Opnieuw geen verband tussen kanker en mobiel bellen

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 13 keer

Ook na vijftien jaar mobiel telefoneren lijken mensen geen verhoogd risico te lopen op een hersentumor. Dat blijkt uit een grote studie onder bijna drie miljoen Denen. Diegenen die al tien tot vijftien jaar mobiel belden, hadden geen grotere kans op een zogeheten akoestisch neuroom dan recentere gsm-gebruikers
Bron: De Standaard

Natuurlijk niet sluitend als "bewijs", maar toch enigszins geruststellend.
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 97 keer
Provider

Blijven verder bellen en verder surfen :-D
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

En nu de volgende om het weer te ontkennen dat het wel kankerverwekkend is.
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

Achja, ge moet toch van iets dood gaan he. 8)

Het is niet dat we allemaal ineens gaan stoppen met gsm's en wifi te gebruiken als ze wel kunnen bewijzen dat het gevaarlijk is. Niemand gaat zo zot zijn om ons terug naar de middeleeuwen te katapulteren qua technologie.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
xayana
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

bwahja, volledig verbieden of uitschakelen zal niet gebeuren maar ze zouden dan op zijn minst ergens een slaapstand kunnen voorzien ofzo.
Nu zit dat WIFI-ding (net als DECT) hier de ganse dag & nacht te blazen zelfs al gebruik ik het niet.

Met de GSM gebruik ik nu sowieso al een oortje want die GSM wil ik niet naast mijn hersenen.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

Trojan schreef:Achja, ge moet toch van iets dood gaan he. 8)
Liever niet aan kanker.

Het is niet dat we allemaal ineens gaan stoppen met gsm's en wifi te gebruiken als ze wel kunnen bewijzen dat het gevaarlijk is. Niemand gaat zo zot zijn om ons terug naar de middeleeuwen te katapulteren qua technologie.
I agree, maar mss zijn er veiligere en betere alternatieven ?
& de uitlaatgassen van het verkeer die je binnenkrijgt zullen wel een pak schadelijker zijn.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

Zolang niemand kan bewijzen dat de huidige stralingen van wifi en gsm's schadelijk is zal geen enkele fabrikant de moeite doen om op zoek te gaan naar veilige(re) alternatieven, als deze al bestaan.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

silencer schreef:I agree, maar mss zijn er veiligere en betere alternatieven ?
De postduif :angel:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Fantasten zoals deze van "Beperk de straling" zullen de paniek er wel inhouden en het grote onheil blijven verkondigen (al zal je van dergelijke artikels NIETS op hun website lezen). Nog erger is dat sommige mensen (tem. onze politiekers) dergelijke individuen blijven geloven boven ieder wetenschappelijk onderzoek :bang:
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

fvhbrugge schreef:
silencer schreef:I agree, maar mss zijn er veiligere en betere alternatieven ?
De postduif :angel:
Van duiven kunt ge sterven van allerlei ziektes geef mij die gsm maar dan, .. denk maar eens aan kort geleden vogelgriep en dan hebben we het nog niet eens over de rest van de ziektes.
Jan_B
Premium Member
Premium Member

Nog positief nieuws:
Risico op kanker bij jongeren niet hoger door gsm-gebruik.
Kinderen en tieners die vaak mobiel bellen hebben geen verhoogd risico op een hersentumor in vergelijking met leeftijdsgenoten die zelden of nooit een gsm gebruiken. Dat blijkt uit een onderzoek van het Zwitserse instituut voor volksgezondheid in Basel.
Bron: De Standaard
LPS
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 37 keer

Het bewijzen van de afwezigheid van een verband is iets wat me serieus de wenkbrauwen doet fronsen...
Volgens het principe van de Falsificatie (http://nl.wikipedia.org/wiki/Falsifieerbaarheid) kan je bij een these 'mobiel bellen > kanker' enkel er vanuitgaan dat er GEEN verband is TOTDAT je wél een verband hebt gevonden. En zo is dat steeds met soortgelijke stellingen. Dergelijke berichten kunnen tijdelijk geruststellend werken, maar zekerheid over het niet-bestaan ervan kunnen ze niet geven jammergenoeg.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

LPS schreef:Dergelijke berichten kunnen tijdelijk geruststellend werken, maar zekerheid over het niet-bestaan ervan kunnen ze niet geven jammergenoeg.
De theorie heeft dat ook enorm wat kritiek omdat in essentie niets te bewijzen valt zonder direct positief bewijs. "Van in de gezonde natuur te zitten krijg je kanker" voldoet eveneens aan jou stelling, en is dus volgens jou ook maar tijdelijk geruststellend ? Ik zou m'n wekbrouwen dus nog maar eens fronsen en niet meer in de gezonde natuur gaan zitten... wie weet krijg je er ooit wel kanker van :bang:
Jan_B
Premium Member
Premium Member

