Dell XPS 13 2015 model + docking of MacBook Pro

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 257 keer
Provider

Eerst en vooral: ik wil hier vooral geen Windows vs Mac discussie! Graag enkel gefundeerde reacties!

Ik zit al een tijdje allerlei 13" ultrabooks te vergelijken. Ik zat al een hele tijd naar de MacBook Pro 13" te kijken (die ondertussen enkele weken een update gekregen heeft). Onlangs kwam ik via via op de XPS 13 van Dell. Het lijkt mij 1 van de weinige echte tegenhangers qua bouw aan de MacBook Pro.

Ik wil graag een laptop die echt lang mee gaat en betrouwbaar is (dus SSD lijkt mij dan wel een must, ik kijk naar de 512GB modellen). Vandaar dat ik wel een meerprijs over heb, ook al doe ik niet gigantisch zware zaken op de pc (dus niets grafisch of games).

Ik dacht hier op het forum al gelezen te hebben dat mensen hier zo'n XPS 13 hebben. Wat is jullie review/gebruikerservaring met deze laptop? Gaat die batterij echt zo lang mee zoals vermeld staat op de dell website (15u)?
Vermits ik die thuis ook als desktop wil gebruiken (via HDMI aansluiten op scherm) zal ik er wel een extern dockingstation moeten bijkopen, iemand daar al ervaring mee? Lijkt mij wel handig zodat ik thuis heel snel en gemakkelijk mijn andere externe schijf en andere accessoires aangesloten kan houden.

Het voordeel van de MacBook Pro is dat die HDMI er al ingebouwd zit (kan ook nadeel zijn omdat je die telkens moet inpluggen, net zoals bv een externe dvd brander). Ook de ondersteuning van Apple zit natuurlijk al in die prijs ivm Mac OS. Met die Dell: wat brengt Windows 10? Als dat een jaarlijks abonnement wordt zoals hier en daar beschreven is, wat betaal je dan op langere termijn aan dat OS?? Dat blijft een vraagteken...

EDIT: W10 wordt niet een jaarlijks abo :oops: :oops:
Laatst gewijzigd door Vaganzza 20 apr 2015, 15:40, in totaal 1 gewijzigd.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Vaganzza schreef: wat brengt Windows 10? Als dat een jaarlijks abonnement wordt zoals hier en daar beschreven is, wat betaal je dan op langere termijn aan dat OS?? Dat blijft een vraagteken...
Blijkbaar lees je teveel fantasie verhalen... Microsoft heeft nooit ergens geschreven dat Windows 10 een jaarlijks abonnement zal vereisen.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 282 keer
Bedankt: 98 keer
Te Koop forum

Kijk zeker eens naar Lenovo, die hebben ook zeer degelijke machines. Ik zou tegenwoordig gaan voor een laptop die je ook in tablet modus kan gebruiken en met een hoog resolutie scherm. Ik zelf heb al een jaar een Lenovo Yoga2Pro en ben hier zeer tevreden van (na de laatste 4j Sony te hebben gebruikt). SSD is een vereiste, maar ik zou liever 16gb ram hebben met 256gb SSD dan een 512gb ssd.

Er is reeds een andere thread met een soortgelijke vraag.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Mmm, dat heb ik - na nieuw opzoekwerk - inderdaad verkeerd begrepen: hier spreken ze van gratis update in het eerste jaar dat Windows 10 uitgebracht wordt. Dat is iets heel anders idd... http://arstechnica.com/information-tech ... d-at-work/

:oops: :oops:

Voor de duidelijkheid ivm die docking, daarbij heb ik het over deze: http://accessories.euro.dell.com/sna/Po ... ice=162.29

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Liber! schreef:Kijk zeker eens naar Lenovo, die hebben ook zeer degelijke machines. Ik zou tegenwoordig gaan voor een laptop die je ook in tablet modus kan gebruiken en met een hoog resolutie scherm. Ik zelf heb al een jaar een Lenovo Yoga2Pro en ben hier zeer tevreden van (na de laatste 4j Sony te hebben gebruikt). SSD is een vereiste, maar ik zou liever 16gb ram hebben met 256gb SSD dan een 512gb ssd.

Er is reeds een andere thread met een soortgelijke vraag.
Mij lijkt 256GB wel echt te weinig. Ik zal zeker ook eens naar lenovo kijken.

Waar is die thread? Zie het niet onmiddellijk...

heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1199 keer
Recent bedankt: 6 keer

Wat versta jij onder "lang meegaan"?
Is een lange batterijduur essentieel? Maw batterij over performance?
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 772 keer
Recent bedankt: 4 keer
Te Koop forum

r2504 schreef:Blijkbaar lees je teveel fantasie verhalen... Microsoft heeft nooit ergens geschreven dat Windows 10 een jaarlijks abonnement zal vereisen.
Mmm, dat is wat kort door de bocht vrees ik. Wie weet zullen we er later op terugkijken en hebben we bovenstaande al vertaald naar "ah ja, als je al je foto's in de cloud wil steken, moet je die en die subscription hebben".

Ik kan hier een ellenlange lijst neerpennen waarom je moet kiezen voor de MBP en niet voor de Dell.
En omgekeerd is de lijst even lang.

