DLNA Functionaliteit bij zakelijke verbinding & setup

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
gryomosy
Starter
Starter

Ik ben al vele jaren zakelijke Telenet klant. Mijn zakelijke Fibernet verbinding is gewoon thuis geïnstalleerd. Ik heb geen Telenet draadloze modem, maar hun ‘zakelijke niet draadloze’ versie.

* Ik heb mijn eigen Cisco for Small Business (ex-Linksys) achter de TN modem hangen samen met andere netwerk apparatuur (PoE switch AP’s, nas, server, …). * Achter de modem staat ook een Gigabit mini switch die een aftakking maakt naar de Powerline adapters voor TN Digitale TV.
* Mijn thuis IP range is 192.168.1.x voor alle mijn eigen netwerk apparaten. Via de powerline gaat er een 10.x (dacht ik) richting Digicorder beneden en Digibox boven.

Ik ben er nooit in geslaagd DLNA aan de praat te krijgen, mijn Digicorder zegt dat er geen apparaten zijn gevonden op het netwerk. Het hangt bij wijze van spreken nochtans vol met DLNA apparaten :-) die intern wel gewoon werken. De 2 netwerken kunnen elkaar dus niet zien.

Een technieker is vorige week mijn kabelmodem komen vervangen om compatibel te zijn met hogere snelheden in de toekomst. Ik had gehoopt dat hij meer info kon geven, maar hij wist het ook niet. Hij zegt dat dit enkel werkt met de TN Draadloze modem/router.

Waarom :???:

Kan er iemand een tip geven hoe beide netwerken elkaar dat wel kunnen zien?
Geeft de TN Draadloze modem/router misschien 10.x of een andere range van adressen aan thuis netwerk materiaal?
Of is er een of andere routing tussen beide netwerken ingebouwd?

Het is nogal een complexe setup, ik wil niet direct al mijn apparatuur (router, sec cams, printers, servers, ap’s, managed switches, nas, …) van andere vaste ip adressen gaan voorzien gewoon voor de Digicorder DLNA functionaliteit te kunnen gebruiken.

Iemand een tip hoe het aan de praat te krijgen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

gryomosy schreef:* Ik heb mijn eigen Cisco for Small Business (ex-Linksys) achter de TN modem hangen
Dat is meteen je probleem... DLNA werkt enkel indien zowel je DLNA servers als Digicorders op hetzelfde netwerk zitten.

Bij jou is dat niet het geval... dus ofwel je Digicorders ook achter je eigen router (maar dan werkt interactiviteit niet meer), ofwel je eigen router weg (en dus een TN modem/router).
gryomosy
Starter
Starter

thx - maar welke IP range heeft jouw thuisnetwerk en jouw digicorders dan?
Ik denk dat dat het enige verschil is? Ofwel is er een soort bridge tussen de beide netwerken of wel zit iedereen op dezelfde ip range?
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 396 keer
Bedankt: 194 keer
Provider

Of... een deftige Multimedia speler in je eigen netwerk zetten... :-)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

gryomosy schreef:thx - maar welke IP range heeft jouw thuisnetwerk en jouw digicorders dan?
Ik denk dat dat het enige verschil is? Ofwel is er een soort bridge tussen de beide netwerken of wel zit iedereen op dezelfde ip range?
Dit is hier al uitvoerig besproken op het Forum (zoekfunctie ...)
Een Telenet digicorder, aangesloten op een Telenet home gateway, krijgt 2 IP adressen:
  1. via de "MAC passtrough" krijgt de digicorder een 10.x IP adres, waarmee de intercativiteit werkt (dit adres wordt verkregen door DHCP).
  2. via een ander process (de digicorder zoekt een router op 192.168.x.1) geeft de digicorder zichzelf een vrij 192.168.x.[100-254] adres, waarmee de DNLA werkt.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1960 keer
Recent bedankt: 5 keer

gryomosy schreef:Hij zegt dat dit enkel werkt met de TN Draadloze modem/router.

Waarom :???:
Controle over het thuisnetwerk is commercieel interessant voor Telenet. Vandaag bieden ze reeds de Funcheck aan en er zullen zeker nog initiatieven komen om geld te verdienen met het private netwerk van de klant.
gryomosy schreef:Kan er iemand een tip geven hoe beide netwerken elkaar dat wel kunnen zien?
Geeft de TN Draadloze modem/router misschien 10.x of een andere range van adressen aan thuis netwerk materiaal?
Of is er een of andere routing tussen beide netwerken ingebouwd?
Voor DLNA beschikt de Digicorder over een tweede lokaal IP-adres. In volgend topic vind je iets meer info:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?p=506845#p505898
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

philippe_d schreef:Dit is hier al uitvoerig besproken op het Forum (zoekfunctie ...)
zie topic Yelo DLNA en modem only
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
gryomosy
Starter
Starter

Bedankt allemaal, ik zal de opgegeven topics eens rustig moeten lezen, want de enkele waar ik snel overging waren allen theorieën maar precies nog geen echte 'how-to'
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Eigenlijk is er maar één how-to: De modem vervangen door een Telenet Homegateway.
gryomosy schreef:Het is nogal een complexe setup, ik wil niet direct al mijn apparatuur (router, sec cams, printers, servers, ap’s, managed switches, nas, …) van andere vaste ip adressen gaan voorzien gewoon voor de Digicorder DLNA functionaliteit te kunnen gebruiken.
Dat hoeft ook niet. Je kan:
  • je eigen Cisco for Small Business gewoon achter de modem/router hangen, dan verandert er niets (zet dan de Linksys in DMZ).
  • of de Cisco eruit gooien, en de IP range HGW wijzigen aar 192.168.1.x
Tot op heden heeft zich hier nog niemand gemeld, die dit opgelost heeft met een modem-only + eigen router?
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”