Hallo iedereen,
Dit is allemaal nog wat nieuw voor mij maar 't is 't volgende:
Ik trek binnen enkele weken in een appartement samen met mijn vriendin. We zijn uiteraard aan het kijken voor internet/tv, en we zijn gestoten op (waarschijnlijk) snow. Nu, daarover gaat het nu eigenlijk niet. We krijgen net te horen dat 'alles daar telenet is'. Met andere woorden, er is geen 'telefoonlijn' of aansluiting. Nu, als ik kijk op lijntest.be vinden we wél een snelheid terug voor VDSL2 voor dat adres. Met andere woorden, er is dus zeker een aansluiting (beneden). Wij zitten op het bovenste verdiep (het is een soort herenhuis met gelijkvloers + 2 verdiepingen). Het immokantoor verzekerde ons, dat als wij dit willen, dat eigenlijk geen probleem is en we perfect mogen overleggen met de eigenaar om dat door te trekken.
Niettemin, hoe ga ik vanaf hier verder? Klopt het dat de aansluiting zeker aanwezig is (en actief?) is omdat er via lijntest.be iets getoond wordt? Bel ik nu naar Belgacom? Enzovoort..
Kan iemand mij helpen?
Hartelijk bedankt!
Appartement: nog geen aansluiting
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Zie je in jouw appartement een telefoonaansluiting? Zo ja : maak eens foto?
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1960 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Lijntest.be verzekert alleen dat het Belgacom-netwerk in de straat (onder het voetpad, berm) aanwezig is en maakt een schatting van de mogelijke VDSL2-profielen
Lijntest.be geeft geen informatie over al dan niet actieve aansluitingen of aftakkingen naar de woningen. Het is dus perfect mogelijk dat er momenteel geen aftakking is van de hoofdkabel naar het herenhuis/appartementen.
Je maakt best zo snel mogelijk een afspraak met de officiële verhuurder (zie huurovereenkomst) om samen de technische situatie ter plaatse te bekijken, eventueel in het bijzijn van een technisch onderlegd persoon (elektrotechnisch installateur met kennis van Belgacom-aansluitingen)
Als je dan vaststelt dat er geen Belgacom-kabel vanuit de gemeenschappelijke technische ruimte naar jouw appartement loopt, zal een bevoegd elektrotechnisch installateur de nodige werken moeten uitvoeren op kosten van de verhuurder/beheerder van het gebouw. Als er bovendien geen Belgacom-invoerkabel vanaf de straat in de gemeenschappelijke technische ruimte binnenkomt moeten ook deze werken uitgevoerd worden.
Als huurder ben jij alleen verantwoordelijk voor verbruikskosten/abonnementen, de verhuurder/beheerder van het gebouw moet dus eerst het nodige doen zodat deze Belgacom-kabel in jouw appartement aanwezig is.
Lijntest.be geeft geen informatie over al dan niet actieve aansluitingen of aftakkingen naar de woningen. Het is dus perfect mogelijk dat er momenteel geen aftakking is van de hoofdkabel naar het herenhuis/appartementen.
Je maakt best zo snel mogelijk een afspraak met de officiële verhuurder (zie huurovereenkomst) om samen de technische situatie ter plaatse te bekijken, eventueel in het bijzijn van een technisch onderlegd persoon (elektrotechnisch installateur met kennis van Belgacom-aansluitingen)
Als je dan vaststelt dat er geen Belgacom-kabel vanuit de gemeenschappelijke technische ruimte naar jouw appartement loopt, zal een bevoegd elektrotechnisch installateur de nodige werken moeten uitvoeren op kosten van de verhuurder/beheerder van het gebouw. Als er bovendien geen Belgacom-invoerkabel vanaf de straat in de gemeenschappelijke technische ruimte binnenkomt moeten ook deze werken uitgevoerd worden.
Als huurder ben jij alleen verantwoordelijk voor verbruikskosten/abonnementen, de verhuurder/beheerder van het gebouw moet dus eerst het nodige doen zodat deze Belgacom-kabel in jouw appartement aanwezig is.
- raf1
- Elite Poster
Ja, de huurovereenkomst is natuurlijk een bindend document en het gebeurt vaak dat de verhuurder bepaalde kosten uitdrukkelijk doorschuift naar de huurder. Als dat zo in jouw contract staat en jouw handtekening staat eronder dan is dat zo.GaGo schreef:ben je daar zeker van Raf, dat de eigenaar/verhuurder voor de kosten opdraait? Meestal staat er in het huurcontract dat (aansluitingen op) nutsvoorzieningen op kosten van de huurder zijn, dus ook een (nieuwe) aansluiting op telefoonkabel...
Maar normaliter is het fysiek binnenbrengen van het Belgacom-koperpaar, Telenet-coaxkabel, elektriciteit, gas, water ten laste van de eigenaar(s) aangezien dit permanente verbeteringen aan het appartement zijn en dit de waarde van het appartement verhoogt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
- Bedankt: 248 keer
dat klopt niet.... Het is zelfs zo, dat een verhuurder/eigenaar kan weigeren dat er verbouwingen aan zijn woonst gebeuren. En gevelboringen zijn verbouwingen.Maar normaliter is het fysiek binnenbrengen van het Belgacom-koperpaar, Telenet-coaxkabel, elektriciteit, gas, water ten laste van de eigenaar(s) aangezien dit permanente verbeteringen aan het appartement zijn en dit de waarde van het appartement verhoogt.
