Noodpakket

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!

Noodpakket?

Staat al klaar!
2
5%
is gepland
2
5%
Ik twijfel nog
6
15%
Niet nodig
29
74%

Totaal aantal stemmen: 39
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 122 keer
Provider

Splitter schreef: 4 maanden geleden stroom zou in principe moeten kunnen door de omvormer off-grid te zetten, zodat die niet meer kijkt naar netgekoppeld falen (al heb ik er nog geen batterij aanhangen, daarvoor wacht ik liever tot zoutbatterijen wat meer beschikbaar zijn), water heb ik hier met een regenwaterput (al moet die met een emmertje geschept worden want de leiding heeft nooit gewerkt), en eten is er -afhankelijk van de dag- ook voldoende in voorraad voor zowel ons als de huisdieren,
inclusief een bbq'tje op gas met een paar van die gascartridges

enige wat eventueel nuttig zou kunnen zijn is nog iets van waterfilter om eventueel dat regenwater drinkbaar te maken voor het geval dat al het drinkwater toch op zou zijn.

(al zou ik het ook wel niet erg hebben gevonden om een paar miljoen in reserve te hebben om in mijn tuin zo'n mooie bunker te zetten zoals veel youtubers tegenwoordig al een tijdje bezig zijn, maar dat zou dan in eerste instantie voor de extra real estate zijn, niet de bommen.)
Die zoutbatterijen kunnen nog lang duren voordat (of zelfs als, gezien de beperkingen) die gemeengoed worden. De LFP batterijen zijn perfect compromis voor veiligheid momenteel. Hier heb ik een extra kabel voor PV omvormer gemaakt zodat ik in geval van nood de connector aan omvormer kan afschroeven en met die kabel rechtstreeks kan verbinden met mijn plugin batterij. Dus dan kan ik tenminste mijn thuisbatterij blijven laden en kan die op zijn beurt de frigo, waterpomp, noodlamp, elektrisch vuurtje, gsm, etc van stroom voorzien.

Voor regenwater kan je inderdaad relatief goedkoop tabletten/filter halen om drinkbaar te maken.

Die bunkers zijn leuk voor mancave, stockage of youtube en wel effectief voor een nucleaire fallout eerste weken, maar de miserie begint dan pas nadien. Geen zon meer voor x-aantal jaar, geen voedsel, elektriciteit, kou, etc... Dan wou je dat je dit nooit overleefd had om mee te beginnen. Dus dat scenario maak ik liever niet mee.

Toegevoegd na 1 uur 12 minuten 33 seconden:
duizend schreef: 4 maanden geleden Het punt is dat ik buiten de maanden december en januari helemaal niet zuinig moet zijn met energie.
En als ik de 10kwp reserve panelen bijleg op het plat dak en het tuinhuis is dat voor die 2 maanden ook opgelost.
Of je haalt een gasgenerator en enkele gasflessen voor ~€500. Ineens een backup voor als je PV (of omvormer) defect gaat en je kan ze ook gebruiken om te BBQ'en.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 188 keer
Bedankt: 387 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ja, want tijdens noodsituaties kan je op elke hoek van de straat je lege gasfles omruilen. Oep is oep.
Reserve omvormers heb ik genoeg, de zolder ligt vol gratis gekregen “wegens overstap naar hybride omvormer” sma sunny boys.
En bbq kan dan uiteraard volkomen elektrisch.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 96 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Splitter schreef: 4 maanden geleden maar wat als dat zou gebeuren vlak *voor* je normaal gaat winkelen? of heeft iedereen hier continue eten voor 3 a 4 dagen
Is dat dan zo raar? Naast voldoende eten heb je toch ook voldoende drank in huis/ op twerk/voertuig voor meerdere dagen te overbruggen.

In tijden van overvloed tracht ik dat mijn collega’s ook bij te brengen zorg dat je en reserve hebt van dingen die je nodig hebt. Hoe malloot is het niet om dorst te hebben , honger te hebben, ontwenningstress te hebben of pijn te leiden omdat ge op niets voorzien zijt. Er gaat geen maand voorbij dat er een aan het neuten is omdat die zich niet kan voorzien in zijn basisvoorziening.

Dat is de functie van uw noodpakket, opvangen van onvoorziene omstandigheden. Ge zult maar eens niet kunnen gaan winkelen.

Zelf zie ik het nut niet in van al die “day after” noodpakketjes, geen zilveren kogel of kruis tegen weervolven of zombies.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 660 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider
Te Koop forum

raar op zich niet, maar over het algemeen heb ik bv voor een week voedsel in huis, en als er nog 1 of 2 dagen over zijn, ga ik terug winkelen - dus op "de dag dat ik ga winkelen" heb ik voor max 2 dagen in huis, en soms maar voor 1 dag (vriezer niet meegeteld, die heeft over het algemeen nog altijd wel wat, maar als de elektra uitvalt dan is dat ook in zijn geheel maar max 1 dag voor je het kan weggooien)
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 730 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider

Een "noodsituatie" kan alles zijn, hé. Niet alleen de russen die plots met tanks door uw straat rijden maar ik denk eerder aan een natuurfenomeen of cyberattack.

