Intel X25-m 80GB

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 118 keer
Bedankt: 771 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

Nieuw speelgoed!

Afbeelding
Afbeelding

Met dit als gevolg:

Afbeelding

en

Afbeelding

Ter vergelijking, dit is van een Software RAID0 array met 3 spinpoints F1 1TB onder Windows 7 - dit is eigelijk dezelfde performantie dat ik krijg van de disken als ik de raid controller op het moederbord gebruik...

Afbeelding

En dit met een single spinpoint van 500GB (een iets oudere schijf, moet die nog eens vervangen)

Afbeelding

Als je de SSD met de RAID0 array vergelijkt, dan ontlopen ze mekaar bij het sequentieel lezen of schrijven niet veel, maar bij random kleine files lezen/schrijven is de SSD zomaar eventjes 600% sneller in het lezen en 350% sneller in het schrijven, dat is ongelooflijk!
Als we het vergelijken met een single HDD is het verschil helemaal van de pot gerukt!

Op teh interwebs vind je veel threads met tips in over hoe je het beste je SSD instelt, of de configuratie van je OS aanpast aan een SSD. Volgens mij zit daar veel kwatch tussen, het overgrote deel van de aanpassingen die ze voorstellen ontlasten de SSD net, waardoor die minder werk heeft, maar waardoor je OS ook niet op volledige snelheid draait.
Zo raden ze dikwijls aan om SuperFetch uit te schakelen op een Vista/7, maar dat werkt natuurlijk half averechts...

Wat ik al wel gedaan heb is via de SSD toolbox van Intel het trim commando 1x per week gescheduled, en de in windows 7 ingebouwde scheduled defrag uitgezet (heeft toch geen nut op SSDs). Voor de rest geen aanpassingen gedaan.

Heeft er hier nog iemand een tip welke aanpassingen er wél nuttig zijn?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 62 keer

SuperFetch heeft hier met een velociraptor wel winst opgeleverd in dagelijks gebruik

Alsook in geheugengebruik dat soms veel te hoog lag om goed te zijn
The eternal and true pessimist :D
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 245 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Leuke dingen selder, staat ook nog hoog op mijn verlanglijstje, ik had je post al in het SSD topic op GoT gezien ;)

Alleen de prijs / gb doet me nog een beetje twijfelen, alhoewel io mijn traagste stuk in mijn pc geworden is.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

Tomsworld schreef:Leuke dingen selder, staat ook nog hoog op mijn verlanglijstje, ik had je post al in het SSD topic op GoT gezien ;)

Alleen de prijs / gb doet me nog een beetje twijfelen, alhoewel io mijn traagste stuk in mijn pc geworden is.
Spijtig dat het 40GB model minder cache heeft, zal moeten kijken naar een ander merk (weet het zelf niet goed).
Zo'n schijf gebruik je echter nog niet voor de opslag.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
Bedankt: 115 keer
Provider

Ik was ook al aan het kijken voor een SSD maar vind het (persoonlijk) nog te duur.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

Hoe heb je die SSD bevestigt in je desktop? Met een 2,5" naar 3,5" adapter? Wat heb je voor die SSD betaald als ik vrij mag zijn dit te vragen?
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

Een SSD heeft geen bewegende onderdelen, dus deze kan perfect los liggen in je case.

Bij alternate kost het model (R5) met een bracket €10 meer.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
sirWard
Erelid
Erelid
Twitter: sirWard
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Heb hier zo twee van die pipo's in men case liggen ;-)

Heb een tijdje mijn MacBook (ondertussen een MB Pro liggen) uitegerust met een SSD en die was binnen de dertien seconden geboot, 3 seconden afgesloten.
Heerlijke dingen. Mijn OS + meest gebruikte programma's staan geinstalleerd op mijn SSD's. Dat merk je :-)
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
Bedankt: 115 keer
Provider

TomG schreef:Hoe heb je die SSD bevestigt in je desktop? Met een 2,5" naar 3,5" adapter? Wat heb je voor die SSD betaald als ik vrij mag zijn dit te vragen?
http://tweakers.net/pricewatch/cat/50/h ... ntern.html
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 118 keer
Bedankt: 771 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

219euro bij tones in Mechelen... Vind je wel goedkoper, maar het scheelt hem niet veel ...
En ja, ligt gewoon los in m'n kast. Met een héél klein stukje dubbelzijdige tape vastgemaakt.

Heb nog wat verder zitten opzoeken over alignen van een partitie op een SSD, en blijkt dat Windows 7 standaard al ge-alignde partities aanmaakt.
Kan je testen via een tooltje hier: http://www.techpowerup.com/articles/other/157
Of informatie via Dirkpar (niet diskpart, die rondt af naar boven of beneden) opvragen.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 97 keer
Provider

Is lekker snel, heb ook zo'n schijf, ubuntu start bijna even snel op als mijn bios.
TL@
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Ik heb ook 1 maar van OCZ Vertex, lekker snel. PC is opgestart in 15sec (Outlook open, Windows7). Echt grote winst zo'n SSD.
Ik heb de bracket trouwens gratis gekregen in de winkel (Compumania, Kontich)
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”