LPS schreef:Het bewijzen van de afwezigheid van een verband is iets wat me serieus de wenkbrauwen doet fronsen...
Volgens het principe van de Falsificatie (http://nl.wikipedia.org/wiki/Falsifieerbaarheid) kan je bij een these 'mobiel bellen > kanker' enkel er vanuitgaan dat er GEEN verband is TOTDAT je wél een verband hebt gevonden. En zo is dat steeds met soortgelijke stellingen. Dergelijke berichten kunnen tijdelijk geruststellend werken, maar zekerheid over het niet-bestaan ervan kunnen ze niet geven jammergenoeg.
Interessante insteek.

Maar:
(1) Is het niet zo dat niet alle stellingen falsifieerbaar zijn ? (bijvoorbeeld "mensen zijn sterfelijk" is niet falsifieerbaar);
(2) Het is niet zo dat omdat een stelling falsifieerbaar zijn, ze ook vals is.

En, misschien belangrijker: dit gaat niet over een ware/onware stelling, dus denk ik niet dat je het Falsificatie raamwerk kan gebruiken. Maw, er is wel degelijk een belangrijk verschil tussen GSM gebruik => 10% kanker en GSM gebruik => 0.00001% kanker (terwijl dit in de context van Falsificatie alletwee hetzelfde is).
Jan_B
Premium Member
Premium Member

Voor de geintereseerden: op dinsdag 18 oktober 2011 wordt bij IMEC in Leuven een (gratis) workshop georganiseerd i.v.m. straling bij draadloze communicatie.

Telecomoperatoren zullen hun visie presenteren en gaan in debat met het publiek.
Ook de (Vlaamse) regelgeving voor EM straling wordt besproken.

Meer info op: http://imec-interconnect.blogspot.com/2 ... ergie.html
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Jan_B schreef:een (gratis) workshop
Euh... 250 euro zal je bedoelen ?
Jan_B
Premium Member
Premium Member

Oh ja, nu zie ik het ook. "Gratis" staat in bold en de 250 euro voor niet leden staat pas op een andere pagina aangeduid.

Ik vrees dat ik in hun marketing-val ben getrapt. Sorry.

Edit: blijkbaar kan je voor 50 euro lid worden en dan is het event gratis. Toch steeds niet echt gratis natuurlijk.
JackB
Starter
Starter
Bedankt: 1 keer

Mannen, vrouwen, ik wou even iets kwijt: de onderzoeken (vooral de langer durende) hebben een makke: je vergelijkt altijd twee groepen, de bloot te stellen groep en de nulgroep. Het probleem nu: de nulgroep is geen nulgroep want er bestaan (bijna) geen mensen meer zonder dect telefoon thuis. Deze dect telefoon straalt vrolijk mee met het mobieltje. Conclusie: zowel de mensen met mobieltje als de mensen zonder mobieltje krijgen klachten, de onderzoekers constateren geen verschillen en concluderen dan dat de mobiele telefoon geen invloed heeft op de gezondheid, Duhhh!

Ik weet zelf sinds twee jaar dat het wel invloed heeft, DIE VOEL IK NAMELIJK, ik krijg (o.a) kortdurende stekende hoofdpijn in de nabijheid van een standby mobieltje (om het half uur of zo, als het apparaat weer even contact heeft met de antenne). Nou weet ik dus niet of dit schadelijk is (al lijkt het me niet gezond) maar ik weet wel dat al die wetenschappers die zeggen dat het onzin is, dat de straling geen effect heeft op de mens, er naast zitten.

Dan kan natuurlijk zijn, omdat ze nog niet voldoende (goed) onderzoek hebben gedaan. Het kan echter ook zo zijn dat sommige onderzoek-uitkomsten niet zo goed ontvangen zullen worden, niet gepubliceerd of afgebrand zullen worden. In dat geval kun je een succesvolle wetenschappelijke carriere op je buik schrijven (geloof me dat is vaker gebeurd: google bijv. Dr. George Carlo). Het zou zelfs zo kunnen zijn dat het onderzoek door de telecom of door de staat betaald is, beide partijen hebben miljardenbelangen bij het uitblijven van negatieve verhalen over de stralingseffecten.