Een waterbom of andere overstroming zorgt er voor dat de elektriciteit uitvalt en alles overstroomt. Eigen voorraad eten/drinken voor een paar dagen mag dan geen probleem zijn. Je volle diepvries kan je vergeten en koken op elektriciteit ook, dus droge voeding of blik voor een aantal dagen moet in je voorraad zitten net als drinkwater. Mogelijk lukt transport ook niet direct en als winkels onder water staan moet je ook niet gaan winkelen.

Als je echt alles nakijkt heb je waarschijnlijk voor langer in huis dan je denkt, je kan in een noodsituatie ook vanaf dag 1 al wat rantsoeneren om nog langer toe te komen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Alles begint met voldoende energie.
Leg volop PV en investeer in voldoende batterij capaciteit als je echt iets wil doen dat zin heeft.

Diepvries en ijskast blijven werken.
Warme maaltijd is geen probleem.
Alles op netstroom en oplaadbare batterijen kan je gebruiken indien nodig.

Combineer dat met een regenwaterput en de nodige filters en je kan weken, maanden gewoon verder doen zonder in te boeten op enig comfort.

Uiteraard geen optie voor wie op een appartementje woont.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

duizend schreef: 4 maanden geleden Ja, want tijdens noodsituaties kan je op elke hoek van de straat je lege gasfles omruilen. Oep is oep.
Reserve omvormers heb ik genoeg, de zolder ligt vol gratis gekregen “wegens overstap naar hybride omvormer” sma sunny boys.
En bbq kan dan uiteraard volkomen elektrisch.
Bedoel enkel om dat tekort van die 2 wintermaanden op te lossen. Als je ervan uit gaat dat er jaren geen of te weinig stroom gaat zijn bevinden we ons in een toestand zoals Oekraïne. Dan is de kans groter dat er een drone in je dak vliegt en je PV installatie opblaast. Dus dan is een gas/diesel generator en een schuilkelder een must :P
duizend
Elite Poster
Elite Poster

De kans dat er een aktief oorlogsfront ergens in België dagenlang woonwijken kapot bombardeert of droned lijkt mij bijzonder klein.
De kans dat er in de winter bij een conflict in Europa er geen of te weinig stroom, diesel, gas in België is, is 100%

40% import van stroom, en wat we zelf opwekken is 40% fossiel op het merendeel van de dagen in de winter.

En tekort aan fossiel gaat er zeker zijn.
Bidonnekes gas kopen is er dan niet meer bij.

Voor kerosine is het vandaag met een mini conflictje, dat impakt heeft op ocharme 20% van de oliemarkt, al bijna van dat.

En voor mezelf: Twee maanden 50% minder met de EV rijden lost mijn tekort ook al op.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Daar hebben we toch het befaamde afschakelplan voor :wink:
Anyway, dan heb ik hier geluk "Jouw straat is niet opgenomen in het afschakelplan. Je wordt niet afgeschakeld." :banana:
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Het afschakelplan is voor een tekortje dat een paar uurtjes duurt.
Niet voor een tekort van 40 tot 80% dagen en weken lang.

Ik merk dat veel mensen niet begrijpen hoe kwetsbaar onze energievoorziening is in de winter.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dat is dan toch aan de regering om op te lossen. Het aantal mensen dat 100% zelfvoorzienend is in BE is op 1 hand te tellen gok ik.
Als er echt zo lang een stroomonderbreking gaat zijn, moet je ook zelfvoorzienend zijn in water, eten, etc...
Om nog maar te zwijgen over de plunderingen, geweld, etc wat er dan zou zijn. Zou dan eerder een exit strategie uitwerken om BE te ontvluchten...
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Of aan sinterklaas.
Of heeft de regering oliebronnen in zijn broekzak.

Water haal je (ik) uit de regenput met de nodige filters.
En de diepvries zit vol, een maand of twee, drie moet zonder problemen gaan.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 845 keer
Bedankt: 382 keer

Avenger 2.0 schreef: 4 maanden geleden Dat is dan toch aan de regering om op te lossen. Het aantal mensen dat 100% zelfvoorzienend is in BE is op 1 hand te tellen gok ik.
:lol: :roll:
Die krijgen hun eigen zelf veroorzaakt begrotingstekort niet eens onder controle laat staan een energievraagstuk waar ze - door jaren niets doen - geen enkele controle over hebben en volledig afhankelijk zijn van de goodwill van derden.
Dezelfde goodwill waar jij nu blijkbaar je hoop op stelt? Lijkt me vanuit jouw kant eerder de overtreffende trap van naïviteit.

Uiteraard is 100% van de mensen in België (of waar dan ook) niet zelfvoorzienend.
Er is ook geen enkele crisis waar 100% van de mensen ongeschonden door spartelt. Dan was het ook geen crisis.

