Nieuwe kookplaat kopen

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer

Waarop moet ik letten bij aankoop van een nieuwe inductie kookplaat? En is een Zanussi een goede keuze? Ik ken hier absoluut niets van maar deze staat in de meeste shops geprijsd voor +-350€ ... http://www.zanussi.be/nl-be/Products/Ke ... ZEV6340XBA

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 122 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:
Provider

Ik denk vooral naar het vermogen en de grootte van 'inductie-vlakken'.
Sommige (duurdere) modellen kunnen zelf de inductie-vlakken aanpassen aan de afmetingen van de pot die je er opzet.

Bij grote vermogens kijken of je die wel monofasig kan aansluiten en dat de draaddikte voldoende is of als je 3fasen hebt is dat ook geen probleem

Mvg Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

en ook kijken naar 'het gat' in je aanrecht. De maten moeten kloppen, of... je moet het groter kunnen maken (wat niet altijd lukt)
de koe zegt boe
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

Naar elektrische apparaten gebracht.

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Ik heb sinds ruim een jaar ook een inductie plaat. Ik heb gekeken, vergeleken, websites bezocht, winkels bezocht, uren heb ik er aan gespendeerd. Ik had voor mezelf een aantal zaken op een lijstje gezet waaraan de plaat moest voldoen. Timer moest voldoende lang kunnen gaan. Zowat alle modellen gaan tot 99 minuten, dat was te kort voor mij. Verder had ik maar een beperkte "diepgang" onder het werkblad, ca. 4 cm. Zowat alle modellen gaan 5 tot 6 cm diep onder het werkblad, dus ook geen optie. Het onzichtbare gedeelte (dus wat in het werkblad valt) moest een stuk kleiner zijn dan de nis (wegens de rand van de kasten onder het werkblad). Zowat alle modellen blijven slechts 1 cm van de buitenkanten van de plaat, geen optie. Alle kookplaten moesten een "booster" functie hebben. Zowat alle modellen hebben een booster op 1 of 2 platen, geen optie. Elke kookzone moest een panherkennings functie hebben. Niet alle merken hebben dit. Uiteindelijk was er slechts 1 merk wat alles in huis had wat ik zocht en dat is Miele. Ik heb de KM 6115 gekocht. Reken op een minimumprijs van 1000 euro voor deze plaat. Je hebt inductieplaten vanaf 300 euro maar zoals ze bij ons zeggen "koeken naar geld". Ik geef dan liever meer geld uit en dat ik meteen de perfecte plaat heb dan dat ik achteraf met een miskoop van 300 euro zit waar toch een en ander aan ontbreekt. De timer bij Miele gaat tot 9 uur als ik mij niet vergis, ideaal om bepaalde gerechten (vleesfond bv.) gedurende langere tijd te laten garen. Het gedeelte van de plaat wat in de nis valt is een heel stuk kleiner dan de plaat zelf en gaat maar 48mm diep. Ook een vereiste: ik heb 3 fasen thuis (380V), dus de plaat moest aangesloten (kunnen) worden op 3 fasen.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 122 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:
Provider

WIj hebben ook juist een nieuwe keuken geplaatst en hebben alles van Miele genomen...
Inderdaad niet het goedkoopste, maar werd door vele leveranciers als één van de beste gezien.
Wij hebben de KM6387 als kookplaat gekozen.

Mvg Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Je moet ook best wat geluk hebben, denk ik dan. Mijn Miele wasmachine / droger heeft 8 jaar meegegaan en die kostte in 2005 ook een pak meer als een "minder" merk. :(
mipa
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 9 keer

Wij hebben deze van Siemens aan 600 euro (de helft v/d adviesprijs) :

http://www.siemens-home.nl/producten/ko ... TE11E.html

En ik denkt niet dat ze voor een Miele veel moet onderdoen.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Hier ook een Miele, je hoort de kookplaat wel, en nee niet door de goedkope pannen en potten, kookplaat is ondertussen 2 à 3 jaar oud.
Maar zoals zo vele andere geluidjes went dit wel.
Ook heb je een ventilator die de elektronica koelt indien nodig, deze hoor je soms wel tijdens/na het koken nog wel even verluchten.

