Na de kuren die m'n oude XBOX (met XBMC) begint te vertonen heb ik eens rondgekeken naar een alternatief dat wel moet voldoen aan een aantal persoonlijke voorkeuren (opmerkingen als dat ik beter ben met een Popcorn of dergelijke zijn dus niet van toepassing);
1. XBMC kunnen draaien (of welke software dan ook)
2. Mooie kast die past bij standaard HIFI elementen
3. Optical out (voor aansluiting op AV versterker)
4. Zo stil mogelijk
5. TV-Out (tja, voorlopig doet de oude CRT het nog)
6. Zonder problemen 1080p spelen (voor als de CRT het begeeft)
7. Geen behoefte aan storage (heb server staan)
Het resultaat kan je hieronder vinden... alle commentaar en suggesties (alternatieven) zijn welkom...
- Kast: Antec Fusion, no PSU, with remote (136.90)
- PSU: Antec Earthwatts EA430 (55.90)
- CPU: Core i3 530 2.93 GHz (106.40)
- MB: Gigabyte P55M-UD2 (94.90)
- RAM: Kingston 2048/1333/DDR3 (51.80)
- SSD: Intel X25 80GB (198.70)
- TV-Out: XFX HD4650 (41.80)
De prijzen zijn bijna de laagste (op 10 euro na), maar wel bij één leverancier wat altijd handig is.
Misschien toch al een aantal specifieke vraagjes...
1. Zou de PSU voldoen aan vermogen (de TV-OUT spreekt al over 400W ?)
2. Geheugen, moet je die nog steeds per 2 steken ?
3. Audio, zou die optical out werken met XBMC ?
4. TV-Out, heb ik wel 2 videokaarten en verschillende HDMI uitgangen, maar zie geen ander alternatief
5. Ik was ook op zoek naar een Atom based oplossing, maar kan blijkbaar geen onderdelen vinden ?
HTPC configuratie
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
- Bedankt: 103 keer
1.Mijn htpc (dual core x2 250) verbruikt maar liefst 32W in idle en 58W bij 1080P (geen vlc nemen), komt nooit boven de 120W (je hebt van die passieve 12V voedingen die daarvoor ideaal zijn, kom even niet op de naam (gele kleur)).r2504 schreef:Na de kuren die m'n oude XBOX (met XBMC) begint te vertonen heb ik eens rondgekeken naar een alternatief dat wel moet voldoen aan een aantal persoonlijke voorkeuren (opmerkingen als dat ik beter ben met een Popcorn of dergelijke zijn dus niet van toepassing);
1. XBMC kunnen draaien (of welke software dan ook)
2. Mooie kast die past bij standaard HIFI elementen
3. Optical out (voor aansluiting op AV versterker)
4. Zo stil mogelijk
5. TV-Out (tja, voorlopig doet de oude CRT het nog)
6. Zonder problemen 1080p spelen (voor als de CRT het begeeft)
7. Geen behoefte aan storage (heb server staan)
Het resultaat kan je hieronder vinden... alle commentaar en suggesties (alternatieven) zijn welkom...
- Kast: Antec Fusion, no PSU, with remote (136.90)
- PSU: Antec Earthwatts EA430 (55.90)
- CPU: Core i3 530 2.93 GHz (106.40)
- MB: Gigabyte P55M-UD2 (94.90)
- RAM: Kingston 2048/1333/DDR3 (51.80)
- SSD: Intel X25 80GB (198.70)
- TV-Out: XFX HD4650 (41.80)
De prijzen zijn bijna de laagste (op 10 euro na), maar wel bij één leverancier wat altijd handig is.
Misschien toch al een aantal specifieke vraagjes...
1. Zou de PSU voldoen aan vermogen (de TV-OUT spreekt al over 400W ?)
2. Geheugen, moet je die nog steeds per 2 steken ?
3. Audio, zou die optical out werken met XBMC ?
4. TV-Out, heb ik wel 2 videokaarten en verschillende HDMI uitgangen, maar zie geen ander alternatief
5. Ik was ook op zoek naar een Atom based oplossing, maar kan blijkbaar geen onderdelen vinden ?
2.Nee, meer marketing.
4.http://img.tomshardware.com/us/2005/11/ ... scart2.jpg
Zo deed ik dat (op mn panasonic moest ik stekker 12&16 van de scart wel aan elkaar solderen dacht ik, staat op dit forum).
5.ALs je dat zou doen (ion boardjes pakken, dual cores zijn anders zuiniger).
opm. Neem maar een passieve videokaart of on-board. Vrij dure htpc (over paar jaar mss al verouderd voor opvolger van 1080P, games).