Je kan een eigenaar niet verplichten om alles binnen te leggen. Als je bvb al kan tv kijken via telenet, dan kan je je huisbaas niet verplichten ook belgacom binnen te leggen, en dan ook nog eens satelliet etc.... Het zijn dus helemaal geen verbeteringswerken, als er al een alternatief aanwezig is.
Je kan de eigenaar niet verplichten om gas binnen te leggen, als er al elektriciteitsverwarming is... enzovoort.
de koe zegt boe
- krisken
- userbase crew
Dus een huisbaas kan (onrechtstreeks) beslissen wat mijn maandelijkse kosten zijn dan?
Chance dat ik niet huur...
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
- Bedankt: 156 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Dat is zo, je kan natuurlijk argumenteren dat je iets huurt "in de staat zoals het zich bevind bij ondertekening van het contract". Op die manier leg je jezelf de beperking op: aanvaard je deze niet dan moet je maar niet tekenen. In de praktijk staan weinigen echter stil bij de nutsvoorzieningen op dat moment en merkt men later pas: !"è§*^ ik kan hier enkel product A of B nemen en niet C wat ik eigenlijk wil.
-
- Elite Poster
Nee, als huurder kies je, en informeer je op voorhand...krisken schreef:Dus een huisbaas kan (onrechtstreeks) beslissen wat mijn maandelijkse kosten zijn dan?
Je hebt keuze tussen
- telenet
- belgacom
- satelliet.
Twordt wat veel om van de huisbaas te verlangen, dat alles er ligt.... tzou ook geen doen zijn met al die kabels. In de toekomst komt er misschien nog glasvezel bij, en waar eindigt het?
de koe zegt boe
- raf1
- Elite Poster
Klopt, ik heb dan ook nergens over verplicht gesproken. Ik heb verondersteld dat huurder en verhuurder redelijke mensen zijn die een goede verstandhouding willen opbouwen met het oog op een langlopende huurperiode.bambipower schreef:Je kan een eigenaar niet verplichten om alles binnen te leggen.
-
- Elite Poster
Dat klopt... maar dat is natuurlijk relatief. In sommige gevallen is de kost groot en het leggen van de kabel moeilijk realiseerbaar. In andere gevallen is het gemakkelijk.
Ik persoonlijk vind, dat telenet of belgacom die kost maar moeten dragen. Als zij hun produkt willen verkocht krijgen, moeten zij de kabel maar voorzien... eigenlijk zou dat voor satelliet ook zo moeten, maar das natuurlijk weer iets moeilijker.
Ik persoonlijk vind, dat telenet of belgacom die kost maar moeten dragen. Als zij hun produkt willen verkocht krijgen, moeten zij de kabel maar voorzien... eigenlijk zou dat voor satelliet ook zo moeten, maar das natuurlijk weer iets moeilijker.
de koe zegt boe
- krisken
- userbase crew
Waarom zou Belgacom of Telenet dit maar moeten bekostigen? Over telenet moeten we ons hier niet uit spreken, zolang de kabel niet is opengesteld zijn het hun producten die erop verkrijgbaar zijn en gaat jouw stelling op. Maar over de belgacom telefoonkabel lopen ook diensten van andere ISP's zoals edpnet, dommel, scarlet, ...
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
nu verdient belgacom ook, als je edpnet neemt... dat blijft dus juist hetzelfde.
de koe zegt boe
- krisken
- userbase crew
De raw copper dient voor het onderhoud van de lijn. Als je daarmee ook nog eens de aanleg gaat betalen (personeel, graafwerken, lassers, ...) vrees ik dat je niet zal toekomen...
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
tja, sé... gratis bestaat inderdaad niet... bij telenet vragen ze ook geld..
als de huisbaas het moet betalen is het ook niet gratis, en als de huurder het moet betalen is het ook niet gratis.
Dan moeten ze dat maar in hun prijs incalculeren ipv te verlangen dat de huisbaas op alles voorzien is
als de huisbaas het moet betalen is het ook niet gratis, en als de huurder het moet betalen is het ook niet gratis.
Dan moeten ze dat maar in hun prijs incalculeren ipv te verlangen dat de huisbaas op alles voorzien is
de koe zegt boe
- Devilzown
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 60 keer
En dan gaan klagen dat de prijs te hoog is zeker
In je eigen huis voorzie je je eigen kabels he.
Belgacom komt dit eventueel voor je doen, maar dat is 2 man ieders aan 85 euro per uur. En enkel met geschreven toelating van de huisbaas.

In je eigen huis voorzie je je eigen kabels he.
Belgacom komt dit eventueel voor je doen, maar dat is 2 man ieders aan 85 euro per uur. En enkel met geschreven toelating van de huisbaas.
- krisken
- userbase crew
Als dat gaat gebeuren (pak nu dat ze van de volgens het BIPT toegastane bedrag van +/- 12 euro naar +/- 15 euro zouden gaan) dan zie ik meteen iedereen (inclusief mezelf) moord en brand schreeuwen omdat belgacom/scarlet niet verhogen (immers hebben zij direct profijt van een nieuwe aansluiting) terwijl andere harde euro's mogen dokken omdat ze diensten van derden willen gebruiken...
Telefonie = EDPnet + OVH