Die zoutbatterijen kunnen nog lang duren voordat (of zelfs als, gezien de beperkingen) die gemeengoed worden. De LFP batterijen zijn perfect compromis voor veiligheid momenteel. Hier heb ik een extra kabel voor PV omvormer gemaakt zodat ik in geval van nood de connector aan omvormer kan afschroeven en met die kabel rechtstreeks kan verbinden met mijn plugin batterij. Dus dan kan ik tenminste mijn thuisbatterij blijven laden en kan die op zijn beurt de frigo, waterpomp, noodlamp, elektrisch vuurtje, gsm, etc van stroom voorzien.Splitter schreef: 4 maanden geleden stroom zou in principe moeten kunnen door de omvormer off-grid te zetten, zodat die niet meer kijkt naar netgekoppeld falen (al heb ik er nog geen batterij aanhangen, daarvoor wacht ik liever tot zoutbatterijen wat meer beschikbaar zijn), water heb ik hier met een regenwaterput (al moet die met een emmertje geschept worden want de leiding heeft nooit gewerkt), en eten is er -afhankelijk van de dag- ook voldoende in voorraad voor zowel ons als de huisdieren,
inclusief een bbq'tje op gas met een paar van die gascartridges
enige wat eventueel nuttig zou kunnen zijn is nog iets van waterfilter om eventueel dat regenwater drinkbaar te maken voor het geval dat al het drinkwater toch op zou zijn.
(al zou ik het ook wel niet erg hebben gevonden om een paar miljoen in reserve te hebben om in mijn tuin zo'n mooie bunker te zetten zoals veel youtubers tegenwoordig al een tijdje bezig zijn, maar dat zou dan in eerste instantie voor de extra real estate zijn, niet de bommen.)
Voor regenwater kan je inderdaad relatief goedkoop tabletten/filter halen om drinkbaar te maken.
Die bunkers zijn leuk voor mancave, stockage of youtube en wel effectief voor een nucleaire fallout eerste weken, maar de miserie begint dan pas nadien. Geen zon meer voor x-aantal jaar, geen voedsel, elektriciteit, kou, etc... Dan wou je dat je dit nooit overleefd had om mee te beginnen. Dus dat scenario maak ik liever niet mee.
Toegevoegd na 1 uur 12 minuten 33 seconden:
Of je haalt een gasgenerator en enkele gasflessen voor ~€500. Ineens een backup voor als je PV (of omvormer) defect gaat en je kan ze ook gebruiken om te BBQ'en.duizend schreef: 4 maanden geleden Het punt is dat ik buiten de maanden december en januari helemaal niet zuinig moet zijn met energie.
En als ik de 10kwp reserve panelen bijleg op het plat dak en het tuinhuis is dat voor die 2 maanden ook opgelost.