Maar om er toch mijn persoonlijke hoogtepunten uit te halen: MBP.
De trackpad (zeker in combinatie met OSX), de afwerkingsgraad (toch nog nét dát iets beter dan de Dell) en het samenwerken met de rest van de Apple apparaten zijn dingen die de concurrentie niet heeft.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Provider

"lang meegaan" is dubbel:

- enerzijds duurzaam
- anderzijds zuinig zodat ik er een ganse dag mee op pad kan

heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1199 keer
Recent bedankt: 6 keer

Lang meegaan:
Ik heb de "oude" laptop van mijn vrouw gepakt, zij heeft een laptop nodig voor haar werk (leerkracht hoger middelbaar onderwijs) maar krijgt er geen van haar werkgever. Ik krijg er wel een van mijn werkgever en gebruik haar "oude" als mijn privé laptop.
Een core i5 van ondertussen bijna 4 jaar oud en ik heb niet de indruk dat ik die meteen zal moeten vervangen. Snel (HDD vervangen door SSD) en het geheugen vergroot naar 8 of 16GB.

Het enige waarin die specifieke laptop niet aan uw eisen zou voldoen: de afwerking is eenvoudig. Mocht die elke dag meenemen, zou die het geen 5 jaar uithouden.
Bij mij blijft die hoofdzakelijk op de tafel staan, dus dat is geen issue.

Ik bedoel maar: als het dient om lang (in aantal jaren) mee te gaan, kijk dan vooral naar stevigheid van bouwen en afwerking.
Qua prestaties zie ik een laptop van 4 jaar geleden nog draaien als een tierelier. En core i5 is geen top-performance processor hé.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Liber! schreef:Kijk SSD is een vereiste, maar ik zou liever 16gb ram hebben met 256gb SSD dan een 512gb ssd.
Ik heb momenteel toch redelijk wat applicaties open... en ik heb 3,3 GB in gebruik (heb er trouwens ook 16).

Het hangt dus echt af van wat je met het toestel doet... al is een SSD vervangen meestal eenvoudiger dan RAM in die dingen.
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 179 keer

Om even terug te komen op de keuze tussen de XPS 13 of de rMBP 13.3": ik heb een rMBP 13.3" mid-2014 (i5-4278U, 8GB RAM, 256GB SSD) en als de XPS 13 reeds was uitgebracht toen ik de Mac kocht, was ik voor de XPS 13 gegaan.

De redenen daarvoor zijn simpel: de Dell biedt voor hetzelfde bedrag als de MacBook duidelijk betere specificaties, ik draai voornamelijk Windows op mijn Mac (bepaalde software die ik gebruik vereist native Windows) en daar zitten meer haken en ogen aan dan ik had verwacht en dat scherm van de XPS 13 is echt om van te watertanden :)
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
Bedankt: 115 keer
Provider

Ik heb een Dell XPS 13 maar wel niet van 2015, maar van 2013.
Hier ben ik heel tevreden over zowel bouwkwaliteit als batterij die lang meegaat, maar geen 15 uur zoals het 2015 model.
Op die van mij staat wel geen Windows alleen Ubuntu. Als ik terug eentje moest kopen dan was het terug eentje van Dell,
dit is echt het beste toestel dat ik ooit gehad heb.

Design is iets persoonlijk dus dat moet je zelf beslissen, maar ook wat je er mee wil doen is iets persoonlijk.
bartlimb
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 10 keer

Ik ken iemand die het nieuwe model van XPS 13 heeft.

Een paar ondervindingen:

De resolutie is wel heel hoog voor een 13 inch scherm 3,200 x 1,800, sommige applicaties hebben moeilijkheden met deze resolutie.
In native resolutie gaat je text heel klein zijn, dus text size zal wel minimum op 150% moeten staan anders heb je een vergrootglas nodig :-)
Het scherm heeft een beetje last backlight bleeding, dus een lichte gloed rond het scherm
Voor HDMI the hebben heb je niet perse een docking nodig, minidisplay adapter naar HDMI volstaat (correct me if I'm wrong)
Werkelijke autonomie is rond de 10 uur
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 772 keer
Recent bedankt: 4 keer
Te Koop forum

Uh, die UHD hebben onze M4800s op het werk ook, en hoewel iedereen zei van Windows 8.1 dat die betere DPI scaling had dan alle andere vorige Windowsversies is dat een grote dikke leugen. De Windows GUI kan er echt niet tegen als de DPI niet op 100% staat.

Op dezelfde MBP is OSX elke resolutie echt ook haarscherp, maar echt zonder zever. Dat is onder de bootcamp of VMware Windows 8.1 (of zelfs 10) helemaal niet zo. Alleen de native of een "mooi veelvoud" (1440x900 op het retina 2880x1800 TFT) is haarscherp, de rest is wazig.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 482 keer
Bedankt: 114 keer

+1. Windows via Boot Camp op mijn 15" Retina MBP is soms echt om krankjorum van te worden op dat gebied. Zeker aangezien ik nog twee externe displays gebruik die natuurlijk niet op 150% moeten maar gewoon op 1920x1080 100 % :bang: .

Via Parallels dan weer zo goed als geen problemen met de resolutie. Gelukkig heb ik nog amper behoefte aan Windows, wordt max 2 keer per maand opgestart denk ik (zij het via Parallels, zij het via Boot Camp).
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Vaganzza schreef:Eerst en vooral: ik wil hier vooral geen Windows vs Mac discussie! Graag enkel gefundeerde reacties!
je zegt zelf dat je geen zware grafische dingetjes wil doen en je geeft aan nog af en te dvd's te gebruiken.
Misschien valt de oude mbp zonder retina te overwegen.
heeft Dvd aan boord,het laatste toestel dat je zelf kan upgraden (vervang hdd door een ssd) en qua prijs is het geen moordenaar zoals al die retina toestellen die pas vanaf 1500 en meer beginnen.
qua motor zal ook dat ding zich 90% van de tijd bij jou toch nog altijd steendood vervelen.
nadeel is natuurlijk die batterij. 5 à 6u lukt wel maar dan is het vat af.

voor onderweg komen die airtoestelletjes in aanmerking. die halen wel hun 10 of 11u maar hier mis je misschien je dvdspelertje
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”