ivob schreef:Bwa, of gewoon deel uitmaken van het meer pragmatische deel van de beter verdienende middenklasse?
Dat individualisme is dus perfect weergegeven waarvoor het (neo)liberalisme - en dus traditionele partijpolitiek en bijgevolg ook 'Vivaldi' - staat: "als IK het maar goed heb en de rest kan de pot op". Dat illustreert de sociale inslag van het programma dat deze partijen van de daken schreeuwen.

Ik heb daar een ander woord voor: egoïsme.
Impliceert democratie - en dat is toch waar iedereen hier de mond vol van heeft en zelfs nog meer - niet dan iedereen op een min of meer volwaardige wijze kan
deelnemen aan de samenleving?
ivob schreef: 24 mei 2024, 15:41
Je kan maar beter zorgen dat je zo lang mogelijk jezelf thuis kan verzorgen (en/of met behulp van familie en vrienden) en als dat echt niet kan dat je nog ludiek genoeg bent en de individuele moed hebt om er tijdig zelf de stekker uit te trekken.
En dat hoeft anno 2024 echt niet meer door van het dak te springen of uit een raam te vallen.
Tja, dat is natuurlijk ook een mogelijkheid. 65+ en niet meer thuis kunnen wonen ... letterlijk dumpen? En dan maar spreken over dat land waarin men niet wil wakker worden als VB het voor het zeggen heeft? Il faut le faire. Straf, zeer straf.
ivob schreef: 24 mei 2024, 13:58
Het staat iedereen vrij om geen gebruik te maken van overheidssteun om een poetshulp in te huren en deze individueel zelf in te huren en zelf een behoorlijk loon it te betalen.
Zeker juist in dezelfde neoliberale gedachtengang. OK voor diegenen die daar de centen voor hebben maar wees gerust: ook deze groep gaat de overheidssteun niet lagen liggen ... Misschien kunnen ze nog voor diegenen die dat wel kunnen, de poetshulp integraal fiscaal aftrekbaar maken ?
heist_175 schreef: 24 mei 2024, 13:44
Gelukkig maar. Ik wil niet liever dan de verschillende overheden "zo lang mogelijk thuis blijven" ondersteunen, anders zit je daar maar te verpieteren in een bejaardentehuis, waar ze u om 16u in bed steken voor de nacht.
Je hebt duidelijk weinig of geen ervaring met bejaardenzorg.
1. Gelukkig ...: nogmaals, ik wil het aantal bejaarden niet betalen dat ofwel thuis zit te verkommeren in eenzaamheid en niet zelden in zeer gevaarlijke omstandigheden in een onaangepaste woning blijft aanmodderen met alle gevolgen van dien zoals val, breuken, ziekenhuisopnames met onderzoeken en operaties, etc. etc. Maar ja, dat is natuurlijk geen maatschappelijk kost
Home sweet home, is voor hen al lang geen realiteit meer maar een horror verhaal.
2. Mijn moeder verblijft in een wzc waar zij gaat slapen op het uur dat zij dat wil. De shift voor de nachtdienst die start om 21.30 u. vraagt soms wel om 7 u of 7u30 wel al of ze de slaapkeldij mogen aandoen maar vrijblijven én nooit als er nog bezoek is. Idem in het WZC waar mijn schoonmoeder verbleef.
Veralgemenen is gevaarlijk.
boulder schreef: 24 mei 2024, 13:33
Wees gerust, als die -met wat ondersteuning- thuis kunnen blijven, gaan die dat zeker doen.
Geef ze eens ongelijk

