Noodpakket
- Goztow
- Administrator

- Uitgedeelde bedankjes: 1733 keer
- Bedankt: 1675 keer
- Recent bedankt: 20 keer
Het is volop in de actualiteit, de overheid raadt ons aan om een noodpakket klaar te hebben. Hebjij al je noodpakket klaar? En zo ja, wat zit erin? Hoe pak jij dit aan?
-
ivob
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 845 keer
- Bedankt: 382 keer
Nee, dat "noodpakket" van de overheid staat hier niet klaar want daar kom je niet ver mee en is alleen goed om de verkoper "uit de nood te helpen".
Uiteraard ben ik wel al langer dan deze laatste georchestreerde crisis voorbereid op calamiteiten.
Om voorbereid te zijn moet je ook niet "bang" zijn maar er ook niet vanuit gaan dat de wereld een voor altijd veilige plek is waar iedereen het goed meent. Integendeel zelfs.
Goed voorbereid zijn op wat hopelijk nooit komt vraagt ook al wat meer en langere voorbereiding dan een commercieel pakketje voor enkele dagen aanschaffen.
Dan zorg je ervoor dat je zo onafhankelijk mogelijk bent van anderen. Primair in je energie-, water- en voedselvoorziening. Secundair in je mobiliteit.
Tertiair dat je woonplaats niet primair gelegen is in de stad (de eerste plaatsen die bij onrust en rellen geviseerd zullen worden). Je voorziet voor je woonplaats ook beter meerdere uitwijkmogelijkheden. Dus niet alles op één paard inzetten.
Uiteraard ben ik wel al langer dan deze laatste georchestreerde crisis voorbereid op calamiteiten.
Om voorbereid te zijn moet je ook niet "bang" zijn maar er ook niet vanuit gaan dat de wereld een voor altijd veilige plek is waar iedereen het goed meent. Integendeel zelfs.
Goed voorbereid zijn op wat hopelijk nooit komt vraagt ook al wat meer en langere voorbereiding dan een commercieel pakketje voor enkele dagen aanschaffen.
Dan zorg je ervoor dat je zo onafhankelijk mogelijk bent van anderen. Primair in je energie-, water- en voedselvoorziening. Secundair in je mobiliteit.
Tertiair dat je woonplaats niet primair gelegen is in de stad (de eerste plaatsen die bij onrust en rellen geviseerd zullen worden). Je voorziet voor je woonplaats ook beter meerdere uitwijkmogelijkheden. Dus niet alles op één paard inzetten.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
dragonflo
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 34 keer
Voorlopig nog niet. Ik denk mocht Rusland bij onze langgrenzen staan dan zijn Polen en Duitsland al gevallen en moet er iets aardig misgelopen zijn.
Wat ik wel zie gebeuren zijn extreem rechtse en linkse idioten die ons land en de EU saboteren mocht Rusland aanvallen. Denk maar OIP dat half werd gesloopt en de sabotage van de kerncentrale in Doel en de Russische schepen die netwerkkabels beschadigen. Ik acht het mogelijk dat er periodes zullen zijn zonder elektriciteit of proper water.
Op de morgen stond gisteren een artikel dat ze in Duitsland overgaan op een oorlogseconomie.
Voorspelt niet veel goeds.
https://www.demorgen.be/nieuws/duitse-i ... ~b0b021f9/
Wat ik wel zie gebeuren zijn extreem rechtse en linkse idioten die ons land en de EU saboteren mocht Rusland aanvallen. Denk maar OIP dat half werd gesloopt en de sabotage van de kerncentrale in Doel en de Russische schepen die netwerkkabels beschadigen. Ik acht het mogelijk dat er periodes zullen zijn zonder elektriciteit of proper water.
Op de morgen stond gisteren een artikel dat ze in Duitsland overgaan op een oorlogseconomie.
Voorspelt niet veel goeds.
https://www.demorgen.be/nieuws/duitse-i ... ~b0b021f9/
-
ivob
- Elite Poster

