Ik heb zopas de optie Multi & Security geactiveerd op mijn abbonement.
Graag had ik nu meerdere pc's op internet aangesloten.
Heb er momenteel twee tussenstaan (via switch).
Ik beschik over een Thomson Speedtouch 510 ADSL Modem.
Vroeger belde ik via de windows machine in via PPOE, maar daardoor kan ik niet meer op de 2e pc inbellen.
Na enig zoekwerk ben ik uitgekomen op de modem zelf.
Ik heb daar mijn login & pass ingevuld en de modem zelf verbinding laten maken (ipv de xp client).
De aangesloten PC's zijn DHCP geconfigureerd.
Nu zit ik met het volgende probleem:
De pc's krijgen enkel een privé adres van de modem (10.0.0.x) waardoor ze niet zichtbaar zijn vanop internet. Enkel de modem krijgt een publiek IP, en fungeert als router.
Aangezien ik graag een service als FTP / VPN etc wil draaien geraak ik niet tot aan de pc's.
Hoe kan ik dit oplossen zodat de modem transparant werkt en beide pc's een publiek ip krijgen ?
Belgacom ADSL Multi & Publieke IP's
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 772 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Mmm .. betwijfel of dat wel mogelijk is zonder ne nieuwe router te kopen.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
- Bedankt: 550 keer
deark,
Dat kan niet ... maar een router is toch een beetje bedoeld daarvoor. Hetgene jij zoekt noemt port-forwarding. Zoek daar even naar op het forum, je krijgt dan wel genoeg posts waarin de uitleg aan bod is gekomen.
Grtz,
Sasuke
Dat kan niet ... maar een router is toch een beetje bedoeld daarvoor. Hetgene jij zoekt noemt port-forwarding. Zoek daar even naar op het forum, je krijgt dan wel genoeg posts waarin de uitleg aan bod is gekomen.
Grtz,
Sasuke
mja, maar met port forwarding kan ik bijvoorbeeld geen twee ftp servers (elk op een machine) draaien met dezelfde poort.
Bij Telenet is het geen probleem, dan krijgt gewoonweg elke pc een publiek IP, nu heb ik 1 publiek IP (terwijl ik betaal voor 4) en 4 private ip adressen...
Bij Telenet is het geen probleem, dan krijgt gewoonweg elke pc een publiek IP, nu heb ik 1 publiek IP (terwijl ik betaal voor 4) en 4 private ip adressen...
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
- Bedankt: 110 keer
Je moet je modem in bridged modus zetten en de pc's een pppoe sessie laten maken of een andere of meerdere routers.
Met telenet heb je nog het gemak om een switch te kunnen gebruiken maar via ADSL in België is dit wat complexer.
Ik gebruik nu bij Dommel m'n eigen router en die van dommel zelf samen door op de dommel gigaset homebox pppoe sessies door te laten.
Met telenet heb je nog het gemak om een switch te kunnen gebruiken maar via ADSL in België is dit wat complexer.
Ik gebruik nu bij Dommel m'n eigen router en die van dommel zelf samen door op de dommel gigaset homebox pppoe sessies door te laten.
- Patje
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 263 keer
- Bedankt: 104 keer
Dat klopt niet hoor, je krijgt 1 ip-adres en alle andere aangesloten computers hebben hetzelfde ip-adres.deark schreef:mja, maar met port forwarding kan ik bijvoorbeeld geen twee ftp servers (elk op een machine) draaien met dezelfde poort.
U betaalt nu voor 4 zegt u (met multi), maar als je bvb een Go abo hebt kan je ook 4 computers aansluiten op uw modem/router, blijft hetzelfde als met een multi. (alleen krijg je bij een multi ondersteuning voor 4 pc's)
Dat je 4 private adressen zou krijgen is geen waar! (naar mijn weten nooit geweest)
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png

Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
met andere woorden:
Het zal dus niet werken.
Wat heb ik nu in godsnaam aan "ondersteuning" voor 4 pc's ?
En iets in de aard van dit werkt dus ook niet:
http://www.network4all.nl/docs/viewdoc.php?aid=35
Toch beter Telenet dus ...
Het zal dus niet werken.
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Bij Telenet is dat ook zo, je krijgt daar ook maar ondersteuning voor 1 tot 4 pc's, afhankelijk van het pakket. Je kan natuurlijk meer computers aan je zelfgekochte router hangen natuurlijk.deark schreef:met andere woorden:
Het zal dus niet werken.
Akkoord, maar bij Telenet heb ik wel 4 publieke IP adressen.
Nu bij Belgacom op dit moment slechts 1.
Dat is juist het probleem. Ik zou ook 4 publieke IP adressen moeten krijgen bij Belgacom.
Misschien gaat dit wel en doe ik gewoon iets verkeerd ?
Nu bij Belgacom op dit moment slechts 1.
Dat is juist het probleem. Ik zou ook 4 publieke IP adressen moeten krijgen bij Belgacom.
Misschien gaat dit wel en doe ik gewoon iets verkeerd ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
- Bedankt: 106 keer
Dat is inderdaad de juiste oplossing.Ken schreef:Je moet je modem in bridged modus zetten en de pc's een pppoe sessie laten maken of een andere of meerdere routers.
Het zal dan afhangen van het aantal mogelijke simultane PPPoe sessie die toegestaan worden.
Vroeger was/is dit 2 voor een Go voor zover ik toen zelf ervaren heb.
Op die manier is het dan uiteraard mogelijk om iedere pc van een publiek IP adres te voorzien.
Kan ik voor de twee sessies hetzelfde wachtwoord / gebruikersnaam gebruiken ?
Of moet ik een aparte username / wachtwoord aanvragen (aanmaken).
Als ik slechts 2 simultane sessies kan starten ben ik al tevreden, want zit op dit moment toch maar met 2 pc's op internet.
Of moet ik een aparte username / wachtwoord aanvragen (aanmaken).
Als ik slechts 2 simultane sessies kan starten ben ik al tevreden, want zit op dit moment toch maar met 2 pc's op internet.