.[/quote]
Zeker, je poneert terecht en correct zo lang en als het gaat zonder gevaar of ontbering van (mantel)zorg, hebben ze niet alleen gelijk maar zelfs groot gelijk. Maar als de nood hoog is en dat niet meer kan, zoals bij mijn moeder en vader, was de opportunitiet om naar een WZC te gaan meer dan welkom en zij beseften dat zelfs goed.
Voor zowel mijn moeder als mijn vader - en ook voor mij - was die situaties niet meer houdbaar, ondanks thuisverpleging, -kine, poetshulp én mantelzorg.
Je mag ook de stress niet verwaarlozen die gepaard gaat met onzekerheid over continuïteit van zorg (cf. thuisverpleging die niet opdaagt, kine die weg valt bv. met verlof, poetshulp die niet komt opdagen, etc.). En als ze allemaal samen komen op hetzelfde moment, is dat ook een bron van stress.
Dizzy schreef: 24 mei 2024, 15:22
Dat is één van de vele dure fouten van ons separatisme, zorg is nu opgesplitst in bepaalde domeinen zoals ouderenzorg en wat zie je, je kan betalen voor iets wat voorheen inbegrepen was in de SZ en je hebt ook nog eens strengere voorwaarden. Meer betalen voor minder dus, de vooruitgang. Het lijkt erg hard op de andere verwezenlijkingen zoals de Lijn. Maar buslijnen afschaffen en prijzen optrekken. Het onderwijs ook van dat, duurder en slechtere resultaten. Toch blijven deze mensen rondtoeteren dat het met een totaal onafhankelijk Vlaanderen het veel beter zou gaan, hoe dan? Het zullen dezelfde zijn aan het roer. Bekijk het conclaaf en ze bijten elkaars kop er net niet af.
Perfect. We betalen meer en gaan er op achteruit.
Wie daar voor kiest OK. Goed voor alle chinezen maar niet voor den dezen.
Zelfs al zou VB +NVA 50+% halen dan nog zie ik die niet een regering vormen, ook niet regionaal. Caractériels zijn maar goed in één ding en dat is ruzie maken. Dat zullen ze dus doen, niet toegeven aan beide kanten tot het oneindige leidt gewoon tot mislukking naast een pak tijdverlies. Ze zijn zo telkens erin gelukt om zichzelf te splitsen

Allez Dizzy. Zijn de plooien zo glad binnen de 'Vivaldi-coalitie'? Ik dacht het niet. Voor hen gaat hetzelfde op als wat jij hier post. En als daar zich dan nog eens de genaamde Bouchez, ook zijn bijdrage levert, is het allemaal pijs en vree
Er was onlangs een programma van ene Bokkie of zoiets, een marginaal uit Aalst die een tijd in een rusthuis gaat leven. Het programma was veel beter dan ik verhoopt had. De man kreeg contact met de ouderen en gaf een goed beeld van hoe het er aan toe gaat. Vaak kreeg je toch het ongemakkelijke idee van: ik spring nog liever van het dak af dan daar 2 dagen te blijven.
De andere WZCentra zijn inderdaad in de minderheid maar ze zijn er.
En hoe komen dergelijke toestanden er: onderbetaling van zorgkundigen die vet onderbetaald en ondergewaardeerd worden, onvoldoende personeel, onvoldoende logsitiek, etc. Hier wordt niet in geïnvesteerd want ... ouderen renderen economisch niet. Ze zijn integendeel niet meer of minder dan economische balast en dan blijkbaar met de nadruk op 'last'.
Nochtans hebben ook zij gewerkt en niet zelfden in minder comfortabele omstandigheden dan wij zelf, hebben ze ook belastingen betaald, hebben ze kortom ook bijgedragen aan de samenleving.
Economisch niet rendabel = politiek hoogst oninteressant dus.
Verder is de huidige senior ook niet onvoorwaardelijk gehoorzaam, onderdanig, goed geïnformeerd en zelfs assertief.
Ze geloven niet meer dat je naar de hel gaat als je niet voor de tsjeven stemt. Dus, zoals ik al zei, asap te dumpen zo een handel.
En ja, bijna iedereen die ik ken in het WZC waar mijn moeder verblijft, verkoopt zijn huis dat tout court al bestemd was als spaarpot voor minder evidente tijden.
In kinderopvang daarentegen wordt wel substantieel meer geïnvesteerd. Hoe zou dat toch komen ???? 'k Zal het kort schetsen: 2-verdieners = economisch rendabel én dus politiek interessant. Bovendien kunnen ze zich dan ook profileren als 'gezinspartij' in de hoop daar nog wat stemmen te ronselen om toch maar niet te dicht rond de kiesdrempel te zwalpen. Zielig.
heist_175 schreef: 24 mei 2024, 17:04
Dus ja, er staat ons nog wat teleurstelling te wachten als Tom Van Grieken een sterk mandaat van de kiezer krijgt.
Ook als de huidige bende het werk kan verder zetten. Wees daar maar zeker van.
Blijkbaar is het toch zeer moeilijk om de zgn. extreme partijen eens de kans te geven en ze te laten bewijzen wat ze kunnen? Wat valt er nog te verliezen?