En zoals al meermaals aangehaald, alles (zeker comfort) begint of staat met energie. Heb je dat zelf in handen dan is de rest relatief kinderspel om op te lossen. Geen gezeul met kaarsen, gasbidonnekes, batterijkes,..... kortom zowat elke "oplossing" waar je nog altijd van derden afhankelijk blijft en laat nu net een crisis van enige omvang betekenen dat het dan in de eerste plaats ieder voor zich is. Mensen slaan al aan het hamsteren (cfr. eerste weken Covid) bij de eerste tekenen van veronderstelde onrust voor zaken waar op dat ogenblik niet eens een tekort aan is en veroorzaken vervolgens zelf kunstmatige tekorten. Kan je je al inbeelden wanneer de energievoorziening er een tijdje geheel of gedeeltelijk uitgaat. Het kot zal te klein zijn.

En zoals al meermaals gesteld, je moet dan in de eerste plaats niet denken aan de Russen die over de grote markt van BXL paraderen noch een drone die door je dak slaat maar aan georchestreerde bevooradingscrissisen (zoals er nu eentje bezig is), oplopende geopolitieke spanningen (waarbij energie een enorm drukkingsmiddel is om diegenen die het in handen hebben alsnog hun zin te geven).
En waarom zou je met tanks en vliegtuigen een land binnenrollen wanneer je vanop afstand en met een hack de kwetsbare basisvoorzieningen van een land/regio (intern en extern) kan beschadigen zonder zelf veel risico te lopen?
De kans dat dit gebeurt is veel realistischer dan een drone door je dak en de impact vele malen omvangrijker.
Ja je kan dan aan je overheid vragen dit zo snel mogelijk op te lossen maar - ieder zijn mening - dat wordt dan toch wachten op Godot.

Er is ook niets mis mee om je te verzekeren VOOR een echte crisis en niet pas tijdens of laat staan erna.
En al helemaal niet wanneer deze verzekering je voor de crisis niets kost maar nog haar eigen inkomsten genereert.

Maar soit, niets van dat alles steekt uiteraard in zo'n noodpakket. Daar zal je toch zelf naar moeten handelen. En beter op tijd ipv te laat.

Het is ook helemaal niet de bedoeling altijd en overal op alle calamiteiten voorbereid te zijn.
Maar je eigen energie, drinkwater, voedselvoorziening en woonplaats(en) onder controle te hebben lijkt me toch al een mooi begin voor de basisvoorzieningen en een stapje voor op de 99% die weer denkt dat "de overheid" het wel allemaal weer voor hen zal regelen.

Eén van de voordelen van een boilervat (op drinkwwater) tov een gasdoorstomer voor SWW is dat je ook altijd een enorm aantal liters water op voorraad hebt (hier bv. 300 liter) alvorens je de regenwaterput, grondwater en oppervlaktewater dient aan te spreken. Het regenwater kan - tijdens een crisis - in eerste instantie dan nog aangesproken worden voor hygiëne (ipv de SWW voorraad) en het grond- en oppervlaktewater voor de lokale voedselvoorziening.
Hoe hoger het eigen comfort tijdens een crisis hoe langer je het kan uitzingen tov de groep die na drie dagen al in nood komt en afhankelijk wordt van de goodwill van derden.

ps. Ook in Oekraïne, Iran, wherever zit niet iedereen voor 100% in dezelfde shit hoor.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 237 keer
Provider
Te Koop forum

Wapenen jullie zich dan eigenlijk ook tegen de 99% wanhopige buren? Want eerlijk, je mag zelf zo voorzienende zijn als je wil. Eten voor 2 maanden, energie, drinkwater,... Mocht het echt op leven en dood aankomen heerst de wet van de jungle
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Uiteraard.
En in de jungle heeft diegene die zich daar op voorbereid heeft een grotere overlevingskans dan diegene die hoopt dat de nabijgelegen stamoudste hem wel zal komen redden wanneer het niet meer gaat.

ps. Ik woon dan ook niet in de stad (al heb ik daar uiteraard ook vluchtwegen wanneer de situatie er om vraagt, mijn huidige woning ligt op +7m vandaar utwijkmogelijkheden naar de zesde verdieping) maar tussen twee natuurgebieden aan de rand van een (eigen) bos. Weinig last van buren. Zelfs niet in vreedzame tijden.

Zoals in alles heeft ieder (n=1) daar zijn eigen mening over en bereid zich volgens die eigen mening daar meer of minder op voor. Andere voorbereiding, andere gevolgen.

Je kan uiteraard op iedere voorbereiding wel altijd iets blijven verzinnen (whatsaboutismes zijn op dit forum blijkbaar nogal in als grond van argumentatie) dat nog erger is waarop je dan toch niet voorbereid bent.
Maar dat is - voor mij toch niet - geen reden om je niet voor te bereiden op de voor de hand liggende problemen.

