volgende failure dodelijk is !philippe_d schreef:Maar inderdaad de "Raid 5 gedegradeerd" boodschap .
- - is dat slecht nieuws?
- of is dat gewoon in afwachting van de rebuilt?
Zolang je rebuild dus niet gedaan is zal degraded blijven staan.. volledig normaal dus.
-
- Moderator
Rebuild is gedaan, alle lamjes mooi blauw, ziet er op het eerste gezicht goed uit:
Maar data zijn blijkbaar weg (vraag mij af waarom de rebuilt een ganse dag duurde )
Blijkbbaar is formatteren aan de orde ...
Ook Windows vindt niets op de schijf:
Maar data zijn blijkbaar weg (vraag mij af waarom de rebuilt een ganse dag duurde )
Blijkbbaar is formatteren aan de orde ...
Ook Windows vindt niets op de schijf:
-
- Deel van't meubilair
Ow... dat is niet normaal... maar geen idee wat er is fout gegaan bij jou.philippe_d schreef:Maar data zijn blijkbaar weg (vraag mij af waarom de rebuilt een ganse dag duurde )
Ik zou wat gaan Google'n en voorlopig niets doen met de disk.
Wat als je de nieuwe disk er terug uitneemt ?
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
- Bedankt: 628 keer
Effe corrigeren: GEEN ENKELE raid is een backup. Je hebt namelijk maar 1 logical copy van elke file; een keer per ongeluk op delete drukken en je bent alle physical copies kwijt.qless schreef:RAID5 is dan ook GEEN backup.
- Cryptolockers
- Blikseminslag
etc.
Goeie opmerking. Je verliest idd 1 HDD aan storage capaciteit bij een RAID5.Fatsie schreef:Waarschijnlijk een overbodige opmerking maar 5 x 2TB in RAID5 is geen 10TB maar 8TB ... wees 110% zeker dat er wel degelijk een RAID set op draait & niet gewoon in JDOB vooraleer je er een disk uit verwijderd !philippe_d schreef:Mijn schoonbroer gebruikt voor zijn videomontage opslag een LaCie 5big Thunderbolt in een RAID 5 opstelling.
Als je data je lief is, dan neem je minstens een RAID1 of een RAID10.FlashBlue schreef:Dus al bij al, probeer een backup te maken, probeer op stond een tijd een parity check of scrub te doen, en als je data je lief is, ga naar raid 6 en combineer dat met backups.
De veiligste RAID is RAID1, op voorwaarde dat ie met een file system werkt dat ook zo gelezen kan worden, en niet met iets proprietary. Dan kan je altijd de surviving disc nog uitlezen als de hardware controller sterft.
VERDER:
Ik merk dat er bij vele ITers toch altijd een angstgevoel rond RAID hangt. Pas op bij de rebuild; doe wel/niet aan hotswapping, neem een extra backup, de hardware controller kan eraan gaan, ...
Ik kan alleen maar meeknikken en denken "waarom gebruiken we eigenlijk nog raid?".
Het is geen echte backup (beschermt enkel tegen HDD failure), hardware controller failure is gegarandeerd miserie, rebuilds kunnen de andere schijven onderuit trekken, ...
Liever een doelgerichte backup op een extra schijfje dat de kast ingaat, of bij familie of in een bankkluis (beveiliging tegen bv brand/diefstal).
Case in point: ook hier weer is er mogelijk iets foutgegaan, als de raid ineens geen data meer vindt. Met dit soort ervaringen kan je toch niet anders dan het nut van een raid in vraag stellen?
[ Post made via mobile device ]
-
- Deel van't meubilair
Het geeft nu éénmaal een extra veiligheid... een disk kan falen zonder dat je alles kwijt bent.ITnetadmin schreef:Ik merk dat er bij vele ITers toch altijd een angstgevoel rond RAID hangt. Pas op bij de rebuild; doe wel/niet aan hotswapping, neem een extra backup, de hardware controller kan eraan gaan, ... Ik kan alleen maar meeknikken en denken "waarom gebruiken we eigenlijk nog raid?".
En dat schijfje ga je dan iedere dag halen en je doet dan telkens een nieuwe backup ? Trouwens RAID of niet... backuppen moet je altijd doen !ITnetadmin schreef:Liever een doelgerichte backup op een extra schijfje dat de kast ingaat, of bij familie of in een bankkluis (beveiliging tegen bv brand/diefstal).
