Ik vraag met af wat er in Q1 2026 gaat gebeuren, gezien ik kan eisen dat een factuur via peppol binnenkomt, gezien PDF facturen verboden zijn. Sommige aanbieders van PEPPOL compliant software beweren zelfs dat een PDF factuur niet meer inbrengbaar is als kost, gezien ongeldig.
Bij sommige leveranciers vallen ze uit de lucht als je het woord PEPPOL vermeld.
Wat me ook opvalt is de brakke layout van de PDF die bij peppol factuur zit. Bvb ikea stuurt een nette factuur met hun huisstijl via email, met een duidelijke boodschap:
De "officiële" factuur die ik via peppol binnen krijg, heeft een extreem brakke layout, en bevat veel minder info dan de factuur die ik normaal via email krijg.Kopie – Enkel ter informatie
Copy – For information only
Copie – À titre d’information seulement
Page/Page
Uw originele factuurdocument wordt via Peppol uitgegeven.
Your original invoice document is issued via Peppol./Votre facture originale est émise via Peppol.
Het lijkt er op dat ze dit snel in mekaar hebben geknutseld om toch maar in orde te zijn.
Ik lees ook dat er problemen kunnen ontstaan omdat op een peppol factuur bvb geen factuurvoorwaarden staan, en je dus deze via een andere weg gaat moeten communiceren.
@cadsite ik heb dit probleem ook al aan m'n boekhouder voorgelegd. Sommige kosten zijn geen factuur, een ander voorbeeld is bvb je vervaldagbericht van de verzekering, of de bedragen die maandelijks van je rekening gaan. Zaken die als kost tellen, maar geen factuur opleveren. Ik mag deze manueel doorsturen naar de boekhouder.