80GB SSD is mss handig voor verschillende VM's.
Ik gebruik mn htpc ook om via sabnzbd+ te downloaden & tegelijkertijd 1080P af te spelen.
-
- Deel van't meubilair
Eigenlijk geen idee wat dit gaat gebruiken... geen idee waar ik precies de cijfertjes kan vinden, en hoe correct dat zou zijn.silencer schreef:1.Mijn htpc (dual core x2 250) verbruikt maar liefst 32W in idle en 58W bij 1080P (geen vlc nemen), komt nooit boven de 120W (je hebt van die passieve 12V voedingen die daarvoor ideaal zijn, kom even niet op de naam (gele kleur)).
Euh... hoe bedoel je ? Uiteindelijk heb ik altijd een analoge uitgang nodig (voor zolang m'n CRT het nog doet - is dus 42 euro weggesmeten min of meer), vandaar de XFX kaart welke S-video uit geeft. Ik heb trouwens dergelijk blokje liggen nu, maar zonder die analoge uitgang ben je er niets mee.silencer schreef:4.http://img.tomshardware.com/us/2005/11/ ... scart2.jpg
Probleem is dat ik geen ION bordjes kan vinden bij de courante websites die ik zo ken.silencer schreef:5.ALs je dat zou doen (ion boardjes pakken, dual cores zijn anders zuiniger).
Het moederbord heeft eentje onboard met HDMI/HDCP uitgang (tijdelijk heb ik wel de XFX nodig).silencer schreef:Neem maar een passieve videokaart of on-board.
Inderdaad... dacht lager uit te komen dan dit (toch een 680 euro), maar zit dan ook een SSD en dure kast in.silencer schreef:Vrij dure htpc (over paar jaar mss al verouderd voor opvolger van 1080P, games).
-
- Elite Poster
Pak toch die 40GB SSD, een afstandbediening heb ik nooit werkend gekregenr2504 schreef:Eigenlijk geen idee wat dit gaat gebruiken... geen idee waar ik precies de cijfertjes kan vinden, en hoe correct dat zou zijn.silencer schreef:1.Mijn htpc (dual core x2 250) verbruikt maar liefst 32W in idle en 58W bij 1080P (geen vlc nemen), komt nooit boven de 120W (je hebt van die passieve 12V voedingen die daarvoor ideaal zijn, kom even niet op de naam (gele kleur)).
Ga je niet vinden.
silencer schreef:4.http://img.tomshardware.com/us/2005/11/ ... scart2.jpg
S-video gebruiken icm audio (puntstekker naar cinch)
Mijn S-video gaf echter zwart-wit beeld, vandaar het soldeerwerk in de scartkabelconnector (heb die nog liggen als je het zou willen hebben)
Euh... hoe bedoel je ? Uiteindelijk heb ik altijd een analoge uitgang nodig (voor zolang m'n CRT het nog doet - is dus 42 euro weggesmeten min of meer), vandaar de XFX kaart welke S-video uit geeft. Ik heb trouwens dergelijk blokje liggen nu, maar zonder die analoge uitgang ben je er niets mee.
Probleem is dat ik geen ION bordjes kan vinden bij de courante websites die ik zo ken.silencer schreef:5.ALs je dat zou doen (ion boardjes pakken, dual cores zijn anders zuiniger).
ebay, ...
Het moederbord heeft eentje onboard met HDMI/HDCP uitgang (tijdelijk heb ik wel de XFX nodig).silencer schreef:Neem maar een passieve videokaart of on-board.
Zo'n luide fan wil je echt niet.Club 3D Radeon HD 2600 Pro Passive Cooling of
Sapphire Radeon HD 3450,... genoeg passieve alternatieven met s-video (en minder duur & meestal lager verbruik).
Inderdaad... dacht lager uit te komen dan dit (toch een 680 euro), maar zit dan ook een SSD en dure kast in.silencer schreef:Vrij dure htpc (over paar jaar mss al verouderd voor opvolger van 1080P, games).
Mijn htpc heeft mij ongeveer 250 eur gekost( andere casefans,voedingfan vervangen,cpufan vervangen, 300rpm ) , had nog een voeding, hdd en kast liggen
-
- Elite Poster
PicoPSU (wel transfo nodig).
http://www.silentpcreview.com/article601-page1.html

Je kan evt. voor een zwaarder model gaan (mocht je 4-5schijven in je pc willen steken of 2-3 zware grafische kaarten ipv passieve).
(Prijsindicatie: 36,80eur bij http://www.zercom.eu/index.php?p=35&f=1&a=80409)
http://www.silentpcreview.com/article601-page1.html

Je kan evt. voor een zwaarder model gaan (mocht je 4-5schijven in je pc willen steken of 2-3 zware grafische kaarten ipv passieve).
