In 't kort vertaald:
- - Een dame heeft één jaar geleden een nieuwe gsm nummer gekregen. Haar oud nummer bij Mobistar wordt opgezegd.
- Nu krijgt ze telefoons (of wordt gestalkt) vanop haar oud nummer. De persoon beweert dat hij al haar contacten heeft, en ook haar sms'en ontvangt. Hij belt zelfs naar haar moeder.
- Die dame is natuurlijk zeer gechoqueerd dat haar privé gegevens, vooral haar sms'en - zomaar bij een onbekende terecht komen.
- Deze persoon had de dienst "Contact Save" gebruikt om al haar contacten te syncroniseren. Tegenwoordig doen we dat met een smartphone via google contacts e.d., Mobistar heeft een dienst "Contact Save" voor mensen zonder smartphone: hiermee worden al je contacten gesynchroniseerd bij Mobistar. Deze dienst kost dan €0.75 per synchronisatie.
- Haar nummer werd gedurende één jaar niet gebruikt (zoals de telecom wet voorschrijft: de "verouderingsperiode")
- Na één jaar komt haar nummer bij een nieuwe gebruiker terecht. Deze gebruikt de dienst "Contact Save" en krijgt alle opgeslagen contacten van de vorige eigenaar op zijn gsm
...
Mobistar geeft wel toe dat ze bij het schrappen van een nummer, ook de "Contact Save" had moeten resetten (deze dienst zit bij een externe partner).
Gebruikers van Contact Save: weze gewaarschuwd:
- reset jouw contact lijst op de dienst Contact Save voor je een nummer opzegt.
- en zoals altijd: denk 2* na voor je privé gegevens met "de cloud" syncroniseert
