Gratis/goedkope PEPPOL facturatie?

FredericV
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 29 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik zit nu al een tijdje op peppol, en tot nu toe is er enkel een factuur van de bank, en een factuur van ikea toegekomen via peppol. Ik doe het 4e kwartaal nog op de ouderwetse manier met een map die nog 1 keer naar de boekhouder gaat. Ik heb al alles ouder dan 10j geshred, was best een groot werkje want sommige facturen mag ik niet shredden.

Ik vraag met af wat er in Q1 2026 gaat gebeuren, gezien ik kan eisen dat een factuur via peppol binnenkomt, gezien PDF facturen verboden zijn. Sommige aanbieders van PEPPOL compliant software beweren zelfs dat een PDF factuur niet meer inbrengbaar is als kost, gezien ongeldig.

Bij sommige leveranciers vallen ze uit de lucht als je het woord PEPPOL vermeld.

Wat me ook opvalt is de brakke layout van de PDF die bij peppol factuur zit. Bvb ikea stuurt een nette factuur met hun huisstijl via email, met een duidelijke boodschap:
Kopie – Enkel ter informatie
Copy – For information only
Copie – À titre d’information seulement
Page/Page
Uw originele factuurdocument wordt via Peppol uitgegeven.
Your original invoice document is issued via Peppol./Votre facture originale est émise via Peppol.
De "officiële" factuur die ik via peppol binnen krijg, heeft een extreem brakke layout, en bevat veel minder info dan de factuur die ik normaal via email krijg.
Het lijkt er op dat ze dit snel in mekaar hebben geknutseld om toch maar in orde te zijn.

Ik lees ook dat er problemen kunnen ontstaan omdat op een peppol factuur bvb geen factuurvoorwaarden staan, en je dus deze via een andere weg gaat moeten communiceren.

@cadsite ik heb dit probleem ook al aan m'n boekhouder voorgelegd. Sommige kosten zijn geen factuur, een ander voorbeeld is bvb je vervaldagbericht van de verzekering, of de bedragen die maandelijks van je rekening gaan. Zaken die als kost tellen, maar geen factuur opleveren. Ik mag deze manueel doorsturen naar de boekhouder.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 764 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Ik heb me gisteren (eindelijk) in orde gezet.
Ik ben gegaan voor 'Teamleader one'. De reviews op truspilot waren behoorlijk negatief over odoo en wel positief over teamleader. Aangezien het toch maar €1,21 is voor het eerste jaar riskeer ik niet veel. Erna is het wel €121, maar dat valt dik mee als ik dat vergelijk met andere oplossingen waar je meer dan 1 factuur per maand wilt kunnen versturen.
Daar kan ik ook uitgaven uploaden en er is een knop om te synchroniseren met de boekhouder, na het verlof zal ik hen eens wat extra uitleg vragen.

Het domme is wel dat ik geen Belgische facturen op de zaak ontvang en ik enkel Nederlandse klanten heb. Daar moeten ze pas richting peppol in 2030...
FredericV
Pro Member
Pro Member

@cadsite ik had initieel ook teamleader one op 't oog. Ook voornamelijk buitenlandse klanten.

Maar boekhouder werkt met bill2box, en een kennis van me is één van de lead designers achter bill2box, dus alsnog voor bill2box gegaan ondanks de reviews.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1122 keer
Bedankt: 712 keer
Provider
Te Koop forum

Mijn vriendin is voor Zoho books gegaan. Origineel dacht ze eerder richting billit te gaan, maar de vragen die ze daar stelde werden ofwel niet, ofwel slecht beantwoord. Geen goeie eerste indruk. De Zoho reageerde altijd snel en to the point.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Tazmanian79
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 28 keer
Provider

Wij zijn bij Billit / MyZen. Dit omwille van de integratie met ons boekhoudprogramma en de API koppeling vanuit ons programma.
Per inkomende en uitgaand document € 0,33. Echter voor uitgaand doc zitten we op € 0,15 aangezien wij de API gebruiken en Billit niet rechtstreeks gebruiken voor de facturen te maken.

Voordelen:
- De facturen kunnen ook gemaild worden (50% van onze klanten zijn niet BE, dus nog niet op Peppol) Zo blijft alles in eenzelfde systeem.
- Controle van inkomende facturen IBAN nummer
- Betaling van alle inkomende facturen via 1 klik
- Opvolging van betaling uitgaande facturen
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 627 keer
Recent bedankt: 5 keer
Te Koop forum

ik zie deze (gratis) optie nog niet aangehaald, dus zal ik hem even hier neerzetten: https://letspeppol.org/
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 43 keer