Rusland, of wie dan ook, dient uiteraard niet aan de fysieke landsgrenzen te staan om de reeds geruime tijd aan de gang zijnde hybride- en proxioorlogen op te drijven/uit te breiden.
Ons land is daar op geen enkele manier terdege op voorbereid. Daar staat het binnen de EU trouwens ook niet alleen in.
De klimaatchaos en de gevolgen laten zich ook door niemand tegenhouden en hebben ook niet de gewoonte zich ruim van tevoren aan te kondigen zodat er dan nog tijd genoeg is om zich op de gevolgen voor te bereiden.
Maar voor de tijdelijke gemoedsrust is het uiteraard altijd beter om te doen alsof men daar persoonlijk immer boven staat en dat het zijn of haar tijd wel zal duren.
Uiteraard zullen het weer in grote getale diegenen die "niet bang zijn" en zichzelf niet hebben voorbereid op eventuele calamiteiten die bij de eerste onrust en negatieve gevolgen op de eerste rij zullen staan om de overheid en "d'anderen" te betichten van nalatigheid en als eerste staan te dringen om bijstand van diezelfde overheden.
Ons land is daar op geen enkele manier terdege op voorbereid. Daar staat het binnen de EU trouwens ook niet alleen in.
De klimaatchaos en de gevolgen laten zich ook door niemand tegenhouden en hebben ook niet de gewoonte zich ruim van tevoren aan te kondigen zodat er dan nog tijd genoeg is om zich op de gevolgen voor te bereiden.
Maar voor de tijdelijke gemoedsrust is het uiteraard altijd beter om te doen alsof men daar persoonlijk immer boven staat en dat het zijn of haar tijd wel zal duren.
Uiteraard zullen het weer in grote getale diegenen die "niet bang zijn" en zichzelf niet hebben voorbereid op eventuele calamiteiten die bij de eerste onrust en negatieve gevolgen op de eerste rij zullen staan om de overheid en "d'anderen" te betichten van nalatigheid en als eerste staan te dringen om bijstand van diezelfde overheden.
Sol Invictus!
-
tom35
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
- Bedankt: 74 keer
Ik heb hier meestal wel een goed gevulde voorraad kast staan en altijd wel WC papier op reserve, vooral als het 1+1 is id colruyt ...
.
Hier vermijden we echt wel om alle dagen naar de winkel te lopen en te kiezen wat we gaan eten, je brengt meestal veel te veel mee en blijft met een hoop afval over...
We gaan 1 keer per week inkopen doen en komen voor de rest de supermarkt niet binnen...
Meestal is het dan nog omdat fruit moet aangevuld worden maar daar staat de fruitmarkt in antwerpen op zaterdag tegenwoordig hoog in ons lijstje, zeker niet goedkoper maar een heel pak betere kwaliteit...
In weze dus niet nodig maar kan zijn dat ik de droge voeding zoals spaghetti, havermout en dergelijke wat extra aanvul, dat wordt niet slecht..
Zal nog is extra focussen op chips en koekjes de volgende keer se tot ergernis van mijn madam
Anderzijds als er echt iets zou gebeuren hier in Belgie (oorlog), dan denk ik dat we veel meer miserie hebben en dat noodpakket het minste van onze zorgen zal zijn...
Verzekeringspapieren in een mapje vind ik trouwens een grappige, ik denk als er echt iets voorvalt die het papier niet waard zijn waar ze op geprint zijn...
Hebben we eigenlijk nog een werkend FM radia systeem hier in Belgie als we volledig zijn over gestapt op DAB+?
tom
Hier vermijden we echt wel om alle dagen naar de winkel te lopen en te kiezen wat we gaan eten, je brengt meestal veel te veel mee en blijft met een hoop afval over...
We gaan 1 keer per week inkopen doen en komen voor de rest de supermarkt niet binnen...
Meestal is het dan nog omdat fruit moet aangevuld worden maar daar staat de fruitmarkt in antwerpen op zaterdag tegenwoordig hoog in ons lijstje, zeker niet goedkoper maar een heel pak betere kwaliteit...
In weze dus niet nodig maar kan zijn dat ik de droge voeding zoals spaghetti, havermout en dergelijke wat extra aanvul, dat wordt niet slecht..
Zal nog is extra focussen op chips en koekjes de volgende keer se tot ergernis van mijn madam
Anderzijds als er echt iets zou gebeuren hier in Belgie (oorlog), dan denk ik dat we veel meer miserie hebben en dat noodpakket het minste van onze zorgen zal zijn...
Verzekeringspapieren in een mapje vind ik trouwens een grappige, ik denk als er echt iets voorvalt die het papier niet waard zijn waar ze op geprint zijn...
Hebben we eigenlijk nog een werkend FM radia systeem hier in Belgie als we volledig zijn over gestapt op DAB+?
tom
- heist_175
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
- Bedankt: 1273 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Niet zoals de overheid het voorkauwt
Een realistische calamiteit is uitvallen van elektriciteit, waardoor niets werkt.
Dat kan door sabotage (Rusland, Iran, Vlaams Blok, ...), maar dat kan ook door onkunde, zoals toen met Marghem (MR). Aangezien er terug een nietsnut van de MR op energie zit, is het gevaar dus opnieuw gestegen.
Ik heb een paar kuub regenwater, zodat we ons gevoeg niet op straat moeten doen.
Ik heb een paar kuub hout, zodat we niet doodvriezen.
Ik heb een BBQ op gas, zodat we eten kunnen warm maken en dus niet doodgaan van de honger. En een bidonnetje gas in reserve, zodat we de BBQ ook echt kunnen gebruiken.
- cadsite
- userbase crew

- Uitgedeelde bedankjes: 386 keer
- Bedankt: 815 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Ik versta heel dat gedoe niet...
"Je moet voldoende eten in huis hebben voor 72 u".
Dat zijn 3 dagen é mannekes. Wie heeft dat niet in huis???
Een noodradio. Wat ga je daarmee doen? De Rus zijne kop inslaan?
Als het is om eventueel, misschien, ooit, naar taken te kunnen luisteren, dan zal ik mij wel even in de auto zetten, die heeft een radio en werkt zonder het net.
"Je moet voldoende eten in huis hebben voor 72 u".
Dat zijn 3 dagen é mannekes. Wie heeft dat niet in huis???
Een noodradio. Wat ga je daarmee doen? De Rus zijne kop inslaan?
Als het is om eventueel, misschien, ooit, naar taken te kunnen luisteren, dan zal ik mij wel even in de auto zetten, die heeft een radio en werkt zonder het net.
-
ivob
- Elite Poster

Ter aanvulling en verduidelijking: dan werkt niets meer voor wie volledig afhankelijk is van de openbare nutsvoorzieningen.heist_175 schreef: 4 maanden geleden Een realistische calamiteit is uitvallen van elektriciteit, waardoor niets werkt.
Voor wie voorziet in eilandbedrijf blijft thuis gewoon alles doorwerken.
Misschien dient die "noodradio" dan om je te verwittigen dat er "iets aan de hand is" of je zou het anders gewoon niet opgemerkt hebben?
Inderdaad, je moet het soms niet zo ver als tot in Rusland gaan zoeken => the enemy within.Dat kan door sabotage (Rusland, Iran, Vlaams Blok, ...), maar dat kan ook door onkunde, zoals toen met Marghem (MR). Aangezien er terug een nietsnut van de MR op energie zit, is het gevaar dus opnieuw gestegen.
Gas hebben we hier niet in huis.Ik heb een paar kuub regenwater, zodat we ons gevoeg niet op straat moeten doen.
Ik heb een paar kuub hout, zodat we niet doodvriezen.
Alles werkt hier op elektriciteit en dat hebben we - zeker de komende drie maanden
Uiteraard ook regenwater, oppervlaktewater en als laatste optie grondboring voor water en voorzieningen om daar ongelimiteerd drinkwater van te maken.
In onze huishoudelijke energiemix uiteraard ook een ongelimiteerde houtvoorraad aanwezig. In iedere kg droog hout zit nl. ongeveer 5 kWh energie (voor CV en SWW) opgeslagen.
WC papier is hier niet echt nodig. Water doet dat even goed en je moet dan het gebruikt WC papier niet onnodig afvoeren naar het openbaar riool. Dat zijn hier in de wijk nl. persleidingen die het zonder openbare elektriciteit niet meer doen.
Zelfs in rustige tijden blijf ik zoveel mogelijk weg uit een warenhuis en al zeker uit de Colruytbunkers.
Fruit, groenten, noten en zaden kweken we voornamelijk op eigen terrein en minstens voor een jaar ingemaakt, ingevroren of gedroogd. Het oppervlaktewater zit hier ook vol vis dus ook daar geen gebrek aan en de eerste maanden zal er genoeg oorbijkomend wild en gevogelte zijn om een voorraad aan te leggen.
Sol Invictus!
- on4bam
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 730 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Wat in een "noodpakket" zit is niets speciaals dat hebben we sowieso in huis (en meer).
Met het aanraden van WC papier kunnen ze beter voorzichtig zijn, dat is al eens misgelopen.
Met het aanraden van WC papier kunnen ze beter voorzichtig zijn, dat is al eens misgelopen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
- silentkiller
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 73 keer
- Bedankt: 112 keer
Ik heb het er gisteren ook met mijn vrouw over gehad.
We maken ons minder zorgen over 'de rus' of 'de chinees', maar wel over een scenario genre 'geen electriciteit voor X dagen', 'problemen met water toevoer'.
Wij hebben, zoals hier aangehaald, voldoende eten in huis om 72u verder te kunnen. Het alternatief van de gas bbq telt ook voor ons, dat zal geen probleem zijn.
Zelfs met mijn bierton, kan ik in principe verder op water 72u
.
Daar wringt voor ons wel het schoentje, ik weiger om flessenwater te kopen omdat we perfect drinkbaar uit de kraan krijgen.
We gaan nu wel wat flessenwater in huis halen voor 'als'..
Over een radio twijfel ik nog, is dat echt nodig? Langs de andere kant, als er geen electriciteit is en de masten werken niet meer, vallen we inderdaad zonder communicatie..
We maken ons minder zorgen over 'de rus' of 'de chinees', maar wel over een scenario genre 'geen electriciteit voor X dagen', 'problemen met water toevoer'.
Wij hebben, zoals hier aangehaald, voldoende eten in huis om 72u verder te kunnen. Het alternatief van de gas bbq telt ook voor ons, dat zal geen probleem zijn.
Zelfs met mijn bierton, kan ik in principe verder op water 72u
Daar wringt voor ons wel het schoentje, ik weiger om flessenwater te kopen omdat we perfect drinkbaar uit de kraan krijgen.
We gaan nu wel wat flessenwater in huis halen voor 'als'..
Over een radio twijfel ik nog, is dat echt nodig? Langs de andere kant, als er geen electriciteit is en de masten werken niet meer, vallen we inderdaad zonder communicatie..
- on4bam
- Moderator