Benieuwd wie er allemaal een (niet verplichte!) brandverzekering op zijn woning heeft afgesloten omdat ie zeker is dat vroeg of laat deze in de fik gaat vliegen. Bij 99% van de woningen gebeurt er ook helemaal niets.

Maar ik lees hier nu wel dat zelfs jij nu plots wel PV en eigen opslag hebt ingekocht. :beerchug:
Beter laat dan nooit. :wink:
Zoals in tempore non suspecto al voorspelde: eerst werden de EA uitgelachen omdat ze investeerden in PV waarna ze gevolgd werden door iedereen die de mogelijkheid had, vervolgens gebeurt voor eigen opslag net hetzelfde en voor BEV's zal dat niet anders zijn.

En uiteraard blijft - net als noodvvoorzieningen - een deel dat belachelijk vinden en doet dat deel niets.
Doorgaans ook dat deel dat vindt dat wanneer ze zelf in de problemen komen de door hen eerst verguisde (R)overheid hen als eerste moet bijstaan.
Wanneer de "wet van de jungle" geldt is er doorgaans geen functionerende overheid meer en geld de wet van de survival of the fittest.
Laatst gewijzigd door ivob 4 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
Bedankt: 1273 keer

woutervh schreef: 4 maanden geleden Mocht het echt op leven en dood aankomen heerst de wet van de jungle
Het is niet hypothetisch hé.
Kijk naar gigantische overstromingen bv: Verviers in België (2021) en dus ook Rijnland-Palts en Noordrijn-Westfalen in Duitsland (2021), Valencia, Castilië-La Mancha en Andalusië (Spanje 2024), ...
En los van de vele doden en gewonden, is er telkens ook infrastructuur beschadigd die veel meer mensen treft.

Ik kan me niet herinneren dat er in Verviers geplunderd werd of dat buren elkaar naar het leven stonden?
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ivob schreef: 4 maanden geleden Uiteraard.
ps. Ik woon dan ook niet in de stad (al heb ik daar uiteraard ook vluchtwegen wanneer de situatie er om vraagt, mijn huidige woning ligt op +7m vandaar utwijkmogelijkheden naar de zesde verdieping) maar tussen twee natuurgebieden aan de rand van een (eigen) bos. Weinig last van buren. Zelfs niet in vreedzame tijden.
Dan heb je weer andere gevaren. Denk maar aan een bosbrand. Volg op Youtube ook iemand die zowat volledig offgrid kon leven met eigen boerderij en zowat 100% zelfvoorzienend. Maar heeft de pech gehad van bosbrand in de buurt en zijn domein is nu met de grond gelijk. Dus je kan je niet op alles voorzien.

Toegevoegd na 1 minuut 38 seconden:
woutervh schreef: 4 maanden geleden Wapenen jullie zich dan eigenlijk ook tegen de 99% wanhopige buren? Want eerlijk, je mag zelf zo voorzienende zijn als je wil. Eten voor 2 maanden, energie, drinkwater,... Mocht het echt op leven en dood aankomen heerst de wet van de jungle
Vrees daar eerlijk gezegd ook voor. Als de stroom zolang uit ligt, geen gsm/internet, brandstof/gas, eten, etc. Dan geld de wet van de sterkste en komt het slechtste in de mens naar boven. Dan moet je zoals in Amerika je bewapenen en een schuilkelder bouwen.
Laatst gewijzigd door Avenger 2.0 4 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Avenger 2.0 schreef: 4 maanden geleden Dan heb je weer andere gevaren. Denk maar aan een bosbrand.
Zoals ik eerder al aanhaalde, de whatsaboutsimes zijn weer talrijk aanwezig. :lol:

Ik vermoed dat je aan de rand van het bos in een vrijstaande woning omgeven door een buffer van 10 meter oppervlaktewater minder last hebt van brandgevaar dan in een rijtjeswoning waar je geen vat hebt op wat je buren daar uitspoken. Dat bos maakt hier overigens ook deel uit van de lokale energiemix. Je weet wel 5 kWh per kg en quasi onuitputtelijk en volledig hernieuwbaar. :angel:

Uiteraard kan je je niet op alles voorzien. Dat is het punt ook niet. Maar er wel voor zorgen dat je basisvoorzieningen (in alle comfort) zolang mogelijk veilig gesteld zijn.
En "youtube" aanhalen om zelf iets niet te moeten doen? Tja, ieder zijn eigen redenen uiteraard. :lol:
Vroeg of laat gaat iedereen gewoon dood. Dat is een feit. Dan nu maar vooral zelf niets meer doen want vroeg of laat eindigt het voor ieder toch? :roll:

Niet vergeten dat dit "noodpakket" een vrijblijvend voorstel is en geen verplichting.
Aan ieder dus om er niet aan mee te doen, er op in te gaan of zelf meer maatregelen te nemen.
Het staat ook iedereen vrij al dan niet een (gratis!) opleiding tot bv. ambulancier te volgen (zodat je in nood jezelf en je naasten de eerste zorgen kan toedienen en daarvoor moet het niet eens een oorlogssituatie zijn), een cursus zelfverdediging te volgen (al dan niet incl. vuurwapens) te leren jagen/vissen,.... whatever.
Of je tijd te besteden aan het bekijken van YT-filmkes. Voor ieder wat wils.
Laatst gewijzigd door ivob 4 maanden geleden, in totaal 4 gewijzigd.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 713 keer
Bedankt: 793 keer
Provider
Te Koop forum

heist_175 schreef: 4 maanden geleden Ik kan me niet herinneren dat er in Verviers geplunderd werd of dat buren elkaar naar het leven stonden?
Hier maak je een vergissing. Er is niet teveel over geschreven om er niet nog meer op ideeën te brengen maar helaas waren er wel degelijk plunderingen/diefstallen.

In een noodtoestand kan je wel veel voorzien voor jezelf maar je weet niet tot wat anderen in staat zijn, ook zij die zich minder goed voorbereid hebben. De wet van de jungle, zo kan je het omschrijven. Ik zou dus vooral niet te hard roepen over hoe goed je bent voorbereid want je zou nog ongewenst bezoek kunnen krijgen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 550 keer
Bedankt: 719 keer
Provider

heist_175 schreef: 4 maanden geleden Ik kan me niet herinneren dat er in Verviers geplunderd werd of dat buren elkaar naar het leven stonden?
slecht geheugen...
AI-overzicht
Na de catastrofale waterbom in juli 2021 werd de stad Verviers niet alleen getroffen door verwoestende overstromingen, maar ook door een reeks plunderingen. Terwijl de stad kampte met immense schade en duizenden onbewoonbare woningen, maakten criminelen misbruik van de chaos.
Wikipedia
Wikipedia
De belangrijkste feiten over deze incidenten:
Georganiseerde bendes: Volgens getuigenissen van de Federale Politie op het Nieuwsblad waren sommige plunderaars zeer professioneel georganiseerd. Er werd melding gemaakt van een bekende criminele familie die met een takelwagen en bootje op pad was om waardevolle spullen uit verlaten panden te stelen.
Doelwitten: Plunderaars richtten zich op zowel woningen als winkels die door het water onbeschermd waren achtergelaten. Agenten ter plaatse meldden dat criminelen vaak sneller waren dan de bewoners die probeerden hun bezittingen te redden.
Politie-inzet: De politie moest extra patrouilles inzetten om verdere diefstallen te voorkomen en de veiligheid in de zwaarst getroffen wijken te waarborgen. Desondanks heerste er in de armere wijken van Verviers lange tijd een gevoel van onveiligheid en verwaarlozing door de overheid.
VRT
VRT
+4
De overstromingen in de vallei van de Vesder (Verviers en Pepinster) worden beschouwd als de "ground zero" van de ramp, waarbij in Verviers alleen al meer dan 10.000 inwoners hun huis moesten verlaten.
Wikipedia
Wikipedia
+1
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Iemand een idee hoeveel elektriciteit er nog was in de overstroomde delen na de waterbom? Ik bedoel dus mensen die hun zonnepanelen + batterij konden gebruiken terwijl het net plat lag en het water op de 1e verdieping stond.
Daar sta je dan met al je "voorzien op alles".
Bye, Maurice
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 386 keer
Bedankt: 815 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

Uiteraard helemaal correct.
Voorzien op alles is een illusie.
Maar goed, het Vlaamse landschap ziet er iets anders uit dan het Waalse. Het zal al heel straf moeten zijn om in een Vlaamse vlakke stad water op 3m hoog te krijgen.
Tenzij we "de dijken breken" in 't echt gaan krijgen.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 660 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider
Te Koop forum

heist_175 schreef: 4 maanden geleden Ik kan me niet herinneren dat er in Verviers geplunderd werd
toch wel, voor die weinige plaatsen waar er nog iets te plunderen viel...
wel was er ook veel solidariteit onder de buren zelf, dat wel - al heeft het voor velen jaren geduurd alvorens de verzekering uitkeerde,
dus ze waren daar ook echt aangewezen op elkaar.

maar stel dat je dus daar woont, in 1 van de vele rijtjeshuizen, en je hebt een voorraad van alles.... dat is allemaal wel mee weg met de overstroming
(iemand die ik daar kende was quasi de hele keuken, inclusief een deel van een steunmuur, mee de rivier in), en hetgene ze binnen hadden dat niet meegesleurd was,
was allemaal voor de afvalhoop, gaande van meubilair en witgoed tot voeding en kleding.
en je daar echt op wapenen is al vrij moeilijk in die situatie denk ik.
heist_175
Moderator
Moderator

Splitter schreef: 4 maanden geleden maar stel dat je dus daar woont, in 1 van de vele rijtjeshuizen, en je hebt een voorraad van alles.... dat is allemaal wel mee weg met de overstroming
Daar kan je weinig tegen doen, behalve niet in overstromingsgebied gaan wonen en/of naast een oever.
Je kan u wel voorbereiden op de bredere gevolgen van tijdelijk weggespoelde (overstromingen) of afgefikte (bosbrand) infrastructuur.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

on4bam schreef: 4 maanden geleden Daar sta je dan met al je "voorzien op alles".
Tja, ieder zijn idee daarover maar het mijne is beter tijdig "voorzien op iets" dan "voorzien op niets".

