Router/ modem keuze

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Erestor
Starter
Starter

Ik ben aan het switchen van home user naar b.v.b.a gebruik.
Mijn huidge setup is een vdsl lijn,internet, BTV en analoge telefoon dit alles via een fritzbox 7390. Deze setup werkt prima.

Nu voor mijn zaak heb ik een fix IP een firewall verschillende web/servers en een Asterix telefoon centrale via een VIOP provider.
Port forwarding voor de VIOP is niet mogelijk op de fritzbox.

Ik heb geen vertrouwen in de B-Box van Belgacom, kan iemand mij een goede VDSL router aanbevelen zodat ik nog steeds de BTV kan gebruiken, samen met mijn bedrijfsnetwerk ?

Alvast bedankt

[Afbeelding Post made via mobile device ]
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Om te beginnen...welke zaak heb jij opgericht dat je een fixed ip nodig hebt? Is deze lijn met een fixed ip ook aangevraagd bij Belgacom? Waarom heb je geen vertrouwen in de bbox?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Erestor
Starter
Starter

Ik heb een fix ip aangeschaft bij Belgacom voor de huidige lijn een i-office pack.
Hierdoor kan ik mijn eigen mailserver, vpn en webserver enz gebruiken, en door de vpn de locale servers via ipad enz.
Ik wil ook de de Asterisk centrale gaan gebruiken daar dit voor mij voordelen heeft.

De B-Box moest ik om de twee weken resetten, en dit altijd op een slecht moment, omruilen voor een ander was alleen maar uitstel en ik zat al aan derde voor ik ben overgeschakeld naar de fritzbox, vanaf dan geen problemen meer en dit al bijna een jaar.

Mijn setup voor het bedrijf werkt prima behalve voor de VOIP de fritzbox wil VOIP niet forwarden daar hij dit zelf gebruikt :-(

Daarom mijn vraag of iemand mij iets kan aanraden. Ik zou graag alle verkeer willen forwarden naar de firewall.

Eerst dacht ik aan een cisco vdsl router met een VLAN 10 voor Internet en VLAN 30 voor BTV maar dit is een dure oplossing maar misschien een goede keuze.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

En waaruit concludeer je dat je bij het omruilen van jouw modem hetzelfde probleem gaat hebben? Hier draaien er al jaar en dag 2 VDSL2 modems (sagem...dus hetzelfde als bbox2) en die werken perfect. Je mag ze gewoon niet zetten in bvb een kast ofzo.

Ik denk dat - aangezien je wantrouwen in de bbox2 - je het beste jouw bbox2 in bridge modus zet. Zo werkt jouw Belgacom TV nog steeds via de bbox2 maar ga je jouw internet en jouw fixed ip via een andere router routeren(dat ik bvb wat ikzelf doe met vroeger de routersoftware pfsense, en nu met een routerboard).

Enkele vraagjes voor je:
- wat is jouw huidige snelheid van jouw lijn (je kan dit checken met de vdsl2tool van www.hierzo.net)? Is deze groot genoeg voor servers op te draaien?
- Is er een specifieke reden waarom je jouw mailserver/voipserver/... thuis wilt draaien en niet in een datacenter?
- i-office kost je een pak geld (ik dacht 25 euro per maand) bovenop je bgc abonnement, misschien is een datacenter goedkoper?
- als thuis jouw vdsl2 lijn er uit ligt, ligt ook jouw voip server er uit. Hoe kunnen klanten jou dan nog bereiken?

Ik wil niet de boeman spelen, maar dit zijn dingen die je je moet bedenken als je van start gaat met dergelijke zaken.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1960 keer
Recent bedankt: 3 keer

Betrouwbaarheid van de Bbox2/Sagem 3464 hangt natuurlijk af van de configuratie. Bepaalde oudere firmwares hebben nasty bugs.
Ik heb zelf de Sagem 3464 tegen een koude muur gemonteerd en geflasht met de 6LR10A-60A05S-firmware en deze zeer nauwgezet geconfigureerd als modem-only(wifi,firewall,dhcp disabled). Dit is een superbetrouwbare configuratie waarbij ik internet via een PPPoE-verbinding opzet vanaf een Linux-router.

Ik sta zelf momenteel zeer weigerachtig tegenover alternatieve VDSL2-modem/routers aangezien Belgacom volgend jaar met VDSL2-vectoring start en je misschien binnen 6 maanden uw VDSL2 sync verliest omdat je apparatuur niet vector-friendly is. Hopelijk krijgen we zo snel mogelijk duidelijkheid over de toekomstige plannen van het BIPT rond de vrije keuze van VDSL2-modems op het vector-capable Belgacom-netwerk.

Ik zou dus aanraden om die Bbox2 met de 6LR10A-60A05S-firmware te flashen, als modem-only te configureren en vlak naast de Belgacom-invoerkabel tegen een koude muur te monteren. Daarna kan je op beide oren slapen.

Als je toch nog een alternatieve VDSL2-modem/router zou willen aanschaffen: in volgend topic vind je een overzicht: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=43&t=32098
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”