Radio is een klein probleem (hier zekersilentkiller schreef: 4 maanden geleden Over een radio twijfel ik nog, is dat echt nodig? Langs de andere kant, als er geen electriciteit is en de masten werken niet meer, vallen we inderdaad zonder communicatie..
Voor de millennials zal geen internet (geen sociale media) waarschijnlijk een groter probleem vormen dan al de rest.
Bye, Maurice
- cadsite
- userbase crew

Elke zichzelf respecterende kampeerder heeft een gasvuurtje en een gasfles of 2 in huis.
Ook een bbq en kolen kunnen mooi dienst doen.
Bij mij is de bottleneck, stroom. Dat is een reden waarom ik geen plugin batterij koop, maar wacht op het falen van mijn omvormer (installatie 2011) om alles te vervangen door een accu met eilandfunctie.
Ook een bbq en kolen kunnen mooi dienst doen.
Bij mij is de bottleneck, stroom. Dat is een reden waarom ik geen plugin batterij koop, maar wacht op het falen van mijn omvormer (installatie 2011) om alles te vervangen door een accu met eilandfunctie.
- Splitter
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
- Bedankt: 660 keer
- Recent bedankt: 9 keer
het enige wat ik me afvraag met het "genoeg eten voor 72u" is natuurlijk: je gaat niet elke dag winkelen, maar dat wil dus zeggen dat als er iets zou gebeuren vlak nadat je gaat winkelen er geen probleem zou zijn.
maar wat als dat zou gebeuren vlak *voor* je normaal gaat winkelen? of heeft iedereen hier continue eten voor 3 a 4 dagen dat ze eten + 3 dagen die in de vriezer zitten "voor als er eens wat zou gebeuren" ?
voor de rest, ik maak me eigenlijk weinig druk, want:
1) als ze ons echt zouden viseren, zou 72u noodpakket niet veel gaan helpen
2) als ze ons niet viseren, is een 72u noodpakket meestal niet nodig
en 3) of je nu de "wilde menigte" in moet vlak na een aanslag (en iedereen nog afgeleid is) of na 3 dagen (en iedereen elkaar al begint uit te moorden).... uitstel van executie.
stroom zou in principe moeten kunnen door de omvormer off-grid te zetten, zodat die niet meer kijkt naar netgekoppeld falen (al heb ik er nog geen batterij aanhangen, daarvoor wacht ik liever tot zoutbatterijen wat meer beschikbaar zijn), water heb ik hier met een regenwaterput (al moet die met een emmertje geschept worden want de leiding heeft nooit gewerkt), en eten is er -afhankelijk van de dag- ook voldoende in voorraad voor zowel ons als de huisdieren,
inclusief een bbq'tje op gas met een paar van die gascartridges
enige wat eventueel nuttig zou kunnen zijn is nog iets van waterfilter om eventueel dat regenwater drinkbaar te maken voor het geval dat al het drinkwater toch op zou zijn.
(al zou ik het ook wel niet erg hebben gevonden om een paar miljoen in reserve te hebben om in mijn tuin zo'n mooie bunker te zetten zoals veel youtubers tegenwoordig al een tijdje bezig zijn, maar dat zou dan in eerste instantie voor de extra real estate zijn, niet de bommen.)
maar wat als dat zou gebeuren vlak *voor* je normaal gaat winkelen? of heeft iedereen hier continue eten voor 3 a 4 dagen dat ze eten + 3 dagen die in de vriezer zitten "voor als er eens wat zou gebeuren" ?
voor de rest, ik maak me eigenlijk weinig druk, want:
1) als ze ons echt zouden viseren, zou 72u noodpakket niet veel gaan helpen
2) als ze ons niet viseren, is een 72u noodpakket meestal niet nodig
en 3) of je nu de "wilde menigte" in moet vlak na een aanslag (en iedereen nog afgeleid is) of na 3 dagen (en iedereen elkaar al begint uit te moorden).... uitstel van executie.
stroom zou in principe moeten kunnen door de omvormer off-grid te zetten, zodat die niet meer kijkt naar netgekoppeld falen (al heb ik er nog geen batterij aanhangen, daarvoor wacht ik liever tot zoutbatterijen wat meer beschikbaar zijn), water heb ik hier met een regenwaterput (al moet die met een emmertje geschept worden want de leiding heeft nooit gewerkt), en eten is er -afhankelijk van de dag- ook voldoende in voorraad voor zowel ons als de huisdieren,
inclusief een bbq'tje op gas met een paar van die gascartridges
enige wat eventueel nuttig zou kunnen zijn is nog iets van waterfilter om eventueel dat regenwater drinkbaar te maken voor het geval dat al het drinkwater toch op zou zijn.
(al zou ik het ook wel niet erg hebben gevonden om een paar miljoen in reserve te hebben om in mijn tuin zo'n mooie bunker te zetten zoals veel youtubers tegenwoordig al een tijdje bezig zijn, maar dat zou dan in eerste instantie voor de extra real estate zijn, niet de bommen.)
- heist_175
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
- Bedankt: 1273 keer
Het scenario dat ik in gedachten heb is inderdaad regionale elektriciteitsuitval.on4bam schreef: 4 maanden geleden Elektriciteit zal hast nooit uitvallen over een gebied dat zo groot
Omdat een extreemrechtse of -linkse paljas zich door de Russen via TikTok €100 heeft laten betalen om een substation op te blazen, gaat een regio of cluster onderuit.
En dat is niet te fixen op een paar uur.
- cadsite
- userbase crew

