ADSL > VDSL / Splitters & andere problemen

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
jadm
Starter
Starter

Ik heb me recentelijk een BBOX 2 aangeschaft en Belgacom gevraagd mijn lijn up te graden naar VDSL.
Ik heb toch een vraag bij de installatie. Momenteel heb ik één 6 polig aansluitpunt (waar de telefoonlijn binnenkomt)

Mijn huidige ADSL modem is echter niet daar verbonden. Die staat boven geconnecteerd op een standaard 5-polig aansluitpunt ,
dat beneden afgetakt is -door de belgacom technicus- op de primaire - 6-polige aansluitpunt (gaatje in de aansluitdoos en een kabel naar boven)

Mijn vraag: hoe pak ik dit aan? Moet ik:
- een kabel aansluiten op de ADSL-splitter die beneden in het 6-polige aansluitpunt zit en die naar boven leggen (telefoonkabel trekken dus met de modem boven)
- het 5-polige aansluitpunt boven vervangen door een ander type en daar mijn vdsl modem aansluiten.
- gewoon het huidige 5-polige aansluitpunt blijven gebruiken
- mijn modem aansluiten op de 6-polige en een netwerk kabel naar boven trekken
...
-een belgacom techieker optrommelen

Optie 3 is natuurlijk de minst ingrijpende ( = de situatie zoals ze nu met de adsl modem is), maar in de installatiegids behandelen ze dit scenario niet :-)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

jadm schreef:Momenteel heb ik één 6 polig aansluitpunt (waar de telefoonlijn binnenkomt)
Mijn huidige ADSL modem is echter niet daar verbonden. Die staat boven geconnecteerd op een standaard 5-polig aansluitpunt, dat beneden afgetakt is -door de belgacom technicus- op de primaire - 6-polige aansluitpunt (gaatje in de aansluitdoos en een kabel naar boven)
Als een Belgacom technieker je huidige ADSL modem boven aangesloten heeft, en hiervoor afgetakt heeft aan het 6-polige aansluitpunt beneden, dan mag je aannemen dat hij dit goed heeft gedaan: namelijk de aftakking gemaakt op de blauwe klemmen van de NTP2007.
In dit geval moet je NIETS doen: gewoon je Bbox2 aansluiten waar nu je ADSL modem staat (je kan zelfs dezelfde kabel gebruiken), dus inderdaad optie 3.

Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jadm
Starter
Starter

thx
Het schijnt te werken maar de bbox lijkt me niet echt stabiel (frequente reboots)
Vdsl is wel nog niet geactiveerd...
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

jadm schreef:thx
Het schijnt te werken maar de bbox lijkt me niet echt stabiel (frequente reboots)
Vdsl is wel nog niet geactiveerd...
Een reboot heeft niets te maken met een slecht kwaliteit van de lijn. In dat geval zou ik eerder eens kijken of de adapter niet stuk is, of test eens met een andere modem. Als je het over een bbox2 hebt kan het zijn dat hij zijn firmware aan het updaten is, daardoor gaat de modem een 6-tal keer rebooten.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
jadm
Starter
Starter

Inderdaad: reboots zijn opgehouden.
Bedankt voor de hulp!
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”