Ik zit eigenlijk ook in de knoei met Peppol.
Ik werk met een Nederlands garagepakket, waar ik zeer tevreden van ben. Maar in Nederland is Peppol nog niet direct verplicht, dus nog niet geïntegreerd. Vermoedelijk ben ik ook een van hun weinige Belgische klanten, dus voelen ze zicht nog niet gehaast om dit in orde te brengen. Boekhouding is in Yuki. Garagepakket is mooi gelinkt met Yuki.
Aankoopfacturen ontvang ik al langer via Codabox - Peppol rechtsreeks in Yuki. Codabox zit op een account bij de boekhouder, dus daar kan ik zelf niet aan.
Om nu toch facturen te kunnen via Peppol heb ik een account aangemaakt bij Billit. Gemiddeld verstuur ik een 50-tal facturen B2B per maand. Dus moet ik daarvoor €25 per maand betalen... Versturen kan normaal altijd gratis bij Billit, maar niet meer als je hun gratis proefmaand gebruikt hebt, wat ik dus gedaan heb.
Op andere eventueel goedkopere platformen kan ik niet versturen via Peppol omdat ik al een Peppol registratie heb bij Codabox...
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
pwr
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 18 keer
Provider

versturen via Peppol via meerdere platformen kan wél (ik denk zelfs onbeperkt aantal platformen)
facturen ontvangen kan je maar via één platform.
wij hebben ook een garage maar geen echt facturatieprogramma
wij maken facturen in Acces en zijn dan bijgevolg PDF's
voor versturen (én ontvangen) gebruiken wij Doccle pro > daar kan je PDF's uploaden en zij doen de omzetting naar digitaal factuur en verzenden het dan via Peppol.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 43 keer

Nooit gedacht dat er hier nog garagehouders zaten. Ik gebruik trouwens AutomaaT GO trouwens.
Zal het nog eens herbekijken dan wat Peppol betreft.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 55 keer

Waarom factureer je niet in Yuki? Zo doe ik dat. Heb wel niet al te veel facturen te maken.
FredericV
Pro Member
Pro Member

De eerste PEPPOL miserie is al een feit. De welbekende self storage boer blijft gewoon PDF's via email sturen.
Toen ik ze daar in hun kantoor eerder over aansprak, vielen ze uit de lucht.

Nu wordt de factuur gewoon geweigerd via email, in niet mis te verstane bewoording:
Beste,

Een PDF is geen geldige factuur in 2026.

Facturen moeten ons via het PEPPOL netwerk bereiken. Dit is bij wet verplicht.

De ontvangen PDF factuur is bij gevolg geen wettelijke factuur en dus niet ontvankelijk.

Het lijkt er ook op dat het BTW nummer op de PDF factuur niet in het juiste formaat is.

Dit zijn de correcte gegevens:

Ondernemingsnummer XXX
BTW nummer YYY
Peppol-ID ZZZ

Gelieve ons een wettelijke electronische factuur te bezorgen via PEPPOL.
Zucht, want als ik het BTW nummer ingeef, dan zit dit bedrijf dus al op PEPPOL:

https://directory.peppol.eu/public

Het numerisch deel van hun BTW volstaat al om ze te vinden, en ze zitten dus al op PEPPOL.

En dan nog dit:

https://www.google.com/search?q=bedrijv ... met+peppol
Er is een beperkte overgangsperiode tot het einde van het eerste kwartaal van 2026, waarin bedrijven met aantoonbare inspanningen kunnen ontsnappen aan onmiddellijke sancties, mits ze aantonen dat ze zich tijdig hebben voorbereid.
Mogen ze dan de eerste 3 maand van 2026 nog gewoon PDF's sturen zonder sanctie? Ik vind dit verwarrand.
Robrecht
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 14 keer
Provider

Ik kreeg vandaag een zakelijk factuur van KBC, via mail/doccle ook van orange/hey via mail... terwijl ik al een half jaar op het peppol netwerk zit via billit.

Tzal nog wel even duren eer alles conform is bij iedereen, maar de kleine man hangt al wel weer vast aan een extra maandelijkse kost ....
FredericV
Pro Member
Pro Member

Vandaag met de boekhouder gebeld, ivm de leverancier die via PDF nog stuurt, ondanks het feit dat leverancier al op PEPPOL netwerk zit.

Dit kwartaal is er een overgangsperiode zonder sancties. De PDF uploaden als inkomende factuur in het online e-facturatie pakket, is op zich ook nog geldig als een volwaardige kost. Maar als leverancier zich niet in regel stelt, zijn er wel sancties.

Het enige wat mij nog stoort aan het PEPPOL systeem, is dat de layout van de meeste online diensten die PEPPOL toegang aanbieden, erg beperkt is, in tegenstelling tot een PDF in volledige huisstijl zoals ik die bvb van Telenet ontvang via PEPPOL. Het zijn vaak saaie standaard templates.