Dus alles waar er iets fout gaat stel je in vraag... ik vrees dat je dan je PC moet buiten smijtenITnetadmin schreef:Case in point: ook hier weer is er mogelijk iets foutgegaan, als de raid ineens geen data meer vindt. Met dit soort ervaringen kan je toch niet anders dan het nut van een raid in vraag stellen?
Ieder bedrijf gebruikt een vorm van RAID... moest het echt zo slecht zijn zou dit niet het geval zijn.
-
- Moderator
Kleine correctie. Het toestel is een "4Big Quadra USB3" (en niet een 5Big zoals verkeerderlijk in de openingspost aangegeven)Fatsie schreef:
Waarschijnlijk een overbodige opmerking maar 5 x 2TB in RAID5 is geen 10TB maar 8TB ... wees 110% zeker dat er wel degelijk een RAID set op draait & niet gewoon in JDOB vooraleer je er een disk uit verwijderd !
Dus 4 x 2TB in RAID5, of een capaciteit van 6GB
Maar wel als je na een dag rebuild moet vaststellen dat de schijf leeg isAndRo555 schreef:Een dag voor een rebuild is op zich toch niet zo extreem bij RAID5?
Ter verduidelijking.FlashBlue schreef:Dus al bij al, probeer een backup te maken, probeer op stond een tijd een parity check of scrub te doen, en als je data je lief is, ga naar raid 6 en combineer dat met backups.
Deze opslag wordt ook niet gebruikt als back-up, maar als werk disk voor videobewerking, waarbij je een snelle (en betrouwbare ) opslag nodig hebt. De eindproducten worden dan ook geback-upt naar andere media. Wat op de disk staat zijn de projecten waarmee hij bezig is. De verloren data zijn dan ook maar "work in progress" sedert zijn vorige back-up (die hij wel regelmatig doet).
Dat is de grote vraag. De verloren data is niet het grootse probleem, de verloren tijd wel.r2504 schreef:Ow... dat is niet normaal... maar geen idee wat er is fout gegaan bij jou.
Je verwacht van een toestel, waarvoor hij wellicht 1.200€ betaalde, toch meer betrouwbaarheid. Wet van Murphy?
Volgende vraag: hoe kunnen we dit voorkomen in de toekomst?
Met hetzelfde toestel kan je ook kiezen voor "Raid 5+S" (3 disks in productie + 1 spare). Blijkbaar wordt die spare disk dan onmiddelijk en automatisch gebruikt voor de rebuilt, van zodra één disk uit de RAID het begeeft.
Je verliest dan wel nog eens 2TB aan capaciteit...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 72 keer
Is ZFS dan niet veel beter dan Raid 5+S? Ach ja zoveel maakt het eigenlijk niet uit aangezien je kan blijven discussiëren over veilige opslag. Zo hebben bepaalde hard schijven een veel lagere failure rate en zelfs al heb je de perfecte setup als er een natuurramp gebeurt of gewoon een brand ben je nog alles kwijt. En ik kan me persoonlijk geen echte bestanden inbeelden die groot en belangrijk zijn. Wat heeft iedereen eigenlijk allemaal op zijn raid staan? Ik heb persoonlijk maar 1 belangrijk bestand en dat zijn mijn paswoorden ( natuurlijk geëncrypt met AES al was ik mijn master wachtwoord wel bijna vergeten ) en die staat gewoon op elke pc en elke usb in het huisphilippe_d schreef:Volgende vraag: hoe kunnen we dit voorkomen in de toekomst?
Met hetzelfde toestel kan je ook kiezen voor "Raid 5+S" (3 disks in productie + 1 spare). Blijkbaar wordt die spare disk dan onmiddelijk en automatisch gebruikt voor de rebuilt, van zodra één disk uit de RAID het begeeft.
Je verliest dan wel nog eens 2TB aan capaciteit...
-
- Deel van't meubilair
Geen idee... heb je al geGoogle'd op mogelijk oorzaken ? Of misschien support van Lacie ?philippe_d schreef:Je verwacht van een toestel, waarvoor hij wellicht 1.200€ betaalde, toch meer betrouwbaarheid. Wet van Murphy?
Is het ding voorzien van recente firmware ?
Probeer nu al eens een test... trek er een disk uit, formateer hem elders... en stop hem er terug in.philippe_d schreef:Volgende vraag: hoe kunnen we dit voorkomen in de toekomst?