De vraag waarmee dit topic opgestart is ging, mijn mening, dan ook niet uit of iedereen altijd en overal voorzien is op alles. :roll:

Wie trouwens om te beginnen in een rijtjeshuis gaat wonen aan de rand en benedenloop van een rivier(tje) loopt al een groter risico dan iemand die in een open vlakke bebouwing gaat wonen en zijn uitwijkmogelijkheden/voorraden verspreid.
Voorbereid zijn op wat hopelijk nooit komen gaat houdt risicospreiding en een enige mate van erop voorbereid zijn in.
Het gaat er niet om voorbereid te zijn op "alles" maar om de gevolgen van mogelijke risico's zoveel mogelijk trachten te voorkomen en de eventuele gevolgen binnen de perken te houden.
Dan heb je verschillende mogelijkheden: van trachten zoveel mogelijk zelf te doen en je voor te bereiden tot helemaal niets doen en hopen dat wanneer het nodig is je altijd een beroep kan blijven doen op d'anderen. En alles daar tussen in.
En wanneer je uitgangspunt is dat je altijd beroep kan doen op d'anderen - waaronder de overheid - mag je vooral hopen dat er anderen zichzelf wel terdege hebben voorbereid want zoniet is er niemand om nog beroep op te doen om de gevolgen van de eigen nalatigheid trachten recht te zetten.

De overheid heeft trouwens nog altijd niets geleerd van de waterbom in Verviers. Ze heeft de verantwoordelijkheid nog verder doorgeschoven naar de verzekeringsmaatschappijen en kan bij een volgende case nog minder de eigen verantwoordelijkheid opnemen.
Net zoals ze uit vorige "energiecrissisen" nog altijd niet geleerd heeft en de verantwoordelijkheid voor zich uit blijft schuien en vooral afwentelen op d'anderen. Symbolisch wat helicoptergeld uitdelen (en tegenwoordig kan ze zelfs dat al niet meer) en met de rest mee hopen dat het op termijn zich allemaal wel vanzelf zal oplossen.
An sich ook niet zo verwonderlijk want "de overheid" zijn gewoon verkozenen van en uit het volk en handelen door de band genomen dan ook niet heel anders dan dat volk zelf.
Sol Invictus!
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Some things never change :wink:
Bye, Maurice
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 237 keer
Provider
Te Koop forum

En dat waren dan maar enkele "lokale overstromingen". Het overheisapparaat werkt nog. Er is hulp, de situatie is niet persé uitzichtloos. Genoeg omliggende buren die wilden helpen etc... Ver van een situatie waar het er echt kan op aankomen.
ivob schreef: 4 maanden geleden Maar ik lees hier nu wel dat zelfs jij nu plots wel PV en eigen opslag hebt ingekocht.
Beter laat dan nooit.
Slaat dit op mij? "zelfs ik"? Ik heb al 6 jaar PV, en nu recent ook batterij en warmtepompboiler ja.
Moet dat raar zijn? Ik vind het een logische keuze dat je zoveel mogelijk zelfvoorzienend probeert te zijn als je daar de mogelijkheid toe hebt en heb dan ook nooit anders beweerd. Maar sommigen leggen precies de link "pro nucleair" <-> "anti HE", wat helemaal niet klopt. Ik ben wel anti HE als het ten koste gaat van de natuur. Daar horen bossen, en geen zonnepaneelvelden. Maar da's een andere discussie die we hier niet opnieuw gaan voeren ;-)
ivob
Elite Poster
Elite Poster

on4bam schreef: 4 maanden geleden Some things never change :wink:
Inderdaad, sommige mensen en zaken veranderen blijkbaar nooit.
Het deel dat als uitgangspunt heeft dat hun/het leven voornamelijk bepaald wordt door het hebben van geluk of ongeluk zullen zich nu ook niet voorbereiden. Waarom zouden ze ook. Gewoon afwachten of he geluk of ongeluk hebt en wanneer je tot diegenen met onermijdelijk ongeluk behoort hopen dat de "gelukkigen " je wat komen helpen in je ongeluk.
Diegene die als uitgangspunt hebben dat men voornamelijk de richting van zijn eigen leven kan sturen door het zoveel mogelijk zelf in de hand te nemen om de gewenste resultaten te bereiken handelen dan weer wel.