Wat wel wat een "gebrek" is, zijn de erg gevoelige knoppen, je hoeft nog niet aan je plaat te komen en deze zijn al bediend.
Wie niet uitkijkt zet zijn kookplaat zonder veel moeite gewoon af, of durft wel eens de boost functie activeren :wink:
Voor zo ver ik gelezen heb, zijn deze toetsen lichtgevoelig en is TL-licht niet zo ideaal voor de kalibratie.

Naar mijn persoonlijke mening is Miele niet meer wat het jaren geleden was.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Ik geef eerlijk toe, een ander merk dat mijn interesse had gewekt is Fagor. Is Spaans. Is een coöperatieve. Blijkbaar worden onderdelen van bekende merken geproduceerd door Fagor. Hier niet zo makkelijk te koop maar in Frankrijk kan je het al makkelijker op de kop tikken. Of via internet natuurlijk.
Wat de toetsen betreft bij een Miele inductieplaat: gewoon juist boven het oppervlak "zweven" met je vinger is voldoende om de boel in te schakelen. Maar diezelfde handel wordt ook ingeschakeld door een handdoek die met een tip op de on/off toets terechtkomt. Of door mijn kat die met haar pootjes ronddartelt over het bedieningspaneel. Of door een pan die toevallig voor een stuk op het bedieningspaneel staat. Die toetsen reageren dus écht niet alleen op je vingers.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 06 aug 2013, 22:28, in totaal 2 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Hier is het Siemens in de keuken, Miele in de wasplaats.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Jack hoe ga je ze dan betalen in Frankrijk? :)

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Goztow schreef:Jack hoe ga je ze dan betalen in Frankrijk? :)

Come again?? Paypal, credit kaart. Mogelijkheden genoeg om in Frankrijk te betalen me dunkt.
jorisx
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 47 keer
Recent bedankt: 1 keer

@Jack: ik denk dat Goztow doelt op deze topic, hoe men een wagen in Frankrijk kan betalen...
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 103 keer

Hier staat die zanusi al 18maanden werkt perfect en kuist makkelijk af.
Alles is hier zanusi werkt zoals het moet, enkel de vaatwas laat het soms afweten op een lichter programma.

Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Jack Daniels schreef:Timer moest voldoende lang kunnen gaan. Zowat alle modellen gaan tot 99 minuten, dat was te kort voor mij.
Heu,... Wat is er mis met een (elektornische)kookwekker (of gsm) te gebruiken voor dit probleem? Je zet je plaat gewoon op, zet de wekker in op 3u bvb en dat werkt toch ook? Allez, zo maak ik thuis toch stoofvlees. Ik blijf dan ook altijd in de buurt als ik kook. (Maak op het werk net iets te veel kookincidenten mee door potten en pannen en broodroosters onbeheerd achter te laten. :) )

Geen verwijt he, iedereen maakt zijn eigen keuze, vond het alleen een raar criterium om kookplaten op uit te sluiten.

In alle geval ik heb een Whirlpool, ondertussen al 6 jaar oud, actief gekoeld indien nodig, "fluit" wel op de potten die ik gebruik en betwijfel of dit gaat beteren moest ik er potten van veel geld op zetten, maar bon... Alles went. Heeft geen panherkenning (werkt ook perfect zonder dit), wel powerboost op 4 kookzones. Indertijd heb ik er ook uren aan gespendeerd om mijn keukenapparaten uit te kiezen.

Eigenlijk is dit weer zo'n onderwerp waarbij iemand voor zichzelf moet uitmaken wat voor hem geschikt is en welke criteria hij er voor hanteert. Wil je goedkoop gaan en toch redelijk degelijk kan je ook bij de Ikea even kijken. (Vroeger was dit gewoon Whirlpool, tegenwoordig is het een huismerk) Die dingen zijn meestal wel zijn prijs waard als je ze vergelijkt met andere merken.
Wicky
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 10 keer

Hier ook Siemens: http://www.siemens-home.be/nl/producten ... rce=browse .

Ter vervanging van een Smeg gaskookplaat. De keukeninstallateur is hier (zwaar tegen z'n zin) de opening in het granieten werkblad komen vergroten. In het menu van de kookplaat heb ik het vermogen beperkt omdat de plaat op maximaal vermogen het amperage van de hoofdzekering zou overschrijden.