Dat lost niets op hé... in plaats van dat jij er een nieuwe moet insteken neemt hij meteen de spare... maar je rebuild moet nog steeds gebeuren.philippe_d schreef:Met hetzelfde toestel kan je ook kiezen voor "Raid 5+S" (3 disks in productie + 1 spare). Blijkbaar wordt die spare disk dan onmiddelijk en automatisch gebruikt voor de rebuilt, van zodra één disk uit de RAID het begeeft.
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
- Bedankt: 628 keer
r2504 schreef:Het geeft nu éénmaal een extra veiligheid... een disk kan falen zonder dat je alles kwijt bent.ITnetadmin schreef:Ik merk dat er bij vele ITers toch altijd een angstgevoel rond RAID hangt. Pas op bij de rebuild; doe wel/niet aan hotswapping, neem een extra backup, de hardware controller kan eraan gaan, ... Ik kan alleen maar meeknikken en denken "waarom gebruiken we eigenlijk nog raid?".
Dus alles waar er iets fout gaat stel je in vraag... ik vrees dat je dan je PC moet buiten smijtenITnetadmin schreef:Case in point: ook hier weer is er mogelijk iets foutgegaan, als de raid ineens geen data meer vindt. Met dit soort ervaringen kan je toch niet anders dan het nut van een raid in vraag stellen?
Ieder bedrijf gebruikt een vorm van RAID... moest het echt zo slecht zijn zou dit niet het geval zijn.
Maar zekerheid... Als de rebuild faalt, een andere schijf crasht tijdens rebuild, de controller het opgeeft, ...
Lees dit topic maar ns door, en merk op dat er enorm veel voorzichtige reacties zijn.
Het gaat nu eenmaal om je data. Ik stel niet "alles waar er iets fout gaat" in vraag, ik merk op dat er bij je data niks fout *mag* gaan, en dat er eigenlijk nog wel veel points of failure zijn bij zo'n kritische applicatie.
Alles is beter dan niks, maar of het zijn meerprijs waard is...
Backuppen moet je inderdaad nog altijd doen, want als de nas de enige kopie bevat kan je alsnog zwaar in de problemen komen. En als je dan toch moet backuppen, waarom het dan niet van de eerste keer zonder nas doen.
Nu, ieder zijn meug.
Ik vind het duur, en met redelijk wat capaciteitsverlies (50% bij raid1, raid5 is te iffy voor mij), voor wat het oplevert.
Case in point, opnieuw: hier heeft de andere HDD het niet opgegeven, heeft de controller niet gefaald, en toch is er een critical issue na de rebuild. Dat zou gewoon niet *mogen* bij dit soort kritische applicaties.
Enne, bedrijf != prive nasje, uiteraard.
Maar zelfs bij bedrijven vind ik het vaak overkill.
In deze tijden van virtualisatie, is een goeie snapshot vaak meer waard. Samen met de data backup, die je toch regelmatig laat lopen, ook de snapshots wegsaven, en done.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 204 keer
- Bedankt: 288 keer
Het apparaatje waar het hier om gaat is geen NAS, het is een bakje met vier schijven in die met de een of andere controller is verbonden met USB3. Je kan niet verwachten dat je dezelfde veiligheidsfuncties hebt als een volwaardige nas. Nu het ondersteund RAID, maar dat is volledig afhankelijk wat het betreffende controllertje, meestal een marvel ic, er van maakt.
Raid is oorspronkelijk ontwikkeld voor servers waar volumes groter waren dan de harde schijven op dat moment. Het heeft niets met backup te maken. Het is natuurlijk niet prettig dat je maat zijn bestanden kwijt is. Maar bij dit soort apparatuur is het wenselijk eerst een backup te maken van de data voordat je aan rebuilden begint. Ik denk dat het ook uitdrukkelijk in de handleiding zal staan. Je zal dus niet bij de producent langs kunnen om je beklag te doen.
Raid is oorspronkelijk ontwikkeld voor servers waar volumes groter waren dan de harde schijven op dat moment. Het heeft niets met backup te maken. Het is natuurlijk niet prettig dat je maat zijn bestanden kwijt is. Maar bij dit soort apparatuur is het wenselijk eerst een backup te maken van de data voordat je aan rebuilden begint. Ik denk dat het ook uitdrukkelijk in de handleiding zal staan. Je zal dus niet bij de producent langs kunnen om je beklag te doen.