Ik denk na of er geen systeem bestaat, waar ik zelf de UBL aanmaak (ipv een dienst zoals billtobox of doccle die je PDF probeert te OCR'en) - dus dan is doccle of billtobox gewoon de in- en outbox voor digitale facturen maar ook niet meer dan dat.

Dus een self hosted of lokaal draaiend facturatie systeem voor uitgaaande facturen mee te maken, die een UBL met embedded PDF kan aanmaken.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Mijn interesseert de lay-out geen hol als het gaat over esthetiek, maar het is alweer een extra werk om de info bij de klant te krijgen.
Tot hiertoe kon ik mijn automatisch gegenereerde timesheets copy/pasten in een writer document en opslaan als pdf: factuur is klaar.

Nu moet ik per project een "product" maken in teamleader en manueel lijn per lijn aanmaken.
Nu goed, ze beloven "binnenkort" dat we bijlages kunnen bijsturen, dan kan ik weer naar de oude werkwijze.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 116 keer
Recent bedankt: 2 keer

Robrecht schreef: 6 dagen geleden Ik kreeg vandaag een zakelijk factuur van KBC, via mail/doccle ook van orange/hey via mail... terwijl ik al een half jaar op het peppol netwerk zit via billit.

Tzal nog wel even duren eer alles conform is bij iedereen, maar de kleine man hangt al wel weer vast aan een extra maandelijkse kost ....
Ik ontvang al sinds vorige zomer facturen van KBC via Peppol nochtans...
payphoneuser
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 60 keer

Er zal nog heel wat water naar zee vloeien tegen dat dit hele Peppol-verhaal vlot loopt. Het is zeer eenvoudig om valse facturen te verzenden, omdat men in tegenstelling tot ontvangen, wat maar op één punt kan, verzenden kan van overal. In principe moet een Peppol Access Point een verificatie doen of de onderneming-klant weldegelijk is wie die beweert te zijn, maar er zullen vast situaties zijn waarin al dan niet opzettelijk bedrogen wordt, gebruik wordt gemaakt van valse data ter identificatie, ...
Totaal weer niet doordacht, maar dat zijn we gewoon, toch?
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 116 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat risico lijkt mij net vele malen kleiner te zijn dan met de traditionele mail, of erger: per post...
Laatst gewijzigd door blaatpraat 4 dagen geleden, in totaal 1 gewijzigd.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Inderdaad, maar bij papier is er een extra moeilijkheid, dat is niet zo gemakkelijk na te maken en kost geld.
Via e-mail is het vrij eenvoudig en kost niets. Maar daarbij zijn we ondertussen redelijk achterdochtig.
Peppol is helemaal nieuw voor velen en wordt verkocht als iets goed en veilig. De achterdocht is er (nog?) niet.
FredericV
Pro Member
Pro Member

Webhoster stuurde tot voor kort PDF per mail, en nu genereren ze zelf een UBL waar ze de PDF aan embedden, die ze via PEPPOL sturen en de PDF per mail.

Die UBL gaat dan via de billit peppol access point naar buiten, via API access.

Het zou natuurlijk interessant zijn, als er lokale software bestaat, of self hosted software (ipv zelf iets te ontwikkelen), die zo'n UBL kan aanmaken, die je dan via een PEPPOL provider verstuurt.

In de omgekeerde richting kan ik via bill2box alle inkomende facturen gewoon laten downloaden als een ZIP file met een berg UBL's er in.

Met Billit.be UBLView (een windows applicatie) kan je die embedded PDF zien.

Toegevoegd na 47 minuten 29 seconden:
Heb net een Perl scriptje aan de praat gekregen (thx to gemini) die de velden uit de XML vist.

De binary PDF heb ik wel expliciet geskipped.

Dit kan nog van pas komen om zelf te gaan scripten met bestanden die via PEPPOL binnenkomen.

Code: Selecteer alles

#!/usr/bin/perl
use strict;
use warnings;
use XML::LibXML;

# Check if a file was provided
my $filename = shift or die "Usage: $0 <ubl_file.xml>\n";

# Initialize the parser and load the document
my $dom = XML::LibXML->load_xml(location => $filename);
my $xpc = XML::LibXML::XPathContext->new($dom);

# Register standard UBL Namespaces
# These are the typical prefixes used in PEPPOL
$xpc->registerNs('inv', 'urn:oasis:names:specification:ubl:schema:xsd:Invoice-2');
$xpc->registerNs('cac', 'urn:oasis:names:specification:ubl:schema:xsd:CommonAggregateComponents-2');
$xpc->registerNs('cbc', 'urn:oasis:names:specification:ubl:schema:xsd:CommonBasicComponents-2');

print "Dumping UBL Fields and Values:\n";
print "-" x 50 . "\n";

# Find all leaf nodes (elements that contain text and no child elements)
# This provides a clean list of data fields.
my @nodes = $xpc->findnodes('//*[not(*) and normalize-space(text())]');

foreach my $node (@nodes) {
    my $name  = $node->nodeName;