Ik zeg niet dat ik 3 perfecte menu's kan samenstellen, maar wel dat ik een paar weken verder kan zonder te sterven van de honger.Splitter schreef: 4 maanden geleden of heeft iedereen hier continue eten voor 3 a 4 dagen dat ze eten + 3 dagen die in de vriezer zitten "voor als er eens wat zou gebeuren" ?
Er staan wat blikken zwan in de kast, een paar blikken vis, nogal wat pasta, een paar potten bonen, erwten, appelmoes,...
Daarnaast ook nog een paar pakken miracoli, blikken soep,...
Nog los van wat er allemaal in de diepvries zit. Want als het echt nood is, kan je daar niet echt op rekenen zonder stroom.
Loop gewoon eens jouw voorraadplekken af, de meesten hebben echt wel eten voor een week (en meer) in huis.
- on4bam
- Moderator

Vergeet de "snoepkast" niet, koekjes blijven lang goed en in geval van nood hoef je ook geen volledige maaltijd te hebben, gewoon zorgen dat je kan functioneren.
Bye, Maurice
-
ivob
- Elite Poster

Uiteraard kan ik ook nu niet spreken voor "iedereen" maar alleen voor de eigen situatie.Splitter schreef: 4 maanden geleden het enige wat ik me afvraag met het "genoeg eten voor 72u" is natuurlijk: je gaat niet elke dag winkelen, maar dat wil dus zeggen dat als er iets zou gebeuren vlak nadat je gaat winkelen er geen probleem zou zijn.
Hier eten in voorraad voor minstens een jaar.
En niet vanuit het standpunt "voor als er eens wat zou gebeuren" maar al jaren hier de standaard.
Wij gooien sowieso zo weinig mogelijk weg en al zeker geen voedsel.
Wat we niet zelf kunnen opeten, inmaken, invriezen noch op een andere manier bewaren geven we nu gewoon weg aan de buren en instellingen in het dorp die het beter kunnen gebruiken.
In een echte noodsituatie is het uiteraard in de eerste plaats ieder voor zichzelf.
Het is niet de bedoeling van een crisis, van welke aard dan ook, dat iedereen er op dezelfde wijze ongeschonden uitkomt. Dan geldt nl. de oeroude wet van "survival of the fittest".
Uiteraard is het voorgestelde "noodpakket" in de eerste plaats maar schone schijn en in de realiteit niet effectief.
Iedereen begint elkaar na drie dagen ook niet uit te moorden.
Uiteraard zijn er altijd plekken die gevoeliger zijn voor onrust dan een ander (bv. centrum (grootsteden) tov platteland). Daar houdt men dan ook al beter proactief rekening mee.
Wie op of in de omgeving van o.a. de vroegere KW lijn woont heeft uiteraard ook al een "bunker" ter beschikking.
Deze moet dan nie tmeer "last minute" gebouwd worden maar er gewoon voor zorgen dat deze ingericht is.
Iedere PV omvormer is ook niet standaard geschikt om in eilandmodus te werken.
Zonder grid moet je omvormer (en met een batterij eigenlijk ook) ook geschikt zijn om curtailment toe te passen.
Indien geen grid beschikbaar (en SoC batterij 100%) moet de productie zich immers kunnen aanpassen aan het momentane verbruik.
Toegevoegd na 10 minuten 26 seconden:
Voor de meeste Vlamingen die niet verder komen dan korte termijndenken is dat uiteraard ook een "ondenkbaar" scenario. Er is - voor hen - dan ook geen enkele incentive om in wat dan ook te investeren en gaan ervan uit dat als het er op aankomt de anderen wel voor hen in de bres zullen springen.heist_175 schreef: 4 maanden geleden Het scenario dat ik in gedachten heb is inderdaad regionale elektriciteitsuitval.
Omdat een extreemrechtse of -linkse paljas zich door de Russen via TikTok €100 heeft laten betalen om een substation op te blazen, gaat een regio of cluster onderuit.
En dat is niet te fixen op een paar uur.
De meerderheid is niet eens voorbereid om bij een kleine "energiecrisis" voor zichzelf te zorgen en betaalt dan gewoon de gevraagde prijzen opgelegd door derden. Laat staan dat ze zichzelf echt hebben voorbereid op een echte (energie)crisis.
Uiteraard gaan ze er dan van uit dat d'anderen en inzonderheid de overheid dan weer zullen bijspringen.
Tegen extreem menselijk gedrag zou men zich ook nog iet of wat kunnen voorbereiden zelfs de Belgische overheid probeert daarin haar steentje bij te dragen.
Maar tegen de extreme gevolgen van de klimaatschaos is minder tegen opgewassen. Noch in het voorkomen noch tegen de gevolgen. En dat komt, zelfs in België, al meer voor dan extreem menselijk gedrag. Denken we maar aan de gevolgen van relatief recente waterbommen en omgewaaide hoogspanningslijnen.
Sol Invictus!
-
duizend
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 188 keer
- Bedankt: 387 keer
In de maanden december en januari kom ik nog pakweg 500kwh “tekort”
In principe kan ik direct off grid gaan.
Alles werkt ondertussen elektrisch, gas aansluiting is er nog, gasverbruik is 0, laatste factuur was 0 euro dank zij jaarlijks overstappen met welkomkorting.
Die 500kwh is 99% laden van de EV’s
Er ligt nog iets meer dan 10kwp “overschot/reserve” panelen op zolder, die zou ik in de tuin kunnen leggen als het echt nodig is. Samen met reserve kabel en omvormers.
Waterput is nog nooit verder dan half leeg geraakt, huidige filters maken er “bijna” drinkwater van.
Extra filterset ligt op zolder.
Diepvries vol, voorraadkast vol.
Meer kan je niet doen.
In principe kan ik direct off grid gaan.
Alles werkt ondertussen elektrisch, gas aansluiting is er nog, gasverbruik is 0, laatste factuur was 0 euro dank zij jaarlijks overstappen met welkomkorting.
Die 500kwh is 99% laden van de EV’s
Er ligt nog iets meer dan 10kwp “overschot/reserve” panelen op zolder, die zou ik in de tuin kunnen leggen als het echt nodig is. Samen met reserve kabel en omvormers.
Waterput is nog nooit verder dan half leeg geraakt, huidige filters maken er “bijna” drinkwater van.
Extra filterset ligt op zolder.
Diepvries vol, voorraadkast vol.
Meer kan je niet doen.
-
SpecialK
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 157 keer
Veel plugin batterijen hebben toch ook eilandbedrijf? Mijn Zendure 2400AC+ kan bv tot 3200W in eilandbedrijf leveren. Genoeg om frietjes te bakkencadsite schreef: 4 maanden geleden Bij mij is de bottleneck, stroom. Dat is een reden waarom ik geen plugin batterij koop, maar wacht op het falen van mijn omvormer (installatie 2011) om alles te vervangen door een accu met eilandfunctie.
Edit: verderop lees ik een interessant punt: kunnen zonnepaneel-omvormers in volledig eilandbedrijf de accu opladen?
- Matt555
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 276 keer
- Bedankt: 61 keer
Als die inderdaad op zichzelf stroom kunnen leveren zou dit ideaal zijn , ook voor diegenen die GEEN zonnepanelen hebben , want ik zie niet in wat je aan je "droge rijst/ spaghetti en aanverwante " hebt zonder het te kunnen koken /verwarmen ....?, tenzij in "ready meal" versie blikvoeder. Daar zou onze (R)Overheid dan wel eens een voor kunnen zorgen qua betaalbaarheid ...... brandstoffen opslaan is trouwens deels verboden inzake brandveiligheid (benzine / gasflessen ) bvb mits BTW vrij aankoop .SpecialK schreef: 4 maanden geleden Veel plugin batterijen hebben toch ook eilandbedrijf? Mijn Zendure 2400AC+ kan bv tot 3200W in eilandbedrijf leveren. Genoeg om frietjes te bakken![]()
Wat betreft een ev. waterbom ....kan ik en vele anderen het wel vergeten , wegens wonende glv app. dan is veel al gedoemd om niet meer te werken of vernield weehens de wateroverlast .Denk maar al aan je stopcontacten die meestal iets boven plinthoogte staan , en min 204 cm koelkast dievriezer kan ik ook niet op hoogte zetten .... !!!
PS: trouwens wat eetbaar en uit blik komt en onverwarm kan gegeten worden is minimaal !!
Laatst gewijzigd door Matt555 4 maanden geleden, in totaal 4 gewijzigd.
" give rope and any monkey shall climb..." 
-
ivob
- Elite Poster

