Een tijdje geleden heeft een kennis van me een upgradepakket gekocht om van zijn ADSL GO abo naar een VDSL2 abo te gaan. Daarbij heeft hij de aansluitkit gekregen waarin oa de bbox2, een 5- naar 6-polige convertor, een 6-polige wandcontactdoos, en een vdsl2 adapter. Ook is er een tv-decoder aangeschaft voor digitale televisie.
Nu loopt hij echter in problemen qua aansluiting. Je zou denken, utp-kabels trekken en hoppakee, maar jammer genoeg is dat niet zo makkelijk. Het inkomend punt ligt in de kelder, die gewelfd is, en de bestaande kabels maken al rare kronkels. Het is niet onmogelijk, maar verre van makkelijk, vandaar.
De huidige situatie kan je zien in de huidige situatie-schets. De draad komt binnen in de kelder en is aangesloten op een 5-polig wandcontact. Hier is een gewone telefonie-stekker op aangesloten, en de kabel ervan gaat naar het 1ste verdiep, naar een kamer waar de modem en een pc staan, en waar op het wandcontact een ADSL-splitter is aangesloten. In de kelder is op die eerste stekker een tweede ADSL-splitter aangesloten, hiervan vertrekt geen draad. Erbovenop zijn 2 stekkers weer aangesloten, die naar 2 telefoons gaan in het huis (gelijkvloers).
Met de vdsl-apparatuur weet ik zelf niet meteen de oplossing die het makkelijkst zou zijn. Ik heb zelf niet veel kennis ivm adsl/vdsl-aansluitingen, dus naar sommige dingen heb ik het gissen.
Zelf had ik aan volgende oplossing gedacht. Ik weet alleen niet of meerdere bboxen aansluiten wel zou werken, en wat voor invloed een gesplit signaal al niet zou hebben op de bandbreedte, vooral ivm tv/hd. Ik zou de wandcontactdoos in de kelder vervangen door de meegeleverde 6-polige doos. De telefoon-aansluitingen zijn niet een probleem. Op de DSL-klem zou ik 2 draden doen vertrekken, en hier moet niks nieuw voor getrokken worden. Elk van die draden zou dan een bbox2 krijgen. Een ervan voor boven in de kamer internet te hebben, de andere zou naar het gelijkvloers gaan, om vandaar kabels te doen vertrekken naar 2 decoders (er zouden 2 tvs aangesloten worden voor dig tv).
Als jullie nog meer uitleg willen, als dit een krankzinnig idee is, als je zelf voorstellen tot oplossing heb, laat maar weten