Bloomberg: KPN werkt aan verkoop Base

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

http://www.demorgen.be/economie/kpn-wer ... -a2238868/

Het is niet bepaald de eerste keer dat die geruchten de ronde doen (als ik me niet vergis waren er al officiële pogingen?). Maar als Bloomberg het claimt heeft het geloofwaardigheid mee?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
exop
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 27 keer

Ik hoop dat het verkocht geraakt en met een beetje geluk aan Hutchison Whampoa, beter gekend van Three.
ChelloExtremer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 30 keer

Of Groupe Iliad (het bedrijf achter Free in Frankrijk). Die kunnen mss ook wat beweging brengen in onze markt.
D3bian
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 26 keer

@ChelloExtremer Je wil echt niet dat Free in dit land begint. Free is een investeringsgroep die enkel doel heeft om gedurende een periode, zonder winst, telecom diensten aan te bieden tegen bodemprijzen en dit tot hun geld op is. Hun enige bedoeling is om aan de bomen te schudden. In Frankrijk heeft dit als effect gehad dat er geen investeringen meer gedaan worden door de andere operatoren omdat ze ZO fel hun prijzen hebben moeten doen zakken. Met je Roaming in Frankrijk heb je overal coverage (of toch bijna), maar als je ocharme een Fransman bent, dan mag je blij zijn dat je buiten de regio waar je operator actief is ontvangst hebt.

Wij hebben wel degelijk al een zware prijzenslag gehad, we zijn in België misschien niet de goedkoopste, maar als je vergelijkt in aanbod versus wat we betalen hebben we zeker niet te klagen. Vooral als je kijkt wat de netwerk dekking is die daar tegenover staat.
Afbeelding
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 389 keer
Recent bedankt: 1 keer

inderdaad D3bian de meeste fansmans zijn nie te spreken over free.
Goedkoop en daarmee is alles gezegd.
Nu beginnen de operatoren terug op gang te komen omdat meer en meer mensen de rug toekeren naar free.
over de investeringen heb je ook gelijk, mooiste voorbeeld vind ik is orange, was zo goed maar zijn letterlijk stilgevallen.
iphone 13 promax : 512gb orange oml + Extra surf
mercedes e220 OML
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
CAT Q10 5G Extra surf oml
imac : giga fiber
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

D3bian schreef:@ChelloExtremer Je wil echt niet dat Free in dit land begint. Free is een investeringsgroep die enkel doel heeft om gedurende een periode, zonder winst, telecom diensten aan te bieden tegen bodemprijzen en dit tot hun geld op is. Hun enige bedoeling is om aan de bomen te schudden. In Frankrijk heeft dit als effect gehad dat er geen investeringen meer gedaan worden door de andere operatoren omdat ze ZO fel hun prijzen hebben moeten doen zakken. Met je Roaming in Frankrijk heb je overal coverage (of toch bijna), maar als je ocharme een Fransman bent, dan mag je blij zijn dat je buiten de regio waar je operator actief is ontvangst hebt.

Wij hebben wel degelijk al een zware prijzenslag gehad, we zijn in België misschien niet de goedkoopste, maar als je vergelijkt in aanbod versus wat we betalen hebben we zeker niet te klagen. Vooral als je kijkt wat de netwerk dekking is die daar tegenover staat.
Dat werkt toch gewoon beide kanten op? Als er zoveel mensen overstappen op een veel goedkoper netwerk (Free) dan de andere drie is dat een teken dat er vraag naar is. Dan moet de rest ofwel daar in meegaan en desnoods met 4G/steden only bundels werken. Of gaan concurreren op dekking, want er zullen wel degelijk mensen zijn die nood hebben aan die landelijke dekking.

Mocht Base(/MV) morgen een aanbod geven dat hetzelfde biedt als nu (2GB/15 euro +bel sms etc) aan de halve prijs met als catch dat het alleen in de drukker bevolkte gebieden kan gebruikt worden (+ voorstad) + aan roaming prijzen de rest van belgie dekken. Dan zouden er veel mensen (mij inclusief) overstappen.
99,9% van mijn tijd zit ik in die gebieden, de rest zit je snel buiten BE.

Het hele punt dat Free de prijzen daar heeft doen kelderen toont maar eens aan dat het op vlak van concurrentie toch niet helemaal juist zat en dat de consument wel degelijk naar de goedkopere aanbod met minder dekking neigde. Dit is hoe het hoort te zijn.