Een dedicated PV omvormer is om te beginnen al niet geschikt om een accu op te laden want deze leert AC stroom en in een accu sla je DC stroom op.
Een dedicated PV omvormer kan samenwerken met een accu wanneer er in retrofit een lader/omvormer voor het batterijdeel aan wordt gekoppeld of indien de dedicated PV omvormer vervangen wordt door een hybride variant.
Of deze in eilandbedrijf kunnen werken hangt af van de voorziene (bijkomende) hardware.
Indien deze er niet is dan schakelt ook een systeem PV/batterij zich gewoon automatisch uit wanneer er geen netsignaal is.
PV blijft in eilandbedrijf verder werken (ook retrofit) wanneer de hardware een virtueel netsignaal aan de PV omvormer geeft en een zuivere sinus kan aanmaken.
Maar dat zit uiteraard allemaal niet in het noodpakket dat de regering voorstelt. Daar zal je - indien gewenst - zelf voor moeten zorgen.
Een dedicated PV omvormer kan samenwerken met een accu wanneer er in retrofit een lader/omvormer voor het batterijdeel aan wordt gekoppeld of indien de dedicated PV omvormer vervangen wordt door een hybride variant.
Of deze in eilandbedrijf kunnen werken hangt af van de voorziene (bijkomende) hardware.
Indien deze er niet is dan schakelt ook een systeem PV/batterij zich gewoon automatisch uit wanneer er geen netsignaal is.
PV blijft in eilandbedrijf verder werken (ook retrofit) wanneer de hardware een virtueel netsignaal aan de PV omvormer geeft en een zuivere sinus kan aanmaken.
Maar dat zit uiteraard allemaal niet in het noodpakket dat de regering voorstelt. Daar zal je - indien gewenst - zelf voor moeten zorgen.
Sol Invictus!
-
qless
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 163 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Voor verwarmen van noodmaaltijden kun je ook een (oud) klein camping gas setje op voorraad houden. Die kleine gasflesjes daarvoor zijn niet veel risico. En anders een paar zaken cokes/kooltjes voor de bbq?Matt555 schreef: 4 maanden geledenAls die inderdaad op zichzelf stroom kunnen leveren zou dit ideaal zijn , ook voor diegenen die GEEN zonnepanelen hebben , want ik zie niet in wat je aan je "droge rijst/ spaghetti en aanverwante " hebt zonder het te kunnen koken /verwarmen ....?, tenzij in "ready meal" versie blikvoeder. Daar zou onze (R)Overheid dan wel eens een voor kunnen zorgen qua betaalbaarheid ...... brandstoffen opslaan is trouwens deels verboden inzake brandveiligheid (benzine / gasflessen ) bvb mits BTW vrij aankoop .SpecialK schreef: 4 maanden geleden Veel plugin batterijen hebben toch ook eilandbedrijf? Mijn Zendure 2400AC+ kan bv tot 3200W in eilandbedrijf leveren. Genoeg om frietjes te bakken![]()
Wat betreft een ev. waterbom ....kan ik en vele anderen het wel vergeten , wegens wonende glv app. dan is veel al gedoemd om niet meer te werken of vernield weehens de wateroverlast .
PS: trouwens wat eetbaaren uit blik komt en onverwarm kan gegeten worden is minimaal !!
MV 1000/500 on Fiberklaar
Unifi cloud gateway max
Mac Mini M1 16GB/512GB
AMD Ryzen 7 9700X 64GB/4TB 5070Ti 16GB
Ugreen DXP6800 Pro 64GB/72TB+2x2TB
https://arnoraps.be
Unifi cloud gateway max
Mac Mini M1 16GB/512GB
AMD Ryzen 7 9700X 64GB/4TB 5070Ti 16GB
Ugreen DXP6800 Pro 64GB/72TB+2x2TB
https://arnoraps.be
-
ivob
- Elite Poster