(Prijsindicatie: 36,80eur bij http://www.zercom.eu/index.php?p=35&f=1&a=80409)
-
- Deel van't meubilair
Had het passive inderdaad over het hoofd gezien... net een Club3D HD4350 CGAX-4352ILX1 gevonden... TV-out en passive... en m'n prijs zakt met 1 eurosilencer schreef:Zo'n luide fan wil je echt niet.Club 3D Radeon HD 2600 Pro Passive Cooling of Sapphire Radeon HD 3450,... genoeg passieve alternatieven met s-video (en minder duur & meestal lager verbruik).

Da's inderdaad een besparing van ongeveer 100 euro... en 40 GB zou inderdaad voldoende moeten zijn (zelfs met Windows 7).silencer schreef:Pak toch die 40GB SSD
Op m'n ouders hun HTPC doet de Microsoft MCE remote het toch prima, en blijkbaar zou die van de Antec Fusion ook werken met XBMC.silencer schreef:een afstandbediening heb ik nooit werkend gekregen
Een "lelijke" kast is 100 euro minder, een normale HD is 100 euro minder, een oudere processor is 100 euro minder... het kan dus inderdaad minder... en als je nog onderdelen hebt liggen is dat mooi meegenomen (misschien moet ik m'n server eens upgraden, en de onderdelen daaruit gebruiken voor de HTPC... alléén is dat eigenlijk enkel moederbord en oude Pentium op 2.6 GHz, echt veel brengt het dus ook niet op dan)silencer schreef:Mijn htpc heeft mij ongeveer 250 eur gekost( andere casefans,voedingfan vervangen,cpufan vervangen, 300rpm ) , had nog een voeding, hdd en kast liggen
-
- Deel van't meubilair
Brrr... nee... heb een hekel aan transfo's, en echt betrouwbaar vind ik dat Pico concept ook niet.silencer schreef:PicoPSU (wel transfo nodig).
PS. M'n goedkoopste prijzen tot op heden zijn trouwens ook bij Zercom (heb er in het verleden nogal gekocht, en kan ik gewoon in Eindhoven gaan afhalen).
- PumbaaH
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 15 keer
- Contacteer:
Volgens mij kan het goedkoper, sneller en zuiniger.
AMD athlon II X2 250 (2.9 ghz)
Gigabyte GA-880GM-UD2H (Gigabyte GA-890GPA-UD3H is ook een optie, maar duurder)
Intel X25-M Mainstream Solid State Drive
Huntkey LW-6400VP (400 watt)
Kingston HyperX Dual Channel Kit - 2 x 1 GB - DDR3 - 1333 MHz
Antec VERIS Fusion Remote Black - Bureaumodel - micro ATX
totaal: 558,57€
Deze doet alles wat je wil tegen een vrij schappelijke prijs en ja..... je mooie kast heb ik gehouden
. Misschien ook es denken aan een blu-ray drive? of andere optische drive?
Vermoedelijk dient de htpc niet om te gamen en mag je de videokaart weglaten of ineens kiezen voor een hd5xxx.
Een htpc maak je zo duur als je zelf wilt maar de vraag is eerder: wat moet deze kunnen?
AMD athlon II X2 250 (2.9 ghz)
Intel X25-M Mainstream Solid State Drive
Huntkey LW-6400VP (400 watt)
Kingston HyperX Dual Channel Kit - 2 x 1 GB - DDR3 - 1333 MHz
Antec VERIS Fusion Remote Black - Bureaumodel - micro ATX
totaal: 558,57€
Deze doet alles wat je wil tegen een vrij schappelijke prijs en ja..... je mooie kast heb ik gehouden

Vermoedelijk dient de htpc niet om te gamen en mag je de videokaart weglaten of ineens kiezen voor een hd5xxx.
Een htpc maak je zo duur als je zelf wilt maar de vraag is eerder: wat moet deze kunnen?