# --- SKIP BINARY CONTENT ---
    # We check if the tag name ends with 'EmbeddedDocumentBinaryObject'
    # regardless of the namespace prefix used.
    next if $name =~ /EmbeddedDocumentBinaryObject$/;

my $value = $node->textContent;

# Clean up whitespace
    $value =~ s/^\s+|\s+$//g;

printf("%-30s : %s\n", $name, $value);
}
En hup met wat one liners is er direct nuttige output op een setje files:

Code: Selecteer alles

$ for file in *.xml; do ./view2.pl $file|strings|egrep -m 2 'cbc:Name|cbc:IssueDate'; done
cbc:IssueDate                  : 2025-10-31
cbc:Name                       : Grootbank NV
cbc:IssueDate                  : 2025-12-29
cbc:Name                       : Meubelzaak NV
cbc:IssueDate                  : 2025-12-31
cbc:Name                       : Grootbank NV
cbc:IssueDate                  : 2026-01-04
cbc:Name                       : Telenet
cbc:IssueDate                  : 2026-01-01
cbc:Name                       : Webhoster BV
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 34 keer
Provider

Ik ben nu wel aan het twijfelen, maar bij odoo moest ik mijn identiteit niet bewijzen. Lijkt me veel makkelijker om valse facturen uit te sturen dan met bijvoorbeeld mail.
FredericV
Pro Member
Pro Member

@dragonflo bedrijven kunnen uitgaande PEPPOL facturen sturen vanaf een andere access point, dan bvb hun inkomende PEPPOL. Dit werd mij nu al door twee partijen bevestigd.

Er is maar één inkomende PEPPOL access point mogelijk voor een BTW nr, maar helaas meerdere uitgaande.

https://focus-wtv.be/nieuws/waarschuwin ... via-peppol
'Blijf waakzaam'
Ook bedrijven die al correct geregistreerd zijn, lopen risico. “Eenzelfde onderneming kan op meerdere platformen geregistreerd worden,” legt Odent uit. “Daarom is het belangrijk om regelmatig na te gaan of er geen onbekende registraties bestaan.”

Dat kan via de officiële Peppol Directory, een online register waarin alle actieve Peppol-accounts zijn opgelijst. “Door daar je ondernemingsnummer in te geven, zie je meteen of alles klopt. Zie je iets verdachts, dan kan je snel ingrijpen.”
Zeer bedenkelijk dat de overheid dit pushed, met zware sancties als je niet via PEPPOL verstuurd vanaf Q2 2026, maar tegelijkertijd de security niet op orde is.

Toegevoegd na 1 uur 18 minuten 18 seconden:
Van mijn peppol insider. Publicatie op die directory is niet verplicht, en is enkel voor inkomende PEPPOL.

Uitgaande PEPPOL kan via meerdere providers, en je kan niet zomaar weten van wie de nepfactuur komt. Je moet het al aan je eigen PEPPOL provider vragen.

https://www.linkedin.com/posts/e-invoic ... ndYHBNTCGs
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1122 keer
Bedankt: 712 keer
Provider
Te Koop forum

https://peppyrus.be/ kwam ik recent nog tegen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 140 keer

Iemand ervaring met Peppyrus ?
Ik heb me vorig weekeinde aangesloten aangesloten bij Odoo.
Gratis, maar ik kan de mails niet meer tellen die al gekregen heb van hen. Elke dag een rapport.

Als Peppyrus beter is zou ik wel veranderen.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Geen ervaring met 1 van beiden, maar kan je in odoo de mail-frequentie niet zelf aanpassen?
DEWAELE
Member
Member
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Ik gebruik "doccle". Omzetting aangemaakte facturen in PDF gebeurt tot heden zonder fouten. Best wel de gegenereerde gegevens nakijken alvorens ze te verzenden.
Heb zelf integratie naar mijn boekhouding (vzw) gemaakt.
Let op: niet elke vzw is vrijgesteld van BTW administratie.
Constant
FredericV
Pro Member
Pro Member

@DEWAELE hier gaat dat ook op 't eerste zicht correct met billtobox, maar ik merk wel dat de verwerking heel traag verloopt. Binnen enkele minuten vist de OCR er al het factuurbedrag en Factuurnummer uit maar blijft dan lang op "Bezig met verwerking" staan. Ik hoor van mijn insider dat billit ook dat probleem momenteel heeft.

Er gaan nog veel lijken uit de kast vallen voor peppol stabiel en ingeburgerd is.

Ik ben blij dat ik alle geuploade PDF bestanden nadien kan downloaden als UBL, dan kan ik op die bestanden scriptjes laten lopen. Zeer handig.

De (backup) boekhoudmap is voortaan een foldertje met wat UBL's. Want met mappen rondrijden is passé.
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”