Tja typisch standaard Vlaemsch voorbeeld: eerst wat zitten schelden op de overheid maar wel verwachten dat ze het opgeheven handje komen vullen wanneer men in de shit zit omdat men daar zelf niet voor wil/kan zorgen.Matt555 schreef: 4 maanden geleden Daar zou onze (R)Overheid dan wel eens een voor kunnen zorgen qua betaalbaarheid ...... brandstoffen opslaan is trouwens deels verboden inzake brandveiligheid (benzine / gasflessen ) bvb mits BTW vrij aankoop .
Dat wordt dus hout sprokkelen.
Ik weet niet hoe het in de stad allemaal geregeld is maar "op den buiten" is er nog steeds geen verbod op BBQ's noch op kookstellen op gas.
Alle motoren en jerrycans staan hier - op den buiten - ook volledig gevuld met benzine (ook in tijdens van crisis heeft men nood aan ontspanning en beoefenen van hobby's). Tot op heden is daar nog nooit controle op geweest laat staan verboden.
Maar uiteraard is ieder gebrek aan eigen creativiteit en voorzienigheid te counteren met hopen dat de overheid dat handje gevuld houdt. Met de nadruk op "hopen".
Je kan je inderdaad gewoon neerleggen bij de situatie of er proberen zelf iets aan te doen wanneer het nog kan.Wat betreft een ev. waterbom ....kan ik en vele anderen het wel vergeten , wegens wonende glv app. dan is veel al gedoemd om niet meer te werken of vernield weehens de wateroverlast .
Ik heb niet voor niets voor de volgende (verhuur)woning gekozen voor de penthouseverdieping op het zesde (met uitzicht op een rivierarm).
Maar ook dat zat niet in het noodpakket aangeboden door de overheid. Ook daar dien je in tijden zonder crisis beter eerst zelf voor te zorgen.
Eerst nadenken, dan handelen.
Zoals eerder al aangehaald, het is bij een crisis van enige omvang niet de bedoeling dat iedereen daar ongeschonden uitkomt noch het redt.
Daarvoor nog op de overheid rekenen is vertederend naïef. Het enige wat daar tegenwoordig nog als maatregel uitkomt is "er is geen geld meer".
Sol Invictus!
- Matt555
- Elite Poster

Ik denk hierbij dat deze overheids verwittiging grotendeels bedoeld is voor als onze Electriciteits bevoorrading gaat uitvallen , wegens het niet meer kunnen volgen met al dat E.V. transformatie , we waren /zijn niet voorzien op al dat groene gelul inzake ....mooi maar niet doenbaar op de zo korte aanlooptijd gecombineerd met de dreigende energie toeleveringen allerhande nu .
IKEA
?
https://www.hln.be/binnenland/geen-dak- ... ?slug_rd=1
Geen dak nodig: Ikea brengt plug‑in zonnepanelen op de markt voor balkon, tuin en terras
Een complete set voor je balkon kost 349 euro. De prijzen van andere panelen en oplossingen variëren van 249 tot 1.500 euro.
IKEA
https://www.hln.be/binnenland/geen-dak- ... ?slug_rd=1
Geen dak nodig: Ikea brengt plug‑in zonnepanelen op de markt voor balkon, tuin en terras
Een complete set voor je balkon kost 349 euro. De prijzen van andere panelen en oplossingen variëren van 249 tot 1.500 euro.
-
ivob
- Elite Poster

"We"?
Van welke groep heb je een mandaat gekregen om in hun naam te spreken of gebruik je gewoon de majestatis pluralis ik-vorm?
Dat je niet voorbereid bent op groen "EV gelul" is uiteraard alleen aan jezelf te danken.
Wanneer je voor een groep spreekt en daartoe een mandaat hebt gekregen behoor ik en met mij tienduizenden anderen al niet tot jouw groep.
Mijn BEV ziet allesbehalve groen maar ziet "liberaal blauw".
Liberaal als in zelf je plan leren trekken ipv te blijven hopen dat d'anderen en/of de overheid je persoonlijke verlangens telkens weer komt voldoen.
Er is geen "dreigend" energietekort. Elektriciteit, zeker op dagen zoals heden, in overvloed. Ik weet er dan ook geen blijf meer mee en moet wegens grote overschotten* deze al "vernietigen".
Er is een probleem van oliebevoorrading. En dat zelf veroorzaakt probleem is volledig te danken aan diegenen - van individu tot overheid en van wie daar afhankelijk van wil blijven - die blijven hopen dat in goede en slechte dagen men steeds beroep kan blijven doen op d'anderen.
* Stationaire accu heeft al 100% SoC bereikt, HV accu van BEV staat op 95% en zal over enkele uren de 100% bereiken (en dan alleen nog maar omdat ik het laden tot max. 1,4 kW heb beperkt), de 300 liter SWW opslag heeft - ondanks de WP niet meer te gebruiken en over te schakelen naar COP1 weerstanden - de max. ingestelde waarde van 90°C bereikt (dus eveneens altijd 300 liter gedesinfecteerd drinkwater te beschikking), de batterijen van de e-bikes en SP staan op 100% net zoals de 40V batterijen van het tuin- en bosgereedschap.
En dat allemaal zonder het net met 1 kW vermogen te belasten. Daar zal het dus al niet aan liggen.
Vandaag - week-end noch vakantiedag - staat de groothandelsprijs op de DA Epex trouwens weer uren in het rood. Geen tekort aan energie - inzonderheid elektriciteit- dus. Hoezo energiecrisis?
Korte aanlooptijd? Zelf ben ik (niet gemandateerd om voor een groep te spreken) al 16 jaar bezig met de energietransitie. En voor mij waren er ook al mee bezig. "Kort" ? Je bedoelt een "kort geheugen"?
Waar een wil is loopt doorgaans een weg. Waar maar weinig wil is - individueel, gemeenschappelijk, overheden,.... - mondt de weg doorgaans uit in een doodlopend spoor.
Soit, olie, gas, noch elektriciteit maakt deel uit van het symbolische noodpakket. Zelfs de "noodradio" en "noodzaklantaarn" zal je nog zelf moeten van energie voorzien.
Van welke groep heb je een mandaat gekregen om in hun naam te spreken of gebruik je gewoon de majestatis pluralis ik-vorm?
Dat je niet voorbereid bent op groen "EV gelul" is uiteraard alleen aan jezelf te danken.
Wanneer je voor een groep spreekt en daartoe een mandaat hebt gekregen behoor ik en met mij tienduizenden anderen al niet tot jouw groep.
Mijn BEV ziet allesbehalve groen maar ziet "liberaal blauw".
Liberaal als in zelf je plan leren trekken ipv te blijven hopen dat d'anderen en/of de overheid je persoonlijke verlangens telkens weer komt voldoen.
Er is geen "dreigend" energietekort. Elektriciteit, zeker op dagen zoals heden, in overvloed. Ik weet er dan ook geen blijf meer mee en moet wegens grote overschotten* deze al "vernietigen".
Er is een probleem van oliebevoorrading. En dat zelf veroorzaakt probleem is volledig te danken aan diegenen - van individu tot overheid en van wie daar afhankelijk van wil blijven - die blijven hopen dat in goede en slechte dagen men steeds beroep kan blijven doen op d'anderen.
* Stationaire accu heeft al 100% SoC bereikt, HV accu van BEV staat op 95% en zal over enkele uren de 100% bereiken (en dan alleen nog maar omdat ik het laden tot max. 1,4 kW heb beperkt), de 300 liter SWW opslag heeft - ondanks de WP niet meer te gebruiken en over te schakelen naar COP1 weerstanden - de max. ingestelde waarde van 90°C bereikt (dus eveneens altijd 300 liter gedesinfecteerd drinkwater te beschikking), de batterijen van de e-bikes en SP staan op 100% net zoals de 40V batterijen van het tuin- en bosgereedschap.
En dat allemaal zonder het net met 1 kW vermogen te belasten. Daar zal het dus al niet aan liggen.
Vandaag - week-end noch vakantiedag - staat de groothandelsprijs op de DA Epex trouwens weer uren in het rood. Geen tekort aan energie - inzonderheid elektriciteit- dus. Hoezo energiecrisis?
Korte aanlooptijd? Zelf ben ik (niet gemandateerd om voor een groep te spreken) al 16 jaar bezig met de energietransitie. En voor mij waren er ook al mee bezig. "Kort" ? Je bedoelt een "kort geheugen"?
Waar een wil is loopt doorgaans een weg. Waar maar weinig wil is - individueel, gemeenschappelijk, overheden,.... - mondt de weg doorgaans uit in een doodlopend spoor.
Soit, olie, gas, noch elektriciteit maakt deel uit van het symbolische noodpakket. Zelfs de "noodradio" en "noodzaklantaarn" zal je nog zelf moeten van energie voorzien.
Laatst gewijzigd door ivob 4 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
- Splitter
- Elite Poster