-Eric-
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Slafes schreef:
Jack Daniels schreef:Timer moest voldoende lang kunnen gaan. Zowat alle modellen gaan tot 99 minuten, dat was te kort voor mij.
Heu,... Wat is er mis met een (elektornische)kookwekker (of gsm) te gebruiken voor dit probleem? Je zet je plaat gewoon op, zet de wekker in op 3u bvb en dat werkt toch ook? Allez, zo maak ik thuis toch stoofvlees. Ik blijf dan ook altijd in de buurt als ik kook. (Maak op het werk net iets te veel kookincidenten mee door potten en pannen en broodroosters onbeheerd achter te laten. :) )
Dat is nu net de bedoeling van die ingebouwde timer: dat ik er niet hoef bij te blijven uren aan een stuk en dat ik rustig boodschappen kan doen ondertussen. En nee, ik heb geen schrik van kook accidenten. Zit een beveiliging ingebouwd die er voor zorgt dat de plaat automatisch uitschakelt. En ja, het is mij al eens overkomen. Geen gebruik gemaakt van de timer weliswaar maar stomweg vergeten de kookplaat af te zetten en gaan slapen. Toen ik de volgende ochtend opstond had de kookplaat zichzelf netjes uitgeschakeld. En jouw voorbeeld van stoofvlees, dat is op een dik uur klaar. Ik heb het over fond trekken (wildfond, rundsfond, gevogeltefond...) en laten uitdampen. Of eventueel 's avonds opstarten en tijdens de nacht laten inkoken. Daar heb je uren voor nodig. Maar allé, als gediplomeerd kok zal ik het zeker bij het verkeerde eind hebben?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Jack, je hebt mijn 'geen verwijt' lijntje niet gezien per ongeluk? (ook niet in de quote, maar het staat er wel.)

Voel je niet aangevallen, maar ik vind het persoonlijk een rare keuze om een (goede) kookplaat niet te nemen wanneer de timer niet langer dan 99 minuten aan kan, voor normaal huishoudelijk gebruik heb je zelden langer nodig. Hoe deden de mensen het trouwens vroeger? :)

Stoofvlees staat bij mij trouwens 2 uur op, maar ik ben dan ook geen echte gediplomeerde kok zeker? :) Ik stel gewoon een alarmpje in op mijn gsm en blijf steeds in de buurt, ook mijn Whirlpool springt af als die te heet loopt, maar dat wil niet zeggen dat ik daarom 99 minuten kan winkelen en daarna mogelijk verkoold eten heb. Dat is een risico dat ik niet neem.

Zelfde met pc en laptop, altijd uit als ik uit huis ben, is niet de eerste die ik weten afbranden heb, zelfde met kookpotten op een vuur.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik stel voor dat jullie beide eens koken voor ons... daarna zullen we beoordelen wie de beste kok is :lol:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Nee, ik voel mij niet aangevallen maar zoals ik al schreef is die 99 minuten te weinig. Dat is iets minder dan drie en een half uur. Als je dan sommige zaken 5 uur moet laten garen, dan voldoet zo een timer gewoonweg niet. Daarom dat ik ook de maximum duur van de timer heb laten doorwegen in mijn beslissing om deze plaat van Miele te kopen. Die gaat tot 9 en een half uur, dus ideaal voor mij. Bovendien moest elke kookzone over een timer kunnen beschikken, wat niet bij elk merk het geval is. Maar ik kan best begrijpen dat de doorsnee huisman/huisvrouw ruim voldoende heeft aan een timer van 99 minuten.
jorisx
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 47 keer
Recent bedankt: 1 keer

Jack Daniels schreef:99 minuten te weinig. Dat is iets minder dan drie en een half uur.
lijkt me eerder 9 min langer dan 1,5h te zijn...

De keuze van welke opties je al dan niet nodig acht is voor iedereen verschillend. Sommigen hebben inderdaad nood aan een lange timer, kookzones die zich aan de pan aanpassen, of ...

Vind het wel goed dat je hebt aangegeven waardoor uw keuze bepaald is, sommige functionaliteiten zijn niet bij elk merk of type voorhanden en niet iedereen zal hiervan op de hoogte zijn.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Héhé, ik wist dat ik die 99 minuten goed moest natellen; is zoals je zegt iets meer dan anderhalf uur :oops: . Pfff, ik en cijfers. Maar ik heb 1 goed excuus (en dat gaat blijkbaar op voor velen zoals ik): als je goed bent in talen dan ben je meestal slecht in cijfers en omgekeerd. En laat ik nu toch wel goed in talen zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”