Onze professor Lucas Reijnders heeft op de TuDelft een lezing gegeven over dit onderwerp, welke op internet te vinden is, interessant.
Afin, doe het niet allemaal af als onzin, omdat het slecht nieuws is, denk er in ieder geval over na.

O ja, die wijsneuzen die dan zeggen dat er altijd straling is geweest (zon, aarde e.d.), we praten hier over een straling die vele duizende malen sterker is EN digitaal gepulst EN sinds 2006 EXPONENTIEEL toeneemt.

Stel je voor dat al die toegenomen chronische vermoeidheid, slapeloosheid, ADHD, dementie (alzheimer) op jonge leeftijd, veroorzaakt zou worden door deze straling... dat zou een ramp van wereldomvang betekenen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

JackB schreef:Conclusie: zowel de mensen met mobieltje als de mensen zonder mobieltje krijgen klachten, de onderzoekers constateren geen verschillen en concluderen dan dat de mobiele telefoon geen invloed heeft op de gezondheid, Duhhh!
Nochtans heeft Beperk De Straling een hele hoop onderzoeken gevonden die wel duidelijk problemen aantonen... maar wat betreft je nul groep ben je correct, er zijn trouwens massa's andere factoren (fijn stof bijvoorbeeld, passief meeroken, alcohol, ...) waarvan duidelijke bewijzen zijn dat ze kanker veroorzaken en die men niet mee opneemt in een onderzoek. Het enige wat je kan stellen is dat de blootstelling aan "straling" (leuk negatief woord) zo massaal is dat bij problemen dit vermoedelijk reeds lang duidelijk had moeten zijn.
JackB schreef:Ik weet zelf sinds twee jaar dat het wel invloed heeft, DIE VOEL IK NAMELIJK, ik krijg (o.a) kortdurende stekende hoofdpijn in de nabijheid van een standby mobieltje (om het half uur of zo, als het apparaat weer even contact heeft met de antenne).
Wat doet je hoofd dan als er iemand naast je staat te bellen... of je in een publieke ruimte bent waar tientalle GSM's hetzelfde doen in je omgeving. Dat je éénmaal om de 30 minuten stekende hoofdpijn hebt lijkt me eerder ingebeeld dan een effectief probleem (met dergelijke gevoeligheid zou je constant problemen hebben).
JackB schreef:maar ik weet wel dat al die wetenschappers die zeggen dat het onzin is, dat de straling geen effect heeft op de mens, er naast zitten.
Ik zou me meteen aanbieden als wetenschapper met dergelijke wijsheid :roll:
JackB schreef:Het zou zelfs zo kunnen zijn dat het onderzoek door de telecom of door de staat betaald is, beide partijen hebben miljardenbelangen bij het uitblijven van negatieve verhalen over de stralingseffecten.
Wetenschappers hebben er natuurlijk ook alle belang bij nogmaals een onderzoek te doen (omdat ze in het vorige niets konden vinden).
JackB schreef:O ja, die wijsneuzen die dan zeggen dat er altijd straling is geweest (zon, aarde e.d.), we praten hier over een straling die vele duizende malen sterker is EN digitaal gepulst EN sinds 2006 EXPONENTIEEL toeneemt.
Met m'n mobieltje of de totale straling die ik thuis ontvang kan ik nochtans geen ei koken... met een klein zonnepaneeltje zonder problemen (je beseft dus duidelijk niet wat je krijgt aan straling) ! De straling van de zon is trouwens kankerverwekkend (weer een bewezen feit).
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

JackB,
Ik hoop dat je zelf geen gsm, microgolf, dect telefoon, radio, tv, autoradio, gps, ... hebt. 't straalt allemaal...
PS : een gsm maakt iets meer dan 1x/half uur contact met de zendmasten. Eigenlijk zou je dus continue hoofdpijn moeten hebben...
PS2 : adhd neemt totaal niet toe. Vroeger moest een kind kunnen spelen en ravotten. Nu moet het stil en braaf in een hoekje voor de tv/pc zitten. Als sommige ouders een standby knop op hun kind konden zetten hadden ze dit allang gedaan! Een kind mag een kind niet meer zijn, en als het wat actief is, stampen ze die vol met adhd pillen. Als ex-chiroleider kan ik je daar wel een paar leuke verhalen over geven...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ongezouten: "De onnozelste onderwerpen zijn het eeuwigdurende onderzoek naar de gevaren van iets dat ongevaarlijk is, zoals gsm-straling"

Bron: De Morgen
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”