daar heeft het leger al een paar decennia een oplossing voor:Matt555 schreef: 4 maanden geleden PS: trouwens wat eetbaar en uit blik komt en onverwarm kan gegeten worden is minimaal !!
enerzijds in de vormen van de MRE's zoals het amerikaans leger altijd had (maaltijdpouches met het nodige om op te warmen, later pouches die aangevuld worden met water voor een chemische reactie die het opwarmt), anderzijds in de vorm dat ons leger vroeger altijd had, met een kleine kit die je openplooit, met een soort aanmaakblokje en het nodige om dat aan te maken, wat voldoende was om een volledige maaltijd op op te warmen
hoeveel mensen dat in huis hebben, dat is echter natuurlijk (as usual) een andere vraag - en of het praktischer is dan een camping-oplossing met gas,
dat valt ook te betwijfelen.
maar er zijn dus genoeg opties om in huis te hebben om eten te bereiden
zoals je wel vaker vergeet, is niet iedereen hun weg gevuld met een bankrekening die de weg aanlegt,
en "geld maakt geld" telt dus enkel als je in de eerste plaats al genoeg geld hebt om te zorgen dat je de onafhankelijkheden hebt.
ik zou bv prima van gas & cv naar warmtepomp willen, maar voor de (nogal extensieve) werken voor zo'n warmtepomp kunnen beginnen,
dient het huis beter geisoleerd te worden, wat niet kan vanwege de slechte spouw, waardoor een isolatie enkel zou kunnen mits een nieuwe voorzetgevel,
wat ook al geen goedkope ingreep is.
dus ik heb hier een afhankelijkheid van gas -en dus de gasprijzen- en daar valt weinig aan te doen (los van dat de kost wss niet eens de opbrengst waard zou zijn in mijn levensjaren)
en dan kan je roepen "dan moet je verhuizen", maar het is nu niet dat een nieuw huis goedkoper is, dus.....
je hebt in theorie gelijk dat iedereen moet proberen zelf onafhankelijk te worden, maar in praktijk zijn er genoeg mensen die daar de handigheid/kennis niet voor hebben,
of het financieel niet kunnen (en dan hoeft dat niet te zijn "omdat ze niet met geld om kunnen")
- Matt555
- Elite Poster

Ik denk dat dit meer aan u besteed is dan enkel aan mij ......, en daar ga ik het bij laten om niet te belanden in een welles nietes A4 veelvoud
- cadsite
- userbase crew

Kijk even wat er in zo'n "noodpakket" zit en bedenk zelf wat je daarvan al in huis hebt en wat niet.
Bedenk dan, hetgeen ik niet heb, kan ik dat anders oplossen of heb ik dat echt nodig?
Ik vind het belachelijk, duizenden die al zo'n pakket van het rode kruis kochten zullen me tegenspreken.
Bij welk team jij je wilt aansluiten is helemaal aan jou.
Bedenk dan, hetgeen ik niet heb, kan ik dat anders oplossen of heb ik dat echt nodig?
Ik vind het belachelijk, duizenden die al zo'n pakket van het rode kruis kochten zullen me tegenspreken.
Bij welk team jij je wilt aansluiten is helemaal aan jou.
-
boonpwnz
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
- Bedankt: 183 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Je kan ook bij de ANWB zo een pakket kopen.
Vraag me echter af wat je echt nodig hebt van die paketten.
Sowieso is het denk ik handiger voor een rugzak en gewoon een thuisvoorraad maar die een aanvulling zijn van elkaar @cadsite
Vraag me echter af wat je echt nodig hebt van die paketten.
Sowieso is het denk ik handiger voor een rugzak en gewoon een thuisvoorraad maar die een aanvulling zijn van elkaar @cadsite
-
ivob
- Elite Poster