De Aldi in belgie zorgt er toch ook niet voor dat de Delhaize's in belgie failliet gaan, enkel dat ze gewoon gaan concureren op andere vlakken.

exop schreef:Ik hoop dat het verkocht geraakt en met een beetje geluk aan Hutchison Whampoa, beter gekend van Three.
Hoe leuk het ook zou zijn, zoiets zie ik Hutchison Whampoa niet doen. Eerder een eigen 4G-only netwerk beginnen in BE, maar de 800MHz veiling is al voorbij. En 900MHz is ook niet echt ideaal om genoeg spectrum te krijgen om 4G-only leefbaar te maken.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Een land als Frankrijk kan je niet zomaar vergelijken met België want zowel geografisch als demografisch liggen de accenten volledig anders. Een belangrijke factor die maar al te vaak vergeten wordt in (niet professionele) vergelijkingen is bevolkingsdichtheid. Om twee landen correct te kunnen vergelijken (mobiele situatie) moet je eigenlijk een gelijke nemen qua bevolkingsdichtheid.

De simpele reden; Dit is een indicatie van het potentieel aan gebruikers (= inkomsten) per km² dekking en dus het bereik. Als deze hoger ligt, des te interessanter voor de provider in kwestie. Een bijkomende factor is de moeilijkheidsgraad om dekking te voorzien. In België is de samenvatting heel simpel: hoge bevolkingsdichtheid en lage moeilijkheidsgraad wat dekking voorzien betreft.

Ik denk dat we allen kunnen overeenkomen over het feit dat die moeilijkheidsgraad in Frankrijk wel wat hoger ligt.

Qua potentieel aan inkomsten per vierkante kilometer:
Belgie:
363,6/km² (2013)
Frankrijk:
113,9/km² (2013)

Een provider heeft in Frankrijk dus 1/3 van het potentieel aan inkomsten per km² dekking en die dekking is dan nog eens moeilijker te voorzien daar de uitdagingen veel groter (kunnen) zijn vergeleken met Belgische providers. De prijzen lagen voor de komst van Free trouwens al veel lager, want ook hier waren de prijzen toen nog veel hoger (nog voor Telenet King & Kong en later Base dat toch ook ff druk zette naar beneden toe). In dat opzicht is er dus geen enkele reden waarom de Belgische prijzen zoveel hoger lagen en liggen.

Toegegeven, de komst van Free daar heeft inderdaad een nog serieuzere prijsdaling veroorzaakt, maar de prijzen lagen al redelijk (zo was het bij de komst van Free normaal dat iemand kloeg in een reportage over Free door TF1 (denk ik, of het was France 2) over teveel betalen bij Orange, namelijk 20 EUR/maand voor heel veel minuten en toch ook wel veel data, terwijl dat equivalent hier toen rond de 55 EUR lag. Hetzelfde verbruik werd bij Free op zo'n 10 EUR geschat. Maar dat Free een volledige investeringsstop heeft veroorzaakt is nonsens. In die periode zijn er bij alle drie de providers op/in meerdere plaatsen/steden alleen al bijvoorbeeld 4G LTE masten geplaatst. Men mag niet vergeten dat Free nog steeds grotendeels een MVNO is, eerst op Orange en nu SFR, en dus nog steeds voor een inkomen zorgt bij die providers. Free deed trouwens aan strenge throttling en daar was bij sommige gebruikers onvrede over, maar men wist dus waar men voor betaalde en er waren/zijn gebruikers die daar perfect tevreden mee waren/zijn.
Wat dekking betreft in Frankrijk; het is niet half zo slecht als enkelingen hier af en toe aanhalen. Orange is weliswaar veruit de beste wat globale dekking betreft, maar bij hen zou ik het zeker niet slecht noemen. Je gaat altijd plaatsen vinden met uitzonderingen, maar ook in België vind je tot op vandaag plekken waar eender welk netwerk amper edge heeft of zelfs geen service. Nog niet zo lang terug las ik (ik denk Andro555?) iemand die aan de kust (toch wel niet de moeilijkste plaats om dekking te voorzien) een heel gebied vond waar er amper tot geen bereik was met Base. En zelf heb ik het ook al genoeg tegengekomen (Proximus), zelfs nog recent eind 2014 aan een meer in de Ardennen, meer dan open genoeg en (heel) dicht bij grotere steden, inclusief stuwdam waar er me dunkt toch communicatielijnen in moeten zitten die voor capaciteit kunnen zorgen naar een mast toe. En dat was lang niet de enigste keer en enige omgeving waar ik het tegenkwam in 2014.

En toch betalen we in België al lang meer dan in Frankrijk, en nog meer dan in Groot-Brittanië (ondanks lagere bevolkingsdichtheid dan in België maar wel dubbel van Frankrijk, zij het met globaal genomen lagere moeilijkheidsgraad dan Frankrijk).
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 389 keer
Recent bedankt: 1 keer

moederbedrijf telenet zou graag base kopeb en ook een franse groep

bron : de morgen gehoord op de radio
iphone 13 promax : 512gb orange oml + Extra surf
mercedes e220 OML
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
CAT Q10 5G Extra surf oml
imac : giga fiber
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

proximusboyke schreef:moederbedrijf telenet zou graag base kopeb en ook een franse groep

bron : de morgen gehoord op de radio
Dat kan denk ik beter z'n eigen thread krijgen: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=58&t=44432
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”