Belgacom Internet VDSL+Digitale TV

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Kim_Vogels
Starter
Starter

Beste,

Sindskort hebben wij hier thuis ook de stap gemaakt naar Belgacom TV en van ADSL naar VDSL (zou VDSL moeten zijn >.<) ..
Toen Belgacom hun abonnementen veranderde, werden wij automatisch van Belgacom Turbo naar Belgacom Intense overgezet.
Wij natuurlijk allemaal heel blij, want de snelheden gingen omhoog..
Vergeet het! Na de overschakeling van nu ruim een jaar geleden draaien wij nog steeds op 4.6mbit down en 512kbit upload (zou normaal 30mbit down en 4.6mbit upload moeten zijn)
Maar goed.. Me moeder had dus sindskort Belgacom TV aangevraagd, en ze vroeg ook ineens aan die belgacomverkoper hoe dat nu zat met onze snelheden.. Volgens hem (na enkele klikjes op zijn pc) zouden we vandaag pas beschikken over VDSL, en morgen pas komt Belgacom TV erbij..

Ik heb net heel die bbox2 installatie in orde gemaakt en na een half uur kloojen hadden we internet, maar tot mijn verbazing nog met ADSL formaat :(
We hebben thuis een klassieke telefoonlijn, en dit is wat ik (volgens de handleiding) heb gedaan:
In de doos stak een splitter waar ik 2 telefoontoestellen kan op aansluiten, en natuurlijk de DSL splitter zelf. Die DSL splitter heb ik op die telefoon splitter gestoken, en dan heb ik alles in de muur gestoken.
Telefoon op de telefoonsplitter aangesloten, en bbox2 op de DSL splitter.. Telefoon doet het, en internet ook maar nog in ADSL formaat..

Ik was dan op Google gaan rondkijken, en sommige zeiden dat je je klassieke telefoonaansluiting in de muur moet vervangen door de NTP2007..
Dus ik trek vervolgens naar de gang naar de plaats waar ons belgacomlijn binnenkomt, ik draai dat open en dan zie ik deze configuratie:

Afbeelding

LET OP: De grijze draden op deze afbeelding, moeten witte draden voorstellen!

Moet ik dit aanpassen? Of is deze configuratie in orde?
Indien niet, dan zou ik graag de NTP2007 in de woonkamer, naast de bbox2 willen installeren, maar weet niet goed welke draden waar moeten, omdat dit ook nergens goed en duidelijk staat uitgelegd.

Iemand die me een beetje verder kan helpen?

Alvast bedankt
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 156 keer

Het zou kunnen dat de aansluiting in de straatkast nog niet op orde is, en als er dan nog wat met de bedrading niet goed is kom je op een repair profiel (bijvoorbeeld 9/512)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Kim_Vogels schreef:Ik heb net heel die bbox2 installatie in orde gemaakt en na een half uur kloojen hadden we internet, maar tot mijn verbazing nog met ADSL formaat :(
Dat is normaal. Je krijgt niet automatisch VDSL2 omdat je een BBox2 aansluit. Je hebt er dus goed aan gedaan om je installatie in orde te brengen: nu ben je klaar voor de overstap, en van zodra Belgacom de "knop omdraait" krijg je VDSL2.
Kim_Vogels schreef:In de doos stak een splitter waar ik 2 telefoontoestellen kan op aansluiten, en natuurlijk de DSL splitter zelf. Die DSL splitter heb ik op die telefoon splitter gestoken, en dan heb ik alles in de muur gestoken.
Telefoon op de telefoonsplitter aangesloten, en bbox2 op de DSL splitter.. Telefoon doet het, en internet ook maar nog in ADSL formaat..
Dit is een heel onduidelijke uitleg, hoor:
  • - Met "telefooonsplitter" bedoel je waarschijnlijk de NTP2007?
    - Met "DSL splitter" bedoel je waarschijnlijk de TF2007 (6-polige splitter)?
    - Wat bedoel je "met in de muur gestoken" ?
Kim_Vogels schreef:Moet ik dit aanpassen? Of is deze configuratie in orde?
Indien niet, dan zou ik graag de NTP2007 in de woonkamer, naast de bbox2 willen installeren, maar weet niet goed welke draden waar moeten, omdat dit ook nergens goed en duidelijk staat uitgelegd.
Ik neem aan dat de kabel naar de living zoals op je tekening maar 2 draden bevat (blauw + bruin).
  • - zorg ervoor dat de verbinding in de gang goed contact geeft (koperen draadjes zuiver maken), en dat je daar geen enkele andere aftakking hebt (stub) hebt. Hier kan je geen telefoon aansluiten.
    - monteer de NTP2007 in de living, en sluit de 2 draden (blauw + bruin) aan op de zwarte klemmen.
    - sluit de 2 draden, die vanuit de living verder lopen naar een volgend telefonie punt, aan op de groene klemmen.
    - steek de splitter (TF2007) op de NTP2007, en sluit de kabel naar de BBOx2 aan op de splitter
    - je kan tot 2 telefoontoestellen aansluiten op de NTP2007
    - je kan ook nog toestellen aansluiten op een verder punt (die verbonden is met de groene klemmen)
    - verwijder ALLE oude ADSL splitters
Indien de kabel tussen gang en living 4 draden heeft, kan je hetvolgende doen:
  • - verbind de Belgacom toevoer (geel-grijs) met het blauw-bruine paar naar de living
    - verbind het 2de paar met de telefoon contactdoos in de gang (klem a+b).
    - monteer de NTP2007 in de living, en sluit de 2 draden (blauw + bruin) aan op de zwarte klemmen.
    - sluit het 2de paar aan op de groene klem (telefoon naar de gang).
    - sluit ook de 2 draden, die vanuit de living verder lopen naar een volgend telefonie punt, aan op de groene klemmen.
    - steek de splitter (TF2007) op de NTP2007, en sluit de kabel naar de BBOx2 aan op de splitter
    - je kan tot 2 telefoontoestellen aansluiten op de NTP2007
    - je kan ook nog toestellen aansluiten op een verder punt (die verbonden is met de groene klemmen), of in de gang.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 133 keer

Volgens mij is dat kabeltje van de gang naar de living verkeerd aangesloten. Normaal gezien zijn toch blauw/wit het eerste paar en groen/rood het tweede.
Als ik juist ben zit je op twee verschillende paar-helften wat nefast is voor VDSL.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Als dat (intern) kabeltje tussen de gang en de living aan beide zijden hetzelfde paar gebruikt, is er toch geen probleem ?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

http://bgctv.skynetblogs.be/#vdsl2splitterbeschrijving Hier kan je ook nog wat info vinden omtrent de aansluiting.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 133 keer

philippe_d schreef:Als dat (intern) kabeltje tussen de gang en de living aan beide zijden hetzelfde paar gebruikt, is er toch geen probleem ?
Er is kwaliteitsverlies als je niet de goede combinatie gebruikt. De blauwe is gevlochten met de witte enz. Zo zijn ze minder storingsgevoelig. Als je twee geleiders neemt uit verschillende paren dan klopt de lijnimpedantie niet meer. En je vangt meer storingen op uit de omgeving.

Voor telefonie is niet zo erg over korte afstanden. Maar voor VDSL zou ik dat niet doen.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 35 keer

hou er wel rekening mee dat niet alle vvt kabels volgens de blauw - wit manier gaan er zouden vtt kabels zijn waar blauw wit verkeert is.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
Bedankt: 116 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Heb je geen handleidingen/installatiegidsen gehad bij die BBox2, In mijn doos zaten 4 boekjes, 2 in het Nederlands en de andere 2 in het Frans ?
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”