Laatst gewijzigd door mailracer 12 dec 2015, 16:08, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Deel van't meubilair
Tja, dan moet je restoren... iets wat jij ALTIJD moet doen zonder RAID. De kans dat het bij RAID moet gebeuren zou ontzettend klein moeten zijn (zelfs bij huis-tuin-en-keuken NAS'jes).ITnetadmin schreef:Maar zekerheid... Als de rebuild faalt, een andere schijf crasht tijdens rebuild, de controller het opgeeft, ...
En waar denk je dat die snapshot dan staat... trouwens de tijd dat bedrijven nog met interne storage werkten is al grotendeels voorbij hoor (en zelfs die stond haast altijd in een RAID level).ITnetadmin schreef:Maar zelfs bij bedrijven vind ik het vaak overkill.
In deze tijden van virtualisatie, is een goeie snapshot vaak meer waard.
NAS of niet maakt hier niet uit... het gaat erom dat de RAID problemen heeft gegeven. Ik zou nog altijd graag weten wat indien de TS de nieuwe disk er terug uitneemt.mailracer schreef:Het apparaatje waar het hier om gaat is geen NAS, het is een bakje met vier schijven in die met de een of andere controller is verbonden met USB3.
In bedrijfsomgevingen maakt men heus geen backup voor een rebuild hoor (niet dat men geen backup heeft van de avond ervoor)... daar werkt men met een hot-spare en is de rebuild vaak al gedaan voor men beseft dat er zelfs iets fout is gegaan.mailracer schreef:Maar bij dit soort apparatuur is het wenselijk eerst een backup te maken van de data voordat je aan rebuilden begint.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 218 keer
- Bedankt: 136 keer
Ik ken geen 100% zekere oplossing om dergelijke problemen te vermijden. Zelfs met budgetten waarmee men een leuke villa in Knokke-Heist kan kopen voor een storagevsysteem kan het al eens mislopen.
Dit heb ik een paar maanden terug gemerkt bij een klant (Belgische multinational) waar hun hoofdstoragesysteem gesneuveld is ondanks redundantie op meerdere levels. De financiële gevolgen zijn ze wellicht nog aan het berekenen...
Dit heb ik een paar maanden terug gemerkt bij een klant (Belgische multinational) waar hun hoofdstoragesysteem gesneuveld is ondanks redundantie op meerdere levels. De financiële gevolgen zijn ze wellicht nog aan het berekenen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 468 keer
- Recent bedankt: 3 keer
de backup van wall street is nochtans een voorbeeld van quasi perfect, dat was aangetoond bij de aanslag op het WTC.johan.devos schreef:Ik ken geen 100% zekere oplossing om dergelijke problemen te vermijden. Zelfs met budgetten waarmee men een leuke villa in Knokke-Heist kan kopen voor een storagevsysteem kan het al eens mislopen.
ginds stonden 2 EVA's en die werden gemirrord naar 2 EVA's hier in brussel (jawel).
maargoed, ik denk niet dat er iemand op het forum budget heeft om zo'n EVA te zetten, laat staan 4 op 2 locaties
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 218 keer
- Bedankt: 136 keer
Het was 1 HP EVA met tape Back-up waarop helaas de virtuele schijven van oa. de domain controller en een reeks andere productiesystemen ontbraken...
-
- Moderator
r2504 schreef:NAS of niet maakt hier niet uit... het gaat erom dat de RAID problemen heeft gegeven. Ik zou nog altijd graag weten wat indien de TS de nieuwe disk er terug uitneemt.
Sorry voor de late feedabck.mailracer schreef:ik ben ook benieuwd wat er gebeurd als de nieuwe disk verwijderd word. Mocht het volume dan wel toegankelijk zijn, dan kan je alsnog proberen een backup te maken.
Zoals jullie vroegen:
- - nieuwe disk verwijderd > de 3 andere schijven begonnen activiteit te tonen > volume steeds ontoegankelijk .
- nieuw disk terug gemonteerd > LaCie begon een nieuwe rebuilt (die 4u:30' duurde) > volume steeds ontoegankelijk.
Anyway, genoeg geprobeerd en tijd verloren. Herformatteren is de boodschap .
Ik vraag me af of een RAID 10 niet beter zou zijn ?
Als ik deze uitleg lees op de site van Lacie dan is RAID 10 een combinatie van RAID 0 (data strippen over 2 disks) en RAID 1 (data dupliceren op 2 disks), wat een combinatie van "maximale" performance (nodig goed voor video editing) van RAID 0 en "maximale" zekerheid van RAID 1
Enig nadeel is dat je maar 4TB overhoudt van je 8TB disks, maar daarmee heeft hij meer dan voldoende schrijfruimte voor het editen.