Nee hoor, ik spreek zelden of nooit in naam van iedereen.
Goede poging tot afleiding van de grond van de zaak maar ook niet meer dan dat.
Dat is uiteraard je eigen keuze.
en daar ga ik het bij laten om niet te belanden in een welles nietes A4 veelvoud![]()
En doorgaans de eerste "uitvlucht" wanneer de eigen argumenten uitgeput zijn.
Het antwoord is ook relatief eenvoudig: je bent voorbereid of je bent het niet.
En wie denkt met dit "RK-noodpakket" voorbereid te zijn op een crisis is dat duidelijk niet.
Daar zit nl. niet meer in wat, zoals al meermaals aangehaald, een "redelijk en voorzichtig persoon" normaliter altijd al minstens in huis heeft. Crisis of niet.
Met dat EHBO pakket ga je ook niet ver komen.
Een voorzichtig en redelijk persoon heeft al minstens een voorraad medicijnen klaar (waaronder minstens breed spectrum antibiotica, krachtige pijnstillers, Voltaren Emulgel forte, Flamigel, amfitamines, elektrolyten, zouttabletten,... ) en de nodige kennis om EHBO (op zichzelf) toe te passen.
Sol Invictus!
- Splitter
- Elite Poster

hetgene de overheid hier aanraad, not really.
het hebben van een (soort van) noodpakket, probably wel.
de mate waarin moet je zelf bekijken, het is bv niet dadelijk logisch om, als je bv aan station antwerpen woont, een opblaasbaar bootje te voorzien,
maar als je vlak aan een overstromingsgebied zou wonen (conform verviers & co een aantal jaar terug)... dan misschien wel.
ik denk een goede zaklamp (hier een bosch die met de 18v alliance batterijen van bosch & gardena enzo werkt),
iets van communicatie (hier is dat de gsm & de autoradio vooral), iets van een ehbo kit (die je best gewoon in de apotheek laat samenstellen ipv in de dhz zaak imho),
voeding en drinken (altijd handig) en iets om dat te bereiden.
en sowieso vind ik een brandblusser ook geen overbodige luxe, zeker in de locaties waarlangs je zou evacueren & in de buurt van de slaapkamer (de hal bv)
bijkomend eventueel een aparte rugzak met noodspulletjes indien je snel zou moeten evacueren
-
duizend
- Elite Poster

Tja, zo een plug in batterij is daarvoor minder geschikt.SpecialK schreef: 4 maanden geleden Veel plugin batterijen hebben toch ook eilandbedrijf? Mijn Zendure 2400AC+ kan bv tot 3200W in eilandbedrijf leveren. Genoeg om frietjes te bakken
Edit: verderop lees ik een interessant punt: kunnen zonnepaneel-omvormers in volledig eilandbedrijf de accu opladen?
In eilandbedrijf kan mijn installatie 13kW continu uit de batterij leveren.
Geen koude gerechten hier!
-
woutervh
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 237 keer
In tijden van nood ga je waarschijnlijk geen 4 gangen-menu klaarmaken maar eerder proberen zo zuinig mogelijk uw opgespaarde energie te benutten 
Om in te gaan op het topic, wij hebben een kelder die meestal wel aangevuld is met voedingswaar. Regenputvolume van 18000l, zonnepanelen en sinds kort ook thuisbatterij van 16kwh (ik moet nog wat herbekabelen om de backupfunctie werkende te krijgen) + warmtepompboiler. Woon-werk en scholen zijn op fietsafstand (maar salariswagen blijft lonken voorlopig). Ik gok dat we van april tot oktober in theorie zelfbedruipend kunnen zijn.
Om in te gaan op het topic, wij hebben een kelder die meestal wel aangevuld is met voedingswaar. Regenputvolume van 18000l, zonnepanelen en sinds kort ook thuisbatterij van 16kwh (ik moet nog wat herbekabelen om de backupfunctie werkende te krijgen) + warmtepompboiler. Woon-werk en scholen zijn op fietsafstand (maar salariswagen blijft lonken voorlopig). Ik gok dat we van april tot oktober in theorie zelfbedruipend kunnen zijn.
-
duizend
- Elite Poster

Het punt is dat ik buiten de maanden december en januari helemaal niet zuinig moet zijn met energie.
En als ik de 10kwp reserve panelen bijleg op het plat dak en het tuinhuis is dat voor die 2 maanden ook opgelost. Vandaag geen optie omdat het plat dak nog vernieuwd moet worden en de bomen/struiken rond het tuinhuis dan weg moeten.
Maar in tijd van nood, zo gepiept.
Het is nog nooit zo eenvoudig geweest om voorbereid te zijn op energie uitval.
En als ik de 10kwp reserve panelen bijleg op het plat dak en het tuinhuis is dat voor die 2 maanden ook opgelost. Vandaag geen optie omdat het plat dak nog vernieuwd moet worden en de bomen/struiken rond het tuinhuis dan weg moeten.
Maar in tijd van nood, zo gepiept.
Het is nog nooit zo eenvoudig geweest om voorbereid te zijn op energie uitval.
-
ITnetadmin
- userbase crew

- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 811 keer
Ik merk persoonlijk dat het problematisch is dat zowat alle zaklampen, zeker de goedkope, tegenwoordig built-in li-ion batterijtjes hebben ipv gestandardiseerde AA of AAA modellen. Wss is dat hetzelfde met al die radiootjes.
Het wordt dringend ns tijd om (terug) gestandardiseerde vervangbare batterijformaten op te dringen.
Het wordt dringend ns tijd om (terug) gestandardiseerde vervangbare batterijformaten op te dringen.
-
Albert Peetermans
- Plus Member

- Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
- Bedankt: 23 keer
100% akkoord.
Ik heb hier enkele pakketjes Eneloops liggen, die zijn ook na 10 jaar rust nog bijna volledig opgeladen.
Goed voor: FM radiootje (Panasonic), speelt tientallen uren op 2 AA's. Lampen, van zaklamp tot wandlamp, alle op AA's. Babyfoon van 20 jaar geleden, AA's, doet het beter dan toen. Het speelgoed van de kinderen werkt allemaal prima, zelfs wanneer ik de batterijen er niet heb uitgehaald in 2005.
Ik kies bij elke aankoop zoveel mogelijk voor AA/AAA apparaten en wat batterijen betreft altijd voor Eneloop.
Daarmee heb ik natuurlijk nog niet gegeten of gedronken, dat niet.
Ik heb hier enkele pakketjes Eneloops liggen, die zijn ook na 10 jaar rust nog bijna volledig opgeladen.
Goed voor: FM radiootje (Panasonic), speelt tientallen uren op 2 AA's. Lampen, van zaklamp tot wandlamp, alle op AA's. Babyfoon van 20 jaar geleden, AA's, doet het beter dan toen. Het speelgoed van de kinderen werkt allemaal prima, zelfs wanneer ik de batterijen er niet heb uitgehaald in 2005.
Ik kies bij elke aankoop zoveel mogelijk voor AA/AAA apparaten en wat batterijen betreft altijd voor Eneloop.
Daarmee heb ik natuurlijk nog niet gegeten of gedronken, dat niet.