Inherent aan het soort uitgangspunt.
Niets mis met deze uiteenlopende uitgangspunten. Alleen willen de resultaten ook nog eens van elkaar afwijken tot diametraal tegenover elkaar staan.
woutervh schreef: 4 maanden geleden Slaat dit op mij
Ja, o.a. En op iedereen die begrijpend kan lezen.
Maar sommigen leggen precies de link "pro nucleair" <-> "anti HE", wat helemaal niet klopt. Ik ben wel anti HE als het ten koste gaat van de natuur. Daar horen bossen, en geen zonnepaneelvelden. Maar da's een andere discussie die we hier niet opnieuw gaan voeren ;-)
Tot jij er in dit topic zelf over begon legde niemand deze link. :roll:
Indien je hier deze discussie niet wil voeren dan zou het ook zo verstandig zijn om er zelf niet als eerste over te beginnen. :nono:

Maar mijn opmerking was wel degelijk gerelateerd aan dit topic.
Wie alleen PV heeft, doorgaans standaard netgekoppeld, zal tijdens onbeschikbaarheid van dat net (en daarvoor moeten de Russen & Co niet over de Grote Markt van BXL paraderen een hack op afstand en/of interne sabotage volstaat al) ook geen eigen energie opwekking meer ter beschikking hebben want PV gaat dan gelijktijdig met de beschikbaarheid van het openbare net down.
En zelfs wie voorziet in eigen opslag is daar niet altijd tegen gewapend. Je zal dan immers in de nodige hardware en software moeten voorzien waardoor het hele systeem ook in eilandmodus kan blijven verder functioneren.

En wie een beetje vooruitdenkt gaat zijn bos uiteraard ook niet vervangen door PV. Voor dat laatste zijn andere plaatsen meer geschikt. Een (voedsel)bos is overigens een mooie hernieuwbare aanvulling op PV in de lokale energiemix.
Het zorgt er zelfs mede voor dat je ook tijdens een "crisis" in de winter het lokaal langer dan drie dagen kan uitzingen. :idea:
Uiteraard ook alleen maar weggelegd voor wie daar tijdig in geïnvesteerd heeft.
En het heeft -afhankelijk van de persoonlijke ingesteldheid en eigen verwachtingen - ook een meerwaarde in tijden zonder crisis.
Sol Invictus!
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 96 keer
Provider

Is het de samenstelling van het pakket of gewoon “de vooruitziendheid” van de vlaming dat mijn zich hier allerlei post apocalyptische toestanden inbeeld?

Word weer triestig als er enig oponthoud is richting de kust deze zomer.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

De vooruitziende Belg gaat uiteraard tijdens deze dagen gewoon de andere richting uit.
Of nog beter, die blijft gewoon thuis om rustig van zijn eigen omgeving te genieten terwijl de rest de lokroep van de massa opvolgt.
Wel een goed idee, de repen en het flesje water uit het noodpakket kunnen dan tijdens het wachten in de file aangesproken worden en de noodradio gebruikt wanneer de 12V batterij van de oververhitte fossiele motoren het voortijdig begeeft.
Sol Invictus!
FredericV
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 37 keer

1. Ik heb eens maanden als experiment één volwaardige maaltijd (bvb maaltijdsalade met genoeg groenten) en om de 2u één notenreep gegeten naast 1 hoofdmaaltijd.

Dit ging perfect, dan nog icm wandelsport.

Dus water en notenrepen stockeren.

In de kelder ligt water en genoeg repen. Voor energie heb ik ecoflow battery packs, ga overwegen om deze altijd opgeladen te houden. Moet enkel nog een verloopkabel kopen zodat m'n plugin zonnepaneel zonder de omvormer direct zo'n ecoflow kan opladen.

2. de echte crisis is niet energie - je kan immers overschakelen naar zon & wind, maar de andere dingen die die landen exporteren:

https://news.un.org/en/interview/2026/04/1167351

Je kan niet alle landbouw snel terugschakelen op echte mest. We hebben ook nog de beperkingen op methaan, dus mest van beesten wordt steeds minder.

Ik zag dit probleem ook al opduiken in een interview van deze bekende podcaster:

Het is angstvallig stil over de voedselbevoorrading in de media. Wel FB reclame van de overheid over noodpakket. Met een noodpakket van enkele dagen is dit gewoon uitstel.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Voeding is voor een gezond mens dan ook nooit een primair probleem.
Je kan dan makkelijk minstens dertig dagen overleven, mits voldoende drinkbaar water.

Zelf (als experiment) eens tien dagen aaneengesloten actief geleefd op twee liter water per dag met daarin citroensap van één citroen en een soeplepel ahronsiroop. Uiteraard n=1 maar kan wel.
Of dat zo "comfortabel" is dat is weer een andere zaak.

Fruit en groenten van eigen kweek kunnen - mits van in het begin gewoon gemaakt - ook gewoon produceren zonder kunstmest. Eigen compost is dan al ruim voldoende.
Sol Invictus!
heist_175
Moderator
Moderator

Het is dan ook een noodpakket, om een noodsituatie tijdelijk te overbruggen.
Het is geen "verander-het-systeem"-pakket, dat noemt "verkiezingen".