Mobile: Motorola Moto G 4G - KING Supersize
Internet: Sagem f@st + TP-Link TL-WR1043ND - Scarlet ONE
PC: in aankoop
Laptop 1: Toshiba L300-1DN AZ
Mediaplayer: MINIX NEO X5 mini
-
- Deel van't meubilair
Het MB kan ik niet meteen vinden bij Alternate of Zercom... maar aangezien ik tijdelijk toch een TV-Out kaart nodig heb (waar ook HDMI op zit), tja dan ben ik misschien beter af met een GA-770TA-UD3 (heeft geen onboard video, maar wel SPDIF optical/coax out). Ik ga alvast eens kijken naar de performance van die oplossing ivm 1080p.PumbaaH schreef:AMD athlon II X2 250 (2.9 ghz)
Geen idee of je de 40 of 80 GB versie hebt genomen.PumbaaH schreef:Intel X25-M Mainstream Solid State Drive
Aangezien je de TV-Out vergeten was denk ik (en in de veronderstelling dat het 80GB was), kom je rond de 600 euro... je zit dus maar een dikke 70 euro lager (alles zal dus afhangen hoe de AMD matched met een Core i3).PumbaaH schreef:totaal: 558,57€
Zolang ik geen HDTV heb lijkt me dat vrij zinloos... is misschien iets voor later, maar bedoeling is toch alles op de server te zetten, dus de HTPC moet dit niet meteen hebben (al heb ik geen idee hoe het tegenwoordig staat met het rippen van Bluray's). Gaming is ook niet de bedoeling... gewoon lekker vlot XBMC draaien.PumbaaH schreef:Misschien ook es denken aan een blu-ray drive? of andere optische drive?
Spijtig eigenlijk dat geen enkele constructeur brood ziet in een soort krachtigere XBOX die XBMC vlotjes kan draaien voor een betaalbare prijs en met weinig verbruik. Blijkbaar blijven ze allemaal steken bij de Popcorn achtige toestelletjes.
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
- Bedankt: 550 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Misschien even afwachten op deze dan ? http://www.dlink.com/boxeeboxr2504 schreef:
Spijtig eigenlijk dat geen enkele constructeur brood ziet in een soort krachtigere XBOX die XBMC vlotjes kan draaien voor een betaalbare prijs en met weinig verbruik. Blijkbaar blijven ze allemaal steken bij de Popcorn achtige toestelletjes.
Grtz,
Sasuke
PS: Mijn mediaplayer is ondertussen 2 jaar oud en speelt alle hedendaagse MKV / xvid / divx etc.. perfect af. Zonder disk en verbruikt echt minimaal. En ik heb composiet aansluitingen voor een oude TV en toslink/optical ook.
-
- Deel van't meubilair
Huh... is dat ding nog niet beschikbaar ? Is precies al een jaar geleden toen ik er de eerste keer van hoorde ?Sasuke schreef:Misschien even afwachten op deze dan ? http://www.dlink.com/boxeebox
In ieder geval, het ziet er afschuwelijk uit, heeft geen TV-Out, en ik weet niet of je er je eigen software op kan plaatsen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 74 keer
Ik heb een HDX-1000 (=Popcorn - rebrand) en kan je geen ongelijk geven dat je er geen wil. Het is te beperkt voor de veeleisende gebruiker. Ikzelf ben ook aan het rondkijken en ga waarschijnlijk voor de ASRock ION 330HT (rond de €320). Het ION-platform met nVidia GPU zorgt ervoor dat je HD kan afspelen (via vdpau in linux) en het geheel is redelijk energiezuinig. De kast is mooi maar niet echt in HIFI-formaat denk ik. Als je dat wil kan je ook gewoon de componenten los kopen en een andere behuizing nemen, maar dat is iets duurder. Heeft geen TV-out maar wel VGA wat om te zetten valt...
-
- Deel van't meubilair
Ik heb er blijkbaar overgekeken... heb hem ondertussen ook gevonden (al staat er soms bij dat het product mogelijk uitverkocht is... en dan heb ik het niet over de leverancier, maar effectief over productie van het ding). Bij Zercom kan je hem trouwens vinden voor 288 euro.Mathy schreef:ga waarschijnlijk voor de ASRock ION 330HT (rond de €320)
Zou je in dat ding nog een PCI-e kaart kunnen steken met TV-Out (van VGA naar S-video is trouwens helemaal niet eenvoudig).Mathy schreef:Heeft geen TV-out maar wel VGA wat om te zetten valt...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 74 keer
Er zijn verschillende modellen met kleine verschillen, dus je moet een beetje opletten dat je juist koopt wat jij nodig hebt. Zo te zien zijn er geen PCI(e) uitbreidingen mogelijk. VGA naar S-Video adapters zijn volgens mij rond de 40 euro te verkrijgen. Hetzelfde als een extra videokaart dus.
- PumbaaH
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 15 keer
- Contacteer:
Even een mogelijke domme vraag.... maar aangezien het eigenlijk geen mediacenter gaat zijn.... waarom kies je dan niet voor een barebone?
deze ziet er in mijn ogen goed uit
deze ziet er in mijn ogen goed uit
Mobile: Motorola Moto G 4G - KING Supersize