En ja, er is niet veel nodig om een maatschappij te ontwrichten.
Dat gebeurt nu in Azië, omdat ze enerzijds niet de financiële middelen hebben om hogere prijzen te betalen en anderzijds nog incompetentere politici hebben dat wij waardoor er nog minder beweegt.
Het is wel een meevaller dat er een wereldeconomie is, om te helpen schokken op te vangen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Hogere prijzen voor energie?
NOT*.
Omdat ze nog steeds bijna volledig afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen.
Nogmaals, er is momenteel geen energiecrisis. Er is een geopolitiek georganiseerd probleem van olie en gasbevoorading.
De landen die niet willen veranderen en afhankelijk willen blijven van de geopolitiek van een ander werken dat dus gewoon mee in de hand. Dat is hier op bestuursniveau dankzij de "vooruitziende" blik van o.a. MR inderdaad niet heel anders.
Maar het staat ieder individu, zeker in ons democratisch bestel, tot op heden nog altijd vrij om daar zelf een mouw aan te passen.

* Morgen krijg je geld toe om aub toch maar centraal geproduceerde energie van het net af te nemen. Dat is heus niet omdat er een tekort is. Je krijgt er als particulier zelfs de BTW op toe zodat het "gat" in de begroting nog wat dieper wordt. :-D
Uiteraard alleen maar met het "juiste" energiecontract. :lol:
Epex 20260425.jpg
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster

woutervh schreef: 4 maanden geleden Wapenen jullie zich dan eigenlijk ook tegen de 99% wanhopige buren? Want eerlijk, je mag zelf zo voorzienende zijn als je wil. Eten voor 2 maanden, energie, drinkwater,... Mocht het echt op leven en dood aankomen heerst de wet van de jungle
Ja, anderzijds zijn al mijn buren ook goed voorzien van PV en batterijcapaciteit.
Samen sterk heet dat dan.
Ze zullen al met veel moeten komen. :angel:
En geene bang hebben van het schoothondje genre rotweiler. Of zijn speelkameraadjes: de twee Duitsers van de buren die den achterhof bewaken.
Als die gasten met drie op u afkomen is de goesting rap over. :lol:

Den onze die gaat pas genieten als hij naast zijn brokken ook “den overschot” van tafel moet opeten.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 276 keer
Bedankt: 61 keer
Provider

duizend schreef: 4 maanden geleden Als die gasten met drie op u afkomen is de goesting rap over. :lol:
Hebt ge die dan ook getrained van geen (behandeld...)vlees van vreemden te aanvaarden ...., of simpel in den voor of achterhof gegooid ?
Nee...? begint er dan al maar mede nu :angel:
" give rope and any monkey shall climb..." :wave:
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Ze komen af om uw eten te pikken omdat ze al drie weken niks gegeten hebben en uit elkaar rammelen van den honger, maar ze hebben wel drie vleezekes bij voor de hondjes. :angel:

Maar ja dus, de mijne is getraind om niks aan te pakken totdat ik zeg dat het OK is.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 276 keer
Bedankt: 61 keer
Provider

duizend schreef: 4 maanden geleden Maar ja dus, de mijne is getraind om niks aan te pakken totdat ik zeg dat het OK is

Zolang je in de buurt bent ..... :wink:
" give rope and any monkey shall climb..." :wave:
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Geen idee wat er zou gebeuren als ik niet in de buurt ben.
Kom eens testen met een sappig steakske zou ik zeggen. :angel:

Ook geen idee waarom ik niet in de buurt zou zijn als alles voor de rest plat ligt
AniMeshorer
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 1 keer

Geen noodpakket in huis, en ook niet van plan er eentje aan te leggen.

Wat voedsel en drinken betreft heb ik sowieso voorraad in huis, zelfs WC-papier ook :)

Er zijn natuurlijk dingen waar je geen vat op hebt, maar om nu meteen daar aan te denken? Ik heb de indruk dat men toch wat angst zaait (allicht goedbedoeld) bij de overheid ; ik acht het scenario vrij klein dat we hier plots op zo'n noodpakketten moeten beroep doen. Onmogelijk is het nooit, maar toch onwaarschijnlijk genoeg dat ik er niet speciaal hele voorraden voor ga aanleggen wanneer ik qua voedsel en drinken sowieso altijd genoeg voorraad in huis heb.

In de VS is het wel een ding, de zogenaamde "preppers" (alleen in sommige staten). Daar was eens een reportage op TV over. In zo'n prepper-shop kon je de gekste dingen kopen, tot en met een drijvende Bijbel voor het geval dat er massale overstromingen zijn. Misschien ligt het aan mij, maar op het moment dat het water erg hoog in je huis staat, is een Bijbel misschien niet het belangrijkste dat je per sé nodig hebt om je te beredderen...

Maar bon, ik ben niet meteen van plan zo'n noodpakket aan te gaan leggen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”